17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

28. ŘÍJEN: Důvod k oslavě?

Habsburská říše žádným žalářem národů nebyla a chovala-li se ke svým poddaným či občanům nepěkně, pak toto chování nikdy nevyčnívalo z dobového kontextu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Žůrek 6.11.2023 18:31

Státy nemají přátele, státy mají zájmy. Ale potom je to čiré sobectví...které ničí přátelství... a to se odehrává na Ukrajině, v území Izraele... atd....

M. Pivoda 6.11.2023 19:36

To byl nepřesný citát z Velké Británie. Ten původní Britský citát zněl:

"Velká Británie nemá TRVALÉ přátele. Velká Británie má jen TRVALÉ zájmy. "

M. Pivoda 6.11.2023 17:35

Cituji závěr: "... A jaké z toho všeho vidím poučení? Minulé dějinné události neoslavujme, snažme se je bez hněvu a zaujetí vyhodnotit a vzít si z nich poučení pro budoucnost. ..."

Komentář ohledně poučení pro 21. století

- Obecné poučení z minulosti je v tom, že společenský vývoj je vždy velmi pomalý. Nejrychlejší minulý vývoj zaznamenal vývoj technologický. Včetně nárůstu fake news. Technologie je dvousečnou zbraní.

- Bude-li zjištěno globální oteplování (nejsem ale klimatolog, takže musím spoléhat na experty a zatím nevím, jak je spolehlivě rozpoznat), pak by planeta Země mohla zaznamenat i velmi rychlý společenský vývoj. V zájmu přežití celé planety, by bylo třeba reorganizovat současný systém řízení planety Země.

- Poučení z minulých válek? Toto je neradostné poučení pro možnou mírovou budoucnost. Zde zbývá už jen modlit se, pokud to tedy umíte.

10, 5 milionu mozků ČR totiž není mnoho, aby si na planetě Zemi vynutilo něco podstatného.

J. Hrdlička 6.11.2023 15:53

Z logiky věci plyne, že pokud se Rakousko-Uhersko rozpadlo, tak stabilní také nebylo. A samostatné už taky ne, podlouchalo Německé císařství.

J. Jurax 6.11.2023 15:21

No, mne ve škole koncem padesátých učili, že 28. říjen byl Den znárodnění. Ten bych fakt neslavil ...

Je ovšem pravdou, že i tehdy se zmínili taky o tom, že vznikla buržoazní republika, co střílela do dělníků.

F. Navrátil 6.11.2023 8:30

Maďarsko a německé Rakousko vyhlásily samostatnost dříve, než Československo. To jen na připomínku lidem, kteří neustále tvrdí, že Češi rozbili Rakousko-Uhersko.

F. Kusák 6.11.2023 11:42

Ano, a fantazírování, co se mělo a co se neudělalo, a jak jsme nyní chytří a ti naši předci byli hloupí, žádný smysl nedává. A upřímně, že by Rakouské mocnářství bylo nějakým gulagem, tak to asi ne, ale že by nám, tedy Čechům, toho nějak moc přineslo, o tom skutečně nemám žádné povědomí. Kdyby tomu tak bylo, netoužili bychom celou dobu po návratu Českého království, nebylo by obrození, a to nejen v kultuře, ale i vědě a průmyslu.

J. Rybník 6.11.2023 7:42

Dobré čtení.

M. Kocián 6.11.2023 7:41

Rakousko rozbila I. světová válka, která se nevyvíjela podle představ žádné z mocností - na tohle prostě nikdo připraven nebyl. Až už šlo o nestvůrnosti hromadného zabíjení jedovatými plyny, vleklé zákopové války, kdy vojáci umírali na choleru, situace, kdy (např.) Češi byli nuceni bojovat proti Čechům, nebo hladomor mezi civilním obyvatelstvem spojený s přísnou cenzurou, udavačstvím a vězněním za absurdity - to vše otřáslo starým systémem v základech a Česká republika byla jen jedním z důsledků.

F. Kusák 6.11.2023 11:42

Tak, tak

J. Karza 6.11.2023 7:34

Kdyby Rakousko nevyhlásilo samostatný rakouský národní stát o dva týdny dříve před 28. říjnem, možná by to bylo téma k zamyšlení.

Povídačka o rozbití monarchie Čechy je mýtus.

F. De Winter 6.11.2023 7:28

Nadnárodní státy (říše) může udržet pohromadě jen násilí nebo vnější ohrožení. To platí i pro EU. Jinak se rozpadnou. Přirozeným státním útvarem je národní stát. [>-]

M. Šurgot 6.11.2023 5:38

Jak by vypadalo Cesko a ceska spolecnost, kdybychom meli za sebou plnohodnotnou historii ceskeho kralovstvi, bez 300 let pod habsburskou nadvladou?

To je taky otazka, ktera se muze diskutovat...

Pisu to v reakci na tvrzeni autora :

“ Co se vlastně toho 28. října 1918 stalo? Podařilo se Čechům konečně rozbořit nenáviděnou monarchii, pod jejímž jhem 300 let úpěli?”

“.... Habsburská říše žádným žalářem národů nebyla a chovala-li se ke svým poddaným či občanům nepěkně, pak toto chování nikdy nevyčnívalo z dobového kontextu.“

M. Šurgot 6.11.2023 5:42

A kdyz takove uvahy vezmu trochu do absurdna, nebude za nejaky cas prostor na uvahy, ze komunisticke Ceskoslovensko, tvrde ovladane Sovetskym Svazem, nebylo vlastne zadnou tragedii?!

Vzdyt uz ted tu je velka mnozina tech, kteri si to mysli...

M. Kocián 6.11.2023 7:37

R^

V. Petr 6.11.2023 10:52

Pokud porobnáme Husákův režim se současným rudozeleným šílenstvím, je to nepochybně pravda!

P. Diviš 6.11.2023 12:20

Pamatuji, takže mohu s klidným svědomím prohlásit, že kecáte. Na současném rudozeleném šílenství je mnoho věcí špatně, ale na poměrech "za Husáka" toho bylo řádově více.

J. Jurax 6.11.2023 15:28

No, když si počkáte do roku 2089, jistě i takoví rozumbradové budou ... koneckonců i dnes jsou tací, kteří mají za to, že EU po Lisabonské smlouvě je pro existenci (ne)samostatné ČR přínosem a že by tudíž mělo být více EUropy ...

V. Petr 6.11.2023 13:06

Ubránilo by se samostatné České království Turkům? Řádili až na Moravě...

viz.

https://www.youtube.com/watch?v=C72OJkA_0ME

M. Šurgot 6.11.2023 16:27

Pokud se podivate na historicke prameny, Turky porazilo spojenectvi evropskych monarchii... samostatne ceske kralovstvi by se podilelo na alianci krestanskych sil proti muslimskym utokum...

V. Kučer 6.11.2023 19:34

Kdyby Přemysl Otakar II. neprohrál bitvu na Moravském poli byli bychom my ti špatní.

B. Liborek 6.11.2023 2:16

Snaha vytvořit stát jiný než Habsburskou kolonii bude za pár lety ostrakizovaná. Byl to pokus odsouzený germány k nezdaru ale byl. A podle mne je to štve ještě teď, což je jedině dobře...Kecy o vytvoření příčiny II. světové jsou ne pěst ....

F. Žůrek 6.11.2023 1:19

Mohou žít národy pospolu... Mohou! Ale nechápu, proč...?! Ukrajina nenávidí Rusko...

J. Lukavsky 6.11.2023 7:12

"Ukrajina nenávidí Rusko..." pokud je to věta tázací, tak si zkuste o tom něco načíst. Je pravda, že Ukrajina vítala Hitlera, jako osvoboditele od Stalina. No po Holodomoru a ostatních výdobytcích budování beztřídní komunistické společnosti... se asi nelze divit. Tedy než zjistili, že je to prašť jako uhoď, a pak dlouho bojovali proti Hitlerovi a pak zase proti Stalinovi (partyzáni). Stejně tak jest se tázati, proč Češi a Židi v r. 1946 nenáviděli Německo. Kdo seje vítr.... No Rusko si zajistilo, že na Ukrajině ho budou nenávidět alespoň 3 generace, jistěže z nepochopitelných důvodů že? J.L. end

T. Foldyna 6.11.2023 7:48

R^

V. Kučer 6.11.2023 10:59

Naše nenávist vůči Německu dávno skončila a Němci teď mají jiné starosti. Rusové a Ukrajinci dopadnou podobně.

P. Diviš 6.11.2023 17:56

Po půl století možná ...

K. Křivan 6.11.2023 19:18

Naše nenávist vůči Německu dávno skončila a zbyla jen závist.

F. Žůrek 6.11.2023 1:09

Ano. Asi rok po odchodu Slovenska z Československa jsem se setkal se Slováky u nás doma (na Moravě) a říkali:"Je to škoda, že jsme se rozešli." A já jsem odpověděl: "Sejdeme se v Evropské unii."

Dnes nemám pocit, že bychom byli nějak od Slovenska odděleni...

Přátelství nás bezpochyby spojuje...

Z. Lapil 6.11.2023 7:38

Pripominam: přátelství není společná domácnost, a už vůbec ne společný rozpočet.

Aneb dobře ploty dělají dobře sousedy. Též: Já pán, ty pán.