16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

DOPRAVA: (Ne)blikači

Vzhledem k charakteru své práce jsem často na cestách autem. Stále častěji pozoruji jeden nešvar, kterým je nedávání znamení o směru jízdy. Určitě jste se s tím také setkali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vorlický 27.9.2021 11:33

Nevím pane, co je nehlavní (znám hlavní a vedlejší) , ale máte na mysli křižovatku, která je řízená semaforem, nebo křižovatku, kde se potkává hlavní s vedlejší, popřípadě s vedlejšími, nebo křižovatku, kde není zřejmé, zda některá vozovka je hlavní?

T. Hraj 27.9.2021 11:23

V centrech měst se často spíš zachovává ta historie, jinde zase vítězí plynulost provozu. A je to dobře.

V. Kosiner 27.9.2021 11:21

Tak za váma asi taky ne! A proti už vůbec ne. Co je špatného na denním svícení?

F. Musil 27.9.2021 11:18

Tak to asi moc nejezdíte;-D protože byste se daleko nedostal. Hrozný to nešvar!!!! Ale horší,se mě zdá "DENNÍ SVÍCENÍ"8-o8-o!!To je opravdu HRŮZA k okamžitému zákazu;-€;-€!!

V. Kosiner 27.9.2021 10:54

Tak za takovým řidičem bych nechtěl jet ani kilometr!

V. Kosiner 27.9.2021 10:52

Slabé!

J. Vorlický 27.9.2021 10:49

P. Janoušek, 27.9.2021, 10:12,

To je ono, pane! Než chodci dostali přednost na přechodech, byly přechody místem, kde chodci měli (možná i povinnost) přecházet, neměli ale přednost, takže museli čekat, až nic nepojede. Za prvé, přechodů bylo mraky, a pak i na místech, která byla pro přechod nebezpečná (např. na autobusové zastávce před nosem autobusu??!!), nebo kde jsou dvouproudové vozovky.

To si ale hlupáci na dopravě neuvědomili (spíš jim to bylo jedno), když chodci dostali přednost. Tramvaják musí umět zastavit stejně jako řidič vozidla. Myslíte, že na červenou semaforu může tramvaják říkat, jak mám zastavit, nebo na zastávce? Takže přechody, kde jezdí tramvaje a kde jsou dva proudy pro vozidla MUSEJÍ být chráněny semaforem. Tam, kde to nešlo, se měly přechody zrušit - než to půjde - a ne nechat lidi chodit na smrt, pane!

J. Fráňa 27.9.2021 10:41

Všiml si někdo, že do vozů BMW se blinkry již nemontují. Jejich řidiči je stejně nepoužívají mnoho let.;-D

I. Schlägel 27.9.2021 10:40

Klasikou je nepoužití blinkru při výjezdu z kruhového objezdu. To samé změna jízdního pruhu.

J. Vorlický 27.9.2021 10:34

k T. Zlesa, 27.9.2021, 9:01 Nejde o lehkost úkonu. Blikat, že jedu po hlavní vozovce je nejen blbost, ale je to hlavně nebezpečné. Bezpečné za normálního provozu je blikat, když odbočuji, tedy když měním směr, nebo když předjíždím. Neustálé blikání jen mate další účastníky provozu. Jinak - neblikat; a hlavně jezdit opatrně, z vedlejší necouvat na hlavní, a vyjíždět z vedlejší na hlavní jen když jsem si jist, že je volná. Rozhodně ne, když ten co jede po hlavní zleva bliká, jako kdyby do mé vedlejší chtěl zajet, přičemž on bliká, že hlavní se stáčí doprava!! Pozor na blikače!

A. Stárek 27.9.2021 10:23

Cože? Odkaz na paragraf, že na křižovatce blikání nebo neblikání záleží na hlavní/nehlavní?

J. Vorlický 27.9.2021 10:23

k p. Hraj 27.9.2021, 10:06: Jistě! Byly-li takové komunikace. Ve středověku se chodilo pěšky, na koni, maximálně v kočáře taženým koňmi. Vozka viděl všude dokola a jel relativně pomalu. Pro dnešní provoz musí taková vozovka býti upravena.

P. Janoušek 27.9.2021 10:12

A Vy myslíte, že chodec má mít před tramvají přednost? A chcete mi nějak vysvětlit jak to má ten tramvaják zastavit? Koleje zřejmě nejsou silnice. Když už v ničem tak tady vyhláška dává smysl.

T. Hraj 27.9.2021 10:10

Takže je třeba vozit s sebou úhloměr.;-D

T. Hraj 27.9.2021 10:07

Nesouhlas. Neblikání v Rakousku na dálnici je fenomén naprosto běžný (u Rakušanů, podotýkám). Měl jsem tu čest letos několikrát.

T. Hraj 27.9.2021 10:06

Některé 90° zatáčky na hlavních silnicích/ulicích jsou tu už od středověku. Chtěl byste je narovnávat?

T. Hraj 27.9.2021 10:03

Taky jsem si toho všiml a taky si myslím, že to dříve nebývalo (nebo že bych už stárnul a vzpomínal na "staré dobré časy"?;-D). Ale s jednou věcí nesouhlasím. Není to žádný český nešvar. Je to nemlich totéž v Rakousku nebo Německu.

L. Dočekal 27.9.2021 9:36

Stalo se mi nedávno,že jsem se mezi neblikače zařadil.Pootočení volantu mi blinkr prostě vypnulo a já to nezaregistroval,až jsem uviděl auto čekající v protisměru mi to došlo.Jak praktickej byl cvakající přerušovač ve stodvacítkách a pod.Ony ty kontrolky moc vidět nejsou (Fabie),hlavně za jasného počasí.Co mne ale zaráží,že tímto nešvarem trpí hodně profesionálů a co je ještě horší,řidičů autobusů.

P. Kmoníček 27.9.2021 9:12

Vorlický, neokecávejte to ! Kdo nebliká, když má, je na silnicích i cestách nebezpečný vůl !

P. Kmoníček 27.9.2021 9:09

Pane(!) Bartoni, máte naprostou pravdu. A Policie na to zvysoka kašle !

T. Zlesa 27.9.2021 9:01

Všechno je pravda, pouze pan Vorlický to trochu posunuje jinam. Že se nebliká nás zlobí taky proto, že je to celkem jednoduchý úkon, lehce naučitelný. Měly by se toho chopit ty BESIPy a pojišťovny. Možná by v každé reklamě na pojištění stačila věta: A blikejte! Na druhé straně při jízdě za takovým řidičem hned víme, že je to ignorant, od kterého je možno čekat cokoliv.

J. Vorlický 27.9.2021 8:23

Základní problém spočívá v tom, že celostátně není pochopen princip hlavní vozovky. Princip hlavní vozovky spočívá v tom, že neblikám, ani kdybych se na křižovatce nebo kdekoliv jinde točil do protisměru. Hlavní vozovka, má-li být, musí i tak vypadat. Tady se z vozovek, které evidentně hlavní nejsou, nevypadají tak, zahýbají za roh, atd (vozovky, které jsou přirozeně hlavní nemají zatáčky do 90 stupňů) dělají tzv. hlavní vozovky jen změnou značek. Vznikají tak nepřirozené situace, které nezřídka (byť v souladu s normami) končí tragicky. Řidič často v kritickém okamžiku není schopen rozpoznat zda je na hlavní nebo na vedlejší. Celé řízení, značení atd. silničního provozu je v republice pro všechny účastníky krajně nebezpečné (právo na přechodu, ale ne před tramvají je další příklad), odbočování na křižovatce doprava, kde má řidič zelenou stejně jako chodec, přehršle značek všeho druhu, v kterých se řidič za jízdy nemůže ani vyznat, atd. atd.

V. Mokrý 27.9.2021 6:57

nejen blikání

V. Mokrý 27.9.2021 6:56

Také jsem dělal ŘP dávno ( předvojenskou trojku/C ), učitelem byl bývalý řidič autobusu ( kolik jich je dnes s takovou praxí ? ) a ten nás učil, že musíme být čitelní pro ostatní řidiče. Komisař si to velmi hlídal.

P. Manda 27.9.2021 6:55

není postih, není blikání. Neblikači u nás, v Rakousku jistě blikají, tam police ještě existuje.

V. Mokrý 27.9.2021 6:50

No a cyklisti na silnicích 1.tř., jsou sebevrazi, zvlášť v dopravních špičkách.

V. Mokrý 27.9.2021 6:47

Jo, blikání na kruháku, to kapitola sama pro sebe . Tam by se policisté " vyřádili.

A včasné blikání na odbočení i před křižovatkou podporuje plynulost provozu - řidiči z ostatních směrů , se mohou podle toho chovat/jet.

V. Církva 27.9.2021 6:42

Tak v našem kraji řidiči znamení o odbočení dávají, jenže až s vytočenými koly, což už je vlastně zbytečné. Nedávno jsem odbočoval na hlavní z vedlejší komunikace, která je paraleleně blízko druhé boční komunikace od mne vlevo. Přiřítilo se odtam auto, které neblikalo a ještě troubil že se přes moje auto nemohl dostat. Jistě, už jsem pomalu odbočoval a když viděl že vjíždí na hlavní ale nevjíždí (neblikal) na mou odbočku ale jede dle žádného blinkru rovně zastavil jsem. Kdyby blikal věděl bych že vjíždí "ke mně" a vyjel bych, nebo nějak uhnul.

Názorně to ukazuje proč se bliká, abychom předem tušili plány druhého řidiče a kvůli bezpečnosti.

J. Jedlička 27.9.2021 6:23

Pokud jedu po hlavni, která na křižovatce zahýbá o 90% vpravo nebo vlevo, samozřejmě dávám blinkr, pokud hlavní pokračuje rovně, tak ho nedávám. Mezi těmito dvěma variantami je ale obrovská škála mezistupňů. Docela by mne zajímalo, jak úhel hlavní silnice je hranicí pro povinnost zapnutí blinkru (a tedy i hranici dopravního přestupku)

S. Foster 27.9.2021 4:57

Také jste si všiml že při vybočení z kruháče většina řidičů jen mává blinkrem na rozloučenou ? Zřejmě je nad jejich síly dát v levotočivé zatáčce páčku do prava.