22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

AUTO: Bajka o Velodupce

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Lucina (pes) 28.3.2008 11:38

aby nezapadlo

musím připomenout soutěžní dvojici Škody MB - řidič Zapadlo (syn tehdejšího ředitele)

                                                                                        navigátor ing. Motal

balthasar 28.3.2008 11:08

No je to takový

"rudý právo ještě po dvaceti letech" .. spousta nepřesností. MMch jak s tim teda vyhráli to MonteCarlo, když to byl takovej nepodarek? A spoustu jinejch rally, až se tý potvoře mezi lidem řikalo "mini Stratos"? A ten stupidní název co propagujete musel vymyslet buď Kubín nebo Kliment eventuálně onen neexistující Krýzl. :-/

zdeněk 28.3.2008 11:02

Re: Re: Re: Re: ta paměť

ini byli docela na hov** i PLC86 které byli dost mikrofonní. Také z Polska.

zdeněk 28.3.2008 10:58

Re: Re: Re: Re: ta paměť

nevím  ale eletronky dokázali kvalitně vyrobit snad asi jen u nás....  Elektronky made in POLAMP jsou dodnes noční můrou ;-D

honzak 28.3.2008 10:50

Re: Re: Re: ta paměť

zejména se vydařily PCL 85!!!! :-D:-D

Jura Jurax 28.3.2008 10:49

Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto

No - nepovedené ... ono ani v půlce let sedmdesátých to nebyl žádný zázrak ... ale tak v roce 1960 by to bylo dobré evropské auto. Holt jsme - usilovně budujíce socialismus - sklouzli o těch 15 let proti vyspělému světu ... :-/

Dnes už je to veterán - takže nelze po něm chtít, aby vyhověl požadavkům na bezpečnost, jízdní vlastnosti, spolehlivost, exhalace a tak podobně. Ta prostornost je mj. dána menší bezpečností - karoserie je lehčí, bez výztuh. Na druhé straně ta jednoduchost je výhoda - za bolševiků, kdy automechanici byli páni a na opravu v Mototechně se čekalo i měsíc, než vůbec auto vezmou (tedy bez známostí a úplatků) jsem si z nezbytí leccos mohl opravit sám. Dnes si to na moderním autě jednak netroufnu, jednak proč bych to dělal - mezi opravnami si můžu vybírat ...:-D

zdeněk 28.3.2008 10:41

Re: Re: ta paměť

podobně se na chvíli přesunula výroba elektronek do Polska ovšem kvalita byla naprosto mizerná.

Ručkové měřící přítroje se také z METRY přesunuly do zahraničí, aby se posléze jejich výroba v Metře opět obnovila.

zdeněk 28.3.2008 10:37

možná to bylo technologicky zastaralé auto

ale že by bylo nepovedené to rozhodně ne. Jezdíme s ním doteď. S výhodou se dá vyjet v zimě i velký kopec tam kde auta na přední náhon nestačí. V interiéru je dost místa na nohy i na zadních sedadlech, přední kufr také není až zas tak malý. Auto je jednoduché a oprava je velmi levná, popřípadně si ji může udělat technicky zdatný řidič sám.

Co si ovšem pamatuji je že výrobu  řady 120 se snažili rozjet na Slovensku a neustále se nedařilo. Podařilo se jí vůbec do listopadu 1989 rozjet?

honzak 28.3.2008 10:33

Re: Re: no jo, šmejd to byl

zamačkávám slzu!!!! Laminování blatníků a předních sloupků na Š-100. Bohe jeho, to byla práce!

Topení jako přídavný chladič jsem používal i u Opla, když bylo 36 nad nulou. U Š-100 běželo to topení i s větrákem i za běžných podmínek, protože byl podpálený ventil v jednom válci...

Jura Jurax 28.3.2008 10:19

Re: no jo, šmejd to byl

No proč - bylo jich moc, ne všichni mají na lepší a v autobazaru to koupíte levněji než bicykl, tak se nedivte.

Taky jsem mělstodesítku a stodvacítku - a naučil jsem se z nezbytí leccos opravit a občasná příkoří jsem holt nějak zvládal - jednak jsem byl mlád a druhak na lepší auto stejně nebylo ... a nakonec ono to jezdilo, prorezlé blatníky jsem laminoval (u Š-110 poprvé po jedenapůlroce užívání), smyky jsem se naučil zvládat a boční vítr taky a do kopce byla zatížená zadní kola výhodou ... vyjel jsem druhdy stodvacítkou se čtyřmetrákovým obytným přívěsem až do Železné Rudy - místy na jedničku a se zapnutým topením, aby se to v parném letě uchladilo ...

Chris Kelvin 28.3.2008 9:48

Re: detail

Chybí Vám přesné informace. Polské fiaty měly úplně jiné rozložení hmotnosti než např. žigulíky. Měly lehčí motor, těžší zadek, celkově byly větší. Takže v zimě jsem s polákem na letních gumách vyjel všude co 120ka, ale s trochu větším komfortem. A rozhodně jsem nepotřeboval pytel cementu dopředu do kufru, aby přední kola na sněhu vůbec držely stopu ;-)

Schumacher 28.3.2008 9:39

A podobně soudruzi zničili JAWU.

Prý výroba motocyklů nemá perspektivu,  Sovětský svaz je od nás odebírá tak jak jsou a každé vylepšení by bylo zbytečnou komplikací. Co JAWA vydělala bylo naděleno ve prospěch výroby spařek Š 105/120. A tak jediné obstojné auto ze socialistického sektoru byla Lada-Vaz, kopie zastaralého modelu Fiat. Protože nic lepšího se ne, že nedařilo, ale ani nesmělo vyrábět.

Pišta 28.3.2008 9:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

Prototypy 720 byly připravovány jak v klasické koncepci (motor v předu a kardanka),tak v koncepci všechno v zadu. Trochu mě udivuje že ten ,kdo se podílel na  vývoji, zapoměl na podíl italského návrháře. Pokud vím i lisy na výrobu karosářských dílú byly vyrobeny v Itálii. Já jsem v té 720 seděl a prohlížel jsem si i motor. Jsem původním povoláním automechanik. Ta podoba karoserie byla naprosto nepopiratelná. Prohlédněte si tu fotku důkladně. Tvar a sklon předního skla, tvar masky. boční siluetu. a tvar dveří. 105 je pochopitelně zmenšenina, ale inspirace 720 je myslím jasná.

cipísek 28.3.2008 9:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

Myslím,že celé republice stačilo,když se tam přesunula výroba hajzlpapíru.Pak u nás vzniklo rčení "Jsi-li správným Čechem,ne papírem ale mechem" .;-D

cipísek 28.3.2008 9:25

Re: detail

Tahle vlastnost byla u tehdejších Škodovek k nezaplacení.Často si v zimě vzpomenu na moji bývalou Š 100 . Dokud nesedla podlahou na sníh,projel jsem s ní všechno.I ten řev motoru uvnitř vozu měl něco do sebe-s trochou cviku člověk nepotřeboval moc koukat na tachometr,dalo se to bohatě zvládat sluchem.

František Opička 28.3.2008 9:00

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

- Určitě si jako motoristický fanda můžete upřesnit své představy o (ne)příbuznosti zmíněných aut třeba v článku člověka, který v jejich vývoji opravdu pracoval třeba zde >>>

- Právě proto, že název Velodupka nebyl příliš rozšířen (jak píši v článku) a to ani mezi odborníky, kteří se motali kolem stopětek a stodvacítek řadu let, jsem tento článek napsal.

honzak 28.3.2008 8:58

Re: Re: detail

první verze 105/120 ("kapky") jezdily na OR6, které byly opravdu univerzální. Kdo nevěří, ať zkusí s předním náhonem na univerzálních gumách vyjet zkratku ke hřbitovu v Tanvaldu při 5 cm sněhu.

Honda 28.3.2008 8:51

Re: detail

Souhlas. Š105 bylo moje první auto. Koupil jsem ho někdy v roce 1993 již trochu ojeté. Vzpomínám na zimní cesty na hory s kamarádem - čerstvým majitelem "moderního" Favorita. On skončil v prvním kopečku, já (často s ním na laně) vyjel všechno - a samozřejmě na letních gumách, tehdy snad zimní ani neexistovaly.

NevericiTomas 28.3.2008 8:46

Jojo

to bylo to nase vyspele hospodarstvi. Zastavi se vyvoj automobilove rady, ktera pri dobre kvalite vyroby mohla sypat "devizy", uvazuje se, ze se misto toho budou vyrabet dulni nakladaky a pak zase naopak. A stejne soudruzi zacvicili o dekadu drive s technicky vyspelou vyrobou osobnich vozu v Tatre. T 603 uz byla posledni krec ( i kdyz krasna ).

Petr 28.3.2008 8:34

detail

Na rozdíl od žigilíků a polských Fiatů jsem v zimě nemusel v kufru vozit dva pytle cementu a všude i na sněhu jsem vyjel ( o trabantech a Wartburcích nemluvě(a přetáčivost se dala snadno regulovat plynem.

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 8:21

Re: ta paměť

Nesmyslných "přesunů výroby" vymysleli komunističtí plánovači spoustu.

Pamatuju třeba na "delimitaci"  výrobu repoduktorů (Tesla Val. Mez.) do Bulharska, které však žádné nedodávalo, a tak se výroba zase musela v ČSSR obnovit. O dalších základních součástkách pro elektroniku ani nemluvě. Pamatuju na přípis z Tesly - výrobního závodu, že museli omezit či přerušit výrobu válcových elektrolytických kondenzátorů s PE izolací (TE 980 - 986) pro osazování ploš. spojů, protože pracovnice, které plastový návlek na kondenzátory navlékaly na jakémsi přípravku ručně, odešly do důchodu... ;-D

Pišta 28.3.2008 8:13

Re: Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

Je mi líto ,ale nesouhlasím.Podívejte se důkladně na tu fotku kterou doporučujete. A pak se podívejte na fotku původní 105 s kulatými světly, Ta fotka u vašeho článku je poslední model 105.120. Byla i verze se čtyřmi světly. 720 byla pochopitelně mnohem větší a širší ale tvar byl téměř stejný. Jen nárazníky byly úzké a chromované jak velela tehdejší´móda. Měl jsem možnost si tu 720 prohlédnout zblízka a důkladně. V době, kdy už byla vyráběna 105. Název Velodupka jsem nikdy neslyšel. A to jsem se motal kolem stopětek i stodvacítek řadu let.

Pujman 28.3.2008 8:11

ta paměť

nevím nevím, z čeho čerpal autor článku o historii vzniku Š-105/120. Já to slyšel od lidí ze škodováckého vývoje někdy v letech 1980-82 takhle. Nějakou chytrou hlavu na ministerstvu průmyslu napadlo, že když už končí výroba Š-100 a v SSSR běží masová výroba žigulíků, tak vlastně v ČSSR se osobní auta v rámci RVHP vyrábět ani nemusí, stačí je dovážet ze spřátelených zemí. A kapacity mladoboleslavské škodovky by bylo lépe využít pro výrobu něčeho užitečnějšího pro našeho velkého bratra. Začalo se zcela vážně spekulovat o výrobě obrovských lomových nákladních sklápěček  Belarus, neboť pro ně se v Hradci Králové už vyráběly motory.  Výsledkem bylo, že se škodovce oznámilo, ať nic nevyvíjí, že bude vyrábět ony náklaďáky. Prototypy zajímavých aut s předním náhonem šly k ledu a dnes jsou v depozitářích škodováckého muzea. Ale najednou bylo vše jinak, kdosi ze sovětských soudných úředníků (ano, údajně byli i tací) řekl Čechům v baráku RVHP v Moskvě, že spadli z višně, ať neblbnou, že žigulíků bude málo i pro sověty a budou vyváženy hlavně za devizy. Nastal fofr, a najednou se muselo ve škodovce ve vývoji nové auto připravit do výroby prakticky do roka. Takže nešlo nic jiného, než použít to, co bylo, neboli ze Š-100 udělat Š-105/120. 

honzak 28.3.2008 6:48

Re: Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

pěkné čtení ten odkaz! Na industrializaci Slovenska mám taky vzpomínky - řešilo se to také "delimitací" výroby. Česky řečeno v Čechách se vyvinulo a dostalo na úroveň ověřovací série a pak se výroba přesunula na Slovensko. Následné problémy se řešily  na dálku, někdy to byl horor. Transformátorové plechy vysekané z karosářského plechu (made in VSŽ Košice) mě dostaly na kolena....

Ladislav N. :-))) 28.3.2008 6:28

No vidíte, byl to šmejd, ...a kolik jich ještě jezdí po našich silnicích...

 ;-D ;-P ;-)

František Opička 28.3.2008 6:24

Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

- V tomto článku mi nešlo o popis historie vývoje a výroby a vůbec o detailní hodnocení vlastností tohoto modelu, ale o kusé vylíčení okolností vzniku názvu Velodupka.

- Mýlíte se, ono klasické auto byla Škoda 720 - viz třeba >>> s Velodupkou nemělo nic společného, neboť vzniklo v roce 1967.

cimbal 28.3.2008 6:20

Re: Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

S tím snížením obsahu motoru, to bylo myslím rozhodnutí RVHP, že osobáky s objemy nad 1300 se budou vyrábět v SSSR.

Abonent 28.3.2008 6:14

Re: Re: no jo, šmejd to byl

Škoda 120 a mobilní telefon vskutku nejdou k sobě.

Jo, takhle Š 120 a pevná linka, tedy jedna linka na jednu vesnici (telefony výše postavených soudruhů ovšem nepočítaje), to k sobě jde.

Prostě patafyzika...  ;-D

Škoda 28.3.2008 6:02

Re: Re: Re: Re: no jo, šmejd to byl

Autor pominul ještě jeden detail.Karoserie Škody 105-120 byla původně určena pro vozidlo s obsahem motoru 1300-1500 ccm a navrhoval jí renomovaný italský karosář. Prototypy jezdily jak s motorem vzadu, tak s klasickou koncepcí  tedy motor ve předu. Výroba byla těsně před  spuštěním zastavena a celá koncepce upravena pro původní škodovácký hnací agregát. Karoserie zmenšena a zjednodušena. Celá připravená výrobní linka ,včetně lisů pro výrobu karoserií dána do šrotu. Připravené motory které prý byly velice dobré ,pak občas používali autokrosaři. To chlazení motoru ,byla opravdu rána válečným štváčům. I když stařičký R 8  měl stejnou koncepci a fungovalo to bez problémů.

honzak 28.3.2008 6:01

Re: no jo, šmejd to byl

mně ty 120 nepřipadaly tak špatný. Měl jsem 2, všechno jsem si mohl opravit sám, ta pětikvaltová jezdila pod 7 litrů (a mladej ji ještě dojíždí) a v zímě nebyl problém. Člověk ale musel ctít fyziku, protože lehká přední náprava je lehká přední náprava. Muselo se při jízdě myslet a ne mobilně telefonovat.