27.5.2024 | Svátek má Valdemar


VOLBY: Pohledem slovenské RTVS 24

9.4.2024

Obě kola voleb prezidenta na Slovensku jsem sledoval prostřednictvím RTVS 24. Druhé kolo občas i na ČT 24. A bylo na co koukat.

První kolo prezidentských voleb na Slovensku proběhlo před čtrnácti dny a sledoval jsem výsledky voleb na slovenské veřejnoprávní televizi RTVS 24. Nejprve byl zveřejněn průzkum provedený nikoli metodou exit-poolu, ale tradičním sběrem dat a podle tohoto průzkumu mělo první kolo skončit více méně remízou mezi hlavními kandidáty, Ivanem Korčokem a Peterem Pellegrinim. Jak se sčítání výsledků dostalo do měst, podíl hlasů pro Ivana Korčoka rychle rostl, a nakonec první kolo přesvědčivě vyhrál právě Korčok. Díval jsem se tehdy občas i na CNN Prima News a tam se Korčokovi výrazně fandilo a radost z jeho výhry byla v onom studiu opravdu velká.

I druhé kolo prezidentských voleb jsem sledoval převáženě na RTVS 24 a občas koukl na ČT24. I před zahájením sčítání hlasů voličů po druhém kole zveřejnila RTVS 24 předvolební průzkum a podle tohoto průzkumu měl vyhrát Ivan Korčok se ziskem 51,1 % hlasů. I ČT24 o tomto průzkumu informovala a na této stanici zavládlo klima nepokrytě fandící Korčokovi. Prostor dostali zejména jeho podporovatelé a ti se těšili na „svého prezidenta“.

Zcela odlišná nálada ovšem panovala na RTVS 24. Tam se od počátku vysílalo z obou soupeřících táborů a žádnému z kandidátů se nefandilo. Pak začaly nabíhat výsledky sčítání hlasů a Pellegrini začal Korčoka více méně válcovat. Už od počátku informovala slovenská veřejnoprávní televize, že Korčok vede s velkým náskokem jenom v Bratislavském kraji a ve všech ostatních vede zřetelně Pellegrini. Ve studiu RTVS byli přítomni i dva experti na volební průzkumy a ti se vyjádřili tak, že po sečtení asi 10 % bude jasné, kdo volby vyhraje. Kolem 11 hodiny večerní bylo sečteno právě asi 15 % hlasů a Pellegrini vedl výrazným rozdílem a na slovenské televizi se začalo hovořit o tom, že Pellegrini zřejmě vyhraje.

Občas jsem „mrknul“ i na ČT24 a nemohl jsem si nevšimnout „ustarané“ tváře komentátora ČT, který si zval také slovenské specialisty a ti mu sdělovali, že to vypadá na výhru Pellegriniho. I v té době ještě na ČT24 nešetřil optimismem předseda Progresivního Slovenska Michal Šimečka a stále věřil, že to „Bratislava“ změní.

Jakmile bylo sečteno kolem 60 % hlasů, slovenská televize již ústy svých moderátorů a komentátorů zřetelně označila za pravděpodobného vítěze voleb Pellegriniho. Po sečtení asi 80 % už o tom na RTVS nikdo nepochyboval, a Pellegrini byl již označen jako vítěz voleb. Poté, co z tábora Korčoka zaznělo, že je ještě třeba vyčkat, sdělila RTVS 24, že Pellegrini vede o více hlasů, než kolik jich ještě zbývá sečíst a označila stanovisko Korčokových příznivců za nereálné. I kdyby byly všechny nesečtené hlasy pro Korčoka, stejně by už volby prohrál.

Kolem půlnoci ukázala slovenská televize projev Ivana Korčoka, v němž uznal porážku a současně pak pokračoval v rétorice předvolební. Označil Pellegriniho za člověka, kterému nelze věřit, kritizoval jeho financování kampaně jako neprůhledné, a prohlásil, že o vítězi voleb na Slovensku rozhodl strach, podle kterého volili Pellegriniho voliči. Současně prohlásil, že nikdy nezapomene Pellegrinimu to, že ho označil za podporovatele války. Dlouhý projev pak slovenská televize ztlumila s oznámením, že volební noc přeje vítězům a přepnula na oslavy vítězství v táboře Pellegriniho. Ten děkoval svým voličům a slíbil, že bude prezidentem „všech Slováků“.

Kolem slovenských voleb bylo z českého pohledu dost zajímavých detailů. Zatímco česká veřejnoprávní televize více méně otevřeně podporovala Petra Pavla ve volbách proti Andreji Babišovi a nikomu nevadilo, že je Pavel kandidátem vlády, ve slovenském případě často referovala o tom, že je podle slovenské opozice nutné za prezidenta zvolit člověka nezávislého na současné vládě. Nyní už mají mnozí čeští komentátoři opět jasno v tom, že Pellegrini bude „služkou“ Roberta Fica a Slovensko čeká „doba temna“.

Závěrem bych chtěl upozornit na „maličkost“ v podobě předvolebních průzkumů podle RTVS 24. Jak před prvním, tak před druhým kolem totiž zveřejnila výsledky průzkumů, které se diametrálně lišily od volebních výsledků. Ukázalo se, že mnohem lepším průzkumem zůstávají opravdové exit-pooly, které jsou realizovány v den voleb mezi voliči opouštějícími volební místnosti. To byla snad jediná vada na kráse volebního vysílání RTVS 24. Jinak před prací této televize mohu jen smeknout a věřím, že si takový politický „nadstandard“ udrží i nadále. A dodávám, že podobnou práci veřejnoprávní televize bychom si zasloužili i my v Česku.