2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

UKRAJINA: Nová kapitola v dějinách NATO a EU

V sázce je osud nejen Ukrajiny, ale celé střední Evropy, možná také i budoucnost imperiálního Ruska, takže v důsledku i budoucnost světa. Postoj k válce na Ukrajině rozděluje země Západu a vyznačuje dělicí čáry v obou jeho hlavních organizacích – Evropské unii a NATO. K Evropě, kterou jsme znali před 24. únorem 2022, už není návratu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Lyčka 2.8.2022 10:35

A kdypakto Rusové přepadli Polsko naposledy? Nebylo to náhodou v roce 1939?

T. Hraj 2.8.2022 10:31

Ano, dotace by tekly, ale to je menší problém. Horší je, že Ukrajina se po válce nestane mávnutím proutku, právním státem s fungujícími institucemi a nízkou mírou korupce a oligarchismu. Přijímat Ukrajinu do EU na základě toho, že ji napadlo Rusko je šílenství.

Když vidí mladík dívku topící se v řece, tak pro ni jistě skočí a zachrání ji. To je v pořádku. Proč si ale někdo myslí, že je to základem pro dlouholeté, šťastné manželství?

L. Komárek 2.8.2022 10:31

A Křivan se bude tulit k Ivanovy.....V

A. Renjascu 2.8.2022 10:29

Tak Rusko se za okupaci opakovaně omluvilo a označilo jí za chybu. Navíc způsobené oběti a škody jsou nesouměřitelné. Německo si své odpuštění nezískalo za nějaký super morální postoj, ale jednoduše si jej koupilo.

A samozřejmě nám trochu uniká, že SSSR nebylo jen Rusko a že hlavní část okupačních vojsk tvořily neruské oddíly a pokud se nemylím, tak ne všechny se nám za to omluvily.

Výběr informací o sovětském a ruském postoji k okupaci od listopadu 1989:

...První ohlasy ze sovětské strany se ale objevily již v prosinci 1989. Tehdejší nejvyšší představitel SSSR Michail Gorbačov na tiskové konferenci v Miláně označil Pražské jaro v roce 1968 za proces demokratizace, obnovy a humanizace společnosti a řekl, že reakce sovětského vedení na vývoj v Československu v roce 1968 "nebyla zcela adekvátní". V únoru 2006 pak Gorbačov označil likvidaci československého "socialismu s lidskou tváří" v roce 1968 za chybu.

- V srpnu 1993 prohlásil tehdejší ruský prezident Boris Jelcin, že Rusko se za intervenci omlouvat nemůže, protože šlo o akci Sovětského svazu, jehož bylo Rusko nedobrovolnou součástí. Jelcin nicméně při své pražské návštěvě v srpnu 1993 v doprovodu českého prezidenta Václava Havla položil na Klárově kytice k pamětní desce Marie Charouskové, jedné z 80 obětí prvních týdnů okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy.

- Na počátku března 2006 při návštěvě Prahy ruský prezident Vladimir Putin uznal morální odpovědnost Ruska za vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968. V srpnu 2008 pak tehdejší předseda horní komory ruského parlamentu, Rady federace, Sergej Mironov označil okupaci v roce 1968 za chybu. "Tanky tenkrát nebojovaly s nepřítelem, ale s politickou ideou, a to je znak slabosti," prohlásil.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/svet/ceskoslovensko-by-melo-byt-vdecne-rusky-web-chvalil-na-uvod-zemanovy-navstevy-sovetskou-invazi.A171121_160234_ln_zahranici_mha

https://www.frekvence1.cz/zpravy/rusko-nemeni-pozici-k-okupaci-ceskoslovenska.shtml

K. Křivan 2.8.2022 10:28

Putin nemá důvod Polsko napadnout. Leda by polská vláda zešílela ...

J. Fridrich 2.8.2022 10:27

Autor mimo jiné napsal - " Role USA při zajišťování bezpečnosti starého kontinentu se opět ukázala jako nenahraditelná, zatímco EU jako vojenská bezpečnostní struktura prokázala svou nepatrnost – nikdo s ní vážně nepočítá, což patrně dokazují počiny Skandinávců." -

A to je PODSTATA celé nynější situace v Evropě a ve Světě po napadení Ukrajiny rusáky... Rusko rozumí jen SÍLE, tedy za partnera považuje jen Ameriku s Anglií a Kanadou po svém boku.. To je prostě realita.

T. Hraj 2.8.2022 10:23

Ano, a já říkám, že ten druhý postoj je cynismem. Bojovat proti hitlerovskému Německu (jakkoli beznadějný boj) totiž rozhodně nebyla hloupost.

K. Křivan 2.8.2022 10:23

Ono se to nepovede ani s podporou Německa a Francie, jen to potrvá déle, zemře víc nevinných lidí, a Evropani budou trpět a mrznout. Zelenský si nahrabe další miliardy.

J. Ganaur 2.8.2022 10:19

Jo, ták....Brát to jó....:-P:-P:-P

T. Hraj 2.8.2022 10:16

"Zatímco Německu jsme 360.000 obětí a roky 1938-1945 odpustili, tak Rusku jsme jejich dva tisíce obětí a rok 1968 nikdy neodpustili a bez toho to fungovat nikdy nebude"

Ale houby. Ten rozdíl není v tom jestli jsme už odpustili (/přenesli se přes). Rozdíl je v tom, že Němci uznávají, že v druhé světové válce byli oni na straně zla. naproti tomu Rusové si to o svých 70 letech komunismu (včetně invaze do ČSSR) nemyslí.

J. Ganaur 2.8.2022 10:14

Podpora hubou....;-D

M. Grundmann 2.8.2022 10:10

Popisujete totéž, co popisuji já. Vy to nazýváte páteř, já hloupost. Ale máme na mysli úplně stejnou věc. ;-D;-D;-D;-D

T. Hraj 2.8.2022 10:10

1) Čím se liší od Putina? No tím, že by s ním bojovali na Polském území a ne na tom Uralu.

2) Že si Poláci na Putina netroufnou? Myslím, že Putin dobře ví, co by nastalo, kdyby Polsko napadl. A mimochodem, vy to víte taky.

3) Spojenectví s USA pravda nedává geograficky smysl. Však taky nejde o geografii, ale o ideologii. USA můžete kritizovat z mnoha stran (velmocenské politické zájmy, cynismus vojenskoprůmyslové lobby, současného zkorumpovaného senilu v bílém domě...), ale spirit USA je svoboda projevu, jednotlivce, 250 let demokracie atd. Žádný takový spirit ve svých kořenech Německo (ale ani Francie) nemá.

T. Hraj 2.8.2022 10:02

Tak to je opravdu hodně cynismu na jednom místě, pane Grundmanne.

Ano, Poláci pravda zneužili situace v r 1938, ale v roce 1939 bojovali, my ne. V roce 1944 proti Němcům povstali, my ne. Rusové je nepodpořili, protože, jak správně říkáte, byli to jejich (komunističtí) nepřátelé. S Rusy mají Poláci velmi špatnou zkušenost ze začátku války i z jejího konce. Jejich patriotismus (ano, to je dobrá vlastnost) je dnes jeden z nejsilnějších v Evropě. Jejich armáda je v souladu s tím veliká, dobře vyzbrojená a akceschopná a nepochybně odhodlaná zemi bránit.

Zkrátka řečeno, Poláci mají páteř. My se tu naši po 1938či 1968 snažíme najít a narovnat. Jako stébla se chytáme několika hrdinných parašutistů a představujeme si, že je takový celý náš národ. Kéž by!

J. Huml 2.8.2022 9:58

To zbabelec Kostelansky a radoby manipulator Grundman nechteji priznat.

J. Huml 2.8.2022 9:58

To zbabelec Kostelansky a radoby manipulator Grundman nechteji priznat.

J. Huml 2.8.2022 9:58

To zbabelec Kostelansky a radoby manipulator Grundman nechteji priznat.

J. Huml 2.8.2022 9:58

To zbabelec Kostelansky a radoby manipulator Grundman nechteji priznat.

P. Pepax 2.8.2022 9:58

:-) budete asi muset do toho vstoupit, aby se to neprotáhlo.

A. Renjascu 2.8.2022 9:57

...co si mají myslet a co můžou udělat...

A. Renjascu 2.8.2022 9:56

Tak hlavním problémem česká je, že nedokáže myslet a jednat samostatně a musí se vždy zeptat někoho silnějšího co si má myslet a co může udělat. Ještě mám v paměti ten roztomilý e-mail, kde se premiér údajně nezávislého státu ptá mutrer Merkel o čem může jednat s rusy či jak stejná Merkel sdělila panu Babišovi s kým do vlády nesmí a s kým ano. O přijímání kdejaký nesmyslů kdysi ze SSSR a RVHP a nyní z Brusele a EURVHP ani nemluvě... Češi na sebe již tisíc let žalují, tu na západ a tu na východ.

P. Pepax 2.8.2022 9:50

Moji rodiče a prarodiče agresi Polska na těšínsku poznali na vlastní kůži, z jejich odkazu mi zůstala trvalá nedůvěra k Polsku.

M. Grundmann 2.8.2022 9:48

Hlavním problémem je, že Češi nedokážou odlišit komunismus od Ruska. Dokázali odlišit nacismus a Německo, ale pochopení rozdílu mezi komunismem a Ruskem přesahuje intelektuální kapacity velké části české populace včetně intelektuálů.

Komunismus nevznikl v Rusku, ale byl tam importován ze západní Evropy. Lenin se dostal k moci jenom díky pomoci Německa, které bolševiky financovalo a všemocně jim pomáhalo, aby oslabilo Rusko. V tomto směru je Německo potenciálně mnohem nebezpečnější, protože nacismus vznikl skutečně v Německu a na vzniku komunismu mělo Německo výrazný vliv.

Opravdu mě překvapuje hloupost řady našich špičkových politiků a intelektuálů. Je to snad historická tradice ? Naši současní politici mi připadají stejně hloupí, jako byli naši komunisti.

A. Renjascu 2.8.2022 9:46

...byly totalitní...

M. Valenta 2.8.2022 9:46

Skoro se vším se dá souhlasit až na to, že bez podpory Německa a Francie by se zvládnutí putinovského Ruska neúměrně protáhlo nebo by se nemuselo povést vůbec.

A. Renjascu 2.8.2022 9:42

Ano to je možné, skoro jako kdyby ty plány tomu Orwellovi prozradili. Byl to levičák a tak by to i bylo možné. Problém těch tří bloků z románu 1984 byl v tom, že všechny byly totální a žel to co se v reálu rýsuje tím smrdí také. Stačí se podívat kam se svoboda za posledních třicet let posunula a jaké jsou plány vlády i EU. Přepisování historie, cenzura, trestní stíhání za nevhodné názory, vyhazování z práce či ze škol, všudypřítomné kamery a sbírání dat...

P. Hák 2.8.2022 9:41

Barevnou revoluci můžete vyvolat leckde, ale v Indii těžko - je na to příliš silná.

Jinak úspěšnost barevných revolucí a "jar" v posledních letech poněkud klesla.

M. Grundmann 2.8.2022 9:37

Poláci vedou historicky katastrofální zahraniční politku. V 18. století se jim podařilo zcela zničit svůj vlastní stát a dekadentní Polsko si mezi sebou rozdělili jeho sousedi. V roce 1938, kdy bylo úplně všem jasné, že po Československu přijde na řadu Polsko, se Polsko spojilo s Německem, aby získalo Ťěšínsko. Byla to naprosto sebevražedná politika. V roce 1944 se Poláci snažili přechytračit Rusy a zahájili své hrdinské varšavské povstání, jehož cílem bylo oslabit vliv Sovětské Svazu v Polsku. A Rusové nechali zcela logicky pobít své nepřátele Němci, i když byli několik měsíců pár kilometrů od Varšavy.

Poláci se historicky snaží hrát různé mocenské hry a považují ostatní hráče za idioty. A podle toho také vždy Polsko dopadlo.

A. Renjascu 2.8.2022 9:36

... méně znalým poradit...

P. Hák 2.8.2022 9:36

Směřujeme k uspořádání podobnému světu z románu 1984.