14.4.2024 | Svátek má Vincenc


ČESKÉ SILNICE A DÁLNICE: Jde o život

27.3.2024

Nedávno jsem musel absolvovat několik cest přes celou republiku a potvrdil jsem si, že jízda po českých silnicích i dálnicích chce nejen pevné nervy, ale i hodně štěstí.

I ve svém věku jezdím po českých silnicích i dálnicích. Dodržuji pravidla silničního provozu včetně „padesátky“ i „sedmdesátky“ na silnicích první třídy i omezení rychlosti na dálnicích před opravovanými úseky. Moje auto je vybaveno tempomatem, a tak je to docela snadné. Zadám rychlost a jedu. Tempomat udržuje vozidlo v dané rychlosti s přesností na +- 3 km/hod.

Při svých nedávných cestách jsem si opět jen potvrdil, že řidiči nedodržují pravidla silničního provozu a jízda autem tak vyžaduje vlastně neustálou pozornost co který účastník silničního provozu „provede“ či s čím „překvapí“.

Nedodržování maximální rychlosti na silnicích a dálnicích

Téměř polovina všech účastníků silničního provozu, která jede mým směrem, se neobtěžuje s dodržováním maximální rychlosti na silnicích a dálnicích. Vzhledem k hustotě provozu se na „jedničkách“ nalepí takový řidič na vaše auto a nedodržuje tak bezpečnou vzdálenost. Velmi nebezpečné je to vlastně vždy, ale setkal jsem se i s řidiči kamionů, kteří se chovají naprosto stejně a „tlačí“ na vás. Většina kamionů nedodržuje snížení rychlosti na „sedmdesátku“ před křižovatkami na silnicích první třídy. V obcích se rychlost dodržuje jen tam, kde je úsekové měření rychlosti. Kde není, nastane „přilepení“ na zadní část vašeho auta nebo i předjetí.

Nedodržování povinnosti ukazovat změnu směru jízdy

Prakticky jen málo řidičů dodržuje ukazování změny směru jízdy, pokud jedou po hlavní silnici a ta podle dodatkové tabulky před křižovatkou ukazuje hlavní silnici doprava nebo doleva. Na ostatních křižovatkách podle mých zkušeností neukazuje změnu směru až 20 % vozidel. A ještě jeden velký nešvar, který se týká zatáčení do leva na křižovatce, na níž není vidět na přijíždějící vozidla zleva. I tak to některý řidič „řízne“ a malér může nastat okamžitě.

Dopravní značky

Dopravní značení je velmi často důsledkem „doplňování“ velmi nepřehledné, zejména ve městech. Kuriozitou jsou omezení rychlosti na opravovaných úsecích či na úsecích s probíhající výstavbou paralelně vedené dálnice (D4 nebo D34). Omezení na „sedmdesátku“ je někde umístěno těsně před křižovatkou, která zákaz okamžitě zruší.

A máme i různé „zajímavosti“, kdy jsou pod sebou značky, které si navzájem protiřečí. Co třeba tahle „kombinace“:

Je na úseku, kde jezdí sice jenom pár aut, ale jako „vtipná“ kombinace stojí za to.

Obecně lze konstatovat,že podstatná část řidičů a řidiček nedodržuje maximální rychlost na silnicích první třídy, podobně i na dálnicích. Protože vyšší než povolená rychlost opět jenom snižuje čas na případnou reakci, zvláště pak při nedodržování bezpečné vzdálenosti, je vysoká rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti častou příčinou dopravních nehod, při kterých jde o život.

Z vyšetřování nehod pak vyplývají tyto příčiny dopravních nehod:


Ačkoliv se vysoká rychlost podílí pouze na 15% všech nehod, je příčinou 37% celkového počtu usmrcených při dopravních nehodách. Uberme proto plyn. Ušetříme a zvýšíme šanci na přežití.