18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

FEJETON: Loučení s Magorem

Nechápu, jak by byli mohli na příslušných místech vědět, že rekviem za Magora bude u jezuitů na pražském Karlově náměstí zrovna 17. listopadu, ba jsem přesvědčena, že to o týden dřív nemohl vědět nikdo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Rehulka 24.11.2011 13:14

Postavit ....

....pomník Magoru Jirousovi, pojmenovat literární cenu jmenem Egona Ervína Kische, to jsou názory levicové pseudointeligence, která samozřejmě kvičí, jako střelená svině, když padne návrh na vyznamenání bratří Mašínů.....

V. Heidlerová 23.11.2011 20:18

Re: Žasnu

Patřila jsem a patřím k zarytým odpůrcům komunismu. Vzpomínám však na strašný pocit studu, který mnou pronikl, když TV vysílala ukázky z vystoupení PPU ještě za totáče - tehdy jsem si řekla, proboha, takovými počiny proti komunismu se ti disidenti moc nevytáhli. Myslím, že by i za 1. republiky byli popotahováni alespoň za porušování dobrých mravů. Bylo to nechutné, spíše rachot a řev než muzika, vulgarita,  a dodnes na PPU nenacházím žádné positivní znaky. Myslím v jejich vystupování pro veřejnost, v nechuti vůči komunismu bychom se asi shodli, ale NE tímto způsobem. Doufám, že kůry andělské budou p. Magorovi notovat v líbeznějších tóninách.

V. Heidlerová 23.11.2011 20:11

Re: Život "Magora" Jirouse

Děkuji Vám za velmi rozumné vyložení okolností okolo p. Jirouse. Myslím, že se s Vaším postojem mohu úplně ztotožnit. Jsem ale hodně stará - tak bych jenom vyslovila obavu, že právě takoví lidé jako p. Jirous bourali všechna (i potřebná a zdravá ) tabu, a tak přispěli k rozvolnění názorů, mravů, etiky i estetiky atd. - takže zhrubnutí mladších generací není jen výslednicí komunistické výchovy a křivení charakterů po 40 let totality. Přispěl k tomu i tento básník etc. tím, že svým životem potvrzoval heslo "vše je dovoleno". Ale ono není - pokud chce společnost přežít .

J. Ráž 23.11.2011 14:05

Život "Magora" Jirouse

byl stejně rozpolcený a nezakotvený v každodenní realitě jako u většiny pozůstalých z tak zvaně intektuálního disentu do kterého patří i paní Šustrová. Plastici byli a jsou dodnes symbolem revolty nemající jiný program než destrukci. Dokud se to dalo svést na revoltu proti totalitnímu režimu, měl tento typ destruktivní revolty i smysluplný účel. A Magor byl, budiž mu země lehká, symbolem destruktivní revolty často se projevující jako protest za každou cenu a proti všemu. Rozklad osobnosti, alkoholismus a projevy anarchie není zrovna životní styl, který by měl být nějak zvláště oceňován. Něco jiného jsou Magorovy verše. V nich se projevuje naprosto jinak a jeho tvorba pozornost i ocenění zaslouží, protože patří k tomu lepšímu, co v naší moderní poezii vzniklo. Ovšem pompa, do jaké se rozloučení z Jirousem přetavilo byla pro účastníky spíše rozloučením s "květinovým" názorem na svět jehož byl Magor typickým představitelem než upřímné rozloučení s přítelem. Idea osobní svobody bez jakékoliv osobní odpovědnosti odešla definitivně s ním a to musí především pochopit všichni, komu byl a dosud je tento životní styl sympatický. Proto možná "osvícení" ke kterému dochází vetšinou při tak silných okamžicích jako je rozloučení s přítelem, či idolem bylo pro některé přátele a obdivovatele Magora Jirouse tak bolestné. Jakékoliv podobenství života Magora Jirouse s životem biblických postav se mi však jeví jako velice pochybné.

B. Hudzieczek 23.11.2011 8:06

Re: Žasnu

Jen pro upřesnění - Kniha Makabejských patří do souboru nekanonických knih Starého zákona a z tohoto důvodu ji  Čeští bratři ve svém překladu neuvádí. Reformované církve nepovažují tyto knihy za Slovo Boží, proto se nevyskytují ani v překladu Lutherově. Udivuje mě, že to posluchačům FFUK v šedesátých letech zůstalo utajeno.

T. Vodvářka 23.11.2011 7:16

Re: Žasnu

Vážený pane Kovaříčku, myslím, že článek paní Šustrové Vám po přečtení odpoví na všechny Vaše pochybnosti, ale je asi nutné něco rozvinout.

1. Uvedená slova z knihy Makabejských jsou jistě obrazem /jako více věcí/ a návodem, jak se zachovat v období, kdy je na někoho činěn nátlak proti jeho svědomí. Naopak je až neuvěřitelné, že věci ve Starém zákoně se opakují stále a jsou vysoce aktuální i dnes po tisícíletích. Slouží tedy m.j. jako návod, jak se chovat v době, kdy Vás někdo znásilňuje, což, pokud jste starší aspoň 35 let,  jste to jistě rovněž zažil.

2. Ani já nemám na nočním stolku Magorovy spisy a hudba PPU mne nenaplňuje kulturním zážitkem. Avšak svobodná společnost se vykazuje jisté axiomy, z nichž jeden jistě je svoboda projevu, nemusí být nutně jen řečnický. A proto je nutné "vzít na vědomí" existenci takových lidí, jako byl pan Jirous, jako je hudba skupiny PPU. Protože v okamžiku, kdy se začne autor, skupina jaksi "upozaďovat" až zakazovat, nemůže se nazývat společnost svobodnou. Nikdo Vás nenutí ho číst, poslouchat. On sám /jak MJ tak i PPU Vám žádným způsobem neomezují život a jejich projevy či vzhled Vám může být ukraden /možná i Vy někomu vadíte, ale ten Vás naštěstí proto netluče/.

Pro naše současníky však zůstává skupina PPU a například i Magor člověkem, který byl celý život svůj, který byl oním Makabejcem, neuhnuvším ze svých názorů i za cenu zlata. Proto je nutno jeho pozemské neexistence želet a je nutno mu vzdát hold. Přeji Vám pěkný svobodný den.

J. Kovaříček 23.11.2011 1:41

Žasnu

Uvedený citát z bible mne vzal dech. Ten Matatiáš byl statečný člověk a když na něho přišel spravedlivý hněv tak hned někoho zabil. Teď nevím, byl to demokrat, komunista nebo obyčejný Matatiáš. A zabil i toho králova muže, který se provinil hlavně tím, že byl poslem špatné zprávy. Musí to být pravda, neb Bible jest slovem božím. Jenže v mém výtisku bible podle posledního vydání kralického z roku 1613 jsem Knihy Makabejských nenašel. Už asi i tenkráte nebyly politicky korektní.

Jak ten citát souvisí s Ivanem Jirousem mi také uniká. Komunistický systém představuje zlo a bojovat proti němu je potřebné. Ovšem ten boj by měl končit vítězstvím demokracie a ušlechtilé kultury.  Pochybuji, že by se mi líbilo, kdyby hudební umění bylo representováno Plastickými lidmi z vesmíru. O mrtvých jen dobře, proto se zdržím názoru na Ivana Jirouse. Snad jen dodám, že pokud se pamatuji tak za našich studií na FFUK chodíval k holiči a často vypadal civilsovaně.

Nerozumím tedy tomuto článku a teď ani nevím zdali jsem z toho jelen nebo magor.