25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ČESKÁ POŠTA: Služba občanům, nebo samoobsluha?

Babička mi vyprávěla, že když jí dědeček během první světové války psal z fronty, c. a k. polní pošta jí doručila dopis během několika málo dnů. Jeden dopis prý dokonce přišel za dva dny od odeslání. Často jsem přemýšlel o tom, jak je možné, že dnes, v době letadel a rychlovlaků, vzpomínáme s nostalgií na rychlost císařských kurýrů na koních.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ticháček 28.11.2022 21:00

od osmi do čtyřech někde jinde, jediné co platili byla nafta. A opět jsem byl v hajzlu. Pár prodavaček zjistilo, že jejich chlap nemusí sedět u piva, když ony jsou stejně do osmi do večera v práci, a já jsem po pár letech sice tvrdé práce, ale vcelku spokojeného zjistil že opět začínám padat do ztráty. Ty výdělečné jízdy jezdili zedníci, truhláři a šoféři firemních aut, na mne náhle začaly padat ty jízdy, které jsem kdysi dávno bral jako mnou dotované. Jako bonus, který mi poskytoval konkurenční výhodu. Prostě čas od času jedu něco, co se mi nevyplatí, ale díky tomu mám kšefty, které mi to vynahradí. No a pak začali jezdit meloucháři. O několik korun na km levněji, nežli Fabie z velké fabriky. Takže jsem jednoho krásného dne koukl na bilanci, zjistil jsem, že dodávka, do které jsem před technickou vrazil padesát tisíc, by potřebovala ještě dalších dvacet pro svářeče a celou tu srandu jsem prodal za patnáct tisíc na vrakoviště. To byl konec září. Zjara jsem se chytal za hlavu. Že všech stran mi volali, ať jezdím. Už jsem neměl čím, a vlastně jsem utratil i tu rezervu na nový vůz. Proč jsem byl žádán? Uměl jsem to. A zároveň pár provozovatelů vozidel projevilo značnou nevoli, když zjistili, že auta, které svým zaměstnancům poskytli pro dojíždění a soukromé užívání jsou komerčně využívána. Takže pár výpovědí. A ti blbci si ještě koupili ojetá auta a zkoušeli jezdit za stejné prachy jako před tím. Jeden to zvládl půl roku.

Vážně chápu problémy České pošty. Nebo spíše problémy zákazníků. Když to hodně preženu, máme tady firmu, kterou někdo stopadesát let budoval s cílem, aby vybudovala ohromný hnědouhelný důl od Ústí po Cheb, a dodává pár stovek vagónů denně a jako bokovku pošle po okolí pár multikár, a zkoušíme ji vyčítat, že ve chvíli, kdy se přestalo těžit má s těmi multikárami problém.

J. Ticháček 28.11.2022 20:05

Vlastně jsem to zažil na vlastní kůži.

Z jednoho podnikání mi zbyla alespoň jedna slušná velká dodávka. Proč jsem skončil? Z podobných důvodů, proč se nadává na Českou poštu. Měl jsem sortiment, měl jsem smlouvy,, najednou mi k zákazníkům začali jezdit Poláci, Němci a Francouzi, Kteří by podle smluv s výrobci neměli. Jejich odběratelské ceny byly stavěny na jiné trhy. Prostě jsme vstoupili do EU. Najednou sem mohl přijet s tím zbožím kdokoli, ale já byl výhradním zástupcem. Náhle mi klesly prodeje. Protože mé zákazníky začali zavážet firmy, které to tehdy z fabrik kupovaly pro onačejší trhy, smlouvy nesmlouvy, a reklamace, problémy a vše ostatní šlo na mé triko. A vlastně jsem byl českou poštou. Z jedné strany čtrnáct dní splatnosti, z opačné tři měsíce. Brzy jsem byl mimo.

Zbyla mi velmi slušná velká dodávka. Saka a kravaty skončily ve skříni, po krátkém intermezzu v prodejně elektra jsem pro tři elektroprodejny, dva nábytky a dvoje koberce začal rozvážet. Bylo to hezké. Vlastně jsem začínal až po běžné pracovní době. Mohl jsem i dělat instruktora lyžování a pak do deseti hodin večer rozvážet. A opět Česká pošta. Byl jsem náhle nespolehlivý a drahý. Přišla totiž doba, kdy už ta auta neměl k dispozici management, ale najednou měl každý druhý zaměstnanec k dispozici dodávku. Kterou servisoval zaměstnavatel, a uživatel jezdil za palivo. Někdy z té doby pochází ten v médiích tradovaný názor, kolik stojí provoz auta. Tedy palivo. A můj opoziční názor, který mi tehdy potvrdili šéfové logistiky z velkých firem. Auto nejezdí na palivo. Ale také na řemeny, náplně chladičů a ostřikovačů, stírátka, žárovky, gumy atd. A nedejbože ještě za životní náklady člověka, kterého to auto živí. Nemluvě o takové maličkosti, že to auto má nějakou životnost. Takže z každého najetého kilometru auta za milion korun s předpokládaným nájezdem milión km musí zbýt koruna na další auto. Pak najednou přišli dotování šoféři. Auta jim koupil a servisoval někdo jiný, na životní náklady si vydělávali

P. Hatina 28.11.2022 19:24

V tom se právě pletete, za balíky nedostává Česká pošta od státu nic. Právě proto, že je to je výnosný, je v tom konkurence a nabízí to řada firem.

Ty miliardy dostává za povinné doručování dopisních zásilek po celém území. A tohle je bohužel prodělečná činnost, na kterou stát přispívat musí.

Kdyby to nedělala Česká pošta, tak jiná , privátní firma, a ta si řekne ještě o mnohem víc. Za prvé protože to dělá pro svůj zisk, a za druhé, její generální ředitelem není jmenovanej ministrem, že?

J. Ticháček 28.11.2022 19:15

Ergo

Pošta nikdy nebyla živa z dopisů, pohledů, koresponďáků a vánočních balíčků s buchtami. To byl pro lid pouze příjemný bonus.

A jednoho krásného dne si začali podnikatelé, milenci, úředníci a vůbec všichni, se kterými ta pošta stála a padala vyměňovat posílat SMS, e-maily, a padesátkrát denně telefonovat, ještě k tomu nikoliv skrz ústředny té pošty, ale jinudy. Dvě fabriky si místo třiceti dopisů během třech měsíců poslaly dvacet devět e-mailů během deseti dnů a na závěr fax. Hajný to samé. O státní správě je zbytečné mluvit. Takže pošta zemřela na to, že vše, na čem její existence stála zmizelo. A dnes je od ní požadováno, aby služby, které nějakých stopadesát let provozovala jaksi bokem, v podstatě proto, že na té trase tak jako tak chodil pošťák, kterého bylo tak jako tak nutno zaplatit, provozovala za ideálně stejných podmínek jako hlavní činnost. Ale to nejde. Zkuste si to představit třeba jako velký masokombinát. Který denně dodává nějakých padesát tun hovězího do střední Evropy. A někde bokem je schopen za velmi výhodných podmínek dodat pár kilo suchého ledu, trochu tekutého dusíku, dokonce snad i hélia pro blízký gympl. A teď si představte, že hovězího místo padesáti tun bude dodávat padesát kilo. Místo tříset řezníků tam bude jeden, místo chlaďáky omezíme, ale místo patnácti lidí jich tam na jednoho řezníka zbyde devět, a tolik dusíku hélia a suchého ledu stejně neprodáme. Tedy možná by to ještě šlo. Jenže krom toho, že ty studené věci ještě uměla elektrárna v sousedním městě, jsem byl ještě úředně donucen ten suchý led prodávat nikoliv za pár šupů, vlastně jsem rád, že mi někdo zaplatí za můj odpad, ale jsem výrobcem suchého ledu. Konkurentem na trhu. Takže jsem úředně donucen k tomu, že svůj odpad mohu prodávat za odpovídající cenu. Nejsem prodejcem přebytku, ale výrobcem přebytku.

V takové situaci je Česká pošta.

D. Uhlár 28.11.2022 18:55

Není nejlevnější, Zásílkovna něco málo přes 80,- a šlus, Balíkovna 65,- od zákazníky a miliardy z daní.

D. Uhlár 28.11.2022 18:47

Ookud doručovatelka nemá čas na práci, má ji evidentně špatně zorganizovanou a nanormovanou.

J. Ticháček 28.11.2022 18:22

Nejsem pošťák.

Jsem jen uživatelem doručovatelských služeb. Ale něco je mi jasné. V době, kdy poštu provozovaly výhradně soukromé společnosti, a státní správa měla po vlastní linii to šlo. Člověk že Zlámané Lhoty nad Styxem potřeboval jednou za deset let poslat dopis, který nadiktoval kaplanovi, nebo učitelskému mládenci v nejbližším městečku, a pak jej po facírovi , nebo formanovi poslal k nějakému poštovnímu úřadu s pár groši parré, nebo spíše se dvěmi zlatými.

Pak to převzal C&K úřad. Už bylo na čase. Pár let předtím byla zavedena povinná školní docházka. A dopis už zvládla napsat i děvečka od krav. A její mladší bratr ho přečetl babičce. Thurn-Taxisové přestali stíhat, zároveň se rozrůstala byrokracie jak státní, tak soukromá, a mocnářství zjistilo, že z každého zapadlého kouta je tak jako tak potřeba doručovat, a protože stejně to musíme dělat, proč to alespoň částečně nedotovat penězmi od soukromých osob. A byl tam poštovní doručovatel. V podstatě posluha. Poštmistr byl osobou váženou, starosta také, nadlesní jakbysmet. Navíc měli dost své práce. Takže někdo, kdo od poštmistra odnese obálku na radnici. A ještě pár starostům v nejbližším okolí. A do pár mysliven. Na pár velkostatků. Do fabriky. A stejně to má po cestě, takže i bábě z pastoušky. Proč ne? Pracovní doba bývala o pár hodin delší. Pošťák si cestou ulevil ve stínu pod stromem s hrnkem vody, nebo dokonce mléka, tam krajíc chleba od cesty, někdy i něco lepšího... Rozvoj byrokracii a průmyslu vlastně umožnil rychlý a spolehlivý přístup k poštovním službám i vodníkovi, který bydlel ve vodopádu na Mumlavě.

A pak se z toho stala veřejná služba. I na trasách, kde nebyl nikdo s prvotních uživatelů kteří ten rozvoj poštovní služby podmínili byla náhle spousta lidí, kteří s tím státem měly co do činění. Důchodci, kterým byla doručována penze, abonenti státem distribuovaných tiskoviny, stále tam byl primárně kontakt státu a občana, dopisy a balíky byly pouze doplňkovou službou, která tu srandu nefinancovala.

J. Ticháček 28.11.2022 17:14

I tak by se to dalo řešit. A zhusta se to tak i řešilo. Například když milá dala si tmavý přeliv na vlasy.

J. Ticháček 28.11.2022 17:11

Také by mohla ta posťačka vyjet výtahem do sedmého patra a dveře od dveří porovnávat jména s těmi na obálkách. Což by mohlo být docela zábavné. Čtvrtinu života jsem strávil v sedmipatrovém paneláku a těch dveří bez jmenovek, neoznačený zvonků u vchodu do domu, a nepopsaných schránek byla tak čtvrtina. A ty množiny se různě překrývaly.

Občas se nad pošťáky podivuji, ale tady jste se trochu zbodl.

C. Berka 28.11.2022 13:42

Občas narazím v diskusích na cizích webech na zmínky o poště - v Německu se o ní zmiňují v diskusích s velkou nespokojeností, v USA jsem dokonce zaznamenal až pohrdání pošťáky- že se tam nechají zaměstnat jen zoufalci.

Pan ředitel má pravdu- když se doručovatelka, která má v pevně dané pochůzce kolem 1000 klientů zdrží u pouhých 60 lidí o minutu déle, dělá to o hodinu delší pochůzku. Za každého počasí. Přestávka na jídlo a oddych bývá jen na papíře - z trasy se nesmíte odchýlit. S WC jsou doručovatelky odkázány na dobrou vůli klientů a klientek. Lukrativní části si vyzobali soukromníci.

C. Berka 28.11.2022 13:06

soukromí přepravci neroznášejí dopisy. Berou jen to, co vydělává.

K. Hamatová 28.11.2022 12:29

Je to muž na svém místě, bývalý ředitel IT "gigantu" SAP.

J. Hejduk 28.11.2022 12:00

Sluzba na zruseni. E-shopum, ktere maji doruceni pouze ceskou postu se vyhybam.

M. Krátký 28.11.2022 11:13

absolutně marně jsem doma čekal na pošťáka, který mi měl donést pro mě životně důležitý dopis - zvonek jsem prozkoušel a byl doma připraven. několikrát jsem vyhlédnul až k vrátkům a furt nic. tak jsem vyšel ven a rozhlížel se zda už nejde. nešel, ale ve schránce jsem měl vzkaz, že mě nezastihl a že si to písmo mám vyzvednout na poště - tak jsem doběhl na poštu ( cca 300 metrů od baráku ) - tam mi ale oznámili, že to písmo tam ještě není a že tam bude po páté hod odpoledne až se pošťák vrátí z pochůzky - česká pošta je na 2 věci - 1. na nic 2. na houno !!!!!! a ten žlutomodrej obdélníček si taky strčte !!!!!!

P. Kubáč 28.11.2022 10:31

Každá zásilková firma má firemní terminály s firemní aplikací, která zajišťuje vše od optimalizace trasy doručovatele po evidenci výdeje zásilek a reportování jejich pohybu do centrální databáze.

Takže si takhle jdu se psem a vidím jak pošťačka vyskočí z auta a pěšky utíká po schodech k zadnímu traktu domu. Tak jsem se jí zeptal : "Víte, že k domu můžete přijet autem zepředu" A ona zrudla do kořínků vlastů a prohlásila "z druhé strany jsou jednosměrky, které neumím projet - tak chodím kousek pěšky jak jsem chodila kdysi"

Ať žije produktivita práce podpořená firemním terminálem s GPS !!!

J. Jurax 28.11.2022 7:37

Možno. Ale ve větších aglomeracích by to narazilo na jisté problémy. Prahu na jeden zátah neprobubnujete.

V. Kolman 28.11.2022 7:17

.....to bylo časem zrušeno pro zvýšený výskyt "falešných" výběrčích činží (viz film "Vrchní prchni");-D;-D;-D

V. Kolman 28.11.2022 7:12

"Papírky"???

Ó jak zpozdilé a neekonomické!

Levější bude, když to "vybubnuje" obecní bubeník, nebo ponocný;-D;-D;-D

V. Kolman 28.11.2022 7:07

Máte asi na mysli ZLATO v bankách, kterým byla kryta kupní síla "bankocetlí". Toto krytí zlatem bylo právě za dělnicko-rolnické (+pracující inteligence) vlády zrušeno "zlatými" komunisty;-D;-D;-D:-(:-(:-(

R. Johnová 27.11.2022 21:39

Pošta nemůže za "Brusel", ale může za to, že se jí tam válel balík od 6/11 a 30/12 mi napíše, že od 25/12 mi účtuje skladné.

Ś. Svobodová 27.11.2022 19:12

Kdysi jsem reklamovala Balík do ruky. Čekala jsem na něj celý den. Pak jsem zahlédla pošťácké auto, které zastavilo mazaně za rohem, od něj se přískokem vpřed snažila nepozorovaně dostat pošťanda ke schránce aby mi hodila lístek. Když jsem vyběhla ven, snažila se zdrhnout. Balík neměla, zato na mně měla držku. Napsala jsem reklamaci na tuto službu a odpověď byla jasná. "Vážená paní, kontrolou bylo zjišťěno, že většinu zásilek jsme dodali." Tak jsem si říkala, že až půjdu na poštu pro známky, že jim dám o 30% méně peněz s tím, že většinu jsem přece zaplatila.;-)

P. Hatina 27.11.2022 17:56

Že o tom píšete, v našem sedmipatrovém paneláku poštačka dole mačka na zvonky aby si lidi pro tu doporučenou poštu sjeli dolů ke schránkám.

A asi pochopíte jaká je to sranda, když má těch doporučených zásilek tak pět šest, a partaje z různých pater se hrnou k výtahu a snaží se ho najednout přivolat. Ty slabší povahy to raději seběhnou pěšky - ovšem to samé zase zpátky nahoru, pokud nechtějí čekat frontu na výtah ;-D

P. Hatina 27.11.2022 17:48

Že bych k tomu napsal, samozřejmě že ten pošták ten dopis neměl u sebe. Máte snad dojem, že si ty lístky o nezastižení vypisuje hned u schránek propiskou? To už by ale, při těch počtech tu roznášku nestíhal ani do půlnoci.

Co leda tak může stíhat, že si u sebe v seznamu zaškrtne že příjemce není doma, a ty lístky pak vytisknou na tiskárně na poště, a roznese je při příští roznášce dopisů. Za to on nemůže.

A pokud se týče těch zásilek ze zahraničí, v tom je fakt bordel, ale za to může Brusel a naši politici, že tak nařídili. To ani pošta zlepšit nemůže, ani kdyby se snažila, musí jet dle úředně stanoveného postupu..

P. Hatina 27.11.2022 17:04

Pan ministr Rakušan už v únoru vyhodil z z z dozorčí rady ČP "babišovské kádry", a už tehdy věděl že stát ty miliardy ČP dluží,a jak jí chybí jak uvedeno zde.

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3439198-rakusan-odvolal-politiky-a-ministerske-uredniky-z-dozorci-rady-ceske-posty-kritizoval

Tudíž vidíte, že pokud by chtěl zlepšit kvalitu služeb ČP, mohl to udělat mnohem dřív, než mu to nařídili z Brusele...

P. Diviš 27.11.2022 16:40

Pošta léta fungovala (spolehlivě ne), dokud neměla konkurenci. Dnes pošlu balík radši kurýrní službou a dopis mailem. Takže změny jsou nutné, ale neměly by být k horšímu, nebo omlouvat flákárnu.

P. Diviš 27.11.2022 16:38

A kolik jste tehdy "bral", tisícovku?

P. Diviš 27.11.2022 16:37

Je rozdíl, když si managora vybírá vlastník nebo úředník.

V. Braun 27.11.2022 16:29

Nadáváte současné vládě za to, že Babiš od roku 2018 nevyplácel platby ČP ve správné výši?

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/evropska-komise-schvalila-statni-podporu-7-5-miliardy-korun/r~53d250c60bff11edbe29ac1f6b220ee8/

V. Kolman 27.11.2022 16:27

Ono to pane Kotazi funguje tak, že do věcí, které je potřeba řešit, do těch se nikdo nehrne.

Ale pokud něco spolehlivě a léta funguje - tak do toho vrtat a šťourat tak dlouho, dokud se to nepo-kálí je přece tak snadné. A když se to náležitě "zdůvodní".....

L. Harvánek 27.11.2022 15:42

Asi mi víc vyhovovalo tak jak to bylo. Vlastně jsme spolu už 57 let.