21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

AUTO: Bajka o Velodupce

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Novák 28.3.2008 14:38

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

Taky jsem to zažil, ale komletně vybavená výroba přijímačů, předaná do Bratislavy šla bystře do kytek, ale později Orava, vybavená zbytky toho co se Bratislavě nelíbilo, jela jak dráha. Přes počáteční potíže zvládla daleko složitější výrobu na jedničku.

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 14:30

Re: Re: Re: ta paměť

A vydělala si na to Tatrovka vůbec někdy? ;-P

NevericiTomas 28.3.2008 14:29

Re: Re: Re: ta paměť

Hmmm postavit fabriku na vyrobu jedineho typu nakladniho vozidla ve fabrice v serii 20 000 ks se vam zda plusove? :-/

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 14:27

Re: Re: když

No jo, a co teprv, když si nasedla poprvé do letadla... :-D

honzak 28.3.2008 14:17

Re: Re: Škoda DodělejDoma auto

PROTO TAKY V OLEJOVÉ VANĚ BYLA MAGNETICKÁ ZÁTKA!!!!:-D:-D:-D Vzpomínám na první 120, kde popraskaly VŠECHNY pístní kroužky. Ale nové z TUZEXu to spravily společně s teflonovou přísadou do oleje.

Novák 28.3.2008 14:13

Re: když

A co kdybyste přededla do Rols Royce, to by byl teprve hukot. Kam se hrabe Oktavie nebo Žigul.

František Opička 28.3.2008 14:03

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

I když vůbec nebylo záměrem tohoto článku popisovat peripetie vývoje a výroby automobilů v tomto státě, tak jistě neuškodí si pročíst třeba další články, které lze nalézt na Internetu a které se tomu zasvěceněji věnují:

- RECENZE OJETIN: Škoda 100 až 136 - Éra zadního pohonu, hlučnosti a problémů >>>

- Škoda - Club .net >>>

- Děti na které se nedostalo >>>

MF 28.3.2008 13:41

Re: Re: Re: Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto

To nemělo s vyvážením kol nic společného.Nechával jsem je vyvažovat snad 10x a vždycky jinde. Kde bylo chyba, fabrika nikdy nevyzradila. První 1000 MB jsem měl v r. 68, pak 2x Š 100, a když jsem se několikrát služebně svezl ve Š 120 a po 100 km mě rozbolela hlava, odmítl jsem Škodovky navždy. Ale ta 1000 MB byla celkem dobře zpracovaná, plechy ještě dovoz z Rakouska bez mezikrystalické koroze, čalounění a sedačky z dovozových materiálů, zkrátka na tu dobu to šlo. Pak už bylo vidět jen zhoršování.

Ladislav N. 28.3.2008 13:36

Re: páskové magnetofony Tesla

Magnetofony Tesla dodávané do obchodní sítě sice možná formálně a nové mělké požadavky na "Hi-Fi" splňovaly, ale  jednomotorové  stroje s nestabilní mechanikou (po řadě Sonet a B4) rozhodně nebyly žádnou "chloubou techniky". Byly to obyčejné komerční šmejdy, které do podobných přístrojů zahraničních firem (viz tehdejší Tuzex a jeho nehorázné ceny) měly sakramentsky daleko.

Dnes už tohle nikoho nezajímá, protože analogový záznam obrazu i zvuku už má dávno odzvoněno a normu "HiFi" dnes splňují i obyčejné CD ripy ve formátu MP3 192 kbit /s a výše. Což pro nás tehdy byla kvalita nedostupná.

badaxe 28.3.2008 13:10

Re: Re: Re: No je to takový

asi neumíte moc číst, ve článku je napsáno že vyhrály škody 130RS což byl závodní speciál (škodovka měla problém s vyrobením potřebného počtu kusů k homologaci v jednom roce) který neměl s řadou 105/120 nic společného, byl "odvozen" od škody 110 ale i s ní měl společného hodně málo (byl třeba o dost nižší) takže vaše "překvapení" není moc na místě. Pokud vím od řady 105/120 se nic podobného jako závodní auto nedělalo. A sláva 130tek pohasla potom co k homologaci bylo nutno za jeden rok vyrobit 500 vozů daného typu, to ale nešlo doložit a tak nám kapitalista odejmul homologaci ve třídě a škodovky spadly do třídy "závodních speciálů" což není moc zajímavé, když měly propagovat že jde o upravené sériové stroje.  

Jura Jurax 28.3.2008 13:08

Re: Re: Re: ta paměť

Jo, a mezitím se u nás ty ručkové přístroje staly neobyčejně vzácným, ryze nedostatkovým zbožím. Inu plánované hospodářství ... ;-)

Jura Jurax 28.3.2008 13:05

Re: Re: Re: No je to takový

No, ono bylo v době svého vzniku už koncepčně řekněme neperspektivní (ergo špatné) - no a? To neznamená, že jsou patřičně doděláno a dobře udržováno nemohlo léta splehlivě jezdit, když si řidič uvědomoval jeho omezení (to ostaně platí u jakéhokoliv vozu, že). A specielně doladěno a experty předěláno a vypipláno dokonce závodit a vyhrávat.

Jura Jurax 28.3.2008 12:59

Re: Škoda DodělejDoma auto

Aj, vnitřní kliky, co praskaly - v nejmenovaném socialistickém národním podniku v našem městě byla prosperující melouchářská výroba (z podnikového materiálu na podnikové technice) oněch klik - nějak to lili z hliníku ... a nebyli drazí ;-)

No a mně se u nové stodvacítky brzy brzičko zadřel motor - prý v oleji byly špóny, děl mechanik, co to opravoval ...

badaxe 28.3.2008 12:57

Re: S120 nebylo špatné auto

No "vychytat mouchy" po 15 letech výroby a prodeje, to lze jen stěží považovat za úspěch, byť to určitě pro soudruhy úspěch byl. Pokud vím poslední škodovky tohoto typu už měly hodně věcí které pak byly na favoritu a asi byly o něco lepší než ty první, nicméně to neznamená že to bylo solidní auto, s danou koncepcí to ani dost dobře nešlo.

Karel 28.3.2008 12:45

S120 nebylo špatné auto

Měl jsem jej řadu let a nikdy jsem s ním neměl žádný problém. Pravda, byla to výroba 1988, takže mouchy už asi byly vychytány.

balthasar 28.3.2008 12:39

Re: Re: Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto

Pak se servisy konečně naučily vyvažovat pneumatiky a bylo dobojováno. Mně to teda trochu zakmitávalo až ve 130 po otevření začátku D1, ale to už byly v čepech taky vyjetý vůle.. to už byl dobrej boj s kniplem. ;-)

balthasar 28.3.2008 12:37

Re: Re: No je to takový

To jistě, ale přece doladění nemá žádnej vliv, když je to auto podle moudrýho autora koncepčně úplně špatně .. ;-)

VL 28.3.2008 12:36

BAZ

Ve článku mi chybí jedna věc. V polovině 70. let byla připravena nová generace vozů Škoda, ale stranické a vládní orgány rozhodly, že je třeba postavit Bratislavské automobilové závody a peníze nebyly na obojí, tak zvítězila industrializace Slovenska. Prostě ČR byla kolonií SR.

VL 28.3.2008 12:34

Re: Re: Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto

Bylo by zajímavé spočítat, kolik smrtelných dopravních nehod měla na svědomí konstrukční chyba Š 100/110 - automatické maznice na přední nápravě, které když selhaly, tak upadlo přední kolo.

R 28.3.2008 12:26

Re: tak to nemáte pravdu

V kotoučových a kazetových magnetofonech byl ten bordel docela velký. Původně měla snad tyto magnetofony vyrábět jen jedna nebo dvě země socialistického bloku. Tak by se dosáhlo dostatečně velkých sérií a tím rentability. Jenže nakonec magnetofony vyráběla každá země, s různými koncepcemi, od v podstatě samostatného vývoje po převzetí licence a nejspíš téměř všude to byla ztrátová výroba.

R 28.3.2008 12:21

Re: Re: ta paměť

Jeden plánovitý přesun komunisitckých plánovačů se mně zdá docela plusový. Nákladem zhruba 7 nebo 8  miliard tehdejších  korun československých postavila v 70 letech tehdejší RVHP v Kopřivnici vedle starých hal s kapacitou výroby 5 - 10 tisíc starých nákladních tatrovek 148 prakticky kompletní fabriku pro výrobu až 20 tisíc nákladních tatrovek řady T815 ročně. V přepočtu na dnešní průměrný plat  by ta investice dneska znamenala něco mezi 5 - 10 % ročního státního rozpočtu.

R 28.3.2008 12:13

Re: Re: No je to takový

Jak se na tom projelo prvních pár tisíc kilometrů, všechno utáhlo a utěsnilo, jak má a co praskalo, se nahradilo o stupeň pevnějším dílem, tak se z toho stalo výborné bezporuchové auto. Jen bylo třeba to auto znát a věnovat se mu. Na těchto autech jsem tehdy dělal autoškolu, provozoval to Svazarm a starali se o to stejní lidi a prakticky ve stejných dílnách, kde stavěli závodní speciály. Sériové, jen kvalitně udržované Škodovky 105 - 120 natočily v autoškole běžně 250 - 300 tisíc kilometrů bez nějaké známky ztráty výkonu a živosti.

R 28.3.2008 12:05

Re: Škoda DodělejDoma auto

Už jsem trochu zapomněl, Tatra 57. Jinak taky ohromná spousta papíru se popsala v českých motoristických a "urob si sám" časopisech, jak u těchto škodovek potom amatérsky udělat protikorozní ochranu spodku vozu a vystříkávání dutin, kára se ve fabrice jen máčela ponorem  bez kvalitního odmašťování ve vaně se základní barvou a to na nějakou kvalitní antikorozní ochranu nestačilo. Kdo jezdil často i přes zimu a skladoval škodovku venku, jezdil 4 roky a pak se propadl proreznutou podlahou na zem.

zdeněk 28.3.2008 11:55

nějaké obrázky a technické specifikace

http://www.oldradio.cz/mgf.htm

zdeněk 28.3.2008 11:53

tak to nemáte pravdu

namátkou třeba B113,B115,B116 a nakonec C130,C160. Svými parametry rozhodně patřily do "Hi-Fi".V 80 letech se "poloprofi" kotoučové magnetofony vyráběly. o B800 nic nevím.

R 28.3.2008 11:53

Škoda DodělejDoma auto

Bylo tehdy notoricky známé, že se škodovka 100 nebo 105 a 120 dovezla z Mototechny, bylo třeba vzít klíče, sehnat tehdy nedostatkové nastavkové ořechy do račny, případně i nějaké přípravky, udělat čas až několik hodin a všechno projít, pozutahovat matky a šrouby a zkontrolovat podle příruček či rozumu kompletnost. Potom prvních tisíc kilometrů se objevilo cca 5 - 10 dalších závad, které bylo třeba včas identifikovat a nejlépe neoriginálními díly spravit, originální buď nebyly k sehnání nebo to byly aušusy, které praskaly pravidelně po pár stovkách kilometrů. Teprve po prvních pár tisících kilometrech a vychytání a eliminaci těch záběhových závad byla tehdy škodovka auto, na které se dalo spolehnout. Nám na Škodě 100 třeba velice rychle popraskaly vnitřní kliky vyrobené z aušusového plastu. Byly prompně nahrazeny odlévanými mosaznými pochromovanými klikami z osobní tatrovky tuším B58 nebo Tatraplánu, ty tam pasovaly.

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 11:46

Re: Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto

Škoda 1000 MB (konec 60. let) byla "lidovým" vozítkem. Přezdívku měla 1000 Malých Bolestí a byla s ní sranda, když při určité rychlosti (80 km/h ?) se jí totálně rozkmitalo řízení až k neovladatelnosti (ano, za vlády komunistů tohle bylo možné!) a pak se na tyhle první série musely montovat tlumiče řízení. Tuším, že dokonce na náklady majitele... ;-)

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 11:42

Re: No je to takový

Jestli to nebylo tím, že automobily pro závodění nejsou ze sériové výroby, ale "kusovky"... ;-P

Lucina (pes) 28.3.2008 11:41

když

když jsem po Oktavii, Žiguli, Favoritu přesedla v r. 93 do Mercedesu, užasla jsem. Zejména nad drzostí, s jakou nám bylo předstíráno, že to, co se u nás s velkou protekcí nebo obtížemi kupuje, jsou taky auta.

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 11:40

Re: Re: Re: Re: Re: ta paměť

Hehe, vzpomněl jsem si taky ještě na "poloprofi" třímotorový páskový magnetofon (tuším, že  Tesla B800), který parta šikulů z Tesly "vyvinula" jako nějakou bokovku mimo plán.. Tak dlouho ten kousek vozili po různých výstavách, až jim ho někdo na Černé louce v Ostravě ukradl. A tím skončila "slavná" historie pokusů o výrobu  kvalitního českého  páskového magnetofonu.  ;-P