20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

POLITIKA: Nová vláda asi nechápe fyzikální zákony

Pětikoalice poodkryla karty, se kterými chce po svém ustavení hrát. Unijní plán Green Deal zřejmě považuje za dobrý nápad. Zda budeme mít dostatek elektřiny, tím se připravované programové prohlášení nové vlády nezabývá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lukavsky 11.11.2021 7:03

"europoslanec TOP 09 Luděk Niedermayer" není to omyl? Není za KDU? Když se budeme hodně modlit tak sv.Petr zařídí, že Slunce a větry se budou hezky střídat a doplňovat. Jak prosté drahý Watsone! J.L. end

J. Hoza 11.11.2021 7:17

Všichni občané budou povinně žrát jen luštěniny a větry budou zajištěny ;-)

J. Pankovic 11.11.2021 6:28

....obávám se, že zdraží i ebonitové tyče, o liščích ocasech nemluvím, ty už nejsou k sehnání dávno ;-)

K. Wágner 11.11.2021 6:21

Pokud jde o ty slavné větrné elektrárny: Belgický pár žijící ve Francii si stěžoval na poškozené zdraví kvůli tomu, že žil v blízkosti větrné farmy. Francouzský soud uznal, že dvojice utrpěla „turbínový syndrom“ a přiznal jí odškodné. Jde o první případ takového druhu.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/francie-vetrne-farmy-turbiny-soud-odskodne.A211108_150652_zahranicni_jhr

A. Forman 11.11.2021 7:22

Velice zajímavá informace..... takže kvůli eko zdroji energie se eko vykácel les.....

R. Langer 11.11.2021 6:02

A bude hůř! ;-)

S. Ševeček 11.11.2021 0:53

Dobře Nám tak !

J. Bartoš 11.11.2021 0:40

Dobře nám tak!

J. Novák 11.11.2021 0:16

ČR bude pořád jenom slibovat a zadávat cizákům zakázky namísto českým podnikům z ruky při OPEN BOOK a s přijatelnou rychlostí dostavět ETE shodné technologie s ETE12 vybavenou digitálním řídícím systémem Westinghouse s opcí licence na další bloky.

Vládní jednoduché rozhodnutí: založit Státní podnik NEEZ, za Nouzového stavu k odvrácení energetické nouze a udržení energetického blahobytu širokých vrstev obyvatelstva ČR ROZHODNĚ oslovit vybrané české dodavatele k realizaci 2 shodných bloků na lokalitě Temelín shodné technologie s ETE12.s co nejrychleji stavbu ETE34 zahájenou. EDU5 běží příprava na tendr a uvidíme nakolik je výhodné jenom jednat a slibovat!

Pozn. Čína postaví 50 JE do r. 2060 za 500 mld. USD (min. 100 bloků)

J. Vlk 11.11.2021 7:53

Zní to logicky, vzhledem k mnoha okolnostem vychází nejlépe dostavba 2 bloků Temelína. Mnohé je možné dělat lépe, neopakovat zcela minulost : kvalitnější současné komponenty, zařízení, materiály, technologické postupy, zlepšit proces výstavby. Při současném využití výpočetní techniky a nových technologií není pořízení JE tak složité. Otázka financí, pokud nebudeme kupovat JE na klíč a budou-li garance státu, má také řešení.

J. Nevrkla 11.11.2021 8:09

Vám už něco vychází, aniž znáte náklady?

Nová doba už se nebude zdržovat nějakým počítáním? Tak to brzy skonči doba osvícení a začne doba temna.

J. Vlk 11.11.2021 8:18

Cena za projekt, komponenty primáru, sekundáru, část elektro a SKŘ jsou v podstatě známé. Výrobci si konkurují a ceny v těchto oborech se nechají vypočítat.

Z hlediska ceny je problémem výstavba a spouštění. Dnes činí asi 45% z celkových nákladů, právě zde dochází k navyšování ceny, vícepráce, změny a hlavně prodlužování projektu, které značně prodražuje investici. Tyto oblasti je třeba mít pod kontrolou a umět je řídit. Nevěřte na cenu uvedenou v nabídce tendru !

J. Nevrkla 11.11.2021 8:25

Před Vrběticemi se psalo o dostavbě Dukovan za asi 160 miliard. Od té doby už jsem četl o 250-400 miliardách. A teď nastává vysoká inflace, neochota pokrokových bank do takové věci investovat, vysoké dluhy a schodky státního rozpočtu. Každá koruna bude dobrá. A do toho očekávám velkou hospodářskou krizi a tím snížené požadavky na energii. Myslím, že se žádného nového jaderného bloku velmi dlouho nedočkáme.

O. Vašíček 11.11.2021 9:56

Bohužel máte pravdu. Ale je v tom vidět ta krátkozrakost vlád. Vidí jen od zvolení na 4 roky. Stavba JE je, v nejlepším případě, 5-6 let. :) Mimo jejich rozlišovací schopnost.

V době krize se nic stavět nebude a v době možného růstu nebude energie, takže žádný růst nenastane. Čekají nás pěkné vyhlídky. :)

Přitom právě v době očekávaných problémů je nejlépe se připravit na konjunkci. Pak už je pozdě. Předběhnou nás ti, co se včas připravili.

Čím "čistší" průmysl, tím energeticky náročnější. Pokud chceme dále patřit mezi průmyslové země (a moc možností nemáme, turistickým rájem s bílými plážemi asi nejsme :)), tak by jsem pro to měli připravovat i infrastrukturu. Mít dostatek stabilní a levné energie, vzdělané techniky a šikovné lidi.

Ve světě bude hlad po technicky zdatných lidech a eko průmyslu (nemyslím tak výrobu větrníků, ale ekologickou výrobu, např. železa :)). Zde máme ty příležitosti. Vyvíjet eko technologie a zavádět je do praxe. Např. vodíková metalurgie.

J. Nevrkla 11.11.2021 10:29

Já jsem i k tomu ekoprumyslu skeptický. O vodíkové metalurgii nic nevím. Na vodíkové pohony názor mám - že je to nesmyslná móda, že budou vždy podstatně dražší než konvenční, že o ně zákazníci z pochopitelných důvodu nebudou mít zájem..

O. Vašíček 11.11.2021 10:57

Ten ekoprůmysl se vyvine. A nenarážím na současný populistický trend. Je to běžný evoluční proces. Stejné jako v automobilismu (před řízením z Bruselu). Neznám majitele auta, který by si vybíral např.: rodinné auto a ze dvou prostorově, bezpečnostně, apod. si vybral to s větší spotřebou. Pokud se nejedná o sběratele apod. :)

Pokud zajistím dostatek "levné" energie, může dávat vodíková metalurgie smysl. Vesměs se to vše jen zkouší a hledají se nové technologie, ale je to jedna z cesta.

Vodíková auta ukáže čas. Při současné technice je to obdobný problém jako s elektroauty a nedávají zatím smysl. Tady se na správnou technologii ještě čeká :). Zatím by i neregulovaný trh s auty dával lepší smysl a byl možná i zelenější než je nyní. Konkrétní "vylhané" emise nejsou jediný ukazatel ekologického provozu. Ale tady mám dojem, že automobilová lobby jde Bruselu naruku a jen naoko se tváří, jak ji to vadí. Jak jinak by beztrestně mohli zničit konkurenci (kolik automobilek zůstalo - mělo prostředky na vývoj a výrobu podle nejnovějších norem?) a vyrábět dražší auta smenší životností. A elektroata jsou pro výrobce svatý grál! Je to nechutně drahé. Po čas "krátké" životnosti to má minimum nákladů na servis - minimální reklamace a přesně stanovenou životnost, po které je to nepoužitelné a neopravitelné. Co více by si mohl výrobce přát. A navíc je to nařízené vládou! :)

J. Nevrkla 11.11.2021 14:50

Já budu pesimističtější. Elektroauta jsou a budou nepraktická a drahá, lidé nebudou mít zájem a nebudou moci si je dovolit, náklady na vývoj a výrobu se jim nevrátí, budou čelit bankrotu, bude se zvyšovat nezaměstnanost, spirála sestupu se roztočí.

O. Vašíček 11.11.2021 16:26

Tady nejde o lidi. Automobilky živý korporát. A ty musí mít možnost jezdit. A když nebude nic jiného (na ojetinu úvěr nedostaneš a neodepíšeš z daní), tak budou kupovat elektroauta. A to každé 2-3 roky. Stejně jako nyní. :)

J. Nevrkla 11.11.2021 16:47

Korporace to nezachrání. Stejně se budou dostávat do potíží a budou šetřit.

J. Novák 11.11.2021 11:34

Díky za podporu!!

F. Kusák 11.11.2021 8:47

Čínu bych nechal být, myslím, že zrovna v oblasti ekologie i vlastních možností, dělá maximum. A s plánovanými uhelnými elektrárnami je to jinak, zjistěte si více.

No a u výstavby nových JE, či rozšíření stávajících u nás jsme se dostali do absurdní situace právě oddělením výroby elektřiny od prodeje. Ano, pokud to bude čistě byznys, proč ne, ale stát a daňové poplatníky bychom do toho nezatahoval. Nebo chcete stavět JE pro jiné a sám nakupovat elektřinu na burze. A to samé platí pro zemní plyn, jenže tam už jsme jaksi mimo mísu. Vše, co bylo vystavěno z peněz státu patří jinému vlastníkovi, totiž Innogy (RWE). A jak etický se chová vůči svým odběratelům je k zamyšlení.

O. Vašíček 11.11.2021 10:02

Máte pravdu. Jediná Čína energetickou transformaci dělá správně a nejzeleněji.

Rychle staví moderní uhelné elektrárny, k nim současně staví JE, které trvají poněkud déle. Po dostavbě moderních uhelných vypne staré neekologické a postupně nahradí chybějící výkon rozestavěnými JE. Buduje i větrné a solární. I když v obrovských výkonech (je to Čína, musí mít vše největší :)), tak v celkovém mixu bude minoritní. Základem bude jádro a zbytek pro regulaci. Přitom budou mít dostatek regulačních moderních elektráren.

Ne jako u nás nebo v Německu. Nové moderní elektrárny odstaví, jádro nestaví a výpadky zachraňují staršími nebo plynem, který vozí z Ruska. :) Je to na hlavu a bez koncepce.

J. Novák 11.11.2021 10:57

v ČR ASEK dosáhly KONCEPCE stavu, že se ví co neplnit,.....informační zdroje, a jak a co ojebat....!!!!