27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kostelanský 27.3.2024 18:32

Jezdím po českých a moravských silnicích poměrně často, a nesdílím názor autora, že "podstatná část" českých řidičů nedodržuje rychlost.

Podle mého soudu je to max. 5 až 10 % řidičů. Jiná věc je otřesné značení rychlostních omezení. Zcela běžné je začátek dočasného omezení (např. při menší opravě silnice), ale zcela chybí konec. To si pak řidič může vybrat, zda pojede celé kilometry zcela zbytečně 30-kou nebo 50-kou nebo překročí povolenou rychlost, i když ji vlastně nepřekročí. Nebo někde byla před týdny nebo i měsíci ukončena rekonstrukce silnice, silnice vypadá jako nová, bez omezení, ale značka omezující rychlost je tam pořád. V Německu, když je dopravní omezení na místech zdánlivě nesmyslných, je pod značkou uveden i důvod omezení - např. na dálnici u nějakého města nebo vesnice je to omezení hluku v nočních hodinách. V Česku si s vysvětlováním nikdo hlavu neláme.

Běžná je i nesmyslná výška omezené rychlosti. Tam, kde se běžně - i v Rakousku nebo Německu - dává 50-ka nebo i více, v Česku je 30-ka. A kde by klidně mohla být 70-ka, je 50-ka. Jsou ovšem i opačné případy. Těsně před prudkou zákrutou, která se navíc pořád utahuje, je 70-ka...

To se pak nelze divit, že řidiči nemají moc velkou autoritu k těmto značkám.

M. Kocián 28.3.2024 7:15

Velmi dojemné je omezení rychlosti před školou, které na rozdíl od např. Německa u nás platí i po dobu prázdnin.

M. Svoboda 27.3.2024 13:01

Nevím, jestli se pan autor několikrát překlepl, když napsal "Dodržuji pravidla silničního provozu včetně „padesátky“ i „sedmdesátky“ na silnicích první třídy". Každopádně na silnicích první třídy je v drtivé většině případů povoleno jet rychlostí 90 km/h. Pokud tam autor jezdí sedmdesát, porušuje §18 odst. 2b zákona 361/2000 Sb. - řidič nesmí omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním. V mých představách právního státu by bylo zcela legální i legitimní poslat na něj opakovaně partičku dychtivých policajtů, aby ho zpokutovali klidně desetkrát za sebou, ale takhle realita všedních dní nefunguje:-/. Autor tak může beztrestně prudit svojí pomalou jízdou zbylé řidiče, kterým pak v obavách o vlastní duševní zdraví nezbude, než pana autora předjet někdy i ne zcela povoleným způsobem, bez jiné rozumné obrany. ;-€ Deku na klobouka.

J. Jurax 27.3.2024 13:05

Ehm ... a nenapadlo Vás, že jde o případy, kdy je rychlost na zmíněných silnicích z nějakého důvodu omezena dopravními značkami?

J. Vorlický 27.3.2024 14:20

. . . kromě jiného: povoleno jet až 90 znamená, že 90 je max.rychlost, ne že nesmím jet pomaleji. Až tak někteří řidiči chápou silniční pravidla.

Pochopitelně nemohu omezovat ostatní řidiče, ˇať jedu 50, 70 nebo 85. Pan to má nějaké pomatené. Pak se divme, jak se tu jezdí.

V. Mokrý 27.3.2024 16:10

ANO,

ale na konci omezení, má zrychlit na těch 90km/h

a né se " plazit " těch 50,70, ještě bůhví jak dlouho.

Klasika řidičů OA po omezení na dálnicích !

J. Novotny 27.3.2024 15:32

Přímo v článku zmiňuje omezení na 70 na křižovatkách. Jestli řídíte podobně, jako čtete, tak vás snad na silnici nepotkám.

J. Vích 27.3.2024 11:31

Tahle země nepatří, jak říkají na západ, ale hluboko na východ, díky mentalitě obyvatel i politice.

J. Vích 27.3.2024 11:30

Už v devadesátkách jsem projel Evropu a hrůzu jsem zažíval až od Rozvadova do Prahy. Překročení hranic byl sám o sobě stres a strach dalších kilometrů. Tím nemyslím jen provoz na silnicích, ale i díry a výmoly včetně dálnic.

H. Rybnická 27.3.2024 15:58

Kdykoli potvrdim pod prisahou

H. Rybnická 27.3.2024 10:05

Evropská Unie neplánuje odebírat řidičům řidičák z důvodů stáří. Co se plánuje je povinná lékařská prohlídka řidičů nad 70 let a to každých 5 let, od 80 každé 2 roky.

Státy to realizují různě, SRN odmítlo. Myslím, že by každý starší člověk měl sám zodpovědně rozhodnout, zda a jak a především kde je ještě schopný řídit.

P. Dvořák 27.3.2024 10:28

Kolik je takových, kteří si to přiznají?

Např. můj otec v r. 2008, když mu bylo 75, tak řekl, že s řízením končí. Sám naznal, že nejezdí s jistotou. Auto dal mému synovi, který se Š 120 ještě pár let odjezdil.

P. Dvořák 27.3.2024 10:29

Opravuji: Bylo to v r. 2003, když mu bylo 75 let.

V. Mokrý 27.3.2024 12:21

Znám i mnohem mladší, kteří vzdali být řidiči, když uznali, že na to nemají - takových moc není.

Většina lidí si myslí, že ŘP je nárokový !

J. Jurax 27.3.2024 13:13

No, u nás to máme podstatně přísnější než čacká EU plánuje.

Zákon praví, že držitel řidičského oprávnění je povinen se podrobit pravidelné lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky.

Za rok půjdu na už šestou zdravotní prohlídku, abych měl platný techničák na tělo.

L. Žaloudek 27.3.2024 18:14

No u nás je to už v 65 a od 68 každé 2 roky.

H. Rybnická 27.3.2024 19:53

V tom pripade byste to nemeli vycitat Evropske Unii nybrz to videt co vlasteneckou povinnost

H. Rybnická 27.3.2024 9:57

To celé je dáno mentalitou lidí . Cituji : "Pro Němce je jakékoli pravidlo závaznou normou, pro Čecha nezávazným doporučením". Každý kdo překročí autem české hranice at už z jihu nebo ze západu okamžitě pozná že pravidlo má své opodstatnění,- Auto s českou SPZ překročivší hranice z Německa do Česka okamžitě zrychlí, předjíždí zprava, vykonává nátlak, vjede slušnému řidiči do kufru atp. Opačně: Auto s českou SPZ které bezhohledně až do posledního metru jezdilo způsobem cirkusáků se najednou po překročení hranic promění v beránka božího. Pokuty jsou totiž vysoké.

Tam kde v sousedních státech můžete očekávat korektní označení silnic, dopravních předpisů značkami atp. najdete v Česku sotva čitelné dopravní značky, nepřehledné křižovatky, nikam nevedoucí cesty a jiné hrůzy. Ostatně i pro pěší. Chodník uzavřen značkou mámy s dětmi na nejfrekventovanějším místě městské magistály - nějaká chráněná možnost přechodu daleko široko nikde.

Nechci vědět kolik životů to šlompáctví už stálo.

J. Plzák 28.3.2024 13:09

To jsou jen otravné, přiblblé řeči. Celá evropa je přibližně stejná, všude jsou lidé rozdílní.

Nechápu proč to lidem dělá tak dobře, sraat si na vlastní hlavu. Není k tomu žádný důvod.

Leda že by Rybnickou někdo za to platil.

H. Rybnická 28.3.2024 14:33

Už jenom to, že slovo Evropa píšete s malým"e" vypadá na to že jste gigantický znalec.

R. Dubravský 27.3.2024 9:39

Pane autore, jestlipak víte, že váš tachometr, potažmo i tempomat, ukazuje vždy o několik km/h vyšší rychlost než je skutečná? Možná ti, co se na vás lepí, nebo si dokonce dovolí vás předjet, tak činí zcela oprávněně.

I. Lyčka 27.3.2024 10:38

To už přestalo platit. V současnosti musí rychloměr ukazovat přesně.

I. Reichová 27.3.2024 11:53

Odpověď panu I.Lyčkovi- Nemáte pravdu, rychloměr v autech stále ukazuje vyšší rychlost cca o 3-4 km.

V. Mokrý 27.3.2024 12:22

:-):-):-)

J. Jurax 27.3.2024 13:20

Ehm ... ono běžný rychloměr měří rychlost z otáček kol. Což z principu nemůže být moc přesné, záleží na stupni ojetosti pneu, na jejím nahuštění etc. A to i když současnosti musí rychloměr ukazovat přesně ... :-)

Každé měření je zatíženo chybou.

R. Dubravský 27.3.2024 14:42

Dnes ukazuje rychloměr hodnotu vypočtenou z otáček motoru a převodového stupně.

J. Jurax 27.3.2024 17:31

Dík za upřesnění.

Nicméně i tak jsou otáčky motoru, pokud neklouže spojka, úměrné rychlosti otáčení kol.

A teď mne napadá, že když jedu s vyřazeným kvaltem, rychloměr ukazuje furt správně. Takže ono to bude asi složitější.

R. Dubravský 27.3.2024 14:46

Neukazuje přesně. Ověřil jsem si to před měsícem u úplně nového auta. Při 50 ukazuje o 3 km/h více, při 90 o 5, při 130 o 7. Až se pneumatiky ojedou, bude odchylka ještě větší.

L. Žaloudek 27.3.2024 18:17

Nastavuju tempomat o 5 km víc a ještě jsem nenarazil. Ale veřejně viditelné radary ukazují v každé obci jinak.

K. Křivan 27.3.2024 19:07

V mnoha obcích je radar, který ukazuje změřenou rychlost. Když ukazuje 50km/h, tak mé tacho ukazuje 54km/h. Vždy a všude. Takže ve vesnicích držím těch 54.