26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

AUTO: Bajka o Velodupce

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Yarda 28.3.2008 20:21

Dříve nám nařizovali sovětští soudruzi co smíme a nesmíme vyrábět

(tedy jestli to někdy nebyla jen výmluva). Teď tu úlohu převzali soudruzi z EU.

Snowy White 28.3.2008 22:41

Re: Dříve nám nařizovali sovětští soudruzi co smíme a nesmíme vyrábět

Terminus technicus je  "přenesení kompetencí" ;-D

Jiří K. 28.3.2008 18:40

Ta koncepce byla tak unikátně pitomá,

... že když jsem to viděl poprvé ve Světě motorů, tak jsem přemýšlel, jestli to je vůbec myšleno vážně a nebo jestli se nejedná o hec konstruktérů, který (ne)kompetentní soudruzi při schvalování spolkli i s navijákem. V druhé polovině 70 let už byl svět někde totálně jinde.

Tak otřesné využití obestavěného prostoru (viz. pohled pod motorovou kapotu) určitě v té době nemělo ve světě obdobu a navíc setrvávání na (pro tuto kategorii vozidel) dávno překonané koncepci s motorem vzadu vlastně znemožňovalo vytvořit tolik potřebné a žádané verze jako kombi nebo pikap.

Že se s ní dobře jezdilo na sněhu (nebo blátě) do kopce? No, to byla asi jediná výhoda této koncepce, výhodou byla asi tak po 3 dny v roce a zbylých 362 dní jste musel korigovat její nebezpečné nedostatky, hlavně náchylnost k přetáčivému smyku a citlivost na boční vítr. O špatném využití obestavěného prostoru a nevýhodném umístění kufru vpředu nemluvě.

Jinak co se týče kvality, soudil bych, že oproti řadě Š-100/110 (tu bych u škodovek považoval za nejhorší) došlo k mírnému zlepšení, myslím, že měly o trochu lepší protikorozní ochranu.

Závěr? Ostuda českého automobilového průmyslu. Jedna z ukázek neschopnosti reálně socialistické ekonomiky. Velodupka? :-) To jsem fakt nikdy neslyšel.

J. Ryba 28.3.2008 14:48

neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu...

mne jako vývojáře pěkně vadila, když jsem pracoval v socialistickém podniku. Teď dělám vývojáře ve firmě, která patří zahraničnímu kapitálu a skutečně, neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu je zde daleko a daleko větší, než jakou jsem zažil za socialismu. Rovněž snaha vyrávět co možno nejlevněji a s co možná nejmenšími náklady na vývoj i na investice. Takže v tom ten rozdíl nebude. Ale na skutečně volném trhu by zřejmě takové auto bylo téměř neprodejné a v tom je ten rozdíl mezi tehdejším a nynějším podnikem - musí se prodávat...

balthasar 28.3.2008 14:53

Re: neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu...

.. což neni ani tak vliv koncepce či kvality výrobku, jako image, kterej mu marketingoví mágové dokážou udělat ;-)

Ladislav N. 28.3.2008 17:59

Re: Re: neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje...

Ale pak ji někdo musí udržovat... A když je výrobek proslulý šmejd, tak se image udržuje těžko. ;-P

Karel 28.3.2008 12:45

S120 nebylo špatné auto

Měl jsem jej řadu let a nikdy jsem s ním neměl žádný problém. Pravda, byla to výroba 1988, takže mouchy už asi byly vychytány.

badaxe 28.3.2008 12:57

Re: S120 nebylo špatné auto

No "vychytat mouchy" po 15 letech výroby a prodeje, to lze jen stěží považovat za úspěch, byť to určitě pro soudruhy úspěch byl. Pokud vím poslední škodovky tohoto typu už měly hodně věcí které pak byly na favoritu a asi byly o něco lepší než ty první, nicméně to neznamená že to bylo solidní auto, s danou koncepcí to ani dost dobře nešlo.

VL 28.3.2008 12:36

BAZ

Ve článku mi chybí jedna věc. V polovině 70. let byla připravena nová generace vozů Škoda, ale stranické a vládní orgány rozhodly, že je třeba postavit Bratislavské automobilové závody a peníze nebyly na obojí, tak zvítězila industrializace Slovenska. Prostě ČR byla kolonií SR.

R 28.3.2008 11:53

Škoda DodělejDoma auto

Bylo tehdy notoricky známé, že se škodovka 100 nebo 105 a 120 dovezla z Mototechny, bylo třeba vzít klíče, sehnat tehdy nedostatkové nastavkové ořechy do račny, případně i nějaké přípravky, udělat čas až několik hodin a všechno projít, pozutahovat matky a šrouby a zkontrolovat podle příruček či rozumu kompletnost. Potom prvních tisíc kilometrů se objevilo cca 5 - 10 dalších závad, které bylo třeba včas identifikovat a nejlépe neoriginálními díly spravit, originální buď nebyly k sehnání nebo to byly aušusy, které praskaly pravidelně po pár stovkách kilometrů. Teprve po prvních pár tisících kilometrech a vychytání a eliminaci těch záběhových závad byla tehdy škodovka auto, na které se dalo spolehnout. Nám na Škodě 100 třeba velice rychle popraskaly vnitřní kliky vyrobené z aušusového plastu. Byly prompně nahrazeny odlévanými mosaznými pochromovanými klikami z osobní tatrovky tuším B58 nebo Tatraplánu, ty tam pasovaly.

R 28.3.2008 12:05

Re: Škoda DodělejDoma auto

Už jsem trochu zapomněl, Tatra 57. Jinak taky ohromná spousta papíru se popsala v českých motoristických a "urob si sám" časopisech, jak u těchto škodovek potom amatérsky udělat protikorozní ochranu spodku vozu a vystříkávání dutin, kára se ve fabrice jen máčela ponorem  bez kvalitního odmašťování ve vaně se základní barvou a to na nějakou kvalitní antikorozní ochranu nestačilo. Kdo jezdil často i přes zimu a skladoval škodovku venku, jezdil 4 roky a pak se propadl proreznutou podlahou na zem.

Jura Jurax 28.3.2008 12:59

Re: Škoda DodělejDoma auto

Aj, vnitřní kliky, co praskaly - v nejmenovaném socialistickém národním podniku v našem městě byla prosperující melouchářská výroba (z podnikového materiálu na podnikové technice) oněch klik - nějak to lili z hliníku ... a nebyli drazí ;-)

No a mně se u nové stodvacítky brzy brzičko zadřel motor - prý v oleji byly špóny, děl mechanik, co to opravoval ...

honzak 28.3.2008 14:17

Re: Re: Škoda DodělejDoma auto

PROTO TAKY V OLEJOVÉ VANĚ BYLA MAGNETICKÁ ZÁTKA!!!!:-D:-D:-D Vzpomínám na první 120, kde popraskaly VŠECHNY pístní kroužky. Ale nové z TUZEXu to spravily společně s teflonovou přísadou do oleje.

R 29.3.2008 12:43

Re: Re: Škoda DodělejDoma auto

To odléváni z hliníku bylo asi v každé slévárně. Kdysi jsem jel se včelaři na zájezd. Prodávali tam zajímavé sošky z včelího vosku. Byly včelaři skoupeny za účelem výroby hliníkových forem v místní slévárně a za několik měsíců už tito včelaři sami ty sošky prodávali. Odlévaný silikon  na takové formy ještě tehdy nebyl běžný.

Lucina (pes) 28.3.2008 11:41

když

když jsem po Oktavii, Žiguli, Favoritu přesedla v r. 93 do Mercedesu, užasla jsem. Zejména nad drzostí, s jakou nám bylo předstíráno, že to, co se u nás s velkou protekcí nebo obtížemi kupuje, jsou taky auta.

Novák 28.3.2008 14:13

Re: když

A co kdybyste přededla do Rols Royce, to by byl teprve hukot. Kam se hrabe Oktavie nebo Žigul.

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 14:27

Re: Re: když

No jo, a co teprv, když si nasedla poprvé do letadla... :-D

Frank 28.3.2008 21:12

Re: když

A což nasednout na koně? Ale pozor na úraz hlavy o noční stolek.

ZW 28.3.2008 21:19

Re: když

A ten Mercedes se u nás také prodával za 60 tisíc jako Š 105/120?

Lucina (pes) 28.3.2008 11:38

aby nezapadlo

musím připomenout soutěžní dvojici Škody MB - řidič Zapadlo (syn tehdejšího ředitele)

                                                                                        navigátor ing. Motal

balthasar 28.3.2008 11:08

No je to takový

"rudý právo ještě po dvaceti letech" .. spousta nepřesností. MMch jak s tim teda vyhráli to MonteCarlo, když to byl takovej nepodarek? A spoustu jinejch rally, až se tý potvoře mezi lidem řikalo "mini Stratos"? A ten stupidní název co propagujete musel vymyslet buď Kubín nebo Kliment eventuálně onen neexistující Krýzl. :-/

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 11:42

Re: No je to takový

Jestli to nebylo tím, že automobily pro závodění nejsou ze sériové výroby, ale "kusovky"... ;-P

R 28.3.2008 12:13

Re: Re: No je to takový

Jak se na tom projelo prvních pár tisíc kilometrů, všechno utáhlo a utěsnilo, jak má a co praskalo, se nahradilo o stupeň pevnějším dílem, tak se z toho stalo výborné bezporuchové auto. Jen bylo třeba to auto znát a věnovat se mu. Na těchto autech jsem tehdy dělal autoškolu, provozoval to Svazarm a starali se o to stejní lidi a prakticky ve stejných dílnách, kde stavěli závodní speciály. Sériové, jen kvalitně udržované Škodovky 105 - 120 natočily v autoškole běžně 250 - 300 tisíc kilometrů bez nějaké známky ztráty výkonu a živosti.

balthasar 28.3.2008 12:37

Re: Re: No je to takový

To jistě, ale přece doladění nemá žádnej vliv, když je to auto podle moudrýho autora koncepčně úplně špatně .. ;-)

Jura Jurax 28.3.2008 13:05

Re: Re: Re: No je to takový

No, ono bylo v době svého vzniku už koncepčně řekněme neperspektivní (ergo špatné) - no a? To neznamená, že jsou patřičně doděláno a dobře udržováno nemohlo léta splehlivě jezdit, když si řidič uvědomoval jeho omezení (to ostaně platí u jakéhokoliv vozu, že). A specielně doladěno a experty předěláno a vypipláno dokonce závodit a vyhrávat.

badaxe 28.3.2008 13:10

Re: Re: Re: No je to takový

asi neumíte moc číst, ve článku je napsáno že vyhrály škody 130RS což byl závodní speciál (škodovka měla problém s vyrobením potřebného počtu kusů k homologaci v jednom roce) který neměl s řadou 105/120 nic společného, byl "odvozen" od škody 110 ale i s ní měl společného hodně málo (byl třeba o dost nižší) takže vaše "překvapení" není moc na místě. Pokud vím od řady 105/120 se nic podobného jako závodní auto nedělalo. A sláva 130tek pohasla potom co k homologaci bylo nutno za jeden rok vyrobit 500 vozů daného typu, to ale nešlo doložit a tak nám kapitalista odejmul homologaci ve třídě a škodovky spadly do třídy "závodních speciálů" což není moc zajímavé, když měly propagovat že jde o upravené sériové stroje.  

balthasar 28.3.2008 14:52

Re: Re: Re: Re: No je to takový

Spíš neumíte číst vy .. autor tam píše o tom, že to auto mělo mizernou koncepci. Tak jak to, že se v úplně stejný konfiguraci dalo upravit na závodní speciál? Řada 105/120 se přece kromě "přifouknutí" kastle a chladiče vepředu (kterej ovšem měla 130RS taky, i s tim "vodovodem") od starší řady 100/110 nijak podstatně neliší, rozhodně ne koncepčně, agregáty v podstatě stejný, akorát jinak tvarovaný plechy a pár výztuh pro aspoň nějakou bezpečnost. A novější verze měly dokonce zadní ramena a pátej kvalt udělaný zrovna podle mustru vyladěnýho právě na tý RS .. pravda, bylo to starý kupátko o hodně hezčí auto než pozdější paskvily řady "garde" nebo rovněž "závodní" 130LR ;-)

Ladislav N. 28.3.2008 18:28

Re: ...jak to, že se v úplně stejný konfiguraci dalo upravit na závodní speciál?

Ježíšmarjá, vždyť je jasné, že závodily speciály - kusová výroba - ne sériově vyráběné vozy... ;-P

zdeněk 28.3.2008 10:37

možná to bylo technologicky zastaralé auto

ale že by bylo nepovedené to rozhodně ne. Jezdíme s ním doteď. S výhodou se dá vyjet v zimě i velký kopec tam kde auta na přední náhon nestačí. V interiéru je dost místa na nohy i na zadních sedadlech, přední kufr také není až zas tak malý. Auto je jednoduché a oprava je velmi levná, popřípadně si ji může udělat technicky zdatný řidič sám.

Co si ovšem pamatuji je že výrobu  řady 120 se snažili rozjet na Slovensku a neustále se nedařilo. Podařilo se jí vůbec do listopadu 1989 rozjet?

Jura Jurax 28.3.2008 10:49

Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto

No - nepovedené ... ono ani v půlce let sedmdesátých to nebyl žádný zázrak ... ale tak v roce 1960 by to bylo dobré evropské auto. Holt jsme - usilovně budujíce socialismus - sklouzli o těch 15 let proti vyspělému světu ... :-/

Dnes už je to veterán - takže nelze po něm chtít, aby vyhověl požadavkům na bezpečnost, jízdní vlastnosti, spolehlivost, exhalace a tak podobně. Ta prostornost je mj. dána menší bezpečností - karoserie je lehčí, bez výztuh. Na druhé straně ta jednoduchost je výhoda - za bolševiků, kdy automechanici byli páni a na opravu v Mototechně se čekalo i měsíc, než vůbec auto vezmou (tedy bez známostí a úplatků) jsem si z nezbytí leccos mohl opravit sám. Dnes si to na moderním autě jednak netroufnu, jednak proč bych to dělal - mezi opravnami si můžu vybírat ...:-D