1.6.2024 | Svátek má Laura


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Dachs 14.7.2008 17:19

Re: Přesně tak

Fajn, tak jinak. Jablunkov - Třinec. 16 km. Vlakem 15-20 min. Busem 30 min. Autem 20 min. Stejně všichni jezdí autem, popřípadě busem po přetížené silnici I. třídy. Proč? Protože nikomu nestojí za úvahu vymyslet systém, při kterém by desítky autobusů a stovky aut při špičkách svážely zaměstnance TŽ k vlakům. Radši všichni nadávají v dopravních zácpách spolu s just in time sklady na kamionech a ostatními nebožáky. Vaše řešení. Postavíme čtyřpruh. Nebo šestipruh. Nebo dvanáctipruh jako v Chicagu. Všichni budou jezdit autem po silnici. tak je to správné, tak to má být, pokrok se nedá zastavit. Nejlépe každý sám v autě. I kdyby stál benzín padesát korun. A co třeba mýtné pro všechny? To bychom se divili, kolik lidí by při ceně 1Kč za km na silnici I. třídy rádo přestoupilo na vlak. Je to jen o ceně.

David 14.7.2008 17:18

ANO, toto je klíčová úvaha

Než měnit předpisy a vůbec celý způsob provozování železnici tomu, co lidi a firmy chtějí (sorry honzáku - ale ten správný termín a velmi sprosté slovo pro tebe je "co trh vyžaduje") - tak se neudělá nic a jen se řeší, jak zakázat tu dopravu, která lidi i firmy svými užitnými vlastnostmi úspěšně  oslovuje.

David 14.7.2008 17:12

Re: Re: Přesně tak

Svým rádoby sarkasmem jen ukazuješ, jak o věci nic, ale opravdu nic nevíš.

"Just in time" je věc nákladů. Nákladů na profinancování skladových zásob, nákladů na profinancování skladovacího prostoru a nákladů na vnitropodnikouvou manipulaci s materiálem/polotovary. Vozit to přímo na výrobní linku v dávkách rovných malé operativní zásobě přímo u výrobní linky je prostě lacinější. A jak je to s prodejností shodného výrobku za nízkou cenu a za vysokou cenu je snad notoricky známé.

Tedy - až budeme ochotni nakupovat drahé věci vyráběné líbivým způsobem a/nebo až bud ekonomicky výhodné vozit a skaldovat velké dávky zásob materiálu/polotovarů - pak se dočkáš.

Lapil 14.7.2008 17:01

Re: Re: Zapoměl jste

Obávám se, že i při téhle úvaze skončíte u zájezdového autobusu s řidičem, který Vás doveze z baráku do baráku.

R 14.7.2008 16:46

Re: Re: Re: Re: Jéňo, nenechej se nachytat

TGV by bylo na nic, kdyby jezdilo jenom v ČR. ČR by musela být rychlými kolejemi propojena s dalšími zeměmi, aby třeba bylo možné nastoupit v Ostravě   vystoupit, já nevím,.... v Berlíně. Přece by byl nesmysl, aby vlak s rychlostí 300 kilometrů se rozjel v Ostravě, za hodinu zastavil v Praze a potom třeba za třčtvrtě hodiny v Plzni a musel se otočit. Potom platí pravidlo, že zastávky, kde trvá jízda hodinu, až snad i dvě hodiny, by byly dosažitelné pro dojíždění do práce, znamená to, že takový vlak by hlavně v oborech, kde jsou vyšší platy a tudíž by nebyl problém platiti denní dojíždění, sjednotil v jednotlivých městech pracovní trh. Třeba v případě TGV  by mohli lidi bydlící v Ostravě dojíždět denně do práce do Prahy, tím by se platy v Praze a Ostravě sjednotily. Už dneska takhle pendlují zaměstnanci mezi Paříží a Lyonem.

honzak 14.7.2008 16:37

Re: Re: Re: Re: Jéňo, nenechej se nachytat

to je diskutabilní - až pustí dráha na koleje Jančuru, tak se teprve uvidí. Pendolino je hlavně trucpodnik a zdroj příjmů pro ty, kteří ho objednali a schvalovali.

Podle mých zkušeností je to hlavně italskej plastikovej křáp (a to jsem se s tím svezl i na okruhu).

honzak 14.7.2008 16:32

Re: Zapoměl jste

To je velmi komické! Jízda BEZ STROJVEDOUCÍHO je sice technicky možná, ale potřebná změna předpisů by zabrala tak 50 let....

Jinak není problém si takovou přepravu objednat - spousty nadšenců provozují příležitostnou dopravu s vozidly,která mají způsobilost pro provoz na tratích SDC. Akorát se to musí objednat dlouho dopředu a není to nejlacinější. Kontakty dodám, takový M262 to může valit 90 km/h celou noc (s omezeními podle max. rychlosti na příslušné trati). A když si seženeš pár PLATÍCÍCH  spolucestujících a zpětné vytížení, tak to bude únosné!

honzak 14.7.2008 16:27

Re: Přesně tak

kecáš, jmenovče! Když to fungovalo dřív, tak proč by to nemohlo fungovat dneska? Každá ROZUMNÁ fabrika měla vlečku (co takových areálů je podle všech tranzitních koridorů!!!). Ale holt just in time kapitalismus je to nejlepší (říkali to eurosoudruzi na školení?).

Musí nastoupit selský rozum - byl by pro mocného Habsburka takový problém počkat na růžové auto se zelenými hvězdičkami a fialovými potahy anatomických sedaček o týden dýl? Podle mě (i Cimrmana) nebyl.

Otázka závěrem - bydlíš jako já u páteřní komunikace (II/115)? Asi těžko....

moll 14.7.2008 16:22

Zapoměl jste

na individualitu. Dokážete si představit sanitku na kolejích?

A víte jak mě štve, že v noci, když je dráha velmi málo využitá si nemohu zaplatit jeden automatický vagónek, který by mne přepravil přes půl republiky? A přitom automatizovat vlak je jednoduší než auto! Největší překážkou na železnici začínají být strojvůdci!

Honza42 14.7.2008 15:13

Re: Re: Re: Jéňo, nenechej se nachytat

Právě jste odpověděl na to, proč by u nás bylo TGV pravděpodobně na nic. Už Pendolino v řadě míst dopravní obslužnost zhoršilo a ne zlepšilo. ČR je prostě malá. Jasně, že by to uvítal Plzeňák jezdící každou chvíli do Ostravy, ale těch zas tak moc není.

Honza42 14.7.2008 14:52

Přesně tak

Na několika příkladech ukazujete, že je třeba investovat zejména do nevyhovující silniční sítě, aby nekolabovala. Ta navíc slouží i těm co nemají to štěstí jezdit vlakem pouze z velkoměsta do velkoměsta.

Když Vám přerazím obě nohy, také Vám snadno dokážu, jak je pro Vás výhodný invalidní vozík.

jhm 14.7.2008 14:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teorie hezké, praxe poněkud horší.

Kazdy subdodavatel se snazi minimalizovat sve sklady uplne stejnym zpusobem jako finalni vyrobce. Kazdy vyrobce ma jiste nasmlouvanou minimalni dodaci jednotky daneho materialu, podobne jako Skodovka nebude objednavat jeden potah ale kamion potahu (ovsem kazdy jiny). To ze pojizdne sklady nici silnice je pravda za predpokladu ze trpime pretezovani kamionu, ovsem takovy radar je asi levnejsi nez pojizdna vaha.

Stale ovsem plati to ze vyrobce bude vyuzivat tu dopravu ktera se mu vice vyplati za te podminky ze to nezastavi vyrobu u zakaznika, nic neni drazsi nez hodina kdy stoji vyrobni linka. Zkuste si byt subdodavatelem ktery Skodovce zastavi montazni linku na Octavie na pul dne (priklad - horsi to je jiste pro Mercedes), a verte ze si radsi objednate vrtulnik ktery bude potahy dopravovat po 50ti.

Dachs 14.7.2008 13:48

Rádobyodborné bláboly

To jsem se zase pobavil, tak on je vlak pomalejší a delší než cesta autem. Pravda, když si vyberu trasu z Prahy do Liberce, tak ano, ale co takhle z Prahy do Ostravy nebo z Ostravy do Vídně? Anebo z Nošovic do Žiliny... Takže pár příkladů, moje oblíbená Praha - Ostrava. 350km. Autem za 3 hodiny jen brzo ráno za předpokladu, že na D1 není mnoho uzavírek. Pendolinem za 3 hodiny běžně, IC za 4. Pokud chci dojet autem do centra, musím připočítat pražskou dopravní zácpu, takže vyrazit z Ostravy tak ve dvě ráno nebo v sedm večer... Pravda, znám lidi, co to dají za dvě hodiny, neb na to mají automobil a nervy, ale to je mimo normální kategorii cestovatelů. Přidám ještě letadlo. Cesta na letiště půl hodiny. Odbavení půlhodiny. Let 50 min. Doprava do centra po Evropské min půlhodiny. Takže za dvě a půl hodiny. To je tedy časová úspora oproti vlaku! Ostrava - Vídeň. 300km. Vlakem 3 hodiny. Autem 3 a půl hodiny. Letecky 45 min plus cesta na letiště a odbavení 1 hodina a 16 min CAT do centra Vídně. Tady to díky cestě letištním vlakem do centra vychází trochu lépe. Na zpáteční cestě je třeba počítat s delším časem na odbavení,neb vídeňské letiště je trochu větší a nelze tam přiběhnout na poslední chvíli... A poslední příklad. Nošovice - Žilina. 80 km. Autem za hodinu a půl za předpokladu, že řidiči kamionů nezablokují cestu při své rallye jízdě tak jako se jim to daří minimálně jednou týdně. Až dostaví na podzim obchvat Jablunkova, tak o 5 min rychleji. Přímým vlakem v čtyřhodinovém taktu bez problémů za hodinu, zcela v souladu s just in time zásobováním, jedním směrem motory, druhým převodovky. A samozřejmě tisíce komponentů od subdodavatelů na trase. Jak jednoduché. Místo toho po spuštění automobilky Hyundai v Nošovicích silniční doprava pravděpodobně zcela zkolabuje. Až pak možná Korejcům dojde, že existuje i železnice a začnou jí využívat. Po tom,proč preference železniční dopravy nebyla součástí podmínek pro investiční pobídky  lépe nepátrat. Selský rozum by zcela stačil...

David 14.7.2008 13:31

Re: Re: Jéňo, nenechej se nachytat

Ale ve Francii jedině pro to TGV platí, že je rychlejší - a tedy atraktivnější - než auto. A ano - tak rychlý vlak znamená de facto celou novou železniční infrastrukturu. A smířit se s tím, že nestaví v každém "okresním" městě, ale až v tom krajském.

R 14.7.2008 13:26

Re: Jéňo, nenechej se nachytat

Ta rychlost platí pro TGV a Francouzi dokázali pro tento vlak postavit speciální dráhu. Pokud by TGV jel po stávajících tratích, myslím, že to ani nemůže, asi by jeho maximální rychlost byla taky takových 160, možná ani to ne. Jestli u nás chceme železnici s 300 kilometrovou rychlostí, musí se postavit trasa kompletně nově stejně jako některá nádraží, třeba do brněnského hlavního nádraží kvůli starým kolejím s malými oblouky by se takový vlak coural polovinu doby, co by jel trasu Praha Brno.  Ale i těch našich 160 kilometrů docela stačí,  pro osobní dopravu je dneska bydlet třeba v Ostravě a jezdit Pendolinem do práce v Olomouci, tudíž ob zastávku je docela dobře realizovatelné, zvláště když to je takové zaměstnání, kdy je možné ve vlaku pracovat. Akorát že ti, co nastupují třeba ve Studénce, Hranicích, Lipníku, Přerově mají se zavedením Pendolina smůlu, Pendolino zabralo trasy rychlíků, které tam dříve stavěly a tak značně zhoršilo dopravní obslužnost těchto míst.

honzak 14.7.2008 12:30

Re: Re: Re: Re: Re: Teorie hezké, praxe poněkud horší.

určitě máte částečnou pravdu. Jen jste opomenul to, že pojízdné sklady ničí silnice a zvyšují nehodovost. Za moje i Vaše peníze....

Ještě dotaz - výrobce potahů také má sklady na silnici? A dostane na den přesně 7,62 metru na ušití jedné sady růžových potahů? Těžko, že?

David 14.7.2008 12:17

Jéňo, nenechej se nachytat

Není vlak jako vlak.

V ČR jsme vrazili desítky miliard do modernizace hlavních tratí - a maximální rychlost je cca poloviční než ve Francii. Pak - pokud není Váš start a cíl v docházkové vzdálenosti od nádraží - zásadně neplatí bod číslo 1 - "rychlejší než auto".

jhm 14.7.2008 12:16

Re: Re: Re: Re: Teorie hezké, praxe poněkud horší.

Na tohle je ekonomicka kalkulace naprosto jednoducha. Pokud bude mit dodavatel potahu cas 4 dni na dodani soucastek do Skodovce, potom Skodovka bude nucena mit na sklade potahy ktere pokryji vyrobu na 4 dny dopredu a planovat vyrobu 4 dny dopredu vcetne logistickych retezcu. Mozna pro Vas bude prekvapenim, ze to soucasne softwary nezvladnou za prijatelnych nakladu ci v prijatelnem case. To by znamenalo mit na sklade vsechny mozne autopotahy na 4 dny dopredu a prubezne zasoby doplnovat podle toho co se ten den vyrobilo. Toto promitnout do vsech soucastek znamena udrzovat enormni sklady a uvery na tyto sklady. Presunutim skladu na silnici a k subdodavateli se Skodovce (Vas priklad) podarilo minimalizovat tyto naklady.

Ovsem nemylte se, kazdy vyrobce se chova ekonomicky. V okamziku kdy se mu vyplati pouzit zeleznici, tak ji pouzije. Podminky jsou v zasade 3: cena, dodrzeni terminu dodani, informace o tom kde presne se dodavka v danem okamziku nachazi.

Honza 14.7.2008 11:56

Jak na fungující železnici - znalosti z Francie a Švýcarska

Ahoj,

co se týče osobní dopravy, tak lze použít znalosti z jiných zemí. Proč jezdí Francouzi (i pro ně) drahým vlakem? Vlak je

1. rychlejší než auto : lidé jsou (až na pár trénovaných jedinců F1) biologicky neschopní řídit auta ve 300 km/h (jde o hranice reakční doby) zatímco jeden automaticky řízený vlak lze zrychlovat dlouho

2. levnější než auto : dálnice jsou soukromé a vybírají poplatky (mýto), což cestu dost prodražuje

Samozřejmě ale musí platit i poslední bod - vlak je přesný (jak nejen čvýcarský, i francouzský vlak je přesný pokud není stávka ;-) ), jinak je to k ničemu ** Honza

Honza42 14.7.2008 10:46

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teorie hezké, praxe poněkud horší.

Ano platíme. Stejně tak si povinně platím za luxusně vybavenou prodejnu v chromu a skle, takže kaťata na kolo vyjdou na 1000Kč, (odhaduji 100Kč výroba v Asii a 900Kč marže po cestě přes moře až k pokladně výše zmíněného obchodu.) A co mám dělat? Šít si sám? Marnotratnost  je symbolem bohatství, s tím nic nenaděláme.

honzak 14.7.2008 10:27

Re: Re: Re: Re: Re: Teorie hezké, praxe poněkud horší.

Ale fuj! Centrálního plánování (i s komisí vedle Dopravních podniků) mám svoje tragické zkušenosti. Ale mám silný dojem, že ten kapitalismus jen překmitnul na druhou stranu. Tu flexibilnost v objednávkách a ve výrobě platíme  i my ostatní, že? Léta jsem jezdil přes Boleslav na chalupu autem i na kole. Silnice na Jičín byla jedna velká hrůza provozně i technicky!

eTony 14.7.2008 10:24

autore,

železniční doprava bude jen doplňkovým druhem dopravy silniční, tedy v nákladní dopravě. Podobně jako železnice nemůže konkurovat vnitrozemské silniční nákladní dopravě, tak podobně nemůže konkurovat doprava lodní té železniční. Lodní vůči silniční vykazuje výkony blížící se statistické chybě.  A přesto by vybrané finanční prostředky měly "jít" bez ohledu na tato fakta. Sám uvádíte, že investice do obnovy železnice na trhu by stála nemalé finanční prostředky, tedy zajímavá by byla výše a návratnost........ neméně zajímavý by byl údaj o možnostech železnice zvýšit svoji kapacitu, dvojnásobně ?

milan 14.7.2008 10:22

Re: Re: Re: Re: Strojvlůdci jsou schopni zastavit dopravu. Pokud by šlo všechno po železnici, zničili by stát.

R^R^R^R^R^R^R^R^R^R^R^!!!!!!!!!!

Didi 14.7.2008 10:20

Re: Strojvlůdci jsou schopni zastavit dopravu. Pokud by šlo všechno po železnici, zničili by stát.

Ehm a proč by jako měli stávkovat?

Součástí každé smlouvy se solidním dopravcem je i penále za pozdní dodání zásilky. Takže každý dopravce se rozmyslí, jestli své zaměstnance dobře zaplatí nebo bude riskovat nesplnění svých závazků. A zákazník se také svobodně rozhodne, jestli si najme solidního dopravce s garancemi nebo jestli bude riskovat smlouvu s lacinějším dopravcem bez garancí.

Jura Jurax 14.7.2008 9:37

Re: Re: Re: Strojvlůdci jsou schopni zastavit dopravu. Pokud by šlo všechno po železnici, zničili by stát.

Zabij ekologistu, zachráníš člověka.

Jenda 14.7.2008 9:34

Re: Re: Strojvlůdci jsou schopni zastavit dopravu. Pokud by šlo všechno po železnici, zničili by stát.

Nejen kamionaci. Ekologiste blokuji dopravu podstatne casteji.

Lobo 14.7.2008 9:08

Re: Strojvlůdci jsou schopni zastavit dopravu. Pokud by šlo všechno po železnici, zničili by stát.

Podle toho by se dali střílet i kamioňáci, co by schválně zablokovali dálnice.

m.p. 14.7.2008 9:03

neekologická železnice

železnice je dost neekologická; kdysi tady na NP byl o tom článek, že peníze = energie = v dnešní době fosilní paliva, viz. (http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-potemkinovske-silenstvi-s-obnovitelnymi-zdroji-pn1-/p_ekonomika.asp?c=A080401_113928_p_ekonomika_wag); při cestování vlakem se na osobokilometr spálí přibližně dvojnásobek ropy než při cestování autem

Honza42 14.7.2008 9:01

Re: Strojvlůdci jsou schopni zastavit dopravu. Pokud by šlo všechno po železnici, zničili by stát.

Tragédií pro železnici není, když pracovníci dráhy stávkují, ale když pracují. ;-D;-D

Honza42 14.7.2008 8:59

Re: Re: Re: Re: Teorie hezké, praxe poněkud horší.

Ano bylo, až budete centrálně řídit celý trh, budete  to možná i schopen zařídit (nařídit ?). Zatím to budete muset nechat na volbě výrobce. Já osobně pamatuji dobu takového řízení, kdy výrobce nebyl schopen dodat výrobek ani za 4 měsíce.

V hospedě by rovněž bylo velmi ekonomické vařit jen dvě jídla. Třeba guláš a čočku.