27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Antonín Hrbek 14.6.2006 9:01

Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Vážený pane, zkuste si ověřit moje tvrzení tím, že na vyhledávači zadáte výraz oběmi rukami. Možná, že budete trochu udiven, že tam například mezi stovkami a stovkami ukázek naleznete i Jiřího Wolkera a jeho dílo Host do domu. A zkuste si i některé jiné "neduály". Podmínka duálnosti a "životnosti" vede k řadě paradoxů - jak je to například u soch a obrazů lidí nebo zvířat, dokonce co třeba u indických bohů, ktreří nemají jen dvě ruce, je správné říkat oběma plícema nebo oběmi plícemi, oběma nosníma dírkama nebo oběmi nosními dírkami, atd atd.

Na tom, že duály jsou archaická forma se asi shodneme

Tentokrát s pozdravem

Vlček 14.6.2006 0:36

Klaus byl argumentačně přesný

na počátku SVÉ éry, nikoli JEHO.

VLK 13.6.2006 17:33

obemima rukouma jsem pro

ale vy jste oba mimo

Takhle se blbe pohadat o koncovku... Vidite, ja pisu bez hacku a bez carek a stejne mi vsichni rozumi, jako by Husa nebylo. Aby vas husa kopla. Obemouma nohami. Ham.

kamil 13.6.2006 17:17

Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS-a potom se stal zázrak a přehonili jsme ameriku-při takových odbornících to bude hračka-pak se probudíme a budeme přijímat úsporné balíčky-to už zde bylo a vedl to opravdu,ale opravdu pan profesor co vše ví jak pr

kamil 13.6.2006 17:12

pane bartoni-vaše úvahy jsou velmi zábavné-kam chodíte na ta moudra-to jste tajný člen čssd,který je na všech jednáních-asi ne tak přestanťe blábolit-vaše přání nebudou skutkem-neotravujte lidi

JE 13.6.2006 16:19

Re: Jazykový koutek

Dobrééé :-)

JE 13.6.2006 16:18

Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

O.K. S tímhle lze souhlasit. To jenom pan Hrbek považuje používání standardního skloňování pro neživotné formy substantiv nohy, ručičky, oka, ucha za známku přechodu k jeho obecnému užívání.

mpu 13.6.2006 16:17

Jazykový koutek

Hodinky s oběma ručičkami na dvanáctce, čas oběda. Ale pozor, nejíst se špinavýma rukama.

Krásný den!

Psí vrah Čumil 13.6.2006 16:01

Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Sorry, přehlédl jsem, učenou diskusi. Jako bych nic neřekl.

Psí vrah Čumil 13.6.2006 16:00

Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Vážený pane Hrbku,

stůl se dvěma nohami je gramaticky (nikoli věcně, to je nesmysl) naprosto správně - duálové tvary se totiž uplatňují pouze tam, kde lze prokázat životnost. Stůl se dvěma nohama je naopak gramaticky chybný. Ovšem kůň, člověk, dobytek a třeba i slepičí hejno jen sotva pletou NOHAMA. Takže dívka mrkala šibalsky očima, ale z polévky na vás stejně šibalsky mohou mrkat pouze mastná oka.  Bylo v Prčici hezky?:-)

J. Mach 13.6.2006 15:52

Re: odborníci

maiku, myslím že paní Thatcherová řekla, že ministrem financí může být každá žena v domácnosi, která ví, že nemůže utratit víc, než co manžel vydělá.

Antonín Hrbek 13.6.2006 15:51

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Paní Ludmilo, díky za pozdrav. Byl jsem již poučen a v písemném projevu se budu snažit více dbát na jazykovou správnost. Ale nechte mne již těch pár let mluvit jak mi pusa narostla. A budu říkat hodinky s ručičkami a ne hodinky s ručičkama, stůl s nohami a ne stůl s nohama. Oni to totiž někteří jazykovědci již začínají připouštět, alespoň u neživých věcí. Jinak jak víte, snažli jsem se vždy pečlivě rozlišovat "slepice snáší vejce" a "slepice snášejí" vejce, ačkoliv výrazy na "ejí" namísto "í" jsou dnes již slyšet velmi zřídka.

Se srdečným pozdravem

J. Mach 13.6.2006 15:44

Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Hrbku, nemáte pravdu, nejenom že jste poněkud dezorientován v politice, ale i v pravopise a to tak, že dost.

J. Mach 13.6.2006 15:42

Re: Šibal není zločinec.

Ale milé L, on totiž toho šibala Mrázka nechal zastřelit jiný šibal a stopy nevedou na Hrad, ale trochu níž , k řece. Tak proč sem pletete Klause?

JE 13.6.2006 15:40

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Ne, nemám žádné připomínky k tématu odborníků z ODS, tak to sem nepleťte.  Měl jsem a mám připomínky k vašim hrubkám a k vašim rádobyintelektuálským příspěvkům. Moje připomínka byla jasná a stručná, jenomže vy "holt" nechcete uznat, že neumíte pořádně ani vlastní rodnou řeč a tak kolem sebe kopete tak zuřivě, až jste se úplně odkopal :-) Za blbce a prehistorickou obludu jste mě implicite označil vy, já jsem se pouze ohradil poukazem na mé vzdělání a práci, z čehož jste (sic) jakýmsi záhadným logickým kotrmelcem vyvodil, že za blbce označuji já vás. Víte, vaše reakce vás skutečně usvědčuje z komunistického způsobu uvažování: Něco napíšu o sobě (jako svou obhajobu) a vy z toho vyvozujete nějaké mé závěry o vás. Za čí peníze jsem (podle vás) studoval elektroniku? Studoval jsem elektroniku "za peníze dělnické třídy"? Nikoliv, studoval jsem ji za své peníze, za to, že jsem pak  několik let neměl možnost nabyté znalosti využít podle svého svobodného rozhodnutí. Stejně na tom byli i ostatní absolventi technických a přírodovědných oborů, s výjimkou nomenklaturních kádrů. Klišé se "studiem za peníze pracujících" je už poněkud vyvětralé a neohání se s ním už snad ani komunisté. Mimochodem, svými daněmi jsem již dávno zaplatil nejen své současné, ale i to dřívější studium. Co má vaše nebo moje jméno společného s naší diskusí, to už opravdu, ale opravdu nechápu :-)

J. Mach 13.6.2006 15:39

Re: Doporučuji mokrý ručník na hlavu (nejlépe modré barvy)

Ale Bobe, proč ručník a proč modrý? Ten poměrně výstižný popis současné situace vzbuzuje natolik hloupu náladu (neplést prosím s hloupu náladou Havla, ta byla jiná), že žádný ručník nepomůže. Chtělo by to nové volby a teprve po výraznější prohře Paroubka by se nálada zlepšila.

maik 13.6.2006 15:30

odborníci

poněkud unavuje opakovaná představa, že ministrem financí by měl být ekonom, ale ministrem zdravotnictví "nemusí být doktor medicíny,ale ten, kdo je orientován v problematice." V případě tohoto názoru by to snad mělo platit i recipročně.

Antonín Hrbek 13.6.2006 15:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Máte to velmi, ale skutečně velmi popletené. Nevím podle čeho usuzujete, kdo jsou mí chlebodárci. Rozhodně to nejsou ti, za jejichž peníze jste studoval elektroniku.

Beru na vědomí, že jsem ve srovnání s Vámi totální blbec, že jsem prznitel jazyka českého, diletant,  neúspěšný podnikatel, že na daních neodvádím ani korunu, že jakékoliv vzdělání je mi cizí, že si hraji na intelektuála, atd. Asi budu mít z toho po Vašem psychologickém rozboru neklidné spaní. A budu se muset od Vás ještě hodně učit, učit a učit.

Ale za své jméno se nestydím. Pokud budete mít nějaké věcné připomínky k tématu odborníků z ODS, tak bych si je rád přečetl.

liddy@seznam.cz 13.6.2006 14:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Víte co, tvar "čistými rukami" je spisovná slovenčina.

Srdečně Vás všechny zdravím, i pana Hrbka, pokud je to Hrbek st.

Jinak spisovně česky je to čistýma rukama.

Ludmila

JE 13.6.2006 14:38

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Usvědčují vás jistě nehovorové výrazy jako:

ovšem nutno, naleznou, nemohou, do popředí, vůči

a podobně. Mimochodem, abych vás vyvedl z omylu - "čistými rukami" je takzvaný hyperkorektní tvar, to znamená nesprávný, nespisovný tvar, použitý autorem z neznalosti a z přebujelé snahy o spisovné vyjádření. V žádném případě nejde tedy o tvar hovorový, jak se snažíte tvrdit, nýbrž o jeho pravý opak! Hovorovým tvarem by bylo, kdybyste napsal například "svalnatýma pažema" namísto "svalnatými pažemi".  Takže, shrnuto, proberte si to s vaším kmenovým šamanem.

JE 13.6.2006 14:28

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Vážený pane!

Je mi 48 let, jsem společníkem a současně aktivním vývojovým pracovníkem ve firmě, která dodává výrobky z vlastního vývoje do celého světa (obrat přes 3 mil. na 1 zaměstnance). Vystudoval jsem elektroniku na ČVUT a nyní studuji v pátém ročníku řádného denního studia fyziku na MU (studijní průměr 1,13). Na daních odvedu zhruba trojnásobek toho, co stát mé rodině poskytuje (zahrnuji sem i náklady studia mého a mých dvou dětí). Fakt, že jsem úspěšným podnikatelem, vzdělaným člověkem a snad i dobrým otcem, mi v žádném případě nedává pocit, že by mě to opravňovalo k pohrdání spisovným jazykem, jak činíte vy. Naopak bych to považoval za projev ztráty elementární sebeúcty. Z vašich textů zde na NP jasně vyplývá, že se stylizujete do role intelektuála (včetně pokusů o kultivovaný jazyk), často se však odhalíte jako diletant (nejen v gramatice) a svá selhání se pak pokoušíte trapně zamést pod koberec. V tom jsou vám ovšem vaši chlebodárci skutečně vzorným příkladem.

Antonín Hrbek 13.6.2006 14:13

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Mluvil jste již o tom před válkou s panem hejtmanem?

JE 13.6.2006 14:02

Re: Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Vy jste přímo vzorovou ukázkou komunistického způsobu myšlení: Nejdříve zuby nehty hájíte neobhajitelné, a když vám člověk dokáže, že nemátu pravdu, uděláte ze svého omylu banalitu a na oponenta zaútočíte ve stylu "vy zase bijete černochy!" Patvary, které hájíte, nejsou žádným hovorovým tvarem, nýbrž hrubou a diletanstskou gramatickou chybou! Ano, nikdo vás nemůže nutit, abyste používal spisovný jazyk, stejně jako vás nikdo nemůže nutit, abyste používal mozek.

kuře 13.6.2006 13:29

Re: talent, šibal nebo odborník

Pavel Ploc patří do skupiny sportovců, podskupiny skokanů na lyží, druhu vyléčených alkoholiků, třídy blábolnatců

kuře 13.6.2006 13:26

zloději, šibalové, odbornící a další....

V diskusích na tomto portálu se čas od času objevuje, že někdo kradl a to zejména z ODS. Je však potřeba upozornit na to, že v polistopadovém vývoji byla Sociální demokracie v opozici a co tedy dělala, aby se toto nestávalo. Pokud vím, tak řada nomenklaturních kádrů prošla krátkodobým očistným procesem v podřízených organizacích, aby znova nastoupila na vedoucí funkce. To byli ti šibalové. To byli šibalové, kteří z KSČ nastoupili po listopadu 89 rovnou do politiky a v tom šibalství pokračovali dál. Nebo šibal Svoboda. Takže i ten kdo je v opozici má odpovědnost a ne že se jen veze a bere peníze, které je možné charakterizovat , že práce spočívá v tom, že v pravou chvíli podle pokynů zvedne ruku.

Antonín Hrbek 13.6.2006 13:24

Re: Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Je samozřejmé, že je třeba mít úctu ke spisovnému jazyku ale je také nutno respektovat jazykový vývoj. Nikdo v této zemi již neřekne hodinky s dvěma ručičkama, ale řekne hodinky s dvěmi ručičkami. Nikdo také v této zemi nemluví spisovným jazykem, protože by byl každému jen pro smích. Existuje totiž kategorie, která se nazývá hovorový jazyk. Zkuste například Hrabala přepsat do spisovného jazyka!

Nikde není psáno, že příspěvky na NP musí být psány spisovným jazykem a také nejsou. Vaše argumenty ad personam ponechávám stranou, zvláště když mi, spolu s některými "filology" připomínáte poručíka Duba. Blbostí ve "spisovném" jazyce vyplozených "učiteli jazyka českého" pamatuji více než dost.

Abych zahřál Vaše pokleslé ego, souhlasím s tím, že podle současných pravidel je spisovná forma čistýma ručičkama. Nikdo mne však nemůže nutit, abych důsledně a vždy používal pouze spisovný jazyk.

JE 13.6.2006 12:41

Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Citace z jazykové poradny Ústavu pro jazyk český AVČR (o nějakých výjimkách či zastaralosti nebo snad dokonce starobylosti ani vidu ani slechu):

7. pád plurálu je zakončen na -ma. Většina slýchaných -ma je nespisovných, ale právě zde jsou náležitá: s rukama (ručkama, ručičkama), nohama (nožkama, nožičkama), očima (očičkama), ušima (ouškama). Tím se liší od jiných substantiv pro párové části lidského těla, např. paže, kyčle, kolena, ramena, prsa, která mají v 7. p. koncovky podle příslušných vzorů: pažemi, kyčlemi, koleny, rameny, prsy.

Jestliže tvary rukama, nohama, očima, ušima (i jejich zdrobněliny) rozvíjíme přídavnými jmény, zájmeny či číslovkami, musí mít tuto koncovku i ona: s těma nešikovnýma rukama, dívka s dlouhýma štíhlýma nohama, děťátko s tmavýma očičkama....

No, z mé zkušenosti vyplývá, že gramatická nedostatečnost bývá mnohdy průvodním jevem celkové mentální chabosti. A vy jste toho živým důkazem!

Vik 13.6.2006 12:41

Re: Bartoni,-Nemáte pravdu,demisi podá až by byla v parlamentu odhlasována nová vláda. Do té doby když Klaus jmenuje Topolánkovu vládu, budou vlády dvě. Už to zde bylo v roce 1996, za Tošovského a Klause, 14 dnů.

JE 13.6.2006 12:32

Re: Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Ano, vím, že zvykem současných i bývalých komunistických "aparátčíků" je omlouvat svou neznalost SPISOVNÉ formy jazyka tím, že je zastaralá! Nemáte pravdu, tím jsem si stoprocentně jist. Vámi použitý příklad je esencí vaší otřesné (ne)znalosti vlastní rodné řeči!!

Antonín Hrbek 13.6.2006 12:27

Re: Re: Prosím o uvedení odborníků z ODS

Jak jistě víte, Vámi uvedený tvar je starobylý duál, na kterém lpěji dnes již jen filologové. Hovorový jazyk se dnes již kloní k mnou uvedenému tvaru. Ten se dnes velmi často používá v případě neživotných, například stůl s dvěmi nohami a ne stůl s dvěma nohama.

V Prčicích jsem tento týden již byl.