12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

DOBA: Digitální demence mladé generace

Mladé generace na celém světě totiž ohrožuje navíc ještě další nebezpečí. Je jím digitální demence způsobená chytrými telefony a pobytem ve virtuální realitě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Husovice 10.10.2023 23:17

Generace mladých poněkud zpohodlněla, odmítá pracovat a vydělávat chce poze v digitálním světě. Je to dlouhodobý proces, kdy např. z maturitních tříd strojní průmyslovky ze sta žáků íč studovalo manažerský směr a jen ž žáků směr konstrukční. Ono nelze vydělávat obchodem, reklamou atp. ale stěžejní je výroba předmětů, zboží a my to už pomalu neumíme. Ztratil se fortel starých řemeslníků. Výroba se stěhuje do Asie, která se stává hegemonem. Kdo má větší vinu zda EU, vláda nebo sami lidé je diskutabilní. Zlí jazykové tvrdí, že se jedná o čtvrté stadium ve kterém zanikl starověký Řím. Byl bych rád, kdybych se ve všem mýlil. Z dnešního tisku : "Výroba v ČR a Německu. Takové výsledky tady ještě nebyly Rusové nahoře, Němci a Češi úplně dole.

M. Kocián 12.10.2023 8:42

Děti žijí raději doma u počítačů nebo telefonů a tak se u nich vyvíjí jakási "agorafobie" před skutečným světem. Pak dospějí a snaží se mu vyhnout. Samozřejmě se to netýká všech - poměr bude asi tak stejný jako lidí, kteří ve středověku nikdy neopustili svou vesnici. Ale objevitelé a badatelé tu byli vždy a jsou tu zase.

V. Církva 10.10.2023 21:43

Tak závislost na počítačích, tu mám. Moje děti, nevím, protože studují, čímž tráví dost času, nemyslím, že by byl rozdíl listovat sešitem nebo virtuálně, to je blbost.

Totéž kreslení na tabletu, tam není důvod aby bylo jiné z hlediska demence jako kreslení na papír.

Navigace v autě, tak bez ní jsem se vždycky ztratil, takže nevím. V přírodě, no tam mi komplikuje orientaci dle slunce letní časový posun.

Hesla, ty jsem si nepamatoval nikdy.

No nevím čím je horší sledování televize než youtube. Snad na tu pozornosta, trpělivost, že se může kdykoliv přeskočit.

Hlavně by si měli děti hrát spolu a bez tabletu. Jenomže když jsou samy doma?

Takže článek dobrý ale trochu extrémní.

L. Písařík 13.10.2023 8:32

Ano, je to nakažlivé. Přiznám se, že při svém věku 80+ raději sáhnu po PC či chytráku po boku, než abych hledal v knihovně, kde jsem za život nashromáždil skoro 800knih. Nedávno jsem v šalině seděl za chlapcem asi 15ti letým, a ten psal dost komplikovanou zprávu dívce, že se s ní na nějakou dobu rozchází, hledal vhodná slova a tak občas mazal celé věty. Podivuhodné bylo to, jak bravurně ovládal klávesku mobilu pouze dvěma palečky, řekl bych, že psal rychleji než já datluji na klávesce. A vzpomněl jsem na svého vnuka, když jsme s rodinou seděli tak před 10ti lety v resauraci Pivovar v Č. Krumlově, jak rychke, pomocí mobilu vyhledal informace o pivovaru i hospodě. Nezbývá než se smířit s daným stavem a doufat v to, že si mladá generace takto získané informace zapamatuje a taky je k něčemuR^ dokáže využít. Howg.

M. Pivoda 10.10.2023 19:07

Dávný IQ test není spolehlivým kritériem pro posuzování několika druhů inteligencí.

M. Pivoda 10.10.2023 19:06

Kdo jednou zkusí, podruhé musí!

Cituji: "... Průměrný občan ČR kontroluje svůj telefon 50x denně, čtením a posílám e-mailů tráví 13 hodin týdně, na obrazovku se dívá 7 hodin denně (dvouleté děti sledují obrazovku 2 hodiny denně, osmileté děti už 5 hodin denně) ..."

M. Hoblík 10.10.2023 17:10

Nic takového nám nehrozí! Pochcípáme na vlastní hloupost.

J. Jurax 10.10.2023 18:02

Ano. Podporovanou ovšem digitální demencí.

L. Zídek 10.10.2023 17:02

Že by nebylo možné zakázat přinešení mobilů do školek až po střední školy včetně, stejně jako nošení zbraní tamtéž je neuvěřitelné !

J. Jurax 10.10.2023 18:15

Zákazem byste hrubě porušil nedotknutelná lidská práva dětí a mládeže.

A každý žáček i studentík by museli při vchodu do školy procházet detekčním rámem na mobily (a zbraně taky). Kde by na rámy a jejich obsluhu zřizovatelé škol vzali?

J. Roškota 10.10.2023 16:52

Hrozně nemám rád tyhle nářky nad mladou generací. Co jsme si vychovali, to máme. Moje osobní zkušenost je jiná, obklopují mě čerstvě dospělí mladí lidé, kteří jsou skvělí. Jiní než jsme my, jsou asertivní, ale vzdělaní a pracovití. To že jim občas nerozumíme, to je náš problém a ne jejich.

Jestli je opravdu zvýšené procento dětí s psychickými problémy, nemůžou za to mobily, ale jejich rodiče. V Česku se rozvádí téměř 50% manželství. Tam hledejme příčiny.

P. Chvátal 10.10.2023 20:00

Dělám u nás v korporátu mentora nově nastoupivších a hluboce s vámi nesouhlasím .... sem tam genius, pár průměrných a přes polovinu naprosto nepoužitelných.

L. Kuča 10.10.2023 21:09

Také si říkám, u jakéhože zdroje pracovitých mladých lidí se nachází. U většiny mám dojem zcela opačný. A hlavně jsou hrozně odolní a nenároční, že? ;-D

L. Písařík 13.10.2023 8:38

U těch nepoužitelných bych doporučil metodu, se kterou jsem se kdysi setkal v jednom podniku na výrobu sanitní keramiky, kdy ředitel přikázal, aby byly nepovedené výrobky i nadále tříděny na první a druhou jakost zmetků.

J. Ticháček 10.10.2023 21:37

Já se díky svému zaměstnáni pravidelně setkávám s cca třemi sty maturantů ročně. Tak pět, šest holek a kluků jsou v pohodě. Pár dalších je během povídání u ohně, u jídla, nebo při nějaké aktivitě snesitelných. Většinou je to verbež, která je zaměřena pouze na sebe sama, neschopná alespoň naznačit pokus o solidaritu se spolužáky, a neschopná že sebe dostat souvislejší projev, nežli větu holou. (Trochu přeháním.)

P. Sura 13.10.2023 1:36

Jen jestli si budete tu jejich asertivitu takhle pochvalovat, až budete záviset na jejich péči. Dobrým příkladem jsou současní mladí lékaři. Klidně odejdou pracovat za hranice za trochu vyšší platy a je jim úplně jedno, že tím způsobí kolaps zdravotnictvi v zemi, kde se to naučili.

P. Vychodil 10.10.2023 16:45

Autorka vzala a rozebrala jeden z aspektů degradace tzv západní vyspělé civilizace.

Překvapuje mne, kolik čtenářů se domnívá, že v podstatě přehání, že jde o periodicky se opakující generační polemiku.

Nutno podotknout, že toto téma je jenom jedním ze střípků, signalizujících konec tzv západní civilizace.

Žádná ukotvující víra, kromě víry ve zbožní ekonomiku. Žádná ukotvující víra v rodinu, národ, stát.

Výsledek výše zmíněného ? Vymření původní evropské populace, nahrazení muslimskou kulturou. Stačí si přečíst příslušné zprávy OSN...

Tak jako v našem kulturním okruhu se sociální media soustřeďují na kvalitu zadnic modelek, tak stejně v jiných kulturních okruzích se mohou soustřeďovat na džihád...

Jako tzv vyspělý západ, jakou máme strategii udržet si evropanství? Jakou máme strategii vůči muslimské imigraci ? A neposledně, jakou máme strategii, vůči potenciálním invazím, ze zemí, jako RF, Severní Korea ? Umíme je "přečíslit" ve výrobě zbraní, vojenské technologii, lidské síle...

Zatím pouze umíme lépe kecat. Jak dlouho to vydrží ?

P. Sura 13.10.2023 1:39

Vtipné je, ze ti muslimové, kteří tu nasi kulturu maji nahradit neumi ani kecat. Umi jen řvát a vraždit. Tim se ale jako páni sveta tezko uživí.

P. Sura 13.10.2023 1:39

Vtipné je, ze ti muslimové, kteří tu nasi kulturu maji nahradit neumi ani kecat. Umi jen řvát a vraždit. Tim se ale jako páni sveta tezko uživí.

D. Stirsky 10.10.2023 14:59

Nelze vyloučit, že dnešní malďoši za 50 - 60 let budou lamentovat ve stylu "když jsme přišli ze školy, sedli jsme si k notebooku/vzali si mobil a chatovali s kamarády", zatímco dneska... Pokrok zastavit nejde, ale otázka je daleko složitěšjí a nářky se nic nespraví. INTERNET, SOCIÁLNÍ SÍTĚ, DIGITALIZACE: změna větší než zavedení parního stroje, srovnatelné snad jen s vynálezem resp. zkrocením ohně.

P. Sura 10.10.2023 14:10

Pokud by ale digitální demence dokázala ve svých důsledcích zastavit v "rozvojových státech" populační explozi, nebylo by to tak úplně od věci, naopak by bylo záhodno to rozpracovat. ačkoli se tamodtud moc Einsteinů čekat nedá, základy přirozeného života a komunikace tam budou fungovat déle a lépe než u nás ve "vyspělých civilizacích", stižených digitální demencí.

P. Vychodil 10.10.2023 16:25

náboženství má větší sílu, než nějaké hračky digitální.

Protože ve vyčpělém západě došlo v podstatě k zániku víry, tedy kromě víry v tržní a zbožní ekonomiku, digitální shračky jen urychlují zánik civilizace.

J. Jurax 10.10.2023 18:17

I náboženství využívá těch digitálních hraček.

J. Krásenský 10.10.2023 14:01

Je zajímavé, kolik lidí, kteří se dle vlastních projevů pokládají za osvícené, odmítají tvrdá fakta o vývoji psychiky a inteligence mladých způsobem, že haní autorku, aniž by dokázali polemizovat s údaji, které autorka předkládá.

P. Vychodil 10.10.2023 16:21

R^R^R^

P. Pepax 10.10.2023 20:26

R^

M. Pivoda 10.10.2023 13:11

Cituji: "... Více než polovina Čechů po mobilním telefonu sahá každé ráno okamžitě po probuzení. Tvrdá data a srovnání poskytují alarmující výsledky: lidstvo hloupne ..."

Komentář

Obecně: Problém to je, zákaz to ale nevyřeší.

Jedna konkrétní poznámka: Rodiče v této české ekonomické montovně musí vydělávat peníze pro obživu, a nikoliv sledovat své děti.

M. Pivoda 10.10.2023 13:15

Docent ekonomických věd, Karel Šebesta, vám okolnosti podrobněji vysvětlí. Vysvětlí ale pouze česky skromně demokraticky, tzn. jako Prokop Diviš.

R. Langer 10.10.2023 13:58

No, to ty nám nevysvětlíš zhola nic, ty naše malá hloupoučká UI, protože víš leda tak houno. :-P

P. Sura 10.10.2023 14:15

Rodiče v "české ekonomické montovně" nevydělávají peníze na obživu, ale na rozmařilost. Jinak by mohli pracovat kdekoli, kde chybí pracovní síla a měli by čas dětem se věnovat.