Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FEJETON: Otevřený dopis Porschemu

diskuse (12)

Vážený pane doktore/inženýre h.c.,

máte můj nejhlubší obdiv, který k Vám chovám od nejútlejšího věku. Dodnes si pamatuji svoje první auto, byl to kabriolet na setrvačník. Netrvalo dlouho a podlehl jsem vášni každého konstruktéra. Prostě jsem ho rozebral. Svůj vztah k Vám jsem pak ještě posílil hlavně díky učitelce, ke které jsem chodil jako mnozí další na hodiny klavíru. Všem nám říkala Ferdinande.

V té době jsem toho příliš mnoho o souvislostech netušil a až po letech mi došlo, že to muselo být kvůli Vám. Asi byla z Liberecka jako Vy a jezdila v bělostné Cortině. Na rohu ulice přes park tehdy stával další vůz z dílen Vaší americké konkurence, který vtiskl našemu okresnímu městu na jihu Čech podobu Chicaga. Byl černý a doslova bourák vhodný pro gang Al Capona.

A pak už to přišlo. Při každodenní cestě do školy jsem měl možnost obdivovat prvního brouka Vaší konstrukce. Jinak u nás po ulicích jezdilo jen pár oktávek, v nich řidiči stylově s trochu nakyslými obličeji. Také několik spartaků - asi pro ty nejstatečnější. A nějaké to embéčko - když chtěla rodina za každou cenu udržet tempo s rychlostí tepu doby. Pod vlivem jmen automobilů jsem začal chápat i smysl školních osnov – nejprve vlastivědy, pak zeměpisu a postupně i cizích jazyků. Až mě prostřednictvím moskvičů a wartburgů začaly přitahovat dálky. Podlehl jsem jim už v deseti letech, kdy jsem se sám vydal na ten německý hrad, kde Martin Luther hodil kalamář po ďáblovi.

Ale zpátky ke stejnojmenným autům, které tvořily vlastně zcela samostatnou kategorii ještě s trabanty. Byly ideální pro lidi s nějakým handicapem. Poznat je na dálku mohl i hluchý nebo slepý. Stačil mu nos. Vedle nepřehlédnutelného designu a typicky chraplavého zvuku totiž šířily nezaměnitelné výfukové plyny. Jejich dusivost vypovídala o efektivitě spalování pohonných hmot motorů šlapajících v rytmu polky.

Sám jsem něco takového nikdy neřídil. Po škodovce jsem jezdil v autech s motory, které postupně splňovaly jednotné normy IV, V a VI. Skončil jsem u hybridu, nicméně ani ten už brzy nebude stačit. Perspektivu údajně mají jen motory s nulovými emisemi, ale to Vás určitě nijak nepřekvapí. Na rozdíl ode mě - já skončil s představami o vědecko-technického rozvoji a jeho chápání na úrovni světa Julesa Verna, tj. u Ocelového města, Vynálezu zkázy apod. Vím, že i Vás uhranuly v určité době podobné vize do té míry, že jste byl ochotný jim věnovat všechen svůj čas i um. Ale ustál jste to.

Také Váš koncept automobilu jistě ustojí všechny turbulence, i ty nejnovější. A jsem moc rád, že naše společná rodná země Vám před pár dny ústy svého premiéra dala záruku a jistotu. Přesně tak chápu jeho vyjádření, že spalovací motory se budou u nás vyrábět dál. Bez ohledu na jakýkoliv zákaz odkudkoliv. Sice neřekl, kde se budou montovat a prodávat. Ale to je jen drobnost, kterou automobilový průmysl jistě vyřeší. Potřebuje jen pomoc ze strany politiků, o kterou ve stejný den požádal zástupce vlastníka Vaší firmy. To není náhoda. Sdílíme motivaci být trvale “best in...”.

To je vize hodná bez nadsázky kněžny Libuše. Na její věštecké proroctví o městě stověžatém přímo navazuje technickým muzeem Evropy a vrakovištěm světa. To je reálné, stačí chtít. Půjde to, jak říkával i TGM, kterého pamatujete. Z prostého slibu se už rýsuje Vaše Země zaslíbená, kde nebude žádný problém obrátit chod dějin v jízdu, která dokáže zvrátit i majetkové vztahy. To až se firma Škoda stane vlastníkem VW. A Vy se zase vrátíte domů.

S úctou Váš

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz