22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

POLITIKA: Mezi Paroubkem a lidskými právy je čínská zeď

Do Prahy brzy přicestuje Wen Ťia-pao, předseda vlády Číny, jíž premiér Paroubek nabídl Českou republiku jako základnu k pronikání do Evropy. A to i za cenu, že náš kabinet rezignuje na obhajobu lidských práv. Tento přístup považuji nejen za nevýhodný pro naši zemi, ale i za morálně a politicky zcela nepřijatelný. V jádru Paroubkova přístupu stojí mravně pochybné a politicky neodůvodněné přesvědčení, že existuje přímá souvislost mezi kritikou porušování lidských práv v Číně a možností s ní obchodovat. Předseda vlády chce proto opět diskusi o lidských právech smést ze stolu; zřejmě v naději na účast na čínském ekonomickém zázraku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jaka 11.11.2005 10:18

Teprve jsem si přečetla víc příspěvků,

takže tak nerealistický pohled na tohle téma jsem fakt nečekala. Čína není standardní partner na trhu, je to velmi záludný partner.. Čingischánovo tažení jinou formou..
Novák 11.11.2005 10:12

Topolánku ODEJDI !!!!

Nesouhlasím s politikou praktikovanou panem premiérem Paroubkem (zejména s jeho představou "sociálního státu"), ale s jeho pragmatismem v přístupu k Číně SOUHLASÍM. O čínský trh je sváděn tvrdý konkurenční boj v celosvětovém měřítku a nedodržování "lidských práv" v evropském pojetí nikoho z těchto soupeřů nezajímá (stejně jsou -  v konkrétních podmínkách země s miliardou obyvatel a jinou kulturní tradicí -  v plném rozsahu prakticky  nerealizovatelná). Doporučuji vzpomenout na "bojovníky proti obchodu se zbraněmi". Tehdy ještě Československo na nátlak těchto bojovníků omezilo zbrojní výrobu a obchod - výsledkem bylo obsazení trhu konkurencí za hlasitého potlesku našim humanistům. Pokud chce jít ODS stejnou cestu nemám koho volit. ČSSD ( a tím méně KSČM) volit nechci, ale humanistické snílky ( ke kterým se ODS přiřazuje) odmítám.
Jaka 11.11.2005 10:07

A věří snad tady někdo, že Čína tím sleduje vztah oboustranně výhodný?

I Kanuk tu napsal: "že Čína je největší věřitel USA". Kdepák, jde jen a jen o expanzi do západních zemí přes nás. Potřebuje získat trhy.. I odhlédnouc od lidských práv nelze přehlížet rizika, obrovská.. Jakkoli se modernizuje, je tam totality a demagogie až běda, a ještě dlouho bude ohrožovat trhy svými nepatřičně nízkými cenami, což jde na úkor svých občanů. Nehodnoťte Čínu podle situace na pobřeží, či kolem Hongkongu. Informace odtamtud vytvářejí kouřovou clonu pro komunistické poddanství. Obávám se, po různých zprávách o zadržovaném zboží v evropských přístavech a nejspíš i amerických,po úspěšných zátazích celníků, že po těchto černotách se Čína snaží hledat oficiální cesty, jak se zmocnit trhů. Nevěřím Číně, jako zemi, která ignoruje potřebu standardní životní úrovně pro své občany, na jejichž úkor tvoří dumpingové ceny a plíživě se snaží zmocnit trhů. Už jen její akce s cenami vykupovaných kovů mi stačila.
Rick 11.11.2005 9:58

Re: Re: Lidska prava?

Divate se na Slovensko pres cikany, kteri prisli do Cech ze Slovenska, aby se meli lepe. Co vite jeste o Slovenske situaci, nez to, co se doctete z Ceskych novin? Ja sem zil na Slovensku poslednich 6 let a uz tam neziju. Protoze znam i zivot jinde, (i v Cesku) je dost tezko mi vyvracet fakty.
Brožová 11.11.2005 9:55

Čína

Pane Topolánku, nejvíc prospějete své straně,pokud budete mlčet.Nedávno jste zaperlil větou,že při volbách v Iráku bylo použito výtvarného ztvárnění držících se rukou,které je z vaší dílny a bylo též vámi u voleb použito.Jednak vám to zase až tak nepomohlo, v případě druhém se vaše přirovnání rovná černému humoru.K obchodu s Čínou jen asi to,ci již tady bylo řečeno.Snad ještě jako dodatek,že USA Číně dluží peněz jako maku a dejte si pozor,aby na Vás nebylo z této strany děláno BU Bu Bu.Čína není Kuba.
Žulový Aston 11.11.2005 9:54

je to velmi bystrý článek a hluboce analytický.

Bylo by vhodné názory (stále ještě) předsedy ODS vydat knižně. Třeba pod názvem Kouzlo nechtěného - pochvalný a děkovný doslov by mohl napsat Jiří Paroubek. Myslím, že by ho napsal rád. 
Kanuk 11.11.2005 9:32

Re: Re: Kde ČR mohla být? V nevymahatelných dluzích. Varšavská smlouva skončila.

...výroba zastaralých zbraní...Jako třeba Škorpion.
Aero Vodochody. Letecké továrny byly sanovány státem za první republiky. A kde by asi byli američtí výrobci letadel, kdyby stát jim "nezadával kontrakty na vývoj" a nekupoval od nich vojenská letadla za cenu, která nemá nic společného s výrobními náklady.
Ladislav N. 11.11.2005 9:20

Re: Znovu se ukazuje...

že Klaus má VŽDY pravdu! :-D
Ladislav N. 11.11.2005 9:18

Re: Kde ČR mohla být? V nevymahatelných dluzích. Varšavská smlouva skončila.

Zajímavé, jak někteří věří v moc jednoho člověka ovládat výrobu zbraní a její přechod z všelidového do soukromého vlastnictví... Opravdu to byl Havel, který "zastavil" výrobu zastaralých zbraní? Opravdu právě tohle byla komodita, za niž byl někdo ochoten platit a ještě včas? (Viz "perpektivní" státem podporované Aero Vodochody a pod.) Kde je jim všem dnes konec? Co vyrábějí?
I-Worm 11.11.2005 9:11

Omlouvám se, Václav Klaus je správně

Aleš P. 11.11.2005 9:10

K článku

1. SPrávně je zde napsáno ,že Čína obchoduje s USA,Japonskem určitě i s Ruskem.Myslíte že obchodník z USA se ptá na dodržování lidských práv v Číně? Neptá.
Pokud se mi budeme ptát ,nebudeme obchodovat.
2..Obchodní kontrakty bych spíše viděl v zakázkách pro těžký strojírenství(zde je na co navazovat) než pro lehký průmyls.Pak je blbost mluvit o velké ceně naší práce.Nebudeme tam vozit něco co tam mají.Např boty,textil apod.
Obchod by se měl týkat např.výstavby elektráren,fabrik(ŠKODA Plzeň,Škoda Ml.Boleslav) Dopravní stavby železnice silnice.To by bylo přínosem pro naše firmy i objemem peněz.
I-Worm 11.11.2005 9:10

Znovu se ukazuje

že měl Václav Klus pravdu.
Jaroslav 11.11.2005 9:08

Ten Topolánek to vážně nemá v hlavě v pořádku

přiznejte se odeesáci, kdo z vás ho na sjezdu volil za předsedu? Co Topolánek vlastně vystudoval? Nějakou technickou školu?
herdekbabka 11.11.2005 9:06

jen mne tak napadlo - neměl by autor své - jistě DRAZE placené poradce

a psavce vyměnit? Vždyť kopou za úplně jinou stranu, nebo že by zaměstnával rodinné příslušníky, ktěrým jde o peníze až - -- úplně na prvním stupínku???? 
loula 11.11.2005 8:58

Re: Kde ČR mohla být

ale vážně, zcela bez vazby na pana Topolánka, nějak nechápu Havlovu integritu. Čínu odsoudil, Kubu jakbysmet, ale jel na přátelskou návštěvu do saudské Arabie a velice si tam notoval. Pouze se ptám, mají tam ženy volební právo?
Kanuk 11.11.2005 8:53

Kde ČR mohla být

nebýt aktivit jednoho pána, myslím, že se mu říká PravdaLáska, a iniciálky má VH, které vedly k tomu, že do posic českých (československých) výrobců zbrojního průmyslu na světovém trhu se natlačily bez obtíží jiné průmyslové státy, a uvalením "tabu" na obchod s Čínou připravily český průmysl o možnost přesunout svoje odbytiště ze zlodějské RVHP do oblasti, kde by za své výrobky dostal řádně zaplaceno.
Sisi 11.11.2005 8:48

Re: Lidska prava?

Na Slovensku se lidská práva určitě nedodržují. To potvrdí každý cikán. Omezili jim sociální příspěvky a kdo ted bude živit jejich děti? Proto houfně prchají do Čech, kde jsou lidská práva nade vše a oni tady svoje peníze dostanou. A nikdo tu po nich nebude chtít odpracovat veřejně prospěšné práce.
Mirek Šejna 11.11.2005 8:47

Pane Topolánku

tenhle článek si snad u Vás musel objednat sám Paroubek. Teď už jen zbývá čekat, kolik procent preferencí Vám to ubere a socanům přidá.
Kája 11.11.2005 8:42

Blázen

Topolánek, ten známý vzdělanec, opět trpí slovním průjmem a já čekám, kdy Čínu napadne i jinak, než slovně.To je první stádium paralýzy mozku.
loula 11.11.2005 8:14

Re: Ehm, ehm, pane Topolánku

ano, vzpomínám si na tu slovní přestřelku, jak Havel (podle Klause) ohrožuje obchodní zájmy Česka v Číně, protože se odvažuje něco blábolit o lidských právech, ba dokonce pozval dalajlamu. Ale zaboha si nemohu vzpomenout, jak na to tehdy reagoval pan Topolánek? Nevzpomínáte někdo?
herdekbabka 11.11.2005 8:07

jéééžiš- to je kouzelnej veletoč

tak autorovi vadí náš - v obchodní sféře neutrální postoj - k řešení lidských práv v Č9ně a zřejmě by chtěl - abychom s nimi neobchodovali. HMM - ale současně mu vůbec nevadí - že hlavní bijce za lidská práva tuhletu otázku úplně pomíjí když-  jak je ta čeština kouzelná  a dá se použít i obráceně -cituji:Čína bez uzardění obchoduje i se svými obchodními rivaly Japonskem a Spojenými státy a rovněž....  . V kontextu první části článku by přece mělo být: Spojené státy a Japonsko - navzdory tomu, že boj za lidská práva je jejich hlavní prioritou - bez uzardění š Čínou obchodují?????
Skoro to vypadá, jakoby autor neměl vůbec tušení že obchod celosvětově ovládá kasta, parta - prostě skupina lidí patrně celosvětový mix původu, která se vůbec nestará o politické či národnostní problémy -ale jen a jen o obchod. Trochu smutné konstatování od člověka, který má ambice stát se druhou - nejvyšší hlavou státu - ale jjnak - je to kouzelný začátek dne - tak tedy dobré ránko vespolek
 
franta 11.11.2005 7:29

Tak teď už vím

co je to ta názorová konzistence. Česky by se to dalo charakterizovat jako "jak se mi zrovna hodí". A pak je volte, když nikdy nevíte co si zrovna vymyslí !
Rick 11.11.2005 7:20

Lidska prava?

Proc si myslite, ze Cina se musi ptat sveta, jak ma nakladat se svym obyvatelstvem. Proc si myslite, ze by se Cina mela zahranicim nutit delat svou vnitrostatni politiku na zpusob Ceska. Nebo Francie. Nebo USA!!! Nebo snad Indie, vuci ktere nema nikdo nic? Co je platne mexicanum "dorzovani lidskych prav" v mexiku, kdyz tak houfne utikaji do USA? Myslite, ze treba na Slovensku se naklada s obyvateli demokraticky a ze se tam dodrzuji "lidska prava"? Mozna, ze mnohem mene nez v Cine.
Jan Hájek 11.11.2005 7:09

Ehm, ehm, pane Topolánku

Když si tak vzpomenu na nyní prof., prez., čest.předsedu Klause, dříve premiéra a jeho prohlášení o ohrožení obchodních styků s Čínou tehdy prezidentem Havlem, když Havel pozval dalajlámu do Česka, že pane Topolánku.
Kanuk 11.11.2005 5:27

Kdo se zardívá resp. nezardívá

Podle mého mínění, kdo se nezardívá jsou USA obchodující s Čínou tak vesele, že Čína je největší věřitel USA.
Ladislav N. 11.11.2005 5:13

Klaus by na Paroubkově místě udělal přesně to samé!

Klaus si na obhajobu lidských práv nikdy nepotrpěl a mám v živé paměti, jak se durdil, když  Havel pozval tibetského Dalajlámu na návštěvu do Česka, že prý nám to bude kazit kšefty s Čínou...
Zato se (později) sám vydal do Číny na 11 denní státní návštěvu v dubnu 2004 (16.4.2004 HongKong) ! Nechával se tam fotografovat s živou pandou, s voskovým Chaplinem v HongKongu, vozil se v rikše před zraky kameramanů a předváděl se, seč mohl. Co přesně tam dělal tak důležitého celých 11 dní (!!!), nebylo dostatečně jasné ani novinářům, kterým Klaus sdělil, že prý se dokonce i o lidských právech jednalo :-D
 
Topolánkův článek je zřejmě signálem zásadní změny v pohledu šéfa ODS na Čínu a na postoj nejsilnější politické strany k "bratříčkování se" s čínskými komunisty ve stylu "hlavně nedráždit a usmívat se"....
 
Tím, že Topolánek kritizuje Paroubka za činy, jež v mnohem větší míře předváděl Klaus, dává tedy najevo buď skutečnost, že jeho osobní postoje k budování vztahů s komunistickými totalitními režimy jsou zásadně odlišné od Klausových (resp. Paroubkových dnes), a nebo že věci "nedomyslel do souvislostí"...
Doufám, že správná je ta první.  
 
zalozak 11.11.2005 4:13

Re: Re: Hm, to jsem tedy nepochopil...

Vite Pumpescu, ono zakladem toho ne nekde neco kritizuji je predevsim to ze rozumim o co tam jde. Je jiste na miste kritizovat Cinu za to ze nezachazi s opozici prilis vybirave, je jiste spravne projevit nesouhlas se zpusobem kterym pacifikovali svoji "barevnou" revoluci ale je lacine se obouvat do nekoho u koho je to zrovna v mode ci - jako v pripade V.H - selektivne na prani velkeho zamorskeho spojence.
 
Je nesmyslne predvadet politicko, spolecenske exhibice na tema lidskych prav pri statni ci obchodni navsteve - a z pozice asiatu (v tomto pripade Cinanu) je to krajne nezdvorile. A hlavne nikomu - a zejmena uz ne tem postizenym  - to nepomuze. Je to jen sebestredna exibice lidi kteri se zviditelnuji za kazdou cenu. 
 
Nemam absolutne zadne sympatie ani ke vladnouci tride v Cine ani neschvaluji jejich metody. Nicmene naucil jsem se videt veci ne jen z titulku novin ci zvastu politiku a navic mel a mam prilezitost neco malo poznat sam ... a take jsem (i kdyz pouze castecne)  pochopit jak se na veci divaji ti kterych se to tyka. Pokuste se o to same -- a mozna zjistite ze oni veci nejsou zase az tak cernobile.
Pumpescu 11.11.2005 3:52

Re: Hm, to jsem tedy nepochopil...

Jo, to je von! To je ten "falešný humanrightista". :) Že to Klaus neřek rovnou.
zalozak 11.11.2005 3:44

Hm, to jsem tedy nepochopil...

Myslim ze lze kritizovat Paroubka za velikou radu veci ale zrovna v tom ze se rozhodl nepokracovat v takzvanem "lidskopravnim" pokrytectvi selektivniho radoby humanisty Havla mu spise slouzi ke cti.
Uff, pane Topolanek, tentokrat vedle jak ta jedle.
 
Me uz to prijde jako divadlo. Kde kdo se vymezuje na lidsky pravech v Cine opakujici do zblbnuti naucene fraze a komentare z tisku. Pricemz je to sarada opravdu o niceme... a navic je to trapne.
 
 
 
MeV 11.11.2005 3:33

ODS se chyta uz i lidskych prav...

Obavam se, ze pan predseda dostane vystraznou SMS od pana cestneho predsedy. Lidska prava jsou preci ideologie (levicova!) a spolu s NGO nam byla seslana dablem. Ja bych s obsahem dokonce i souhlasil (penize opravdu nejsou vsechno). Jenze dobre vim, ze kdyby byl Topolanek premier, tak bude s risi stredu jednat on - prave v duchu temnych tradic sve partaje. Jinak s Cinou je to pomerne dost slozite, ani Americane -na kterych na rozdil od Cechu svetove deni zalezi- uz nevedi jakou politiku maji do budoucna zaujimat. A mam tuseni, ze pokud nedojde k nejake dohode (v coz ja stale doufam), tak bude Formosa (i se svoji cerstvou demokracii) nakonec obetovana.