11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Idiot jako národní symbol

Český prezident Miloš Zeman věnoval při státní návštěvě německé kancléřce Angele Merkelové jako oficiální dar výtisk Osudů dobrého vojáka Švejka - a okomentoval to slovy „aby nám lépe rozuměla“. Těžko se tomu rozumí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 18.11.2016 19:56

Do školy jsem chodil za bolševika. Naše

češtinářka - bo jsme Švejka docela rádi četli - to vcelku uvážlivě uváděla na pravou míru. Říkala, že i když je to nejčtenější a nejpřekládanější český román, nic to nevypovídá o jeho literární kvalitě. Na rozdíl od autora článku si myslím, že Švejk musel hodně Čechy oslovovat právě už za 1. republiky. Ono to bylo tak nějak v souladu se státní politikou, přece my hrdí a udatní Češi zbourali jsme vesele c.k. Rakousko zpuchřelé, nazdar bratře a čest soudruhu a bác, byl tu Hitler (teď parafrázuji Wericha, i když ani jeho coby levičáka moc nemusím). Ani komunisti by Švejka českému národu nedokázali vnutit, kdyby se v něm český národ už předtím neviděl.

Z. Žíkovecký 15.11.2016 20:37

Copak Josef Švejk, ale Matěj Brouček!

A příště by autor mohl rozcupovat také Svatopluka Čecha za jeho povídky o panu Broučkovi.

P. Rudolf 15.11.2016 22:10

Re: Copak Josef Švejk, ale Matěj Brouček!

Zjevně jste nic nepochopil. Autor nekritizuje Haška a jeho románového hrdinu, jen odmítá, aby se takový jedinec stal národním symbolem. Pokud vám ale vyhovuje, tak nic proti tomu.

Z. Žíkovecký 16.11.2016 9:21

Re: Copak Josef Švejk, ale Matěj Brouček!

Mnedle je ten román o tom, že ve srovnání s lampasákem vypadá i ten nejpitomější civilista jako mudrc; já osobně nesouhlasím s názorem, že to Švejk jenom hraje, jak se domnívá značná část lidí. Ale takové názory jen vypovídají o tom, že je pro nás težko uvěřitelné, aby někdo myslel vážně výroky typu "Ať žije pánové, císař František Josef první." A to je pro náš národ typické; například spoustě Němců to absurdní nepřišlo. (Ono je to dáno také tím, že Němci nejsou národ, ale sounárodí.)

(A aby nedošlo k nedorozumění: je třeba činit rozdíl mezi říšskou armádou a zemskou hotovostí.)

J. Kraus 15.11.2016 19:21

Záleží na tom,

na jakých knihách čtenář vyroste. Kdo vyrostl na legionářské literatuře, stal se hrdinou. Kdo, po válce, za komunismu, na Švejkovi, stal se Švejkem.

T. Marný 15.11.2016 19:29

Re: Záleží na tom,

A co když vyrostl na obojím jmenovaném, jak bude označen ?

J. Jurax 15.11.2016 23:50

Re: Záleží na tom,

Ano, záleží na tom, na jakých knihách čtenář vyroste. Tak bych se zeptal - neberte to osobně, jsem jen zvědav - a na jaké literatuře jste vyrostl Vy?

Jste Švejk nebo hrdina nebo pro sichr nečtete?

Ledaže byste vyrostl až po sametu na komiksech ... :-)

Já vyrostl na verneovkách, scifi a detektivkách.

J. Jurax 15.11.2016 19:00

Blbost

autor projevuje pozoruhodné nepochopení Haškova díla - a bije po něm z ideologických pozic; jak příznačné.

Ano, Hašek byl rudý komisař, ale taky dobrý spisovatel. Ostatně v jeho době - v meziválečném období - byly sympatie ke komunismu jako nové, lepší budoucnosti lidstva vcelku rozšířené a vyznávaly je mnohé slavné osobnosti své doby; z nevědomosti, z touhy po nápravě sociálních křivd a tak dál a podobně.

"Mnohokrát jsem zdůraznil, že civilizace na ideovém základě komunismu je možná. Jsem pro Stalina." (George Bernard Shaw). Podobné názory v oné době zastával i H. G. Wells. Vůbec meziválečná avantgarda trpěla značnou afinitou ke komunismu (u nás co si pamatuju přes propast půle století z gymplu S.K.Neumann, Hora, Nezval, Biebl, Vančura, Pujmanová, Majerová, Olbracht). Nevyhnuli se jí tehdy ani V+W.

A k tomu idiotovi - což takhle poručík Ernest Goodbody (Patrick Ryan: Jak jsem vyhrál válku); v trošku jiném úhlu kapitán Yossarian (Joseph Heller: Hlava XXII).

J. Lancik 15.11.2016 20:32

Re:Nesmite zapomenout, ze v dobe kdy

Zacinaly sympatie ke komunizmu Hasek uz nezil. Zemrel v lednu 1923 kdy jeste v Rusku zurila obcanska valka ve ktere padlo, bylo zabito, zemrelo hladem a nemocemi odhadovanych az 10 milionu lidi, pekrat vic nez padlo ruskych vojaku na fronte. To sotva bylo pro levici atraktivni. Sympatie a obdiv zacaly az po Shawove navsteve v Rusku kdy mu bolsani ukazali potemkinovy vesnice. Stejne tak nasemu Fucikovi, Ze dvou popularnich hercu se Bolsanum obdivoval pouze Werich, Voskovec nikdy.

O tom ale clanek neni, Hasek napsal vskutku a zatim nedostizne dilo kritizujici lampasacke zelene mozky. Myslim, ze by si mel pan Urban precist povidku "Jak jsem se stal velitelem mesta Bugulmy" kde si Hasek dela prcu i z bolsevickeho komisare ktery se ve sve tuposti nicim nelisil od oficiru cisarskych nebo i carskych a ktery chtel vydat narizeni "Kdo se nenauci do tri dnu cist a psat bude zastrelen". Po abatysi klastera chtel aby mu poslala "50 klasternich panen pro potreby vojaku". Mineno pro uklid kasaren. Myslim, ze pan Urban ctenare Svejka precenuje. Verim, ze prumerny ctenar se chce bavit a nehleda v Haskove dile zadnou ideologii.

J. Jurax 15.11.2016 23:24

Re: Re:Nesmite zapomenout, ze v dobe kdy

S těmi sympatiemi řekněme intelektuálů máte pravdu, i když chytlavost komunistických idejí, reprezentovaných ovšem sociálně-demokratickými stranami, se projevovala už tehdy.

A s druhým odstavcem nelze než souhlasit.

P. Han 15.11.2016 21:52

Re: Blbost

O obou, Yossarianovi i Goodbodym, jsem už psal níže. Urban hodnotí literaturu po vzoru někdejšího ÚTI. Zajímavé, jak ti echt disidenti přebírají bolševické praktiky.

J. Jurax 15.11.2016 23:28

Re: Blbost

Ano.

Ještě mne napadl Mac Hyman: Hrůza padá na seržanty ... :-)

I. Hil 15.11.2016 17:55

Myslím, že pan Urban

Haška vůbec nepochopil...

J. Jurax 15.11.2016 19:15

Re: Myslím, že pan Urban

Je mi líto studentů, jimž tento titán ducha valí do hlavy hovadiny.

M. Hoblík 15.11.2016 15:45

Ten pán

je opravdu vůl!

P. Zinga 15.11.2016 17:40

Re: Ten pán

On není vůl, on je intelektuál...

J. Jurax 15.11.2016 19:01

Re: Ten pán

To jsou synonyma ...

P. Zinga 15.11.2016 15:36

Pane Urabane,

ačkoli jste idiot, knihu o Vás nikdo nenapíše. Takový kreténský trpaslík se obouvá do autora jedné z nejčtenějších knih!

P. Urban 15.11.2016 15:21

Nejpřekládanější literaturou za Kopeckého

byla, pokud je mi známo, Fučíkova Reportáž psaná na oprátce. Navzdory tomu mám pocit, že Švejk je ve světě známější, než Fučík.

Pokud jde o osobu Švejka, je asi dobré rozlišit předválečného Švejka, který byl parodií na rakouskou armádní propagandu, a Švejka poválečného, který jako idiot jen vypadá. Ten předválečný by asi nezvládl ožralého feldkuráta Katze, misto toho by prostě jen poslouchal jeho rozkazy. Co se týče osob bez svědomí, které by mohly klidně sloužit u plynových komor v Birkenau, takové najdeme v Osudech také. Ale sám Švejk je osoba, která by se naopak takové službě dokázala vyhnout.

Co se týče milionů osob zavražděných za občanské války v Rusku (i jinde), neměli bychom zapomínat, že jeden z důvodů, proč se takové věci dějí, je "nebýt nízkým" a vyhovět "vyšším principům mravním", které si dotyčný vrah (od popraviště či od psacího stolu) definuje sám. Z tohoto hlediska je odsudek Švejka stejně zjednodušující, jako jeho nekritická oslava.

Hašek měl k alkoholu velmi pozitivní vztah, o jeho zdevastování tímto démonem ale neexistují žádná věrohodná svědectví. Spíš se uvažuje o tom, zda té devastaci nebylo pomoženo, aby Hašek nedovedl svého hrdinu až k ruské revoluci. A nezpodobnil ji způsobem, který by se možná líbil Chruščovovi, ale s propagandistickými filmy stalinovy éry by příliš neladil.

J. Lancik 15.11.2016 17:40

Re: Nejpřekládanější literaturou za Kopeckého

Hasek se nedozil ani 40ti let a zemrel na cirhozu jater, cemu to nasvedcuje pane Urbane? Patril zrejme k tem lidem jimz chlast zbystruje mysl. Jako kazda droga ma i vedlejsi ucinky a tim bylo pomale niceni a nakonec uplne selhani jater.

Pokud naznacujete, ze mu mohlo byt pomozeno nekde jssem cetl, ze pred odjezdem domu ho bolsevici poverili zakladanim komunistickeho hnuti na Kladensku. Meli mu na to dat i nejake penize. Hasek misto toho se vratil k zivotu bohema a penize prozral v prazskych hospodach. Ceka-NKVD-KGB neodpousti, viz Trockij. Zadne daleko neni dost daleko, ale to jsou dnes jiz neprokazatelne domenky.

I. Novák 15.11.2016 13:38

Podle aktuálního článku

bych autora zařadil někam mezi poručíka Duba a kadeta Bieglera.

Š. Hašek 15.11.2016 14:30

Re: Podle aktuálního článku

Hodně mu "přidáváte". Dub i Biegler byli v podstatě neškodní, jedni "z mnoha".

Urban a jeho blbnutí studentů (plus televize) jest nebezpečnější!!

P. Han 15.11.2016 16:16

Re: Podle aktuálního článku

Jen bych rád věděl, s kterým okresním hejtmanem to Urban probíral.

F. Navrátil 15.11.2016 13:26

Hlavně korektně!

Doporučuji autorovi dva kroky. Prvním krokem je, přečíst si knihu. Druhým krokem je, čtený text pochopit. Jinak je pro mne článek velkým poučením. Hašek a ne Lazar Kaganovič, je zde dáván do souvislosti z organizací hladomoru v Povolží a na Ukrajině v roce 1933. To byl Hašek deset let po smrti. Doufejme, že příště pan Urban nezapomene zdůraznit úlohu Jaroslav Haška při výbuchu JE v Černobylu.

J. Štrobl 15.11.2016 13:20

Je trochu smutné vidět člověka,

který postrádá humor. Na nepochopení Haškova humoru člověk narazí poměrně zřídka. Existuje ovšem jediná výjimka a to jsou ženy. Ty rozhodně citací ze Švejka neohromíte, protože většinou citát nepochopí. Pan Urban Švejka nechápe, prosím, ale kádrovat po stu letech autora považuji za omezenost. Všechno, co pan Urban o Haškovi napsal, je obecně známo. V té době tíhla většina našich autorů k levici. To bych měl snad vyhodit z knihovny Vančurovy knížky, které miluji, jen proto, že byl Vančura až do své smrti marxista? Proto považuji páně Urbanův článek za hloupý a zbytečný. Považoval jsem pana Urbana za chytřejšího, ale skutečně se chová jako kádrovák v režimech, které tak vehementně kritizuje.

I. Schlägel 15.11.2016 13:09

Švejka jsem nečetl, nebavil mě.

Ani filmy o něm se mi moc nelíbily. Jenom doufám, že hlavní postava opravdu trotla pouze hrála. Čtu aktuálně Ivana Klímu, Soudce z milosti. Kam se hrabe Hašek ;-)

A. Alda 15.11.2016 13:30

Zkuste si tedy přečíst

alespoň doslov k prvnímu dílu:

http://www.svejkmuseum.cz/I_doslov.htm

Nebo aspoň poslední odstavec tohoto doslovu.

I. Schlägel 15.11.2016 14:15

Re: Zkuste si tedy přečíst

Hašek si asi nepřál, aby se jméno hlavního hrdiny používalo jako nadávka. Nu, a občas se tak používá. Doma není nikdo prorokem. :-)

F. Houžňák 15.11.2016 15:35

Na tenhle server jsem doposud nikdy nenarazil,

pěkné, děkuji.

P. Švejnoch 15.11.2016 12:52

Letmý pohled na titulní stranu NP

IDIOT JAKO NÁRODNÍ SYMBOL

a pod tím fotografie Jana Urbana...

Víc netřeba dodávat, myslím... :-)

A to podotýkám, že Švejka jsem v mládí odložil asi po 50. stránce a už nikdy se k němu nevrátil - protože mě ta kniha nijak neoslovila (na rozdíl od třeba "Hlavy XXII" či "Jak jsem vyhrál válku" níže zmíněných panem Hanem).