26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ČESKÁ POŠTA: Služba občanům, nebo samoobsluha?

Babička mi vyprávěla, že když jí dědeček během první světové války psal z fronty, c. a k. polní pošta jí doručila dopis během několika málo dnů. Jeden dopis prý dokonce přišel za dva dny od odeslání. Často jsem přemýšlel o tom, jak je možné, že dnes, v době letadel a rychlovlaků, vzpomínáme s nostalgií na rychlost císařských kurýrů na koních.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Harvánek 27.11.2022 10:09

Před takovými 60 roky, když jsem ještě studoval a měl svoji životní lásku mimo své bydliště trvalé i přechodné, jsme si další setkávání vždycky domlouvali předem při poslední schůzce. A když bylo potřeba něco změnit, cestou na vlak do svého přechodného bydliště (o koleje a priváty bývala veliká nouze) jsem dopis oznamující změnu času či místa setkání vhodil do poštovní schránky poštovního vozu vezoucího poštu do místa bydliště mé milé a ta jej ještě před polednem měla v poštovní schránce. Musím ještě podotknout, že jsem musel přijít k tomu správnému vlaku.

P. Sura 27.11.2022 11:41

To snad bylo jednodušší si přenajít milou?? Treba vedle z baráku??

L. Harvánek 27.11.2022 15:42

Asi mi víc vyhovovalo tak jak to bylo. Vlastně jsme spolu už 57 let.

J. Ticháček 28.11.2022 17:14

I tak by se to dalo řešit. A zhusta se to tak i řešilo. Například když milá dala si tmavý přeliv na vlasy.

P. Műller 26.11.2022 18:39

Ještěže máme skvělou Zásilkovnu, e-maily a podobné vymoženosti; ČP se může jít bodnout i se svými kalendáříky, hračkami a zubními kartáčky ;-)

I. Schlägel 26.11.2022 14:24

V podstatě je jedno, kdo šéfuje jakémukoliv socialistickému podniku.

V. Mokrý 26.11.2022 15:19

Není !!

Budvar je toho dokladem.

P. Diviš 26.11.2022 16:56

Vyjímkou, potvrzující pravidlo.

J. Hajský 26.11.2022 14:21

V dětství a mládí jsem bydlel v Praze - Holešovicích v pětipatrovém domě bez výtahu. Schránky na dopisy byly v každých bytových dveřích (ve vestibulu byly až od konce padesátých nebo začátkem šedesátých let). Pošťák tedy musel v každém domě vyjít i třeba pět pater a dopis vhodit do schránky v bytových dveřích. A fungovalo to. A to jsem slyšel že za Rakouska a první republiky chodila pošta i 2x denně. Holt pokrok se nedá zastavit.

J. Veselý 26.11.2022 15:16

A nebylo to jen doručování pošty. Bydleli jsme ve čtyřpatrovém domu bez výtahu ve Vršovicích, každého 5. v měsíci pošťačka obešla večer partaje a vybrala činži. Od každé domácnosti dostala 1 Kčs dýžko, tak to dělala ráda.

P. Sura 27.11.2022 11:43

Taky ale byly za korunu 4rohliky!!

V. Kolman 28.11.2022 7:17

.....to bylo časem zrušeno pro zvýšený výskyt "falešných" výběrčích činží (viz film "Vrchní prchni");-D;-D;-D

R. Langer 26.11.2022 11:45

Dvě zásilky z Číny, bez trasování, doručeno do ČR a pak to zmizelo. Číslo od české pošty to dostalo, a od té doby po tom není ani vidu, ani slechu... ;-€

P. Pospisil 26.11.2022 11:04

Moje zkušenost s Českou poštou:

Balík zasílaný ze zahraničí na moji adresu na zaměstnání, takže v ideálním případě měl skončit na podatelně.

Odesílatel mi poslal oznámení o odeslání, já to dočasně pustil z hlavy (až přijde, tak přijde, stejně to neurychlím). Po nějakých dvou-třech týdnech už mi to bylo divný i na poměry České pošty, kouknu na online tracker a ejhle - doručeno. No, jdu tedy na podatelnu a ejhle - nic nepřijali. Jdu na poštu, tam mi dohledali, že zásilka byla doručena (ale tuto informaci jsem měl už z trackeru). Chci podat reklamaci - nemůžu. Jako příjemce zásilky nejsem jejich zákazník, já u nich žádnou službu nekoupil, není co reklamovat. Reklamovat může odesílatel. Zahraniční odesílatel byl do té míry ochotný, že reklamaci podal, dostalo se mu odpovědi, že zásilka byla doručena.

Konec hry, není cesty dál. V ideální utopii bych mohl konfrontovat nějaký podpis na pošťákově doručence s podpisem paní z podatelny (a buď pak buď zaútočit na podatelnu nebo na pošťáka) - ale nemůžu, protože já nejsem jejich partner a se mnou se vůbec bavit nebudou. Zahraniční odesílatel to celkem pochopitelně nemůže udělat taky. Ten svoji část splnil.

Pošťák si dodávku balíku podškrábl sám, zásilku v ceně cca 1500,- stopil a já s tím nenadělám vůbec nic...

R. Langer 26.11.2022 11:40

Můžete to ještě nahlásit na policii jako krádež, ale to vám bude také houby platné, stejně nejde o trestný čin... :-(

P. Hatina 26.11.2022 17:04

Aha,, víte asi je nutný rozlišit mezi reklamací a stížností,. Protože - pokud se to řeší jako reklamace, tak to znamená, že pošta, i když nezjistí přímého viníka, tak vyplatí náhradu (což máme i odzkoušený) - ale to skutečně udělá jen odesílateli.

Pokud to podáte jako stížnost, tak sice nemáte zaručeno že by Vám pošta zaplatila náhradu - ale přijmout tu stížnost musí a zabývat se jí taky musí.

A ono v takových případech, že by si zákazník stěžoval, že poštak padělal jeho podpis a tu zásilku stopil, tak bych řekl, že se tím ta pošta zabývat bude a to pořádně.

Mimochodem, pokud by se s Vámi nechtěli vybavovat na Vaší pobočce, pošta má taky svýho onbudsmana, tak to napište jemu,, jeho to určitě zajímat bude. A kdyby i pak nic, tak na policii...

P. Pospisil 26.11.2022 23:00

Díky za info. Očividně jsem na pobočce položil nesprávný dotaz a dostal jsem přiměřenou odpověď. Ptal jsem se na reklamaci a dostal jsem odpověď týkající se reklamace.

Pro tu předmětnou zásliku je to už passé (je to už skoro rok), ale při mém štěstí se mi nastíněný postup bude hodit v budoucnu.

M. Hoblík 26.11.2022 10:54

Poštu by si měl v dnešní demokratické době doručovat sám. Aspoň se nebude muset obávat, že mu někdo kontroloval obsah. Bude-li Pošta soukromá, tak stejně zbankrotuje po pár měsících a platí první věta.

M. Pecina 26.11.2022 10:25

Poďta už měla být hlavně dávno privátní. Není žádný důvod proč by měl stát doručovat poštu.

V. Mokrý 26.11.2022 10:27

Rv

P. Hatina 26.11.2022 16:40

Víte, ono je to s poštou asi tak podobně jako s veřejnou dopravou, čiže musí fungovat po celém území státu, i do těch nejmenších vesnic. ať je to všude finančně výhodné nebo ne. Což tedy soukromník dělat nebude, aby nějaké trase či poště v obci prodělával, tak by jí zrušil.

Takže, pokud by stát tu poštu zprivatizoval, musel by pak jejímu majiteli za to provozování pošty ještě doplácet ;-D

Mimochodem, že o tom mluvíme, on by totiž má doplácet i té České poště , ale právě proto že to je státní podnik, tak se dá vždycky gen. ředitel ukecat aby kvůli tomu stát nežaloval. Přinejhorším ho může vláda vyhodit, kdyby dělal potíže ;-D

V. Mokrý 26.11.2022 9:48

Ano, je s podivem, jak to v té době před kalkulačkou, počítačem/internetem, byli schopni pracovníci pošt zvládat !!

V. Kolman 26.11.2022 9:29

Před desetiletími jsem očekával a již delší čas urgoval zásilku (protektorovanou pneumatiku). Když mě opět oznamovala paní u výdejního okénka, že "tam nic nemám", zahlédl jsem v koutu skladové místnosti jakousi pneumatiku. Zeptal jsem se, jestli to NÁHODOU! není ta mnou netrpělivě očekávaná "guma". Paní pravila, že asi ne, že k té gumě se ZTRATILY! jakési dodací listy, či něco takového. Paní mi ale na mojí důraznou žádost gumu donesla a já jsem poznal tu tak netrpělivě očekávanou zásilku, kterou jsem si KONEČNĚ mohl vyzvednout.

To ale není všechno - pointa teprve přijde. Oni na mě ti POŠŤÁCI POŽADOVALI PENÍZE (POKUTU) ZA SKLADOVÁNÍ!!!!!! zásilky!!! Ač jsem slušně vychovaný, tenkrát se z mých úst začala linout nepublikovatelná, neslušná a nespisovná slůvka na adresu čeksloveslenské pošty;-O

V. Kolman 26.11.2022 9:14

S nostalgií vzpomínám na dobu svého dětství, kdy pošta SPOLEHLIVĚ!!!!!! rozvážela zásilky prostřednictvím charakteristického a ničím nezaměnitelného MODRÉHO poštovního vozu, taženého koníkem, kterého jsme (my "odvážní" kluci) krmili suchým chlebem.

P.S. - Pamětníci si jistě vzpomenou i na jízdu "rošťáků" na zadním stupátku a symbolické švihání kočího bičem dozadu, doprávázené voláním méně šťastných kluků, (pro které už nezbylo na stupátku volné místo) pokřikem: [: "Za vozem - za vozem" :]

Dávno - dávno již tomu.........

J. Hajský 26.11.2022 14:12

Ano, pamatujiR^

J. Pokoutný 26.11.2022 9:09

Zmínil bych eště jeden žert: Ptavidelně se mi stává, že pokud třeba v úterý na poště vyzvednu nějaký ten balíček/dopis (chodím tam v rámci nákupu v nedalekém Albertu), objeví se mi ve čtvrtek ve schránce papír, z nějž pochopím jen to, že bych se měl stavit pro něco na poště. A když ho tam předložím - voilá, dozvím se, že jde o potvrzení skutečnosti, že jsem si ten balíček vyzvedl. Jak mi vysvětlila slečna na přepážce, doručovatelka se nemá jak dozvědět, že byl už balík vydán!

Z toho mi vychází, že buď je IT České pošty ještě tupější, než nůž na máslo (kolonka VYDÁNO v programu je), nebo tam hrají jakousi soutěž, jaké nejnižší IQ může mít zaplatitelný zaměstnanec (kolonka v programu není).

A současně se domnívám, že při faktické stagnaci velikosti populace za posledních cca 50 let se po nástupu elektronické komunikace musel objem dopisů pokud něco, tak ZMENŠIT na pouhé 2 mio, ne naopak. Ten Knap měl tedy naknap vyletět už při příjimacím pohovoru.

J. Pokoutný 26.11.2022 9:13

Dodatek: Nemluvě o tom, že upozornění na uložení na poště ve schránce nenacházím (s výjimkou dokumentu v odst.1), a i když jsem (o dovolené) doma, donos zásadně nezvoní.

P. Hatina 26.11.2022 9:58

Jenomže ten systém České pošty takto funguje . On ten postup je následující.

1. Balíky se totiž nerozvážejí ani z Vaší pobočky pošty, ale už z nějaké centrály ve městě - třeba od nádraží. Ten řidič, když nejste doma, pochopitelně nevypisuje lístek a necháže do schránky, (na to nemá čas) ale jen si zaškrtne v seznamu že jste nebyl doma.

2. Přijede večer zpátky na centrálu, teprve potom se ty nevydané balíky rozdělují a rozvážejí na jednotlivé pobočky, čiže i na Vaší poštu.

3. A současně se tisknou z počítače ty výzvy k převzetí těch nevyžádaných balíků na poštách.

4. Čiže, ten další den už je ten balík na poště a můžete si ho vyzvednout, pokud se o něm dozvíte (třeba z mailu či sms) že tam ten balík přišel, tak si ho můžete vyzvednout.

5. Ovšem až ten další den, když je roznáška pošty, tak Vám doručí tu už předtím vytištěnou výzvu k vyzvednutí balíku, který už máte doma.

6. Aha , možná jsem nenapsal to podstatné, a že jsem si toho v našem krajském městě všiml. Ona totiž ta poštačka vůbec neroznáší ani listovní zásilky, z Vaší místní pobočky pošty, ale zase už z té centrály (u nádraží) - už tam je mají dle jejich rajonů rozdělené, včetně těch výzev k vyzvednutí. Takže a opravdu ona ta poštačka skutečně neví že už jste si ten balík na poště vyzvedl - a dokonce nemá ani čas, ale ani pravomoc k tomu aby se v té evidenci hrabala..;-D

B. Rameš 26.11.2022 22:12

Takže už víme, proč to u ČP nemůže fungovat. Teď ještě zbývá vysvětlit, proč to u soukromých přepravců funguje.

C. Berka 28.11.2022 13:06

soukromí přepravci neroznášejí dopisy. Berou jen to, co vydělává.