Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
FEJETON: Loučení s Magorem
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
S. Rehulka 24.11.2011 13:14Postavit .... ....pomník Magoru Jirousovi, pojmenovat literární cenu jmenem Egona Ervína Kische, to jsou názory levicové pseudointeligence, která samozřejmě kvičí, jako střelená svině, když padne návrh na vyznamenání bratří Mašínů..... |
V. Heidlerová 23.11.2011 20:18Re: Žasnu Patřila jsem a patřím k zarytým odpůrcům komunismu. Vzpomínám však na strašný pocit studu, který mnou pronikl, když TV vysílala ukázky z vystoupení PPU ještě za totáče - tehdy jsem si řekla, proboha, takovými počiny proti komunismu se ti disidenti moc nevytáhli. Myslím, že by i za 1. republiky byli popotahováni alespoň za porušování dobrých mravů. Bylo to nechutné, spíše rachot a řev než muzika, vulgarita, a dodnes na PPU nenacházím žádné positivní znaky. Myslím v jejich vystupování pro veřejnost, v nechuti vůči komunismu bychom se asi shodli, ale NE tímto způsobem. Doufám, že kůry andělské budou p. Magorovi notovat v líbeznějších tóninách. |
V. Heidlerová 23.11.2011 20:11Re: Život "Magora" Jirouse Děkuji Vám za velmi rozumné vyložení okolností okolo p. Jirouse. Myslím, že se s Vaším postojem mohu úplně ztotožnit. Jsem ale hodně stará - tak bych jenom vyslovila obavu, že právě takoví lidé jako p. Jirous bourali všechna (i potřebná a zdravá ) tabu, a tak přispěli k rozvolnění názorů, mravů, etiky i estetiky atd. - takže zhrubnutí mladších generací není jen výslednicí komunistické výchovy a křivení charakterů po 40 let totality. Přispěl k tomu i tento básník etc. tím, že svým životem potvrzoval heslo "vše je dovoleno". Ale ono není - pokud chce společnost přežít . |
J. Ráž 23.11.2011 14:05Život "Magora" Jirouse byl stejně rozpolcený a nezakotvený v každodenní realitě jako u většiny pozůstalých z tak zvaně intektuálního disentu do kterého patří i paní Šustrová. Plastici byli a jsou dodnes symbolem revolty nemající jiný program než destrukci. Dokud se to dalo svést na revoltu proti totalitnímu režimu, měl tento typ destruktivní revolty i smysluplný účel. A Magor byl, budiž mu země lehká, symbolem destruktivní revolty často se projevující jako protest za každou cenu a proti všemu. Rozklad osobnosti, alkoholismus a projevy anarchie není zrovna životní styl, který by měl být nějak zvláště oceňován. Něco jiného jsou Magorovy verše. V nich se projevuje naprosto jinak a jeho tvorba pozornost i ocenění zaslouží, protože patří k tomu lepšímu, co v naší moderní poezii vzniklo. Ovšem pompa, do jaké se rozloučení z Jirousem přetavilo byla pro účastníky spíše rozloučením s "květinovým" názorem na svět jehož byl Magor typickým představitelem než upřímné rozloučení s přítelem. Idea osobní svobody bez jakékoliv osobní odpovědnosti odešla definitivně s ním a to musí především pochopit všichni, komu byl a dosud je tento životní styl sympatický. Proto možná "osvícení" ke kterému dochází vetšinou při tak silných okamžicích jako je rozloučení s přítelem, či idolem bylo pro některé přátele a obdivovatele Magora Jirouse tak bolestné. Jakékoliv podobenství života Magora Jirouse s životem biblických postav se mi však jeví jako velice pochybné. |
B. Hudzieczek 23.11.2011 8:06Re: Žasnu Jen pro upřesnění - Kniha Makabejských patří do souboru nekanonických knih Starého zákona a z tohoto důvodu ji Čeští bratři ve svém překladu neuvádí. Reformované církve nepovažují tyto knihy za Slovo Boží, proto se nevyskytují ani v překladu Lutherově. Udivuje mě, že to posluchačům FFUK v šedesátých letech zůstalo utajeno. |
T. Vodvářka 23.11.2011 7:16Re: Žasnu Vážený pane Kovaříčku, myslím, že článek paní Šustrové Vám po přečtení odpoví na všechny Vaše pochybnosti, ale je asi nutné něco rozvinout. 1. Uvedená slova z knihy Makabejských jsou jistě obrazem /jako více věcí/ a návodem, jak se zachovat v období, kdy je na někoho činěn nátlak proti jeho svědomí. Naopak je až neuvěřitelné, že věci ve Starém zákoně se opakují stále a jsou vysoce aktuální i dnes po tisícíletích. Slouží tedy m.j. jako návod, jak se chovat v době, kdy Vás někdo znásilňuje, což, pokud jste starší aspoň 35 let, jste to jistě rovněž zažil. 2. Ani já nemám na nočním stolku Magorovy spisy a hudba PPU mne nenaplňuje kulturním zážitkem. Avšak svobodná společnost se vykazuje jisté axiomy, z nichž jeden jistě je svoboda projevu, nemusí být nutně jen řečnický. A proto je nutné "vzít na vědomí" existenci takových lidí, jako byl pan Jirous, jako je hudba skupiny PPU. Protože v okamžiku, kdy se začne autor, skupina jaksi "upozaďovat" až zakazovat, nemůže se nazývat společnost svobodnou. Nikdo Vás nenutí ho číst, poslouchat. On sám /jak MJ tak i PPU Vám žádným způsobem neomezují život a jejich projevy či vzhled Vám může být ukraden /možná i Vy někomu vadíte, ale ten Vás naštěstí proto netluče/. Pro naše současníky však zůstává skupina PPU a například i Magor člověkem, který byl celý život svůj, který byl oním Makabejcem, neuhnuvším ze svých názorů i za cenu zlata. Proto je nutno jeho pozemské neexistence želet a je nutno mu vzdát hold. Přeji Vám pěkný svobodný den. |
J. Kovaříček 23.11.2011 1:41Žasnu Uvedený citát z bible mne vzal dech. Ten Matatiáš byl statečný člověk a když na něho přišel spravedlivý hněv tak hned někoho zabil. Teď nevím, byl to demokrat, komunista nebo obyčejný Matatiáš. A zabil i toho králova muže, který se provinil hlavně tím, že byl poslem špatné zprávy. Musí to být pravda, neb Bible jest slovem božím. Jenže v mém výtisku bible podle posledního vydání kralického z roku 1613 jsem Knihy Makabejských nenašel. Už asi i tenkráte nebyly politicky korektní. Jak ten citát souvisí s Ivanem Jirousem mi také uniká. Komunistický systém představuje zlo a bojovat proti němu je potřebné. Ovšem ten boj by měl končit vítězstvím demokracie a ušlechtilé kultury. Pochybuji, že by se mi líbilo, kdyby hudební umění bylo representováno Plastickými lidmi z vesmíru. O mrtvých jen dobře, proto se zdržím názoru na Ivana Jirouse. Snad jen dodám, že pokud se pamatuji tak za našich studií na FFUK chodíval k holiči a často vypadal civilsovaně. Nerozumím tedy tomuto článku a teď ani nevím zdali jsem z toho jelen nebo magor. |