2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

POLITIKA: Piráti chtějí potopit učitelskou profesi

V Poslanecké sněmovně se ocitla nebezpečná novela zákona o pedagogických pracovnících. Pokud ji parlament schválí, bude to mít katastrofální důsledky na kvalitu vzdělávání. T

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. 1 18.12.2020 17:00

A vládu snad nemáme? No je pravda, že neexistence současné vlády by České republice výrazně prospěla.

J. Jurax 18.12.2020 20:33

Vládu máme. Leč mocí zákonodárnou je nadán parlament.

V. Podracký 18.12.2020 13:25

Nemyslím si, že by učitelské řemeslo někoho dnes přitahovalo. Neuvěřitelný chaos po zavedení inkluzivního školství odrazuje každého normálního zodpovědného člověka. Nedivím se, že učitelů je málo přesto, že dostávají dnes už slušné platy.

Vzpomínám také, že za komunistického režimu byla možnost zaměstnat na odborném předmětu člověka z praxe, který si potom dodělal pedagogické minimum. Na střední odborné škole není pedagogika nejdůležitější. Na základních školách to ovšem není možné, tam musí být pedagogové.

M. Urban 18.12.2020 11:59

Papír z pedagogické fakulty ani 250 hodin pedagogického minima dobrého učitele neudělá. Je to bohužel vidět na současném stavu znalostí žáků, kteří zrovna prošli vzdělávacím procesem. Platy ve školství se zvyšují, ale kvalita stejně neroste, takže je v tom asi ještě něco jiného.

Je stejně špatně, když vyučující je odborník na svůj obor a neumí znalosti předat (naučit) jako když odborník na formu výuky sám nerozumí dost dobře tomu oboru, který vyučuje. Mám bohužel dojem, že zrovna pedagogické fakulty takové lidi docela masově produkují, na odborné znalosti nekladou takový důraz, protože přeci oni nebudou dělat vědu, ale jen učit. Ale to není věc posledních let, už za mých studií to bylo stejné, učitelé vždy měli "soft" formu odborných předmětů.

Současná nařízení vedou jen k určité formě exkluzivity a nikoliv k záruce kvalitního vzdělání a zcela absurdní je, že například neumožňuje na střední nebo základní škole vyučovat odborný předmět ani vysokoškolskému profesorovi nebo docentovi, tedy lidem s dvěma nejvyššími pedagogickými tituly, které v zemi máme a kteří k jejich získání musí mít dlouhodobou pedagogickou praxi. O odbornících z praxe, např. architektech, umělcích atd. nemluvě.

J. Jurax 18.12.2020 14:43

To máte těžký.

Na základní škole ku výuce počtů i na druhém stupni, natož na prvním, fakt nepotřebujete ani tak matematika, ale spíš pedagoga.

A vysokoškolský docent či profesor fyziky vyučující na základní škole nakloněnou rovinu je úsměvná představa.

V. Braun 18.12.2020 11:57

Osobně nevidím problém proč by vysokoškolsky vzdělaný člověk, míněn magisterský stupeň, nemohl učit předměty blízké svému oboru. Měl by k tomu ale mít vystudováno pedagogické minimum, které kdysi vysoké školy nabízely paralelně k běžnému studiu, nevím jak je to dnes. Na toto by měl zákon pamatovat.

F. Navrátil 18.12.2020 11:23

Jen další korálek na šňůrce kroků, které likvidují kvalitní školství. Je známo, že vzdělaným lidem se přikazuje mnohem obtížněji, než nevzdělaným. Ovšem na druhé straně najdou ve školství zaměstnání absolventi nabobtnalých fakult sociální věd a různých obskurních soukromých "univerzit", jejichž vzděláním je obdoba moderního VUMLu.

V. Mokrý 18.12.2020 11:26

V tom případě, půjde školství ještě více ke dnu.

V. Janáková 18.12.2020 12:08

Myslím, že jste udeřil hřebíček na hlavičku, jde o to nalézt uplatnění pro absolventy oborů, kteří se nechytají ani v neziskovkách. A hezky dětem lít do hlaviček GENDER, KLIMA, MIGRACE, a to jedině správně pokrokově

J. Kanioková 18.12.2020 16:04

R^R^R^

L. Severa 18.12.2020 10:58

Trochu přehnané. Podle autota článku jsem asi byl také diletantem, když jsem externě učil ma VŠ.

L. Severa 18.12.2020 10:59

lépe "na VŠ"

P. 1 18.12.2020 10:53

Faktem každopádně je to, že ve srovnání se škodami, které napáchali burešovy nekompetentní podržtašky valachová a plaga, které předstíraly, že řídí školství (např. inkluze a destrukce státní maturity) je tohle nepodstatná až mikroskopická záležitost.

P. 1 18.12.2020 10:48

Autor předstírá, že tvz. DPSka, tedy doplňkové pedagogické studium, což je papír, který opravňuje učit, udělá z toho "odborníka" učitele. Neudělá. Realitou je, že ve školství chybí učitelé odborného výcviku.

J. Plíva 18.12.2020 10:01

Myslím, obecně vzato, že pedagogické vzdělání nedělá dobrého učitele. Hlavní vlastností dobrého učitele není znalost pedagogiky, ale znalost látky. Walter Lewin, který učí fyziku na MIT, nemá žádné pedagogické vzdělání, má ale jakýsi talent k učení, bůhví, kde ho vzal. Ale především ovládá fyziku do nejmenších detailů. Kvalitu nelze zajistit shora, je potřeba konkurence mezi učiteli, mezi školami. A konkurence není možná, pokud je školství státní centrálně řízený produkt.

V. Braun 18.12.2020 11:59

MIT a druhý stupeň základní školy je trochu rozdíl. Pro učení dětí se jisté pedagogické znalosti mohou hodit.

J. Plíva 18.12.2020 13:13

Máte pravdu je to rozdíl. Chtěl jsem říci, že učitel, který pořádně neovládá látku, tak mu nepomůže žádná pedagogika, protože nepozná, co je více a měně důležité, co má zdůraznit, co může vynechat, co je třeba si hlavně pamatovat. Když to má takový učitel na ZŠ v osnovách, když to za něj vymyslel nějaký pedagog na ministerstvu, a když ten učitel neovládá pořádně látku, tak mu ty osnovy nepomohou.

S. Rádl 18.12.2020 10:00

Role dobrých odborníků z praxe nastává na středních školách odborného zaměření a na školách vysokých. Na základních školách jde hlavně o pedagogické schopnosti, odbornost si každý schopný učitel nastuduje.

Mimochodem, kdyby se zrušil ten Eduin, přispělo by to ke zvýšení úrovně našeho školství. A pan Kartouz by se mohl plně věnovat vyhledávání "fake news", na což je samozvaným odborníkem...

M. Miky 18.12.2020 9:15

Vy jste se porad strachovali, co budou delat absolventi, absolventi a dalsi absolvujici mezipohlavi z genderstudies a podobnych pa-oboru, kdyz uz neni dosti mista v politickych ziskovkach. A tady je reseni a by jej smahem zavrhujete! Jeste nam nove kadry, kovane soudruzky, soudruzi a soudrunecomezi obohati nase deti o nejnovejsi poznatky z novych spickovych pa-ved. Ale cist, psat, pocitat a racionalne myslet je asi budeme muset naucit sami.

J. Kouk 18.12.2020 9:08

Doktor jako doktor :)) jen tak dál...

J. Kouk 18.12.2020 9:15

Konec konců, když traktorista mohl dělat ministra vnitra a chemik ministra financí, tak čemu se divit... Jenom si říkám, jestli stejnou metodou postupovalo Německo když se vykradené a zničené po roce 1945 za30 let dostalo na nejvyšší ekonomiku s nejvyšší životní urovni.. my neměli rozbitého nic a díky odborníkům přes vsechno jsme dosáhli toho, co každý vidí.

V. Mokrý 18.12.2020 6:17

Učitelská profese je už dávno potopena a to všemožnými experimenty (a všelijakými příživníky, kteří dostali prostor ve školství ) v průběhu 30let, od r.1989.

V. Pokorný 18.12.2020 9:25

Zdravím. Velmi správná a pravdivá připomínka! Ano, je to tak. Učitelé však sami přispěli a přispívají k degradaci svého poslání a povolání. Mějte se.

P. 1 18.12.2020 10:40

Všelijakými experimenty byla učitelská profese potopena dávno před rokem 1989. Stačí si vzpomenout na komoušského ministra školství, neblahé paměti a jeho "mentiony".

P. 1 18.12.2020 10:49

.. komoušského ministra školsktví Kahudu, neblahé paměti...

J. Strakoš 18.12.2020 6:15

Situace není tak tragická, jak to autor popisuje. Osobně tuto změnu vítám.

Ředitel je zodpovědný za kvalitu výuky a rodiče sledují, kde posílají svě děti, takže zpětná vazba nějaká je i dnes. O inspekcích nemluvě.

Navíc není pravděpodobné, že by architekt učil češtinu - na to jsou většinou k dispozici vystudovaní učitelé. Problém je třeba v rozdílnosti množin oborů a předmětů: Může inženýr - promovaný strojař učit Technické kreslení? Asi ano, i když to po škole nikdy nedělal. Může stejný inženýr-strojař, který po škole dělá jen v IT, učit Informatiku? No, papírově ne, byť má dobré předpoklady.

A výše uvedené může být důvod, proč si lidé z praxe nechtějí udělat pedagogické minimum - třeba nejistota, jak a zda vůbec se jim bude započítávat praxe, jak a vůbec budou moci učit.

J. Pokoutný 18.12.2020 8:41

Jestli to není tak, že uplatnění v (ne)ziskovkách už trpí přetlakem a je nutno všechny ty nezaměstnatelné "probuzené" absolventy filosofických a sociálních fakult někam upíchnout. Zatím totiž "dlouhá cesta institucemi" u nás neprobíhá tak skvěle jako na Západě, zejména díky ne až tak probuzeným školám.

S. Stoklásek 18.12.2020 8:50

Bingo. Dobrá úvaha. Částečně můžete mít pravdu. Kde je přísavka "všechno špatně" Bob Kartouz tam jde o prachy.

J. Strakoš 18.12.2020 8:53

To samozřejmě nemohu vyloučit, na druhou stranu právě tito absolventi by již nyní neměli mít problém s pedagogickým minimem a v rámci filozofie se dá učit skoro všechno.

J. Jurax 18.12.2020 15:05

V rámci filozofie se dá učit skoro všechno, to ano, ale blbě. Opravdu při výuce neškodí rozumět oboru, který vyučujete, což se u filozofa nedá předpokládat; ledaže by učil filosofii. Myslíte, že standardní pfilozóf ví, co je to diskriminant kvadratické rovnice a k čemu je dobrý? Nebo vyloží Ohmův zákon?