11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

DOPRAVA: (Ne)blikači

Vzhledem k charakteru své práce jsem často na cestách autem. Stále častěji pozoruji jeden nešvar, kterým je nedávání znamení o směru jízdy. Určitě jste se s tím také setkali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Zavřel 28.9.2021 6:44

Pane Vorlický, nechtěl bych se s Vámi a Vaším výkladem křižovatkami potkat. Třeba na této V Líšni: https://mapy.cz/s/cunudavoro je díky výkladu, který prasazujete, mnohdy velký chaos a stres. Klíčové jsou dva pojmy: "změna směru" a "doplňková tabulka". Jejich přijetí a pochopení Vám dá jasno na 99,9% procentech křiživatek a na jedné z tisíce holt musíte je opatrně.

Z. Lapil 28.9.2021 1:30

Řidič je povinen jet k přechodu tak, aby stačil zastavit. Není povinen zastavit.

Mmch - podobně je povinen zastavit na červenou, ale už není povinen čekat, až se rozsvítí zelená. Viz školení řidičů.

Z. Lapil 28.9.2021 1:28

Jedna silnice doprava, druhá rovně. Kdo jede doprava, bliká doprava, kdo jede rovně nebliká. Kdo opouští hlavní přes protijedoucí pruh, dává přednost protijedoucím vozidlům. Ti vzadu to vědí, těm protijedoucím je to jedno, protože jim nepřečuhuju do pruhu.

Z. Lapil 28.9.2021 1:24

Ta fotka je trochu matoucí, prostorově definované je to dost jednoznačně. A dokonce je tam jednoznačná "intuitivní hlavní".

Ale krásně jste popsal systémovou chybu, které se dopouštíte: Kdyby mi naopak cestu křižovala jiná vozidla, počkal bych až bude volno, pak bych přejel. Přednost zprava je možná na nepříliš frekventovaných místech, jinak se všichni rozhlížejí a provoz zbytečně vázne.

Z. Lapil 28.9.2021 1:14

Člověče no jo, fakt tam snad nejsou... Ale všeobecně se tam jezdí, jako byste byl na vedlejší (hlavní na obrázku zleva doprava). Tam se zas někdy podívám, to je dobré vědět, kdyby člověk potřeboval nové auto...

J. Vorlický 27.9.2021 21:53

Ano, pane Lapil. Myslím, že si rozumíme. Jsem na hlavní = mám přednost. Mám-li ale mít právo svoji přednost uplatnit, musím těm, kdo mají povinnost moje právo respektovat to umožnit. Nemohu tedy prohlásit za hlavní vozovku nějakou šoustku, na které by normálně jezdili děti na koloběžkách, a jezdit tam autem 50km za hodinu.

No a to se tady děje. Na tu šoustku dá dopravní inspektorát - nebo někdo - prostě ceduli hlavní vozovka a je z toho ́hlavní ́ vozovka!!! Se všemi důsledky pak. Obdobné je rozhodnutí právo chodců na přechodu, ale ne před tramvají.

J. Vorlický 27.9.2021 21:35

elementární, pane Lapil. Chodec má na přechodu před autem přednost.

Řidič mne jako chodce srazí na přechodu svým autem. Protože já mám na přechodu přednost, musí mi řidič dokázat, že jsem to byl já, kdo mu znemožnil mi tu přednost dát, tedy, že nehodu jsem zavinil já, aby on nenesl vinu.

Auto mne srazí tam, kde má přednost auto. Protože tam, kde jezdí auta, přednost má auto, já musím řidiči dokázat, že nehodu zavinil on, abych já nenesl vinu.

J. Vorlický 27.9.2021 21:14

To, že jedete rovně není podstatné pro bezpečný provoz. Podstatné je, že opouštíte hlavní. Nejen to. Křižujete cestu protijedoucím vozidlům. Ten, kdo jede proti vám, nemusí vůbec vidět, že tam hlavní lze opustit a vidí proti sobě auto - vás - jak tam , bezdůvodně ́ stojíte! Ti co jedou za vámi, zase nemusí vidět protijedoucí auta (v zatáčce) a říkají si, proč tam stojí? (tady v Berouně máme přesně takovou situaci.)

Konečně, jak pan T. Zlesa zde píše, 27.9.2021, 17:44, vy máte povinnost blikat při jakémkoliv úhlu změny směru. Dokážete posoudit zda jedete opravdu přesně rovně nebo 5 či 10 stupňů doleva nebo doprava? A dokáží to ti, kdo jedou za vámi nebo před vámi, aby vám ve skrytu svého auta nenadávali, proč ten ,blbec ́ nebliká?

A až se zastavíte, tak přestanete blikat? Není konečně zřejmé, že vyhláška v této věci je prostě blbost?

J. Vorlický 27.9.2021 20:52

Jen k prvnímu příkladu (vlevo nízká budova s červenohnědou střechou):

kdybych se nekoukal na značky, ani svislé nebo vodorovné, viděl bych před sebou velkou vyasfaltovanou plochu. Protože bych se zřejmě chtěl dostat na druhou stranu plochy, najel bych pomalu do ní, abych viděl co to vlastně je. Potom, pakliže by nic nejelo, přejel bych ji na druhou stranu a pokračoval v jízdě.

Kdyby mi naopak cestu křižovala jiná vozidla, počkal bych až bude volno, pak bych přejel. Otázkou co je hlavní, bych se myslím ani nezabýval.

Kdybych naopak se rozhodl řídit značkami jak jsou vidět, tak je zřejmé, že přijíždím k hlavní vozovce, byť ona není nijak viditelně označená, krajnice, střed, atd. Zase, protože to je jen vyasfaltovaný plac - tedy kudy ve skutečnosti ta hlavní vozovka vede není vidět - silná čára, u které bych se normálně zastavil,abych dal přednost provozu na hlavní je hluboko před křižovatkou, takže z toho místa není možná ani vidět, co jede po hlavní. Kdyby se vozidla měla srazit,ani by se nevědělo,zda ke srážce došlo na vedlejší nebo na hlavní. Ten, co jede rovně ani nemůže vidět, co jede zleva,když po jeho levé ruce stojí třeba dodávka. Prostě hrůza. Značka dej přednost v jízdě je nesprávně vysoko, otřesně vyřešená křižovatka. Hádám, že tam dochází k nehodám.

V. Mokrý 27.9.2021 20:21

Si myslí, že ŘP je nárokový.

I. Lyčka 27.9.2021 19:54

Já to vidím takhle: v dnešní době dostane řidičák každý. Proto jsou na silnicích i řidiči, kteří jsou rádi, když udrží vozidlo na silnici a nespletou si pedály spojky, brzdy a plynu a na zapnutí blinkru už jim nezbývá mozková kapacita.

T. Zlesa 27.9.2021 19:50

Pane, možnosti zde jsou dvě:

1. děláte si z nás legraci,

2. vyhlášku jste už úplně zapomněl a tvoříte si vlastní výklad

Dále už nepokračuji. Mějte se. :-)

I. Lyčka 27.9.2021 19:47

Pokud dobře vidím, v druhém případě tam nejsou značky, takže platí pravidlo pravé ruky.

Z. Lapil 27.9.2021 19:16

Vy si vážně koledujete o průšvih, a je jedno, že evidentně jako jediný chápete princip hlavní vozovky (nebo silnice?). Když neblikáte, tak všichni okolo předpokládají, že jedete rovně.

Viz zde: když nebudete koukat na značky, protože vy víte nejlíp, která je hlavní, tak tady je hlavní která? https://mapy.cz/zakladni?x=15.5662553&y=50.0379955&z=17&pano=1&pid=58200081&yaw=3.454&fov=1.257&pitch=-0.168

A co tady? https://mapy.cz/zakladni?x=15.5729590&y=50.0572098&z=16&pano=1&pid=60636993&yaw=4.724&fov=1.257&pitch=0.010

Z. Lapil 27.9.2021 19:04

Hlavní silnice je silnice s právem přednostní jízdy, nic víc v tom není.

Mimochodem - nevím, jestli to ještě platí, ale začátkem 90. let měli v Británii opravdu předpis, že hlavní silnice je ta větší. Ale fakt to používali jen tam, kde to bylo naprosto jednoznačné, v podstatě při výjezdu z pole na silnici.

J. Vorlický 27.9.2021 18:46

Děkuji za reakce, pane. Ale, to je ono, no. Podívejte se prosím do slovníku na slovo odbočit. Podle vás, když jedu zatáčkami, tak bych měl blikat? Potom, tvrdím snad, že křižovatka je souvislý kus hlavní silnice? A vůbec, co je to souvislý kus hlavní silnice? Nepovažuji křižovatku za nějaký samostatný prvek. Je to místo, kde se potkávají vozovky, nebo cesty vůbec. Co se týče úhlu změny, asi fakt povinná součást vozidla by měl být ten úhloměr. Pan Lapil se na to ptá níže. Za křižovatkou není prostor a proto do ní nemohu pokračovat?? A co když není prostor přede mnou na hlavní? Tam mohu pokračovat?

Proč vlastně používáme pojem hlavní silnice, hlavní vozovka? Co je to? Jaké atributy byste přiznal vozovce, která je hlavní, pane?

J. Jurax 27.9.2021 18:23

No, víte, znám silnice I. třídy, kde cyklista tam jedoucí musí být vyznavač bezdechého vzrušení, jež ostatně nezištně skýtá i řidičům motorových vozidel, co ho musí předjíždět, zejména pak řidičům tahačů s návěsem plně naloženým a ve stoupání, či přímo sebevrah, co nemá odvahu se zabít vlastní rukou někde v ústraní.

Z. Lapil 27.9.2021 18:19

Píšete, jako byste nevěděl. Aspoň já to tak chápu :-).

Chodec, kterého srazí tramvaj, před ni neměl lézt, přednosti nemaje. Chodec, kterého srazí auto na přejezdu, je léčen a fasuje "bolestné" z povinného ručení řidiče. Pokud se neukáže, že je to jeho vina, protože de iure nemá přednost ani před autem, ale přiznávám, že jsem to nikdy nepochopil.

J. Jurax 27.9.2021 18:16

Zkuste Google nebo přímo studium zákona o provozu na pozemních komunikacích :-)

Z. Lapil 27.9.2021 18:13

Já směr neměním, směr mění hlavní. Já jedu rovně, tudíž teoreticky neblikám. Kdybych jel doprava po hlavní, teoreticky i prakticky blikám.

Protože ale brzdím, abych dal přednost autům přijíždějícím po hlavní zprava, dávám to vědět autům za sebou.

V. Mokrý 27.9.2021 18:04

Z Vyžlovky do Uhříněvsi, nebo od Kolína k Českému Brodu ( a na plno jiných místech ), první trasa - silnice úzká provoz téměř pořád špička = nemožnost bezpečně předjet, druhá - silnice široká, kde se jezdí pravidelně 90/100km/h = tlaková vlna.

J. Vorlický 27.9.2021 17:45

Ano, pane, máte pravdu. V ČR pojem ,hlavní silnice ́ opravdu moc neznamená. Proč potom používáme slovní spojení ,hlavní silnice ́, nebo co to vlastně znamená?

Možná, že bychom ten pojem měli přestat používat. To také ale nejde, protože všude ve světě jsou tyto pojmy normální. Těžko můžeme i vydat zákon, že v ČR hlavní silnice nejsou, jen značky a přednost zprava. Tak aspoň ignorujeme podstatu hlavní silnice.

T. Zlesa 27.9.2021 17:44

Odbočení se v čr chápe jako změna SMĚRU jízdy. Tedy vlevo, vpravo; a také jakýkoliv úhel této změny. Proto se ptám na jiné země. Že by se to u nás někdy chápalo tak, jak tvrdíte vy, s tím jsem se nikdy nesetkal. K odbočování na křižovatce je paragraf 21. Křižovatka není souvislý kus hlavní silnice, je to samostatný prvek, kde se řidič musí jinak chovat, např. nemůže pokračovat do ní, když za ní není prostor. A pokud nejede rovně, tak bliká.

V. Kain 27.9.2021 17:22

Někdy má dojem,že některá auta asi nejsou blinkry vybavena.Mnozí mistři nedávají blinkr z přejíždění z jednoho pruhu do druhého a na kruhových objezdech to už je pro mnohé samozřejmost nedání blinkru.Ten řidič který by mohl vjet na kruhák tak musí čekat až bude mít jistotu kam mistr(mistryně) za volantem pojede.

J. Vorlický 27.9.2021 17:18

Proč se ptáte na jiné země? Uvedl jste přece český zákon, 361/2000 Sb. Když jedu po hlavní do křižovatky a z ní, na křižovatce neodbočuji, tudíž neblikám. To, že se tato část zákona běžně v ČR porušuje, a že je to porušování dokonce považováno za správné, je jiná věc. Doporučuji vyhledat význam slova ́odbočit ́. Teoreticky by šlo změnit zákon, tak, aby vyhovoval české praxi. To by ovšem nabouralo celou řadu dalších věcí.

Přiznávám, že snaha dodržovat zákon o silničním provozu, tam, kde je obecně porušován, může být nebezpečné. Proto, ti, kdo jej chtějí dodržovat, musejí být mimořádně opatrní.

Je to jako s veřejnou korupcí. Ten, kdo ji odmítá tam, kde je běžná, se vystavuje nebezpečí a vlastně ostatním jen komplikuje život!

V. Kain 27.9.2021 17:16

A když tam není chodník,tak může jít příkopem podle vás že?

K. Křivan 27.9.2021 17:10

"zákaz jízdy cyklistů po silnicích první třídy"

Velice rozumné. Ať tlačí kolo po chodníku.

T. Zlesa 27.9.2021 16:50

A v které zemi to platí? Máte nějaké znění zákona? U nás jste nebezpečný...

J. Němec 27.9.2021 15:50

Bohužel ne jen BMW!!!

Sháním baterku s přerušovaným světlem a žlutým filtrem. Abych mohl já zablikat na ně.

J. Vorlický 27.9.2021 15:25

k T. Zlesa, 27.9.2021, 15:02 a k H. Of Drivers 2, 27.9.2021, 14:59. Děkuji panu Zlesa.

Zákon 361/2000 Sb. = vcelku jasné. Ale klíčové je: ,při odbočování na křižovatce ́. V ČR není pochopen princip hlavní vozovky a H.O.D. se plete, hlavní vozovka hraje roli, protože když jedu do křižovatky po hlavní a po hlavní vyjíždím, tak nikam neodbočuji - já tou křižovatkou jen projíždím a tudíž neblikám. Jediné co ostatní řidiči musí učinit, je, mi dát přednost. Pak se popasovat mezi sebou jak dál.

Takže věc je úplně jasná. Byť opět dodávám, že chápu, že to tady tak nefunguje.