Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ČESKÉ SILNICE A DÁLNICE: Jde o život

diskuse (72)

Nedávno jsem musel absolvovat několik cest přes celou republiku a potvrdil jsem si, že jízda po českých silnicích i dálnicích chce nejen pevné nervy, ale i hodně štěstí.

I ve svém věku jezdím po českých silnicích i dálnicích. Dodržuji pravidla silničního provozu včetně „padesátky“ i „sedmdesátky“ na silnicích první třídy i omezení rychlosti na dálnicích před opravovanými úseky. Moje auto je vybaveno tempomatem, a tak je to docela snadné. Zadám rychlost a jedu. Tempomat udržuje vozidlo v dané rychlosti s přesností na +- 3 km/hod.

Při svých nedávných cestách jsem si opět jen potvrdil, že řidiči nedodržují pravidla silničního provozu a jízda autem tak vyžaduje vlastně neustálou pozornost co který účastník silničního provozu „provede“ či s čím „překvapí“.

Nedodržování maximální rychlosti na silnicích a dálnicích

Téměř polovina všech účastníků silničního provozu, která jede mým směrem, se neobtěžuje s dodržováním maximální rychlosti na silnicích a dálnicích. Vzhledem k hustotě provozu se na „jedničkách“ nalepí takový řidič na vaše auto a nedodržuje tak bezpečnou vzdálenost. Velmi nebezpečné je to vlastně vždy, ale setkal jsem se i s řidiči kamionů, kteří se chovají naprosto stejně a „tlačí“ na vás. Většina kamionů nedodržuje snížení rychlosti na „sedmdesátku“ před křižovatkami na silnicích první třídy. V obcích se rychlost dodržuje jen tam, kde je úsekové měření rychlosti. Kde není, nastane „přilepení“ na zadní část vašeho auta nebo i předjetí.

Nedodržování povinnosti ukazovat změnu směru jízdy

Prakticky jen málo řidičů dodržuje ukazování změny směru jízdy, pokud jedou po hlavní silnici a ta podle dodatkové tabulky před křižovatkou ukazuje hlavní silnici doprava nebo doleva. Na ostatních křižovatkách podle mých zkušeností neukazuje změnu směru až 20 % vozidel. A ještě jeden velký nešvar, který se týká zatáčení do leva na křižovatce, na níž není vidět na přijíždějící vozidla zleva. I tak to některý řidič „řízne“ a malér může nastat okamžitě.

Dopravní značky

Dopravní značení je velmi často důsledkem „doplňování“ velmi nepřehledné, zejména ve městech. Kuriozitou jsou omezení rychlosti na opravovaných úsecích či na úsecích s probíhající výstavbou paralelně vedené dálnice (D4 nebo D34). Omezení na „sedmdesátku“ je někde umístěno těsně před křižovatkou, která zákaz okamžitě zruší.

A máme i různé „zajímavosti“, kdy jsou pod sebou značky, které si navzájem protiřečí. Co třeba tahle „kombinace“:

Je na úseku, kde jezdí sice jenom pár aut, ale jako „vtipná“ kombinace stojí za to.

Obecně lze konstatovat,že podstatná část řidičů a řidiček nedodržuje maximální rychlost na silnicích první třídy, podobně i na dálnicích. Protože vyšší než povolená rychlost opět jenom snižuje čas na případnou reakci, zvláště pak při nedodržování bezpečné vzdálenosti, je vysoká rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti častou příčinou dopravních nehod, při kterých jde o život.

Z vyšetřování nehod pak vyplývají tyto příčiny dopravních nehod:


Ačkoliv se vysoká rychlost podílí pouze na 15% všech nehod, je příčinou 37% celkového počtu usmrcených při dopravních nehodách. Uberme proto plyn. Ušetříme a zvýšíme šanci na přežití.

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz