2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Reeve 13.12.2005 12:37

Re: politika

Mýtus o nezaměstnaných absolventech gymnázií pochází ještě z počátku 90. let (kdy šlo o pouhou "domněnku", nikoliv o fakt). Současné statistiky hovoří jasně - absolventi gymnázií vykazují ze všech absolventů středního stupně vzdělávání výrazně nejnižší míru nezaměstnanosti - a to i v případě, že odečteme všechny, kteří pokračují na VŠ. Je to logické: Absolventi gymnázií sice nejsou specializovaní, zato jsou flexibilní a "umějí se učit". Tyto hodnoty jsou na trhu práce čím dál žádanější. Flexibilní jedinec má čím dál více mnohem větší cenu než specializovaný "fachidiot". To je jeden z důvodů, proč ve vyspělých zemích EU je v rámci středoškolské populace mnohem vyšší podíl gymnazistů než u nás.
gerontus.inza@seznam.cz 13.12.2005 12:34

Re: fundament přírodovědných a technických oborů

Pane matematika a fyzika (ve všech základních podoborech) nejsou dle vás technické obory? Vždyť bez těchto základů a "průzračné studánky" okolní fyziky pohybu, energií,opptiky,atd,atd.. Víte jak pro strojaře chybí na VŠ např neznalost deskriptivní geometrie?
Čumil 13.12.2005 12:05

Re: Re: Re: Několik ledabyle nadhozených otázek

No, ačkoli to snad není pravda, jonáši, skoro to tak vypadá. Zdravím!
Čumil 13.12.2005 12:03

Re: Dočetl jsem jenom k "zašantročit budovy"

Milý velvete - zrušit unikátní program, jediný v celé republice, jistě za tu úsporu stojí. Zvlášť, když si vezmete k ruce výsledky absolventů školy... :-))  Ono nejde o zahradníky, ale o špičkově připravené studenty se speciálním profilem, o něž měly vysoké školy eminentní zájem. Ale právě tou paralelou s těmi zahradníky potvrzujete to, o čem píše paní autorka: Cílem není kvalita - ta úředníka nezajímá, ale běžný, standardní produkt vyráběný co možná masově s vynaložením co nejmenších nákladů. Iluzí, že výchovu a vzdělávání lze racionalizovat jako výrobu zboží, trpěli totalitní soudruzi bezezbytku. Když už chcete mocí mermo rušit školy, pak by tím klíčovým kritériem měla být jejich kvalita, čili vyřazuji odspoda nahoru . Čeho jsme svědky v tomto městě svědčí o tom, že kvalita školy je skryta někde na posledním místě žebříčku, je-li brána v úvahu vůbec.
jonáš 13.12.2005 11:43

Re: Re: Několik ledabyle nadhozených otázek

No a neni za tim nakonec to, že to řešej furt ti samí pantátové?
velvet 13.12.2005 11:42

Dík za optání.

Znovu upozorňuju na demografický vývoj.
Ironický jsem byl (ad. Slováci, ad. soukromé školství), protože si s ironií začala již autorka článku.
Jsem kamarád a stranický kolega radního odpovědného za školství v jiném kraji, za pět let zpět jsem mu uvařil kilometr zklidňujících kafí, když jel kolem z nějakého srdcervoucího jednání o tom, že tři třídy zahradníků v každém ročníku daného učiliště prostě ta populace neutáhne.
mlok 13.12.2005 11:40

Re: Re: Několik ledabyle nadhozených otázek

Jestli je na 8-letych gymlech 27% zaku pak je to opravdu moc a musi to nutne vest ke snizeni jejich kvality - statisticky skutecne neni tolik nadanych deti. Jedinym resenim. snizujicim pravdepodobnost neprijeti naprumerne inteligentniho zaka, by asi bylo prijeti vetsiho procenta, ale jen na urcitou dobu (pololeti?) a nasledne redudukci dle prospechu na tech 20%. Ale to zas budou kricet ti co vypadnoum ze byli zrovna nemocni, ......atd. atd.
velvet 13.12.2005 11:38

Dočetl jsem jenom k "zašantročit budovy"

Víte vůbec, jaký balík z ročních rozpočtů obcí a krajů chodí na provoz základních a středních BUDOV? Jídelen? Tělocvičen? Jejich rekonstrukcí?
... podle Vás si každej měsíc sedne obecní nebo krajská rada nad nějakou školou, zamne ruce a praví sborem: "Jak bychom jen nejlépe těm vzděláníchtivým hajzlíkům dneska uškodili..." - že?
Čumil 13.12.2005 11:33

Re: Jako na nejzávažnější problém upozorňuji

Hm - a co to takhle nechat na přirozeném konkurenčním boji kvality škol? To by mělo být pánům z ODS snad vlastní, ne? Jenomže, milý velvete, ono je to taky o budovách, které mohou milí zastupitelé výhodně zašantročit, atd. Kvalita vzdělávání je v těchto koncepcích až na posledním místě a v zásadě nikoho z těch zodpovědně nezodpovědných NEZAJÍMÁ.
Edmund Černá Zmije 13.12.2005 11:28

Re: Několik ledabyle nadhozených otázek

Tomuhle příspěvku moc nerozumím:
A) Chcete mít střední školství soukromé? Když bude málo dětí, začnete tím, že zrušíte ty nejlepší třídy, aby soukromé školy s nízkou úrovní za 20 tisíc Kč měly dost studentů??
B) Protože podle vás není dost míst na VŠ, tak se pro jistotu zruší střední školy, aby na VŠ nebyl nátřesk?
To je geniální koncepce školství, kdepak příležitost ke studiu pro každého, to je zjevný přežitek.
 
Mimochodem, můžu se zeptat jen orientačně na vaši pozici v ODS, případně na brněnské radnici?
velvet 13.12.2005 11:25

Jako na nejzávažnější problém upozorňuji

na demografickou křivku. Mějte aspoň tolik objektivity, že mi (nám líně plodícím) ji uznejte. Ostatně už před rokem jsme na půdě modrých strak žertovali, jaký bláho bude být ministrem školství (či krajským radním odpovědným za školství) po roce 2010, kdy se vývoj populace na čas ustálí. Dokonce, poněvadž normy EU budou z hygienických příčin tlačit k výstavbě nových školských zařízení, se i nějaká ta otvírací trikolórka sem tam bude moci před zraky kamer šmiknout...
mlok 13.12.2005 11:23

Re: Filípku,nechci s vašimi 5% polemizovat,ale proboha jak je poznáte!Re: soukromé gymnázium

statistika je statistika - to chcete prijmou 100% aby nahodou jeden talent nezapad? To asi ne. Tak 99%.  ...... 25% .... kde je ta rozumná hranice?
Čumil 13.12.2005 11:23

Re: Re: No, paní autorko, mohu jen doplnit,

Souhlasím, aido - hlavně zanikají ony specializované profily škol. Kvalita splývá se šedým průměrem v nerozeznatelnou hmotu. Ještěže mladší ratolest stačila odmaturovat včas.
Čumil 13.12.2005 11:19

Re: Několik ledabyle nadhozených otázek

Soukromá gymnázia není zapotřebí rušit, velevete - buď budou natolik kvalitní, že se v konkurenci ostatních udrží, nebo prostě zaniknou. Přívalu studentů ze Slovenska na MU se ovšem vynikající UNIFIKAČNÍ gymnaziální koncepcí krajských pantátů otevírají dveře dokořán - ty střední školy budou totiž produkovat šedý průměr, jak lze už nyní sledovat.
Koncepce, z níž tu citujete, to řeší šalamounsky - chce totiž nahnat dítka do soukromých nalejváren v naději, že se tam soustředí za drahé peníze výkvět  studentstva.
Výrobek zdejších pantátů je téměř nerozlišitelný od způsobů, jimiž tyto otázky řešil bolševik.
franta 13.12.2005 11:18

Onehdy jsem zde četl názor

že čeští voliči jsou nedostatečně vzdělaní (čti hloupí) a proto volí levicové strany a že jedinou cestou jak tuto skutečnost  změnit, je zvýšit úroveň vzdělanosti, protože chytřejší voliči budou zcela samozřejmě volit ODS. Funkcionáři ODS v Brně asi tuto teorii už zavádí do praxe. 
aida 13.12.2005 11:11

Re: No, paní autorko, mohu jen doplnit,

No, a úplně to stejné v bleděmodrém se stalo u těch druhých dvou spojených škol.
velvet 13.12.2005 11:09

Několik ledabyle nadhozených otázek

- Ze školské koncepce Jihomoravského kraje (schváleno tuším v r. 2001, volně cituji): ... demografický zlom zasáhne střední školství poprvé v roce 2008, kdy se střední školy budou vyrovnávat s meziročním poklesem nejdříve 400, později 1500 dětí ročně. V roce 2010 bude deficit dětí ve věku 15 let ve srovnání s rokem 2001 představovat čtvrtinu současného stavu.
Víceletá gymnázia budou tímto vývojem zasažena již v roce 2004. V pěti následujících letech se sníží počet 11letých dětí o téměř 30%...
- Na jakém principu chcete rušit raději SOUKROMÁ gymnázia? Jako Rath SOUKROMOU nemocnici Vrchlabí?
- A paní doktorko Boublíková: pokud by ty gymply zůstaly - kam půjdou jejich absolventi na vejšku, když Vám ze škamen na Masaryčce přepadávají studenti slovenští?
 
Čumil 13.12.2005 11:01

No, paní autorko, mohu jen doplnit,

že unikátní projekt Plovdivská už ve skutečnosti neexistuje. Škola je spojena se španělským gymnáziem Vejrostova a její profil postupně likvidován. Ano, vzdělávání nepatří do rukou krajských pantátů s hnojnými holínkami. Naprostý souhlas.
gerontus.inza@seznam.cz 13.12.2005 10:46

Andy,blahopřeji k synkovi. Ale nepotvrzujete náhodou celý tento problém z pohlrdu synka?.Re: hm, také jsem si to myslela,

Ano, učitelje rozhodující ale zvláště nadané děti? To je to o čem jsem psal již dříve. Jak je sakra poznáte. Každé dítě se v čase vyvíjí jinak. Jsou děti které jsou zázračné, zazáří a zhasnou. Jsou pomalejší a úporně se učí, a pak najednou dojde k zapálení, a zjistíte že šoupete nohama před 18 letým frackem a máte z něho vítr co se týká znalostí. Proto nesouhlasím s tzv zvláštní nadaností. Jsem pro to, umožnit přístup ke studiu co nejvyššímu spektru dětí a nevytvářet elity na základě peněženky. Posuzujte své dítě a nechte ty druhé /zaostalé/,třeba i z nich bude i nositel Nobelovky. Je dobré dát čanci každému dítěti. Mimořádně s vačím hodnocením pí Buzkové souhlasím. Ta paní nadělala ve školství víc škody než užitku.
gerontus.inza@seznam.cz 13.12.2005 10:29

Filípku,nechci s vašimi 5% polemizovat,ale proboha jak je poznáte!Re: soukromé gymnázium

Vždyť rozvoj dítěte je tak v čase různorodý, že když dítě nepřijmete, ani nepoznáte jestli jste nevyhodili nového Einsteina. Jen pro vaši informaci, jako příprava pro VŠ je odborná škola nedostačující. Sám jsem to poznal na vlastní kůži.Navíc odborné školy jsou příliš jednoznačně zaměřené a neumožňují širší rozhled dítěte.Průprava matematiky, fyziky je snad podobná ale na gymnáziích by měla být nejen užitá ale i teoreticky odůvodněná. Tedy hlubší pohled do jednotlivých vědních disciplin.
ufik 13.12.2005 10:19

Re: fundament přírodovědných a technických oborů

Za nas to byly tzv zaklady odborne pripravy, kde si clovek mohl vybrat z Informatiky, techniky administrativy, mam dojem stavebnictvi a jeste jednoho predmetu (ten uz si bohuzel nepamatuji). Jinak nejvice casu se venovalo prirodnim vedam a jazykum.
fakír 13.12.2005 10:18

ODS chce prohrát, jinak nechápu proč tohle dělá

ODS v Brně se stává doslova celostátním pojmem a důvodem proč ODS nevolit. Docela bymne zajímalo, zda se nad tím génius Topolánek, alespoň zamyslí. No asi ne.
Edmund Černá Zmije 13.12.2005 10:05

Je to dost přesné

článek celkem přesně popisuje bordel, který ODS v Brně provozuje. Rušit třídy, do kterých se hlásí 200 dětí na 30 míst z deklarovaného důvodu nízké úrovně studentů, to je naprostá fraška. Dokud ti lidi kradou, spekulují s pozemky za nádražím, berou úplatky nebo sponzorují golfová hřiště, je to celkem úsměvné. Ale ve chvíli, kdy ruší nejlepší a nejprestižnější třídy státních škol, aby děti museli chodit do škol drahých a soukromých, ve kterých mají tito lidé svoje zájmy, to už je pomalu na revoluci. Příští logický krok je zrušení státních nemocnic se zdůvodněním, že úroveň přežívajících pacientů je mizerná a že státní zdravotní péči si zaslouží jen 20% těch nejlepších.
 
ODS by měla z centra takovéhle lidi hlídat a nemilosrdně likvidovat. Protože koho pak má člověk pravicového zaměření volit, když zrovna nemusí papežence a nechce vyhazovat hlas na neznámé obskurní pidistrany, které nemají šanci ani na procento?
RobertR 13.12.2005 9:20

Re: fundament přírodovědných a technických oborů

Například my jsme měli technické kreslení a deskriptivní geometrii. Bylo to takové provinční gymnázium, ještě za komunistů.
Jiří 13.12.2005 9:06

Když má někdo moc, rozumí všemu

Celý problm středních i vysokých škol je v tom, že u nás je od dob komunismu zafixována ,,potřeba a nutnost" výběru schopných a talentovaných ještě před tím, než to mohou prokázat. Dříve byl parametrem dělnický nebo rolnický původ, nyní je to schopnost platit. Proto je snaha omezit státní školy. Jak chce někdo z jedné přijímací zkoušky, kterou dítě dělá v obrovském stresu, určit, kdo je nebo není schopen školu absolvovat. Můj názor je, že kdo splní základní požadavky na znalosti, má být přijat. Kdo dá ruku do ohně za to, že dítě je neschopné jenom proto, že skončilo 33. a škola brala 32 uchazečů. Domnívám se, že selekce žáků má být dělána až v průběhu 1.ročníku náročností požadavků. Současný systém, omezující počet přijatých a následně snaha udržet ty vybrané studenty na střední škole i když se ukáže, že ne všichni na to mají je špatný. Je totiž motivován pouze dotacemi na žáka. Škola přijala počet, který jí zaručí dotace a pak už nemá zájem se s neschopným studentem rozloučit, protože by  o dotace přišla. A často schopnější zůstávají mimo hru, protože jim při zkouškách vše nevyšlo. Myslím, že rodiče by byli ochotni zaplatit školné v prvním ročníku s vědomím, že pokud jejich dítě náročnost zvládne, na škole zůstane. Vybrané peníze by školy mohly využít na pronájem prostor pro výuku mimo školní areál. To platí jak pro střední, tak vysoké školy. Vzpomínám, že princip náročnosti platil i za hlubokého komunismu. Ze třídy na gymnáziu odešli v průběhu studia 4 studenti. Ještě markantnější to bylo na VUT, kde nás do 1. ročníku v oboru nastoupilo 1200 a fakultu bsolvovalo cca 400 lidí. To, že jihomoravští radní chtějí likvidovat více letá studia právě na nejkvalitnějších gymnáziích zapdá do celkového stavu brněnské politiky, kde základním parametrem je - co z toho kápne pro mne. Že je v čele tohoto ,,obrodného procesu brněnského školství" zrovna ODS má taky svou logiku. Není nutno jen kšeftovat s pozemky a městskými zakázkami. I školy mohou být dobrý kšeft. Bohužel, po
Jenda 13.12.2005 9:02

Z článku i diskuse čiší ubohá úroveň školství

ODS to ještě znásobí, proboha, nevolit!
Václav 13.12.2005 8:51

Autorce

S tou kvalitou pražských soukromých škol to taky není tak zářné, jak se to zdá. Jsou školy dobré a školy špatné, ale to platí i o státních. Problém je, že na těch soukromých to často vypadá tak, že dítka prohlásí, že když to rodiče platí, tak s trochou nadsázky řečeno, bude poslouchat učitel je a ne oni učitele. Na produkty takových škol jsme už měli možnost narazit tady na ČVUT při přímačkách a občas je to tragédie. Je tristní, když od pedagoga, který tu působí už čtvrtstoletí zaslechnete poznáku o tom, že kvalita absolventů středních škol byla snad lepší za komunistů a to navzdory ideologickému balastu, který se cpal dětem do hlavy.
klm 13.12.2005 8:21

Re: hm, také jsem si to myslela,

"Je to všechno na rodičích , na kantorech a na dětech" No to jste řekl objevnou věc, v podstatě říkáte to, to vždy říkali kkomouši: všchno je v lidech,  v systému chyba není! problém je daleko hlubší, jsme uzavřená společnost, kde se vzdělání prostě necení (daleko více postavení rodičů, příslušnost ke straně, která je zrovna u moci, různé konexe, zásluhy apod). Mládež to velmi dobže ví  arychl ztrácí motivaci, zatímoc rodiče (zvláště ti z "lepších " vrstev chtějí aby jejich dítě vystudovalo prestižní školu za každou cenu, přičemž prestižní školou může být třebas i úplně obyčejná SoŠ, když je dítě debílek)..
Peter 13.12.2005 8:04

Re: Re: Re: soukromé gymnázium

stačí ulica...
aida 13.12.2005 8:02

Re: Re: soukromé gymnázium

No, já bych věděla, ale nesmím ani naznačovat...