21.5.2024 | Svátek má Monika


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L 8.7.2009 11:05

Re: tak jen že

Vyjmenoval jste to pekne. Jenze nic z toho se nestalo na Akademii ved CR. To jejich zvaneni by melo skoncit odchodem na pracak.

Apea 8.7.2009 11:01

Re: Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

Jaké konkrétní výsledky u BIS v Tv?Nepatuju se, kdy jsem se s nimi setkala naposledy. Leda citace z výroční zprávy, ve které objevila BIS, že Rusko má výzvědnou službu.

Zkuste něco srovnatelného s mediální informovaností o výsledcích týmu prof. Holého, o každém trochu větším archeologickém výzkumu apod. Ono to v TV je, jen to vesměs přecházíme jako ruch. A ovšem i tady dělá Akademie chybu, ono by totiž oproti hejtmanovi Rathovi opravdu měla trvat na tom, že pracovník AV to bude mít napsáno v titulku u jména - včera nebo předevčírem jsem zahlédla v popularizačním pořadu Tomáše Durdíka, pod jménem archeolog, ale ne Archeologický ústav Akademie věd, pár dní předtím prof. Charváta, pod jménem historik, nikoliv Orientální ústav AV ČR atd.

S tou váhou státu nemáte pravdu - AV ČR má svojí kapitolu ve státním rozpočtu právě tak jako BIS nebo ČSU.

S ČSU ji spojuje logicky víc věcí, Akademie i ČSU musejí občas vzhledem ke svému poslání produkovat informace, které se státní exekutivě zrovna nehodí do krámu, proto je dobré, když jsou to instituce, které nejsou přímo závislé na vládě. Ale i ty nejliberálnější státy, co se snažily o to, aby byly vůči společnosti co nejmenší, se nikdy neodvážily toho rizika, aby svojí váhou nezaštiťovaly vědu a vzdělání.

jan 8.7.2009 10:54

Re: Pan Čermák je trochu vedle

Ano, je to tak, že těch hloupých je vždycky víc, víc křičí, na všechno mají názor. A asi nikdy nepřemýšlí o svém životě v kontextu s dobou. Ten "bezcílný a nesmyslný" výzkum "tlučhubů a povalečů" v minulosti a současnosti mu dává tolik možností k plnému životu, jak chránit zdraví a život atd. Ale povídejte to někomu tak hloupému jako je pan Jantamos. Snad jeho děti budou jiné...

Carl 8.7.2009 10:50

Re: tak jen že

No pokud jde o prinos zakladniho vyzkumu pro spolecnost za poslednich treba 25 let, tak jde jmenovat treba objev giganticke magnetorezistance (GMR), ktera umoznila rust kapacity harddisku v poslednich 10 letech, materialovy vyzkum umoznuje stavet lehci letadla, tedy s mensi spotrebou, atd. Je to tedy spis rada mnoha mensich veci, ale na velke projekty opravdu chybelo dost penez a podpora. Je v zasade hotovy plan na vzorovou elektrarnu (ITER) na principu nuklearni syntezy, po tahanicich mezi EU a Japonskem se nakonec rozhodlo o vystavbe ve Francii, ale ted ten projekt prakticky paralizovalo skrtani vydaju.

lesov 8.7.2009 10:47

Re: Pan Čermák je trochu vedle

Holý, holý, není to ten chlapák ve vile u Berlusconiho? 8-o

Květoslav 8.7.2009 10:43

Re: Pan Čermák je trochu vedle

To je možné, že mu jednou bude do ouvej, ale jeho peníze chcete hned, nebo ne? Tak proč mu neřeknete, na co je chcete? Vážně si myslíte, že bude své peníze dávat někomu, kdo mu nadává do volů? Vědců je hodně, natažených dlaní ještě více. Když se bude daňový poplatník rozhodovat, komu mají jeho peníze jít, bude pro něj jednoduché ukázat, že vám ne.

Květoslav 8.7.2009 10:38

Re: Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

Konkrétní činnost BIS se objevuje v TV, statistický úřad má v jednom kuse nějaká čísla v novinách a podobně. A státní úřad může své financování opřít o sílu státu, což AV nemůže. Nemůže přikazovat, musí přesvědčovat a prosit. Musí jít až za lidmi, ne že udělá pro pár fandů přednášku. To se obrací na ty již přesvědčené. O Vesmíru ani nemluvím. Vědecké ústavy si jednoduše a prostě musí dělat PR a reklamu. Když to neudělají, nedostanou peníze. Tedy ty veřejné, nějakého sponzora samozřejmě najít mohou.

Květoslav 8.7.2009 10:31

Re: Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

Samozřejmě, že JE chybou daného ústavu, že o něm občan ví kulové. Je v zájmu toho kterého ústavu, aby svou činnost popularizoval. Jde mu o peníze, tak musí být schopen svou činnost obhájit. Pokud toto vědci nepochopí a nebudou se k lidem chovat jako ke svým donátorům, lidé je prostě platit nebudou. Proč bych měl své peníze dát někomu, kdo dělá cosi, co mi ani nechce říct, a ne třeba za dovolenou v Beskydech?

Postoj: já jsem ten chytrý, dej mi své prachy a drž hubu, je nejspolehlivější metodou, jak žádné peníze nedostat. Možná to bude nejlepší. Instituce plná namachrovaných ješitů zanikne a a na jejích troskách vznikne nová, která si bude lidí, jež ji platí, vážit.

Apea 8.7.2009 10:29

Re: Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

Zkuste mi vysvětlit pro "prostý lid", co dělá BIS, Nejvyšší kontrolní úřad, Statistický úřad apod. Tak, aby se to alespoň přibližně shodovalo s tím, co opravdu dělají (či by dělat měly). Ona by totiž Akademie neměla ze své podstaty šířit úplné polopravdy, a proto to musí být alespoň přibližně pravdivé.

A nejde při té propagaci o vědce a vědy, jde o instituci. Vědci vysvětlují, dělají to dost často a dost širokému publiku, jen se podívejte,  co je těch popularizačních přednášek a časopisů jako Vesmír, kolik populárně naučných knih vychází.

AV ČR platí v dnešní krizi za ledajakou chybu, hlavně za svojí dlouhodobou neschopnost uzavřít někdejší roztržku s vysokými školami (ta už pár let postrádá jakýkoliv věcný důvod) a také za to, že podcenila nebezpečí oné lobbystické struktury, která si říká Rada pro VaV a které se dokonce podařilo, aby byla posvěcena zákonem.

Platí také za lenost a snahu vyhnout se konfrontaci, nepíšeme recenze na špatné a ještě horší publikace a nenastavujeme obecný standard toho, co lze ještě brát jako vědeckou publikaci. Pak se divíme, že to za nás zkouší řešit jiní pomocí úřednických dekretů.

Jirka 8.7.2009 10:20

Re: To se jim to protestuje za delnicke penize

Chlapče, lehni si pod strom, zamysli se, počkej až uzraje jablko a pak se ti snad rozsvítí.

Jura Jurax 8.7.2009 10:12

Re: Věda byla politická odjakživa, o místech a úřadech se rozhodovalo jinde

Jojo - dojde na ně těsně předtím, než si naši volení zastupiči kvůli krizi sníží platy a omezí nedaněné náhrady ... ;-D

Jura Jurax 8.7.2009 10:11

Re: Vedci do ulic nepujdou

R^R^R^

Jura Jurax 8.7.2009 10:09

Re: Pan Čermák je trochu vedle

Ale fofrem přestane pohrdat, jak mu přijde do ouvej - třeba když onemocní nějakou škaredou chorobou a bude se jen klepat, aby mu výsledky práce těch namyšlených "mozkových kapacit" zachránily jeho čecháčkovský živůtek, a dobrovolně bude ochoten dát cokoliv, jen aby přežil, voni vole ;-€

hank bukowsky 8.7.2009 10:09

Re: Pan Čermák je trochu vedle

jestliže se budeme řídit přáními těch hloupějších ( a často dobrovolně hloupých), tak to vyjde ještě hůř. Není chybou vědců, že primitivové se chápou jednoduchých ideologických schémat při pohledu na svět (neb složitější ani nepochopí) a v bájné touze po zlatém teleti okamžitého profitu a jeho proměně na prožitek si nevidí ani na špičku nosu při svém primitivním počínání typu akce-reakce.

A nikde nebylo řečeno o pohrdání, pouze suché konstatování stavu.

Jura Jurax 8.7.2009 10:06

Re: To se jim to protestuje za delnicke penize

Hanku, nežerete maso a nerozumíte srandě ... ;-)

Jura Jurax 8.7.2009 10:05

Re: Pan Čermák je trochu vedle

Jantamosi, za domácí úlohu usilovně studujte, abyste pochopil, jako hovadinu jste zde napsal. Doufám, že Vám to bude něco platné, byť jsem celkem skeptický.

Abyste netápal, doporučuji Vám si povšimnout historie výzkumu a objevů profesora Holého - jistě víte, kdo to je i bez internetu.

hank bukowsky 8.7.2009 10:02

Re: Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

To, že veřejnost nedokáže pochopit, přece není vina těch nejchytřejších. To jsme zase u sdělování marxizmu masám.

Pro převážně hloupější politiky jsou jisté věci zajisté vděčnější. Jenže nemyslet na zítřejší den při každodenním rabování všeho hmotného na Zemi se jednou zastaví samo od sebe a kecy politiků to nevyřeší. A pokud nebudou připravena řešení ( a aplikovaný výzkum je nenajde, ten k tomu není určen, ani nebude mít kapacity, tak půjdete všichni zpátky mezi socky, chytráku.

Jura Jurax 8.7.2009 9:59

Re: Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

Hm - a dokázal byste srozumitelně vysvětlit důležitost ústavu genetiky nebo teoretické fyziky tak, aby tomu porozuměl nejen sprostný lid, ale i jeho volený zastupič?

Když se zeptáte prvního člověka na ulici, co dělá AV, co vám asi tak odpoví?  Hm, a když se téhož zeptáte, co dělá senát či sněmovna nebo NKÚ nebo ministerstvo vnitra nebo nejvyšší státní zastupitelství nebo ČMKOS, dovíte se - po odfiltrování vulgarit - vcelku taky kulové.

Když zanikne nějaký vědecký ústav, o jehož činnosti ví kulové, nepředstaví si nic. No, ono ale není chybou onoho ústavu, že občánek o něm ví kulové - jinými slovy nevzdělanost občánkova opravdu není starostí onoho ústavu, jakkoliv je pravda, že ani geniální občánek nemůže rozumět všemu.

Ovšem o politicích máte pravdu - pro ně je košile vždy bližší než kabát a jde jim výhradně o zisk a udržení koryt a prebend, takže se skutečně potrhlých vědátorů zastávat nebudou - najmě když o jejich činnosti kulové ví a naprosto jí nerozumí, protože politik přece musí rozumět všemu ...

Jirka 8.7.2009 9:59

Re: Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

Květoslave, jak barvitě s hrubkami vylíčeno. Akademie věd se svou jazykozpytnou větví na Vás nemá žádný vliv, což je její chyba.

Květoslav 8.7.2009 9:58

Re: Pan Čermák je trochu vedle

Ten čecháček s omezenou kapacitou mozku to platí. Právě jste mu dal jasný důvod s financováním namyšlených "mozkových kapacit" přestat. Nikdo nebude dobrovolně dávat své peníze někomu, kdo jím tak okatě pohrdá.

hank bukowsky 8.7.2009 9:55

Re: Pan Čermák je trochu vedle

je úžasné, jak čecháček na základě svoji značně malé a až neomezeně omezené kapacity mozku a k tomu patřící informační vybavenosti dokáže přijmout zásadní relevantní závěry. V jeho případě nám opravdu výzkum není potřeba. Jenom kdyby mu ještě někdo z idnes nebo jiných stejně inteligentních médii podal návod, jak používat kapesník k odstranění nudle u nosu.

Vy osobně, jakožto poměrně hloupý člověk, co má v hlavě pouze jednoduchá hesla od politruků z médií, se opravdu můžete přiklánět pouze k jednoduchým řešením podobných trotlů. A i ten kapesník, i housku vám museli vymyslet jiní.

O vědě nemáte ani páru, ale puzení přednášet hlouposti typického čecháčka máte veliké.

knihovnik 8.7.2009 9:54

Re: R.

za slavu si koupis tolik jako za vitezstvi nasich hochu na mistrovstvi v hokeji. H o v n o .

knihovnik 8.7.2009 9:52

Re: Pan Čermák je trochu vedle

informacni povinnosti akademickych ustavu, ktere maji stutu v.v.i. jsou definovane zakonem a muzete si je najit na webech ustavu, rekl bych ze se vlamujete do otevrene stodoly.

a uplne mimochodem, myslirte, ze jako obcan USA byste mel vetsi slovo, kam a jak ddistribuuje penize na zakladni vyzkum NAtiona Science Foundation.

vzvanilku.

Jura Jurax 8.7.2009 9:51

Souhlas

ono s blbostí našich politiků je nutno počítata jako s faktem.  :-/

A to přitom není strany, co by se nebila v předvolebním boji v kosmatou hruď, že její prioritou vždy byly,  jsou a budou věda, výzkum, vzdělání, neboť jedině ty zaručují konkurenceschopnost země, co nesedí zadkem na naftě, zemním plynu či jiné komoditě a jejíž pracující nechtějí dělat za plat obvyklý v Číně či Malajsii, zato ale chtějí životní úroveň obvyklou v evropských zemích nepostižených budováním socialistické společnosti. Poznámka mimo téma: přijde mi ale, že EU pomalu začíná tu socialistickou společnost budovat taky, akorát začíná z jiného směru ... :-/

Květoslav 8.7.2009 9:49

Vědečtí pracovníci jen sklízejí, co zasili

Když se zeptáte prvního člověka na ulici, co dělá AV, co vám asi tak odpoví? Je-li nějaká instituce placena z veřejných peněz, musí být schopna tu veřejnost přesvědčit, aby jí peníze dávala. Lidé v AV jsou zvyklí lobovat u papalášů, ale nejsou zvyklí prodávat svou práci veřejnosti - daňovým poplatníkům, voličům.

Když zemědělci bračí, že budou muset vybít krávy a nebude mléko, každí si nějaké důsledky (i když možná nesprávně) představí. Když zanikne nějaký vědecký ústav, o jehož činnosti ví kulové, nepředstaví si nic. Pro politika je tedy mnohem vděčnější zastat se zemědělců nebo třeba učitelů, než vědců. Zrušení školy vadí spoustě lidí, jejichž děti do ní chodí, zrušení vědeckého pracoviště vadí akorát těm, co jsou v něm zaměstnáni, a to ještě ne všem.

hank bukowsky 8.7.2009 9:44

Re: Tahle společnost

a vy čerpáte ty moudra na základě jakých informací a jakého vědění o stavu vědy u nás?

Jantamos 8.7.2009 9:44

Pan Čermák je trochu vedle

Pane Čermáku,

jestli Vám nevadí nějaký ten peníz (malý zlomek daní) vyhodit oknem (nevím jak jinak nazvat "výzkum", který si, dle Vaší formulace v článku, neklade žádný cíl ani smysl), budiž Vám to přáno a je to Vaše plné právo. Co je ale na Vašem článku zásadně vadné, je postoj, že MY VŠICHNI, nehledě na NÁŠ OSOBNÍ NÁZOR, bychom měli na základě VAŠEHO OSOBNÍHO NÁZORU přispívat na "základní výzkum" tak jak jej definujete, tedy výzkum bezcílný a nesmyslný (nemající cíle ani smyslu).

Prosím, založte si společnost stejně smýšlejících lidí, kteří chtějí financovat základní výzkum, a financujte jej. Financovat pofiderní výzkumy bez jasných cílů, měřitelných výsledků a samozřejmě kontroly je z veřejných peněz nemravné. Pokud někomu beru peníze bez možnosti, aby reálně rozhodoval, musím poskytnout kompletní vyúčtování, musím udělat kontrolu a zveřejnit její výsledky, aby bylo možné činnosti financované z daní usměrňovat alespoň částečně v rámci demokratického politického procesu.

Pokud chce AV pouze peníze a na připomínky říká "do toho co děláme s vašimi penězi vám nic není", pak je něco ve velkém nepořádku a taková instituce by musela být neprodleně zrušena.

Já osobně bych se mnohem raději přikláněl k soukromému financování výzkumu, než k organizovanému příživnictví neschopných tlučhubů a povalečů. Ano tlučhubů a povalečů, protože ti, kdo mají výsledky, financování mají zajištěno z grantů od svých "zákazníků", na rozdíl od těch, kteří pouze konzumují námi vytvořené daně.

hank bukowsky 8.7.2009 9:41

Re: Vi nekdo, kdo zalozil Vladni radu pro vedu a rozvoj? Vi nekdo ...

Ve vládní radě pro vědu jsou politici jako např. Walter Bartoš, který spolu s vědou usiluje i o likvidaci školství.

Co myslíte státní podporou výzkumu v soukromých podnicích? Nejprve si ujasněte, že aplikovaná věda je pouhým zlepšovatelstvím a technickým řešením výsledků základního výzkumu. Bez něj není co aplikovat, pouze technicky vylepšovat. A technická vylepšení mají svoje hranice. Pak už následuje pouze reklama na starý výrobek v novém dizajnu.

8.7.2009 9:39

Causa chřipkové vakciny:

Jen díky vysoké kvalitě českomoravských vědeckých pracovišť jsme se nestali pokusnými králíky při výrobě prasečí chřipky. Když byla u nás sabotáž odhalena, rozjeli tu chřipku raději v Mexiku.

8.7.2009 9:36

to je hloupost

Výsledky práce se musí uplatnit i v zahraničí, nikoli sami tvůrci.

Není důležité, kde vymyšleno, důležité kde vyrobeno a nejdůležitější kde prodáno. Ovšem pokud bude vymýšleno jinde než u nás, půjdou peníze z výroby i z prodeje jinam než k nám.