27.6.2024 | Svátek má Ladislav


Diskuse k článku

ROZHOVOR: O dopadech války na Ukrajině

Žiju Ukrajinou. Tragédií na Ukrajině. Nežiju ale ve vzduchoprázdnu, žiju i reakcemi české politiky a českých médií na Ukrajinu. Přišla jste ve chvíli, kdy mi opravdu buší srdce a nevím, co mám dělat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Dazmanski 21.3.2022 12:59

Je zvlastni ze zrovna Vaclav Klaus se jeste ted klepe a busi mu srdce z tak nehorazneho titulku a pritom je zrovna Vaclav Klaus nekdo, kdo v poslednich letech urcite bedlive sledoval retoriku ruskych spicek a ruskych medii smerem k zapadu. Ale to ho nejspis nerozrusovalo, nechavalo ho to nejenom naprosto klidnym, ale jeste vyskal a obhajoval Vladimira, ktery byl dle nej prima chlapik, ktery jen inteligentne dokazal pouzivat sve politicke ostre lokty.

B. Rudolf 21.3.2022 12:55

Domníváte se, že u nás "útěk před právníky" ve jménu "volného trhu bez přívlastků" nevedl v devadesátých letech k rozkrádání státu?

No a samozřejmě vždycky kradou konkrétní lidé. Ale to, v jaké míře kradou, závisí na tom, jak moc jim to poměry umožní.

M. Grundmann 21.3.2022 12:52

Nezápadní svět se odmítá připojit k sankcím proti Rusku. Západ na ně tlačí jako Napoleon tlačil na Rusko dodržovat kontinentální blokádu. Tímto tlakem Západ vyvolává nepřátelské nálady.

M. Valenta 21.3.2022 12:50

Omluvám se, ale nebuďte labuť paní Laurenčíková. To neschvalování je pro Klause hodně bolestivé (tolik do Putinas investoval) a tak hledá všemožné cestičky, jak vinu putinovského Ruska relativizovat a k tomu patří i jeho rozhořčení nad válečným slovníkem - pochopitelně ukrajinským. O tom ruském "osvoboditelském" slovníku pochopitelně ani slovo.

P. Diviš 21.3.2022 12:50

Německou "Energiewende" nenapáchal Schöder, ale Anělína.

M. Grundmann 21.3.2022 12:48

Další zajímavý postřeh týkající se obrovského rozdílu v pohledu na svět mezi Západem a zbytkem světa. Západ vnímá svou vlastní politiku jako politiku podloženou mezinárodním právem. Nezápadní svět vnímá Západ jako podvodníky a gangstery. Je to vidět ve způsobu komunikace Sergeje Lavrova : používá při svých projevech k USA žargon ruských mafiánů. Západní novináři v tom vidí známku toho, že se Rusko považuje za mafiána. Zcela jim uniká, že to si Rusko se zbytkem nezápadního světa myslí o celém Západu.

P. Diviš 21.3.2022 12:47

Začal jste dobře, ale ten druhý odstavec je nesmysl. Rusko v devadesátých neničil "volný trh bez přívlastků", ale konkrétní Rusové, kteří zneužili volnost, ke které při nějaké velké změně vždycky zákonitě dojde. Nejsou prostě lidi, kteří by to uhlídali.

P. Diviš 21.3.2022 12:44

Nepostavil se na stranu Ruska (naštěstí) spíš na to serou.

K. Salajka 21.3.2022 12:43

Ja k vam pišu.... Ovšem Melechov v Tichém Donu je postava, na které je hezky vidět, že obyčejným lidem je každá válka dosti jedno.

P. Diviš 21.3.2022 12:43

Nohavicovy koncerty SE neruší, Nohavicův koncert zrušil konkrétní člověk, kterému se zřejmě Nohavicův přístup nelíbí. Na což má zrovna stejné právo, jako Nohavica na koncert.

P. Diviš 21.3.2022 12:41

Mně to nechalo klidným, ta "pohnojená černozem". Kdyby tam Rusáci nelezli, nehrozilo by jim to.

Pokud už mě něco pohoršuje, jsou to ruské kecy o fašismu na Ukrajině. Chucpe!

D. Laurencikova 21.3.2022 12:23

Mluvime o jakemsi titulku v novinach, ktery Klaus neschvaluje.

M. Mařák 21.3.2022 12:06

Ne, ale pojem Moravák, nebo Zlíňák ano a vůbec se nad tím nepohoršuji, je to stejně neutrální a běžné jako Rusák. Spisovně je Moravan, ala Moravák seužívá zcela běžně. Nebo třeba Amík, no problem.

Abyste se z těch Rusů všichni nepo----i.

S. Sedlák 21.3.2022 12:00

Ano, tvrdil, že Putin válku nevzvolá.

C. Putler 21.3.2022 11:37

R^

M. Rozbořil 21.3.2022 11:23

Někdo má zástavu střev, někdo zase slovní průjem.

D. Laurencikova 21.3.2022 10:50

Ne.

O. M. 21.3.2022 10:38

Svůj komentář z r. 2018 na idnesu by pí Spáčilová mohla zopakovat beze změny jediného písmenka:

https://www.idnes.cz/kultura/hudba/komentar-nohavica-putin-puskinova-cena.A181106_091602_hudba_ts

P. Pepax 21.3.2022 10:32

Souhlas, karty jsou rozdány jinak, než se nám to mluvící hlavy snaží namluvit.

O. M. 21.3.2022 10:32

V lecčems má VK pravdu, v lecčems ne, ale sebestřednost z toho stříká na míle daleko.

Souhlasím s jeho názorem, že vracet zeď Puškinovu medaili by bylo pokrytecké.

V té souvislosti jsem znechucen z cancel culture, která došla až k nám a ruší se Nohavicovy koncerty jen proto, že dostal PUŠKINOVU medaili a ausgerechnet od Putina. Přičemž Putin nebyl udělovač, ale pouze předavač. A zrovna Nohavicovy texty (a jeho překlady Okudžavy či Vysockého) mají k dnešku hodně co říct.

M. Valenta 21.3.2022 10:25

Chybný úsudek, jak sám ve slabé chvilce přiznal.

V. Petr 21.3.2022 10:24

Pane presidente, asi víte, odkud je tento refrén

Do zbraně, občané! Zformujte bataliony! Vpřed, vpřed! Nechť nečistá krev napojí brázdy našich polí.

D. Laurencikova 21.3.2022 10:12

Ten "mistni zkrachovaly politik" si i v teto dobe uchoval jakysi usudek, ktery mnohym chybi a asi jim chybel vzdycky. Napriklad vam.

M. Grundmann 21.3.2022 9:54

Za největší problém považuji skutečnost, že se téměř celý nezápadní svět postavil na stranu Ruska proti Západu. Čína, Indie a muslimské státy nepodporují Západ. Afrika a latinská Amerika na tom nejsou příliš odlišně. Tento postoj svědčí o silném odmítaní současné politiky Západu v podstatě na celém světě. A západní tlak na tyto státy, aby západní politiku podpořily proti své vůli, jejich nepřátelství jenom zvýší.

V roce 2001 byl celý svět šokován atentátem v USA. Ale tento atentát měl podobné podhoubí, odmítání politiky USA vůči muslimským zemím. Tehdy ovšem proti Západu nestál celý nezápadní svět, ale pouze muslimové.

M. Valenta 21.3.2022 9:52

Ukrajinci se brání před agresorem a místní zkrachovalý politik se pohoršuje nad expresivním výrazem ( je válka Klausi!), který popisuje možný osud padlých vetřelců ( může se to přihodit i obráncům). Ti, kteří nebudou včas odvezeni splynou dle přírodních procesů s půdou. A zbytek článku? Poraženecké kecy dnes za jalové kecy se skrývajícího putinovce.

D. Stirsky 21.3.2022 9:14

A ještě bych soplnil, že právně nyní, v tyto dny si dle mého názoru Ukrajina buduje svoji státnost.

B. Rudolf 21.3.2022 9:01

Vážený pane profesore, pokud by vaši zemi z naprosto absurdních středověkých důvodů napadli, asi byste pro tvrdá slova pro tyto útočníky také nešel daleko. To je válka. A ta válka se nás bohužel týká víc než málo. Protože z obdobných absurdních středověkých důvodů by takto mohla za pár let být napadena i naše země.

A lidé jako vy jsou za tuto válku více než spoluodpovědní. To vámi a vám podobnými hlásané náboženství "volného trhu bez přívlastků" v praxi znamenalo totální rozkradení Ruska, ožebračení těch nejchudších a tudíž i připravení půdy pro válečné zločince, jako byl Putin. A není to tak, že by se Putin stal válečným zločincem až dnes. Jen si vzpomeňte na čečenskou válku. To byl přece odporný válečný zločin. Ale vám to nebránilo, abyste k Putinovi vzhlížel. Evropská Unie má samozřejmě spoustu závažných chyb, ale výběr mezi neuměteli z EU na straně jedné a válečným zločincem na straně druhé by měl být jednoznačný.

D. Stirsky 21.3.2022 8:59

Výrok o hnojivu je hloupý. Jenže Putin zase řekl „Lid je schopen rozlišit skutečné vlastence od zmetků a zrádců. Ty jednoduše vyplivne jako hmyz, který mu omylem vlétl do úst.“ Zeman chtěl vázat legitimace ČSSD do kůže členů ODS, Topolánek kázal o "Noci dlouhých nožů" a máme tu i ODS a její "MOBILISACI!" Takže jeden za osmnáct... S V. K. v něčem souhlasím, v něčem ne. Byl-li bych na jeho místě, zřejmě bych medaili vrátil. Byť se to může zdát jako laciné gesto, nyní jsou i taková gesta důležitá. Nejsem vůbec příznivcem tolik oblíbených "emocí", jako je tleskání lékařům, kladení plyšáků na místa tragédií s lístky "díky, že jsi byl" atd. Zde většinou aktéři chtějí dojmout sami sebe a se smrtelně vážným výrazem píší/mluví o "silném příběhu". Přičemž hlavně s tetelivým chvěním čekají na počet lajků. Jenže pokud jde o UA, ona emotivní a občas i trochu kýčovitá gesta právě teď na místě jsou. Zde o sebedojímání většinou nejde. Neff měl pravdu, když postoj V. K. k Putinovi přirovnal k Dubčekovu kňourání "To mi udělali." S tím, že ekonomické dopady toho všeho budou nikoli malé, s kritikou nesmyslného kvantitativního uvolňování, s kritikou obřích deficitů našeho státního rozpočtu, s tím plný souhlas.

J. Nevrkla 21.3.2022 8:55

Myslíte, že americké invaze byly diskutovány a široce veřejnosti probírány?

Ale alespoň víme, že zhruba 95% poslanců ruské Dumy vyzvalo Putina, aby uznal nezávislost donbaskych republik. Už měli plné zuby osmiletého ostřelování Rusů ukrajinskými nacisty.

J. Novotny 21.3.2022 8:54

Speciální operace začala naplno v roce 2005, když si Rusko koupilo Schrödera, který pak zajistil konec jaderné energie v Německu. Určitě by i Green Deal bez Ruského působení na politiku EU vypadal jinak.

Určitě se nás týkalo, když Rusko silou překreslovalo hranice v roce 2014. Přímo se nás týkaly Vrbětice, zařazení na seznam nepřátelských zemí, naprogramovaní strategických jaderných zbraní Ruska na cíle v ČR, prohlášení o tom, že nás Rusko považuje stále za kolonii (NATO do stavu před 1997), hrozba jadernými zbraněmi z předvečera invaze.

Lze jenom doufat, že naše politické špičky, včetně tehdejšího prezidenta Václava Klause ignorovali přípravy Ruska jenom díky své krátkozrakosti a ne z jiných důvodů. Věta o tom, že se nás to do 24. 2. nedotýkalo (byť je tam vloženo "přímo") mi vzala dech.