Sobota 24. srpna 2024, svátek má Bartoloměj
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FEJETON: Otevřený dopis Porschemu

diskuse (12)

Vážený pane doktore/inženýre h.c.,

máte můj nejhlubší obdiv, který k Vám chovám od nejútlejšího věku. Dodnes si pamatuji svoje první auto, byl to kabriolet na setrvačník. Netrvalo dlouho a podlehl jsem vášni každého konstruktéra. Prostě jsem ho rozebral. Svůj vztah k Vám jsem pak ještě posílil hlavně díky učitelce, ke které jsem chodil jako mnozí další na hodiny klavíru. Všem nám říkala Ferdinande.

V té době jsem toho příliš mnoho o souvislostech netušil a až po letech mi došlo, že to muselo být kvůli Vám. Asi byla z Liberecka jako Vy a jezdila v bělostné Cortině. Na rohu ulice přes park tehdy stával další vůz z dílen Vaší americké konkurence, který vtiskl našemu okresnímu městu na jihu Čech podobu Chicaga. Byl černý a doslova bourák vhodný pro gang Al Capona.

A pak už to přišlo. Při každodenní cestě do školy jsem měl možnost obdivovat prvního brouka Vaší konstrukce. Jinak u nás po ulicích jezdilo jen pár oktávek, v nich řidiči stylově s trochu nakyslými obličeji. Také několik spartaků - asi pro ty nejstatečnější. A nějaké to embéčko - když chtěla rodina za každou cenu udržet tempo s rychlostí tepu doby. Pod vlivem jmen automobilů jsem začal chápat i smysl školních osnov – nejprve vlastivědy, pak zeměpisu a postupně i cizích jazyků. Až mě prostřednictvím moskvičů a wartburgů začaly přitahovat dálky. Podlehl jsem jim už v deseti letech, kdy jsem se sám vydal na ten německý hrad, kde Martin Luther hodil kalamář po ďáblovi.

Ale zpátky ke stejnojmenným autům, které tvořily vlastně zcela samostatnou kategorii ještě s trabanty. Byly ideální pro lidi s nějakým handicapem. Poznat je na dálku mohl i hluchý nebo slepý. Stačil mu nos. Vedle nepřehlédnutelného designu a typicky chraplavého zvuku totiž šířily nezaměnitelné výfukové plyny. Jejich dusivost vypovídala o efektivitě spalování pohonných hmot motorů šlapajících v rytmu polky.

Sám jsem něco takového nikdy neřídil. Po škodovce jsem jezdil v autech s motory, které postupně splňovaly jednotné normy IV, V a VI. Skončil jsem u hybridu, nicméně ani ten už brzy nebude stačit. Perspektivu údajně mají jen motory s nulovými emisemi, ale to Vás určitě nijak nepřekvapí. Na rozdíl ode mě - já skončil s představami o vědecko-technického rozvoji a jeho chápání na úrovni světa Julesa Verna, tj. u Ocelového města, Vynálezu zkázy apod. Vím, že i Vás uhranuly v určité době podobné vize do té míry, že jste byl ochotný jim věnovat všechen svůj čas i um. Ale ustál jste to.

Také Váš koncept automobilu jistě ustojí všechny turbulence, i ty nejnovější. A jsem moc rád, že naše společná rodná země Vám před pár dny ústy svého premiéra dala záruku a jistotu. Přesně tak chápu jeho vyjádření, že spalovací motory se budou u nás vyrábět dál. Bez ohledu na jakýkoliv zákaz odkudkoliv. Sice neřekl, kde se budou montovat a prodávat. Ale to je jen drobnost, kterou automobilový průmysl jistě vyřeší. Potřebuje jen pomoc ze strany politiků, o kterou ve stejný den požádal zástupce vlastníka Vaší firmy. To není náhoda. Sdílíme motivaci být trvale “best in...”.

To je vize hodná bez nadsázky kněžny Libuše. Na její věštecké proroctví o městě stověžatém přímo navazuje technickým muzeem Evropy a vrakovištěm světa. To je reálné, stačí chtít. Půjde to, jak říkával i TGM, kterého pamatujete. Z prostého slibu se už rýsuje Vaše Země zaslíbená, kde nebude žádný problém obrátit chod dějin v jízdu, která dokáže zvrátit i majetkové vztahy. To až se firma Škoda stane vlastníkem VW. A Vy se zase vrátíte domů.

S úctou Váš

Jan Kovanic
24. 8. 2024

V sobotu 11. května 2000 jsem navštívil památník koncentračního tábora v Letech.

Hyena Neff
24. 8. 2024

Noru jsme vykurýrovali penicilinem, takže mám zase chuť psát psí příhody.

Ondřej Neff
24. 8. 2024

Výroky Otakara Foltýna se vymykají ze stylu nudné vládní komunikace.

Kateřina Lhotská
24. 8. 2024

V Británii se sice situace zklidnila, ale nevyřešila.

Aston Ondřej Neff
21. 8. 2024

Nečumte ženám do výstřihu, víc se koukejte, co dělají nevládky, aby nám nepřerostly přes hlavu.

Aston Ondřej Neff
22. 8. 2024

Jako pamětník bych rád dodal pár postřehů.

Aston Ondřej Neff
23. 8. 2024

Pokud nejste stavebník, můžete sledovat počínání Piráta Ivana Bartoše jako grotesku.

Jan Bartoň
21. 8. 2024

Prezident Petr Pavel prohlásil, že by se Ukrajina mohla stát členem NATO i v případě, že by byla...

Ondřej Neff
21. 8. 2024

Ukrajina se postarala o překvapení v poslední době dvakrát.

rv Rémy Vlachos
23. 8. 2024

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj oznámil v pátek večer, že ukrajinské síly začaly postupně...

Lidovky.cz, ČTK
23. 8. 2024

Kampaň nezávislého prezidentského kandidáta Roberta F. Kennedyho mladšího požádala o vyškrtnutí z...

Jaroslav Veis
23. 8. 2024

Jo, kde jsou ty časy, kdy se lidé vydávali na cestu jen proto, že museli, v krajních případech...

Dominik Stein
23. 8. 2024

„Vládní deštník proti drahotě máte? A mohl bych ho vidět?“ I tímto heslem se opoziční hnutí SPD...

jip Jiří Punčochář
23. 8. 2024

Dálnici D2 ve směru na Břeclav uzavřela na 25. kilometru nehoda nákladního automobilu s návěsem....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz