2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

ÚVAHA: Přinesla nám Rudá armáda svobodu?

Možná provokativní, možná zbytečná otázka. Kladu si ji celý dospělý život. Nejsem sám. V českém mediálním prostoru začíná začíná pozvolna rezonovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 9.5.2015 11:32

Re: Nepřinesla. Nehrajme divadlo. Jedna zrůda vystřídala jinou

Asi tak, pane Janyško.

Jen bych též bral v potaz i názor lidí, co tehdy šťastně přežili Hitlera. A dostali se do "soukolí" nové velmocenské politiky v Evropě po roce 1945. Zjednodušeno.

P. Mach 9.5.2015 14:32

Nepřinesla. Nehrajme divadlo. Jedna zrůda vystřídala jinou

Těch co se dostali do "soukolí nové velmocenské politiky" taky moc nezbylo. Skončili totiž v bolševických lágrech.

J. Kanioková 9.5.2015 14:36

Ano, bohužel je to tak

Hitler i Stalin byli oba hnusné zrůdy, odporné a bez špetky svědomí. A Stalin o to horší, že likvidoval i své vlastní lidi. Barbarská doba kolektivistických snů a šílených ambicí některých jedinců.. A Stalin i o to horší, že pomohl Hitlerovi do křesla říšského kancléře..

Na podzim 1923 Stalin s předsedou kominterny Zinověvem, "německým expertem" novinářem K. B. Radekem a vedením německých komunistů připravovali ozbrojený puč s výmluvným Zinověvovým zdůvodněním: "... Pokud v Německu zvítězí proletářská revoluce a v Evropě vypukne válka, bude nutné včas vyhlásit heslo o Svazu sovětských socialistických republik Evropy." (RGASPI. F.17. Op.2. D.101.Podlinnik, rukopis. Sekrjětnyj archiv CK VKP(b)) Tehdy puč zmařilo vedení německé sociální demokracie a Stalinova odveta přišla za několik let.¨

V září 1932 na XII. plénu prezídia kominterny nazval německou sociálně-demokratickou stranu sociálfašistickou organizací. (XII. plenum IKKI. Stěnografičeskij otčjot. T.1. „Partizdat“. M.-1933., s. 199-200.) Před listopadovými volbami do Říšského sněmu prosadil instrukci kominterny, která zakázala německým komunistům hlasovat společně se sociálními demokraty proti NSDAP. Proto NSDAP vyhrála volby a její předseda A. Hitler se koncem ledna 1933 stal říšským kancléřem.

Donedávna, než jsem se dozvěděla tyto informace, jsem si neuvědomovala, co to vlastně ta Kominterna byla. Jak silný byl vliv z Moskvy i do vzdálenějšího zahraničí..

Prostě WWI a její důsledky.. kolik jen averzí a běsů to vyplodilo..

K. Janyška 9.5.2015 15:57

Re: Ano, bohužel je to tak

Oba vyli hnusné socialitické zrůdy ! Stejné, jako Lenin. Na to se nesmí zapomínat !!! Socialisté řádí dál. Tentokrát trochu sofistikovaněji, ale se stejným důsledkem, v EU.... Dzp.

J. Kanioková 9.5.2015 16:22

Souhlas.

Ale když už o socíku, tak teď mimo téma článku.

Dostala jsem mailem Peroutkův článek, o kterém se někdo domnívá, že v něm autor "leze Hitlerovi.. někam". Nemyslím si to, spíš mám pocit, že chtěl, aby lidi absolutně střízlivě a přesně pochopili, čím je Německo té doby a kdo ho vede. Aby pochopili, s čím je nutno počítat, co je pro nás důležité udržet, národní povědomí..

A je to celé číslo Přítomnosti z 26.4.39. Ještě to nemám přečtené celé, ale už mě překvapila jedna z částí - Slučování v družstevnictví - myslela jsem, že k nám to přišlo až po 48 roku.

Ten Peroutkův článek - Dynamický život -- http://www.pritomnost.cz/archiv/cz/1939/1939_26_4.pdf

J. Kanioková 9.5.2015 18:45

Tím někým

myslím odesílatele mailu..

R. Szewczyk 9.5.2015 9:21

he he he

Ještě Napoleon evropu dobýval, pak se už jenom osvobozovalo, například Vietnam od komančů, Afganistán od neznámo koho, Irák od Iráčanů atd a pod.....a abych nezapomněl, Krym byl osvobozen od osvobození z nesvobody k svobodné nesvobodě.

P. Mach 9.5.2015 9:43

Ještě jsi zapoměl dodat, že

tvoje palice byla už dávno osvobozena od veškeré přítomnosti šedých buněk mozkových.

P. Maleček 9.5.2015 8:42

Byla to porážka nacismu

To je podle mě ten jediný správný název. Ale ani ten pojem nacismus není pro mnohé DNEŠNÍ SOCIALISTICKÉ VYKUKY přijatelný. Nejen proto, že byl jednou z forem dodnes mnohými vzývanému socialismu, ale i proto, že s ním tehdejší socialisté a hlavně komunisté (i ty čeští) do doby napadení ruského říše zvané SSSR kolaborovali.

I slovutní mudrci ve včerejších Událostech komentářích mluvili o porážce ne nacismu, ale fašismu na našem území. To včetně děkana univerzity z Ústí, který to, že Hitlerovo běsnění byl fašismus a ne nacionální SOCIALISMUS tluče do hlav budoucích učitelů.

A o osvobození samozřejmě hovořit nelze. To jen německou nacistickou totalitu vystřídala totalita rusko komoušská.

R. Szewczyk 9.5.2015 9:37

hm

hm, Spojenci porazili Osu, do Osy mimo jiné patřilo Srbsko a Slovensko, Osa vytvořili i podpakt proti kominterně,ke které patřilo i Španělsko a Mandžukuo, pokud vynechám spornou Jižní Ameriku , tak Spojenci krátce ovládli celý svět.

Je zajímavé, že zovjetcky sojuz se považuje za spojence jen tak na oko,a tak nějak jak kdy, je jasné, že pochopit spojenectví vlků z medvědy proti upírům je nad možnosti oveček.

P. Mach 9.5.2015 9:52

To co běžná ovce chápe, je evidentně nad tvoje možnosti.

Například spojenectví rusáckého impéria zvaného sovětský svaz s nacistickým německem, útok rusácka na POlsko, Finsko, obsazení pobaltí, okupace mnoha zemí střední, východní a jihovýchodní Evropy rusáckem, řádění jednotek NKVD tamtéž a likvidace nekomoušských představitelů těchto zemí je zřejmě pro tebe něco jako kvantová mechanika.

V. Kusý 9.5.2015 10:11

Re: hm

Pane Szewczyku,Vaše schopnost vyjádřit slovně myšlenku je obdivuhodná, zvláště při absenci obého :-)))

L. Šarina 9.5.2015 7:30

Rudá armáda osvoboditelka.

Už ten nadpis, jak může Rudá armáda přinést svobodu? V Rudé armádě"osvoboditelce" bylo miliony komunistů a ti věděli jako Josif Džugašvili co dělat a domluvit se s Gottwaldem. Jedna zničena diktatůra byla po šesti letech nahrazená druhou nutno dodat i s naší pomoci.

P. Boublíková 9.5.2015 6:20

už je to hodně omleté téma

A málokdo si klade otázku, zda by se Československo stalo sovětskou kolonií i v případě, že by komunisté v roce 1946 nevyhráli volby. V těchto volbách měli lide na výběr několik stran, a komunisté vyhráli drtivou většinou.

V Rakousku byla po válce velmi podobná situace - většina území byla obsazena Rudou armádou. V prvních poválečných volbách však rakouští komunisté fatálně prohráli a Rakousko se posléze stalo demokratickou zemí.

Řekla bych, že se v poslední době usilovně tvoří nová mytologie na principu my nic, my muzikanti - za fšecko může Rus.

Jinak souhlas s paní Lukešovou - nacistická diktatura byl tak intenzivní teror, že bychom ho jako národ patrně nepřežili.

J. Hruška 9.5.2015 7:45

Re: už je to hodně omleté téma omílané Pavlou.

Paní Pavlo, Rakousko se nestalo "posléze" svobodnou zemí, ale zbavilo se okupační "Rudé armády" až po smrti masového vraha, diktátora, vrchního velitele okupační armády generalisima Stalina v roce 1955. Stalo pak neutrálním státem s velmi omezenou svobodou podobně jako Finsko. A Vídeň se stala nástupištěm sovětských agentů do západní Evropy. Opatrně s tím "omíláním". Hlavně s tou svobodou. Josef.

V. Kusý 9.5.2015 9:25

Re: už je to hodně omleté téma

Ale ale, jste přesvědčena o tom, že nebýt Stalin po válce držen Západem v šachu, skončili bychom lépe než v případě Hitlerova vítězství?On totiž Adolf při vší své paranoie, či jak označit jeho myšlení, byl proti Stalinovi racionálnější a hlavně měl, ač se to nezdá, západní přístup.Pro něj byly tanky z ČKD důležité a klid v Protektorátě taky.Stalin by nás do GULAGů zahnal, tak jako mnoho tisíc Slováků bez ohledu na cokoliv.A vsadím boty, že by se situace vyvinula podle německého plánu, z Čechů vysídlit jen ty "špatné rasy a smýšlení".Oni by totiž ostatní pracovali pro blaho říše o sto šest.Konečně, z Čechů jsou výborní Američané, Australané, Jihoafričané, ale bídní Češi.Takže dnes bychom sice česky nemluvili, ale přesně z toho důvodu, z jakého jsme po válce zvolili komunisty.Někdo by tomu řekl naivita, já myslím že je to spíš pitomost, hlavně v souvislosti se Stalinem, poněvadž historicky se náš úsudek s realitou setkává v nekonečnu.Platí i dnes, že, Hejslované....Jo a Hejslovanky !

B. Michal 9.5.2015 9:32

Re: už je to hodně omleté téma

U nás byl poněkud problém, že ČSSD byla ve skutečnosti KSČ, a to prací moskevského vedení (Firlienger), ne většiny členů. Ale než to zjistili, už byli sloučení.

Nebýt toho, vypadalo by to jinak - ale je zase možné, že by to dopadlo jako v Polsku, tj.exilová vláda by se vůbec nemohla vrátit a rok 48 by byl  už v roce 45. To by bylo ještě horší.

Navíc Rakousko bylo rozdělené, takže přistoupit na neutrální Rakousko bylo pro obě strany celkem schůdné řešení, jakmile padl Stalin.

V. Kusý 9.5.2015 9:54

Re: už je to hodně omleté téma

K Vašemu předposlednímu odstavci,paní Boublíková, po X-té se Vás přímo ptám:Byla jste v SSSR nebo Rusku? Nikdy jste mi neodpověděla, což je svým způsobem také odpověď, nemluvě o tom, že to není právě slušné.

P. Boublíková 9.5.2015 10:10

Re: už je to hodně omleté téma

Ano, byla - co z toho vyvozujete?

V. Kusý 9.5.2015 10:13

Re: už je to hodně omleté téma

Jen mne udivuje, že o Rusku máte takové představy jaké máte.

P. Boublíková 9.5.2015 10:19

Re: už je to hodně omleté téma

A kde prosimvas píšu něco o Rusku?

V. Kusý 9.5.2015 13:38

Re: už je to hodně omleté téma

Prosím, 6.20, ...... za fšecko může Rus.Ééé?

P. Boublíková 9.5.2015 15:14

Re: už je to hodně omleté téma

Aha tak to jo. Ale kvůli tomu snad člověk nemusí jezdit do Ruska.

V. Kusý 9.5.2015 16:08

Re: už je to hodně omleté téma

Nehodlám Vás lustrovat, ale v paměti mám Vaše proruské argumenty z dřívějška.Zřejmě jste byla v úplně jiném Rusku, nežli já a potkala jste úplně jiné Rusy.Já potkal lidi, ano, oběti vymývání mozků a lží, které jsou základem samotné existence Ruska, kteří se k nám, "bratrům" Slovanům chovali jako k lidskému odpadu.Byli jsme pro ně, jako lidé s nimiž se dorozuměli, hlavně pro dopravní policii, zdrojem příjmů díky nevybíravým metodám, zadržování pasů a podobně.A když jsem do Ruska přijel jako zaměstnanec německé firmy, tak do té pr..., kterou si s námi coby Čechy div nevytřeli, tak do té nám pak lezli.A věřte, kdybych sepsal všechny své zážitky z Ruska, nebylo by to veselé čtení.Ale žijte si ve své představě, já bych se jen velmi nerad dočkal satisfakce svých názorů.

P. Vaňura 9.5.2015 11:01

Otázku lze položit obráceně, stáhnul by Stalin

Rudou armádu kdyby nevěděl, že díky české naivitě (viz "východní dubisko"), frustrace ze zrady spojenců r. 1938 a v neposlední řadě skutečnosti, že Stalin během roku 1945 dokázal zajistit komunistům dobrou nástupní situaci k následnému puči (dokonce mohu uvěst první díl majora Zemana, tam se dozvíte, že OV KSČ disponoval už krátce po konci války seznamem konfidentů Gestapa, který nepředal příslušným orgánům, tak je vlastně držel pod krkem; Mao Ce Tung tvrdil že "Vítězný únor" nebyl žádnou pokojnou revolucí, ale pouze rozšířením moci z pozic, které komunisté dostali od Stalina r. 1945) bude KSČ moci ve vhodný moment převzít absolutní moc. Pro všechny případy ale nabídl v únoru 1948 Gottwaldovi zásah Rudé armády, kdyby ho potřeboval.

Situace Rakouska byla DIAMETRÁLNĚ ODLIŠNÁ, Rakousko bylo, stejně jako Německo, rozděleno na 4 okupační zóny a taktéž Vídeň měla 4 okupační zóny, tak jako Berlín.

Po Stalinově smrti měl SSSR dvě možnosti, přijmout rozdělení Rakouska na "západní Rakousko" a "východní Rakousko" a případně postavit "Vídeňskou zeď" nebo dovolit sjednoceni Rakouska jako neutrálního státu.  Vzhledem ke snaze o určité oteplení ve studené válce přijal Chruščév 10 let po válce druhou možnost.

S. Netzer 9.5.2015 11:58

Re: už je to hodně omleté téma

Takže o sférách vlivu nebylo rozhodnuto již před skončením války. Aha.

B. Rudolf 9.5.2015 5:58

Myslím, že to je trochu složitější

Přikláním se také k tomu, že nemá valného smyslu oslavovat vítězství jednoho psychopata a masového vraha (Stalin) nad jiným psychopatem a masovým vrahem (Hitler).

Ale zrovna tak si myslím, že velké množství vojáků Rudé armády upřímně věřilo tomu, že bojují za svobodu (přestože netušili, co to je). Navíc si myslím, že mnozí z nich byli připraveni obětovat v boji proti "téměř absolutnímu zlu" i své vlastní životy. Tyto oběti bychom uctít měli. Vzpomínkou a pokorou. Ale nezapomínat přitom ani na to, že mnohé z nich posílal Stalin po návratu z bojů v Evropě rovnou do gulagů.

M. Málek 9.5.2015 7:25

Re: Myslím, že to je trochu složitější

Tak s tímhle beze zbytku souhlasím. Konečně to někdo napsal a vyjádřil to, co cítím i já.

Stále se při tom zapomíná na to, že bez USA nevím nevím jak by Rudá armáda zvítězila. Mám na mysli dodávky zbraní, munice, techniky i pohonných hmot.

Kniha Konvoj do Murmanska byla na seznamu zakázaných knih a pochopitelně se o tom ve škole neučilo. Ale stačí se podívat na jakýkoli sovětský film z války a je na první pohled poznat auta americká od ruských.

L. Šarina 9.5.2015 7:42

Re: Myslím, že to je trochu složitější

Ono to bylo ještě složitější, než složité. Stalin chtěl za každou cenu vyvést revoluci dál do Evropy. Silné komunistické partaje byli v Německu, Itálii, Francii po I.sv, válce a moc nechybělo a nebýt "amíků" na západě, tak celá Evropa byla "Rudá" dodnes. To přirovnání Rakušanů a Čechů jde na vrub Sudet a historická nenávist k Němcům, která trvá až dodnes. Nebo né???,

B. Rudolf 9.5.2015 7:59

Re: Myslím, že to je trochu složitější

Mám na to dost podobný pohled.

Šlo mi jen o to, že věřím tomu, že mnoho vojáků Rudé armády bylo opravdu hrdiny v tom pravém slova smyslu. Věřím tomu, že mnoho z nich bylo přesvědčeno, že přinášejí svobodu, a za tuto svobodu byli ochotni i padnout.

To, že uvěřili masovému vrahovi, je jiná věc. Ale v bolševickém Rusku bylo skoro nemožné dívat se na věci objektivně.