27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

DOPRAVA: Odstup od cyklistů

Sněmovna ve středu schválila ve třetím čtení novelu, podle které budou muset řidiči na silnicích předjet cyklistu minimálně ve vzdálenosti 1,5 metru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 16.4.2021 9:22

50km/h v obci a ani kousek navíc?

Příklad: paní, něco k padesátce, dlouho neseděla za volantem, páč jezdí na kole, vezla mě za účelem vyzkoušení, je-li ještě schopna. Jeli jsme poklidnou sedmdesátkou, auta na plné čáře nás vesele a zcela bezpečně předjížděla (kecám, jenom jedno na dvou třech kilometrech, víc jich tam nebylo), paní mi v poklidu vysvětlovala, že sice jede pomalu, ale že víc by se přeci jen asi bála... Pointu samozřejmě tušíte: to vše v obci s povolenou padesátkou. Pro představu - dělo se na odjezdu z Pardubic směr Chlumec nad Cidlinou.

Závěr: učinit z čísla zákonem dogma vede obvykle k situacím zákonem nepostiženým. JIstě znáte silnice, kde je maximální povolená rychlost fakticky zbytečně opatrná nebo naopak nebezpečná až nedosažitelná. Zkuste třeba po pražských Vinohradech jet padesátkou.

J. Pavelka 16.4.2021 8:18

Ještě vybavit auta laserovym nebo ultrazvukovym měřičem vzdáleností...A dobré je,když jede více cyklistů vedle sebe...Legislativa to řeší (zákazem) ale pomozme si...

P. Kmoníček 16.4.2021 8:48

A to jste ještě opoměl co s cyklistou jedoucím v protisměru. No Meišner to vysvětlí.

K. Křivan 16.4.2021 9:46

Toho nepředjíždíš, takže můžeš klidně i 40 cm.

V. Vaněk 16.4.2021 8:17

Dobrý den , máte ve všem pravdu a jen doplním ( na kole ročně 7000km , autem 2 miliony /život ) , po okreskách nebude možné předjet , skupinky cyklistů budou terorizovat ostatní . Celý je to postavený na zkušenosti p. Dolínka , který jel v Praze po stezce.

J. Nevrkla 16.4.2021 8:31

R^

P. Kmoníček 16.4.2021 8:49

....přesně tak !

T. Kindl 16.4.2021 8:17

Jak předjet cyklistu na úzké silnici?

https://mestemnakole.cz/2021/04/kindl-jak-predjet-cyklistu-na-uzke-silnici/

P. Han 16.4.2021 9:22

Jo, obzvlášť mě tam zaujal snímek z Berlína. Cyklisté jedou 3-4 vedle sebe, někteří i za středovou čárou, a jejich "roury" očividně zabraňují projet jakémukoliv autu. To není demonstrace bočního odstupu, ale demonstrace nadřazenosti.

Z. Lapil 16.4.2021 9:26

Což to je skupinová jízda, mají-li vzadu někoho s červeným praporkem, proč ne. Spíš mě zaujalo, co na to protijedoucí vozidla.

T. Kindl 16.4.2021 8:16

Rozhovor o návrhu zákona v DVTV - od 49:15:

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/poslanci-ho-schvalili-odstup-od-cyklistu-pri-predjizdeni-je/r~7d5ec4c69d4511eba22aac1f6b220ee8/

T. Zlesa 16.4.2021 7:56

Autor má pravdu. Kvůli nebezpečí, vidím sám jak řidiči aut míjí těsně cyklisty, už jsem na kolo nesedl 30 let. Mám pár známých, co skončili v příkopu s vážnějším zraněním. Cyklistům jde o život a každému vymlouvám ježdění na kole po silnici např. do práce. Bojím se také toho, že úprava přinese cyklistům falešný pocit bezpečí a vyhrne se jich na silnice mnohem více, včetně dětí. :-(

J. Fráňa 16.4.2021 8:10

Při dnešní hustotě provozu, vjede na kole na takovou silnici jen opravdový magor. Množství cyklostezek snad uspokojí všechny rekreační cyklisty, tak proč riskovat na silnici a komplikovat zbytečně život sobě i řidičům. Těch pár lidí co na kole jezdit musí, protože nemají řidičák se dá přežít, ale pupkatí pánové v upnutých dresech a macaté dámy, kterým kouká ze zadku jen sedlovka, jich je prostě moc.;-D

J. Kohout 16.4.2021 9:42

Množství cyklostezek? Ukažte mi v Brně cykostezku delší než 100m. Zbytek je společně s chodci, auty, bruslaři, autobusy, vozy TAXI, štěrkem, přes staré koleje (!), šířka 50cm (u kina Art), ...

Nejlepší jsou ty na Botanické - sice oddělené od chodců, ovšem co 100m (opravdu) křížení vedlejší silnice, takže konec cyklostezky, cyklisto slez kola, přejdi po přechodu, začátek cyklostezky, a tak pořád.

Mezinárodní cyklostezka podél Svitavy kříží několikaproudou silnici bez přechodu, ani v okolí nic není, natož chodník.

Nemluvě o tom, že se z bydliště potřebuji na ty cyklostezky dostat - nejbližší (Brno) mám několik kilometrů, po okruhu (!).

R. Tichý 16.4.2021 7:35

A jak to dopadne? Cyklofasisti (jako treba AutoMAT) budou mit na kolech namontovane kamery a budou na prislusnych mustech hlasit prestupniky.

T. Zlesa 16.4.2021 7:48

R^:-)

J. Fráňa 16.4.2021 7:15

A kdy už si konečně vyšlápne policie na cyklisty? Nedodržují pravidla silničního provozu, nejezdí při pravém okraji vozovky, jezdí dva i více vedle sebe, často nejsou osvětleni, ve městech jezdí v protisměru, nevyužívají cyklostezky tam kde je to zákonem přikázané, nedávají znamení o změně směru jízdy atd. atd. Není možné házet vinu jen na řidiče motorových vozidel a cyklistům, snad kvůli módnosti, vše tolerovat.

L. P. 16.4.2021 9:53

Za současné legislativy neexistuje povinnost použít cyklostezku. Cyklostezka není jen pro cyklisty, pohybují se tam bruslaři i chodci, má různý povrch, nemusí vést nejkratší cestou atd., proto některým cyklistům nemusí vyhovovat.

J. John 16.4.2021 7:10

Boční odstup nebude možné dodržet zejména v jednosměrkách, ale i na místních komunikacích. U nás je pro obousměrnou komunikaci běžná šíře 2,8m, často ještě zúžená nesprávně parkujícími vozidly.

Poslanci by se měli soustředit na dostavení sítě samostatných cyklostezek, které umožní většinu trasy, zejména po městě, projet po samostatné cyklostezce a jen poslední kus cesty po normální ulici.

M. Hanko 16.4.2021 7:03

Jestlipak budou povinni dodržovat vzdálenost 1,5 m i cyklisté, když se s oblibou proplétají v kolonách nebo před křižovatkami zprava těsně kolem zrcátek?

V. Zavřel 16.4.2021 7:44

Dobrý den. Pane Hanko, zdá se mi fér, říci, že proplétáním mezi auty nedošlo, pokud vím, k žádnému vážnému natož smrtelnému zranění účastníků, což nejde říci následcích předjíždění, zvláště ve vyšších rychlostech, za velkého větru nebo nerovné silnice.

J. Fráňa 16.4.2021 8:01

Nařídíme cyklistům, ve stejném duchu jako je boční odstup, že mohou jezdit jen do 50 cm od krajnice. Nebo jen 30 cm. Vždyť je to pro jejich bezpečnost, ne?

Z. Lapil 16.4.2021 9:28

R^

R. Gramblička 16.4.2021 6:55

Mně spíš než Černomyrdin napadá jiná průpovídka: I kdyby to, soudruzi, mělo co i jeden jediný lidský život zachránit. A co náklady? I soudružka Schilerová říkala, že ptát se po nákladech je nepatřičné, neboť jak soudruh Špidla říkal, zdroje jsou.

Dost by mě zajímala statistika, kolik cyklistů bylo zraněno či zabito při kolizi s autem, kde příčinou bylo nedodržení odstupu. Co jsem si na silnicích coby řidič i chodec všim, naprostá většina řidičů již odstupy dodržuje. Je to jakási zvrácená duševní úchylka, Chtít zákon na každou hovadinu

J. Pokoutný 16.4.2021 8:09

Je to stejná logika jako zabavit střelné zbraně legálním držitelům, kteří se jimi mohou bránit nebo max. spáchat sebevraždu, protože nějací p..chanti jiné střelné zbraně, které určitě legálně nedrží, použijí k páchání trestné činnosti? Vražda je trestný čin; o kolik % poklesly vraždy od dob, kdy byly jako takové dány do zákonů?

V. Zavřel 16.4.2021 8:54

Pane Grambličko, jsem velmi aktivní cyklista a mohu potvrdit, že během mých cest do práce (2 x 4 km denně) jsem skoro obden v ohrožení (půl napůl nedání přednosti a malý odstup) a raději jezdím přes pole než po silnici. Mám na ní strach. V statistice 2020 nehody při předjíždění cyklisty patří k těm méně častým. Řidiči takových nehod způsobili 30, jeden cyklista zemřel, při obdobném vyhýbání se cyklistovi došlo k 54 nehodám a dvěma úmrtím. Mnohem častěji cyklisty zabíjejí řidiči, kteří své auto nezvládnou. U řidičů motorových vozidel, kteří srazili cyklistu, je situace odlišná. Mezi hlavní příčiny nehod patří nedání přednosti, které způsobilo 57,9 % nehod a současně 76,1 % vážných zranění. Pouze 12,9 % kolizí, 13 % vážných zranění a jedno úmrtí cyklisty zapříčinilo, že řidič se plně nevěnoval řízení. Nesprávné předjíždění způsobilo 3 % kolizí a 2,2 % vážných zranění. https://docs.google.com/document/d/1dqpwk0J8cu3shl02MRX9nWl6n5fVN6lultjPs9f3yCQ/edit?usp=sharing

Z. Lapil 16.4.2021 9:38

Jo, díky.

Mám za to, že většinu (určitě "aspoň" významnou část) těch nehod způsobilo nespatření cyklisty; z jakéhokoliv důvodu. Typicky na kruhových objezdech, o tmě v kombinaci s protijedoucími auty nemluvě. Začne to tím, že ve dne jsou auta povinně osvětlená, zatímco bicykly nikoliv.

Osobně mě "každou chvíli" málem potká infarkt v situaci, kdy se z chodníku vrhne cyklista na přechod. On je rychlý a má situaci pod kontrolou, ale... Co budu vyprávět, asi to známe všichni řidiči.

J. Plzák 16.4.2021 12:44

Každá mrtvola zvyšuje HDP.

D. Zítko 16.4.2021 6:45

Jako cyklista, který najezdí přes deset tisíc kilometrů ročně jsem rád za schválenou úpravu, protože se prakticky denně setkávám s tímto nešvarem, když se mi auta otírají zrcátky o bok. V cizině to běžně funguje a že bych třeba ve Španělsku jezdil po širších silnicích není pravda. Vše je na policii a na kontrole provozu, která ale nemůže spočívat jen v měření rychlosti pár metrů před koncem vesnice. A že odstup nelze změřit je pouze výmluva lidí, kteří prostě odmítají na chvíli přibrzdit a objet cyklistu bezpečně s dostatečným rozhledem.

M. Ráb 16.4.2021 6:58

Přesně, lépe bych to nenapsal.R^