26.10.2021 | Svátek má Erik

RECENZE: Jay Lake, Květinová zkouška

17.9.2007 0:05

Květinová zkouška Jay LakeTOPlistJay Lake se svým novým románem odkazuje k hnutí New Weird, volnému seskupení autorů, jimž jde o posunování a rozrušování hranic žánru. U nás tomuto americkému autorovi vyšly zatím dvě kratší prózy, V Zahradách vlahé noci (oceněno kritikou) a Láhve duší. Na tu poslední navazuje i děj románu Květinová zkouška. V Nehynoucím Městě, obludné, rozkládající se změti uliček, paláců, chrámů a stok se splétají osudy tří rozdílných lidí: trpaslíka, mladého obchodníka a ctižádostivce ze zchudlého rodu. Ti všichni pod tlakem okolností musí pro záchranu města i sebe sama hrát vabank a nasadit to nejcennější, co mají – vlastní život. No dobrá, to všechno zní takříkajíc klasicky, co je tu tedy jinak? Kritika označila Květinovou zkoušku za moderní dekadentní městskou fantasy; je ovšem jasné, že i tady je na co navazovat, a tak růžky vystrkuje starý dobrý markýz de Sade. Například trpaslíci tvoří značnou část obyvatelstva, ale nejsou to ti, na něž jsme ve fantasy zvyklí, jde o normální lidi, vychovávané ve schránkách, které mrzačí jejich těla a trpaslíky z nich teprve vytvářejí. Trpasličí arény, soukromé mučírny, sadomasochistické homosexuální choutky, to všechno tu v skrytu kvete. A taky hazard, politické intriky, nezřízená ctižádost. Městu propadajícímu se do zkázy navenek vládne konšelská rada, ale místo purkmistra je neobsazeno, protože volby jsou zakázány. Ovšem je tu historický precedens – Květinová zkouška, způsob, jak funkci obsadit a soustředit moc. Zdá se to skoro snadné, vždyť jde jen o fraškovitý spektákl pro lid. Jenže se ukáže, že ta pravá zkouška všecky tři spojence teprve čeká.

Jay Lake je sečtělý autor, píšící se zjevným potěšením, rád sem tam přimíchá i nějaký ten špílec z děl svých kolegů. Text sice místy trpí mnohomluvností (elegantnější výraz pro užvaněnost) a krkolomnými větnými konstrukcemi, ale skutečně barvitý děj tedy autor nepopiratelně stvořit dokáže. Zpoza temných stínů čas od času probleskne i šaškovská čepice: přední filozof a mág zmizí a zbyde po něm jen utržené ucho, dávný imperátor Arnulf nese přízvisko Dyspeptik (tedy něco jako Zkažené zažívání), z vlastizrady můžete být usvědčeni očicháváním a tak bych mohla pokračovat. Závěrečnou šílenou bitvu označil autor dokonce jako travestii. Myslím, že jeho psaní je gargantuovské podstaty – tak jako obr Gargantua dokázal spořádat neuvěřitelné množství potravy, dokáže Lake stejně obžerně psát (však má na kontě více než stovku kratších prací). A ano, Květinová zkouška bude mít pokračování. Já bych ale přece jen trochu víc autorské sebekázně uvítala.

hodnocení: * * * ½

Květinová zkouška
/Trial of Flowers/