16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Heidlerová 9.4.2024 10:53

Ano, jen ne po slovenské, tam jsou dějiny Slovenska zkresleny. Mohl byste mi třeba popsat dějiny Slováků v 15.-17. století? Ano historie je, ale maďarská, či uherská, ale ne slovenská. A teď Slovensko se přichyluje k Maďarsku, no nazdar. Howgh. Ostatně slovAnský živel na území Horních Uher posílil Jan Jiskra z Brandýsa. Howgh

J. Kostelanský 9.4.2024 12:55

Jó, rozumím, pro vás je podstatně lepším řešením příklon k Němcům. ;-D Těm Němcům, co část Čechů chtěli asimilovat na Němce a zbytek vystěhovat za Ural na Sibiř. Holt každý má jiné preference... ;-D ;-D

P. Hák 9.4.2024 17:43

To je sprostá pomluva! Nechtěli celý zbytek vystěhovat za Ural. Část taky chtěli zplynovat.

Správný Evropan dá pochopitelně přednost zplynování před životem v za Uralem. EUR^[UA]V

J. Kostelanský 9.4.2024 13:01

V mojom meste na severe Slovenska Česi zanechali nezmazateľnú stopu - husiti ho v roku 1321 vypálili. Už vtedy mali Česi akési nutkanie šíriť na Slovensku svoju osvetu a "pokrok"... :-)

O niekoľko rokov ktorýsi kráľ obnovil zakladacie listiny a štatút mesta. Vtedy tu ale asi žili Česi alebo Maďari, možno Tatári alebo Hotentóti. Ale určite nie Slováci, že pani Heidlerová?

J. Kostelanský 9.4.2024 12:52

Podľa prvého komentára ste na mňa pôsobili ako rozumná žena. Ale po tomto príspevku je mi jasné, že o histórie v tejto časti sveta, kde sa nachádza Česko aj Slovensko, viete "velké kulové".

Len pre zaujímavosť, kde a do akého jazyka Cyril a Metod preložili v 9. storočí Bibliu? V Prahe a do češtiny? ;-D Alebo na území Veľkej Moravy (nepliesť si so súčasnou Moravou) a do staroslovienčiny?

Mimochodom to Uhorsko, ktorým sa Česi často Slovákom posmievajú, je čisto slovenský či slovanský názov. Nie je to nič iné ako U-hor(s)ko. Teda krajina u hor, pod horami. "(s)ko" je klasická prípona označujúca určité územie ako Poľ-sko, Maďar-sko, Ostrav-sko, Valaš-sko. Názov Uhorsko a jeho varianty v latinčine tu boli aspoň 600 rokov pred prvou zmienkou o maďarčine.

A ešte jedna poznámka. Viete, ako Slovinci nazývajú svoj štát vo svojej reči? Slovensko. Áno, presne tak ako Slováci ten svoj. Je tam ten istý slovotvorný základ sloven-, který nájdete aj v slovách slovenský či Slovenka. Slováci svoju reč volajú slovenčina a Slovinci takmer rovnako - slovenščina. Ak si niekedy na počítači budete inštalovať niečo od Microsoftu, skúste sa na to zamerať...

Skúste porozmýšľať, čo by to asi tak mohlo znamenať... Som zvedavý, či na to prídete. :-)

L. Peleška 9.4.2024 12:59

Za popletené Čechy se vám omlouvám! Slováci mají své volby ( to my jsme volili kované komunisty, rozvědčíky a agenty na pražský hrad) a my své! Respektoval jsem, že jste šli svou cestou, i když mi to bylo líto! Takže se držte a dělejte si to tam, jak uznáte za vhodné!

M. Zasazabanovaný 9.4.2024 13:55

A nevzdelaná šovinistka V. Heidlerová mlčí... ;-D

M. Zasazabanovaný 9.4.2024 14:05

Pre nevzdelanú šovinistku Heidlerovú :-):

Prvé roky na Veľkej Morave (863 – 867)

V roku 863 prišla na Veľkú Moravu misia vyslaná byzantským cisárom Michalom III. a patriarchom Fótiom. Viedli ju rodní bratia sv. Konštantín zvaný Filozof (neskoršie prijal mníšske meno Cyril) a sv. Metod. Filozof Konštantín osobitne pre túto misiu vyvinul prvú slovanskú abecedu – hlaholiku, priniesol so sebou symbol byzantského dvojkríža (ktorý je dnes v slovenskom znaku), zvolil si staroslovienčinu (= starú cirkevnú slovančinu) za jazyk, ktorý bude počas misie používať, a priniesol so sebou prvé preklady liturgických a biblických textov, ktoré už predtým pripravil s Metodom. Počas misie na Veľkej Morave potom solúnski bratia preložili do staroslovienčiny celú Bibliu, ale aj liturgické texty a mnohé iné. Konštantín napísal prvú slovanskú báseň Proglas. Takisto preložili a upravili byzantské občianske zákony a vzniknutý Zakon sudnyj ľudem bol nielen občianskym zákonníkom Roku 863 Konštantín založil tzv. veľkomoravské učilište, v ktorom sa vychovávali budúci slovanskí kňazi a administratívni pracovníci, a ktoré sa stalo centrom slovanskej literatúry. Roku 885 mali asi 200 absolventov. Poloha učilišťa je neznáma, ale podľa archeologických nálezov existovala cirkevná škola na hrade Devín.

V roku 867 sa vybrali na cestu späť z Veľkej Moravy. Po ceste sa v lete zastavili v Blatenskom kniežatstve kniežaťa Koceľa, Pribinovho syna, a krátku dobu tam vyučovali. Niektorí bádatelia sa domnievajú, že so súhlasom veľkomoravských panovníkov Rastislava (v dnešnej Morave) a Svätopluka (v Nitrianskom kniežatstve) od počiatku smerovali do Ríma, aby získali súhlas pápeža k používaniu staroslovienčiny ako liturgického jazyka.

O. M. 9.4.2024 9:38

Jak jste na to přišel?

V. Liptovský 9.4.2024 9:45

No... Hoci som Slovák, budete sa čudovať, viem čítať, dokonca aj písať...

V. Čermák 9.4.2024 17:50

;-D

L. Peleška 9.4.2024 9:26

Ale ono to nebylo hodnocení “po”. To by zkousli. Pamatuji se, jak prezidentčík a elitní komouš dnes sedící na hradě českých králů uděloval milostivé rady i při parlamentních volbách? To je duté jako pán hradu nebo profesor politologie?

V. Heidlerová 9.4.2024 10:58

Horší, kdyby na Hradě českých králů usedl přitroublý a nekulturní Slovák, který není ani ve své vlasti chválený a uctívaný, neboť je to obyčejný kupčík a neurvalý neotesanec. Stačil nám Husák. Vaším otázkám nerozumím, nevím, kdo je kdo, koho myslíte. Pište srozumitelněji. Já jsem se současným obsazením vlády a Hradu spokojená a po dlouhé době mi přestalo být líto rozdělení Československa.

P. Brich 9.4.2024 11:03

Tak zasloužilá členka KSČ je spokojená, pochopitelně. KSČ se nevzdala své vedoucí role, jen si to "odpracovala":-)

V. Liptovský 9.4.2024 12:26

Vy ste ale zatvrdnutá šovinistka! Panebože... Potom sa čestní Česi čudujú, že Slováci mali spoločného štátu po krk! Česi sa môžu za vás hanbiť... Nevzdelaná, netolerantná, tupá...

P. Hák 9.4.2024 17:48

Pane Liptovský, nelze házet všechny Čechy do jednoho pytle, na Slovensku se taky žijí podobné typy...

Jen nás, Slováky a Čechy, rozeštvávají mezi sebou. Přitom snad nikdy nebyly vztahy běžných lidí (SK a CZ) tak dobré, jako dnes.

V. Liptovský 9.4.2024 17:53

Veď práve... Ale tito psychicky narušení jedinci ma ohromujú... Odkiaľ čerpajú tú nevraživosť a nenávisť?

P. Hák 9.4.2024 17:54

Ale to se Slovenskem a Slováky vůbec nesouvisí! Kdyby Hotentoti nesprávně volili, budou nenávidět Hotentoty. A Čechy nenávidí ze všeho nejvíc.

A. Pašata 9.4.2024 8:47

Petr Pavel nebyl kandidátem vlády. Kandidoval jako nezávislý a sesbíral na to potřebné množství podpisů, na rozdíl od Babiše který byl stranickým kandidátem ANO na základě podpisů poslanců.

R. Langer 9.4.2024 11:46

Jo jo, ten byl dokonale "nezávislý"... ;-D ;-D ;-D

R. Dubravský 9.4.2024 8:41

1/ Nikoliv exit-pool, ale exit-poll.

2/ "...před prací této televize mohu jen smeknout..."

Stačilo jí jen věrohodně pohrozit zrušením a najednou to jde. I ta naše veřejnoprávní by to velice potřebovala.

V. Církva 9.4.2024 8:21

Je autor opravdu politik? Pak hodně špatný. A silně "postižený" universalismem.

Nelze srovnávat třeba švýcarskou demokracii se Saudskou Arábií nebo KLDR,

Je něco jiného chtít opozičního prezidenta v zemi kam se vrátil předseda vlády z doby kdy se stříleli novináři a mafiáni úkolovali soudce, se zemí kde vládne pětikoalice s klesajícími preferencemi a o prezidenta se uchází oligrarcha s podezřením ze spolupráce s STB.

I tak, asi snad i volil proti kandidátovi vládní koalice, ale Babiše už jsme měli celkem plné zuby. Babiš se hodí se svým jednáním a výstupy možná, možná na předsedu vlády (ekonomice celkem rozumí), určitě ne na prezidenta. Že jsme nenašli jiného kandidáta než PePu je jiná věc.

Jako kdo nevidí bizární osobnosti a jednání slovenské vlády a klientelismus je slepý.

A. Teplý 9.4.2024 15:40

A co takhle ministr vnitra, který kryl mafiánské praktiky přažské organizace strany, které předsedá ?

A svému spolupředsedovi doporučoval "rozkopat" šifrovaný telefon ? A pak se ho za tento šifrovaný telefon zbavil - vždyť patrně sloužil na domlouvání korupce ?

A při tom svůj stejný šifrovaný telefon dal - světe div se - dětem na hraní...

Inu - na Slovensku mafie (bydlící na stejném sídlišti) - vadí, zatímco v ČR s ní ministr vnitra v klidu může domlouvat kšefty...

J. Hanzal 9.4.2024 8:20

Musím se přiznat, že je mi úplně jedno kdo je na Slovensku presidentem. Ovšem vadí mi, že "pár" let po "revoluci" sedí na hradě komunista, a ještě k tomu vycvičený rozvědčík VS (Varšavské smlovy) předávající vyznamenání údajným disidentům, komunisty utlačovaným lidem!! To nevymyslíš!;-D

V. Církva 9.4.2024 8:25

Tak vy lovci mamutů to máte v dnešní době těžké. Nemáte na to aby jste v dnešní době vytvořili lepší politiku a třeba dodali nekomunistické kandidáty a jen fňukáte jak bylo zle a je ještě hůř.

A. Pašata 9.4.2024 8:43

Problém je, že ve druhém kole byl protikandidátem vycvičený udavač StB, oligarcha a cizí státní příslušník který ani neumí česky a koná stylem slona v porcelánu. A který taky chodil klást věnce na Národní třídu, ale zbaběle v noci.

L. Peleška 9.4.2024 9:29

Problémem je, že elitní komunisty volily dvě třetiny voličů i když na třetím místě byla nekomunistka a bývalá rektorka univerzity? Dalším českým prezidentem bude Filip?

R. Langer 9.4.2024 11:46

;-D ;-D ;-D

Tak hlavně že vám to vadí jenom u jednoho... :-P

A. Pašata 9.4.2024 11:48

Ano, protože ten druhý není oligarcha, umí česky, nebyl agentem StB, atakdále. Nemůže mi u něj vadit něco, čím není.

V. Heidlerová 9.4.2024 9:31

To vám vadit nemusí, protože PP rozvědčíkem nebyl, školy dokončil až po změně režimu. Byl přísně prověřen jak ze strany ČR, tak i NATO, uznal své omyly, a pro ČR byl jediným možným kandidátem na presidenta. Osobně bych uvítala p. Fišera, ale hrůzná představa, že by byl hlavou státu Babiš mne nasměrovala k volbě PP. A ten si vede velmi dobře. Zajímalo by mne, jak čistou antikomunistickou minulost má pan Hanzal a jeho rodina a jak byli stateční.