27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

POLITIKA: Kubera, nacismus a ekologie

Předseda Senátu Jaroslav Kubera hovořil v neděli v Terezíně na tryzně za oběti nacistické perzekuce. Pronesl tam projev, který byl podle mě na poměry české politiky nadstandardní a na poměry té současné zcela mimořádný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 23.5.2019 18:38

Bývalý komunista, tedy marxista, Kubera se musí nejprve

omluvit za svoje členství ve zločinecké organizaci ze zákona, tedy KSČ. A pak může moralizovat. To, co řekl v Terezíně sice sedí, ale komunisté nikdy neříkají to, co si skutečně myslí... Dzp.

J. Ticháček 23.5.2019 18:29

Autor je úplně mimo realitu.

A není sám. V tomto (nejen tomto) případě nejde o pochopení či nepochopení textu. A je tedy zcela zbytečné ten text rozebírat, vysvětlovat, nebo se dokonce snažit o dialog o smyslu toho projevu.

Věc se má tak, že pan Kubera, kdyby se k tomu rozhodl, měl, a má, plné právo vyjádřit svůj názor. A i kdyby zcela vědomě a cíleně skutečně položil rovnítko mezi ekologismus a nacismus, není na světě nikdo, kdo by byl oprávněn kvůli tomu tropit povyk. I když kdokoli by měl právo nesouhlasit. A nesouhlas projevit. Ještě lépe, je li v pozici zmíněných křiklounů, měl by ten nesouhlas také zdůvodnit.

Jenže v tomto, a v mnoha podobných případech nejde o souhlas či nesouhlas s obsahem sdělení. Jde o nesouhlas s osobou, která sděluje. Pan senátor je jednou z osob veřejného života, kterého tato skupina napadne při jakékoliv příležitosti. Kdyby řekl, že nemá rád pavouky, bude stejně zle.

Problém je někde jinde. Zcela pravidelně se spousta lidí pokouší těm hlasatelům slušnosti velmi slušně a velmi diplomaticky vysvětlovat, že se dopouštějí omylu. Ale oni se jej nedopouštějí. Oni nejsou slušní, udělají a napíší cokoli. To jen my, ti neslušní, se snažíme o dialog. Ale ono není s kým.

Možná přišel čas se vrátit k osvědčeným zvykům. Prostě se čas od času postavit a zařvat: "Proboha, drž hubu." Ona argumentace funguje pouze v případě, kdy je oponent ochoten ji vnímat. A není-li ochoten k dialogu, je marné být účastníkem jeho monologu. A abych nezapomněl, statisíce let druhů Homo Sapiens, a milióny let předtím fungovalo pár dobře umístěných facek. Například Hřebejkův reklamně-eurovolební šot v rádiu by si je opravdu zasloužil. Tady už není cesta k vysvětlování, k argumentaci, k dialogu. Jsou lidé, které je třeba nějak probudit z hlubokého snu.

P. Portwyn 23.5.2019 18:00

Re: Kuberův proslov

On nechce kandidovat, teda hlavně to nechce paní Kuberová...

P. Portwyn 23.5.2019 17:58

Re:

A musí se to hlídat!

J. Svoboda 23.5.2019 17:41

Re: nemístné politikaření

To je vtipné, pane Prokope.

A ještě něco: demokracie v myslích lidí schopných myslet nepotřebuje jakýkoliv přívlastek. Neliberální demokracie je nesmysl, liberální demokracie je právě tou cestou do totality.

Ś. Svobodová 23.5.2019 17:40

Re: Dokáží české elity pochopit text?

Já myslím, že tady nejde o pochopení nebo nepochopení textu. Jde o zneužití textu a sázku na to, že v rychlé době se málokdo bude snažit proslov dohledat a poslechnout si ho.

V. Novák 23.5.2019 17:39

Vzpomněl jsem si na film "Škola základ života", kde

profesorský sbor gymnázia zareaguje na (údajně lživé a drzé) tvrzení, že škola umlčuje kritické myšlení, tím, že studenta provinivšího se kritickým myšlením vyloučí ze školy...

Ś. Svobodová 23.5.2019 17:35

Re: nemístné politikaření

To je Váš pohled. Já naopak tvrdím, že je maximálně důležité poukazovat na totalitářské myšlení dnešních lidí. I když se dnes týká jiných -ismů, nakonec může vést ke stejnému výsledku. Kuberův výběr -ismů nebyl náhodný. Právě ony mají dnes již oběti - vězněné, společensky zlikvidované i mrtvé.

J. Svoboda 23.5.2019 17:35

Drahoš? - ČT?

Je to hrůza. Myšlení, natož kritické je mnoha lidem cizí. Reakce na Kuberův projev dokazují několik věcí. Jednak to, že jsme dobře nezvolili pana Drahoše prezidentem a jednak kvalitu a "vyváženost" ČT, kde se pan Kubal ptal stejným stylem, jako Kuberovi kritici.

P. Remeš 23.5.2019 17:27

Re: Naprostý siuhlas s článkem,

Ano, rozhodující je ta nesnášenlivost. A důkaz o ní ve svých vlastních hlavách podali právě ti protestující "liberálně demokratičtí" senátoři & comp.

P. Remeš 23.5.2019 17:24

Re: nemístné politikaření

Mohl jmenovat i jiné proudy. Ano, ale podle reakce, která následoval, jmenoval přesně ty proudy, jejichž nositelé v sobě mají totalitářské (= umlčující !) tendence ze všech nejsilnější. Je to přesné analogie toho, jako když muslimové začnou pálit auta, když někdo prohlásí, že muslimové jsou agresivní ...

Nalítli si 21 senátoři. Podali empirický důkaz pravdivosti Kuberova varování ...

J. Kanioková 23.5.2019 16:55

Národní stát se = totalita ?

budíček !

M. Prokop 23.5.2019 16:25

Re: I když Kuberovi rozumím

Ekologie zajisté nezavání totalitou. Ovšem chování některých (mnoha) ekologistů ano.

M. Prokop 23.5.2019 16:24

Re: nemístné politikaření

Další potrefený husák?

J. Kanioková 23.5.2019 16:15

Projev předsedy Senátu

na Terezínské tryzně (19.05.2019) - https://www.senat.cz/zpravodajstvi/zprava.php?ke_dni=21.05.2019&O=12&id=2713&from=V

J. Kanioková 23.5.2019 16:00

Celkem souhlas,

"nemají v sobě zakořeněné logicko-analytické myšlení" a nemají dostatečné životní zkušenosti. A jsou spíš o dost mladší než těch 35-40 let. A nezodpovědní ! Umí akorát kecat, nahánět si své ego. Vždyť k tomu je dnešní vzdělávací systém vede !

J. Kanioková 23.5.2019 15:51

Dokáží české elity pochopit text?

Ty pravdoláskovní a neolevičácké to nedokázaly nikdy.

M. Kolář 23.5.2019 15:43

Re: Naprostý siuhlas s článkem,

...a také zahalena do slov jako "neliberální demokracie", "demokracie bez přívlastků","přímá demokracie", " národní stát ", "slovanská vzájemnost", atd atd...

M. Kolář 23.5.2019 15:38

nemístné politikaření

Předseda Senátu Kubera si zkrátka ve svém projevu , jinak v některých pasážích docela dobrém, zapolitikařil. A to u tryzny, na daném místě a v daném kontextu, je poněkud nevhodné. Když už se rozhodl, že musí některé skutečné či domnělé (totalitní) hrozby takto konkretizovat, mohl klidně i zmínit třeba dnešní některé politické proudy, např. ty prosazující tzv. neliberální demokracii. Takové myšlení, při takto přísném a Kuberou v projevu použitém přístupu k ideovým směrům dnes v demokratickém diskursu používaným, v sobě jistě také nese možné proto-totalitní "podhoubí".. Asi potenciálně mnohem nebezpečnější, než nějaký ekologický či genderový "progresivismus" . A především v tom je problém Kuberova projevu ..Nemusel to dělat, nicméně se pokusil propojit nutnou reflexi totalitarismem indukované tragédie 20. století s dnešními politickými tématy a vyšla z toho tendenční jednostranná poznámka nepatřící do státnického projevu při dané příležitosti ..

Z. Lapil 23.5.2019 15:36

Re: Hodí se pořád

Skoumal. Viz odkaz.

B. Rameš 23.5.2019 15:32

Re: Jso dvě možnosti.

Hm, napadla mě zábavná myšlenka voleb podle IQ. třeba: 0 až 80 - jseš blbej jak punštok, můžeš volit leda prezidenta, 80 až 120 - můžeš volit do Dolní komory Parlamentu, 120 až 130 - můžeš volit do Horní komory Parlamentu, 130+ - co tady, proboha, ještě děláš?

B. Rameš 23.5.2019 15:22

Re:

Bohužel s nimi dostaneme přes držku i my starší a zakořeněnější, to je na tom hloupé :-)

B. Rameš 23.5.2019 15:19

Re: Hodí se pořád

Milé. Suchý?

V. Podracký 23.5.2019 15:05

I když Kuberovi rozumím

myslím si, že Kubera se nevyjádřil dosti jasně. Ale to asi nejde v krátkém proslovu. Upozornit ovšem na vzrůstající totalitu lze a to udělal, i když dejme tomu trochu nešikovně a málo zřetelně. Ekologie je to poslední, co zavání totalitou. Daleko více je třeba cenzura na FB nebo nevyrovnané a jednostranné pořady ČT. Politická korektnost k menšinám, nebo jednostranný výklad lidských práv, ve kterém Rus může být odmítnut v hotelu, ale cikán určitě ne, to by byla diskriminace. Vidíme vzrůstající zpolitizovanost kauz a nespravedlnost.

V. Pavelka 23.5.2019 14:40

Re: Nic proti, až na tu "namátku"

Náš pes zdvihl , víčko.

V. Pavelka 23.5.2019 14:37

No

V ČT vypukla shánka po pořadech které budou dokumentovat že jsou na spravedlivě čestné cestě , která nepodporuje dogma .

L. Severa 23.5.2019 14:29

Naprostý siuhlas s článkem,

ale v Kuberově projevu mně chybí, že: "Totalita a nesnášení jiného názoru může být zahalena také do slova liberální demokracie".

J. Vlček 23.5.2019 14:24

Re:

Nadále ovšem budu volit protiunijně SPD, poněvadž jedině protiunijní strany mohou přinutit samoládce EU začít přemýšlet o změnách jejich zprofanované unie. Budu tak činit v zájmu nás všech, tedy i těch mladých, a třeba i momentálně proti jejich vůli. I oni snad jednou ze své blbosti vyrostou.

J. Vlček 23.5.2019 14:03

Re:

Pane Kroupo, teď jste ťal do živého. Je to bohužel tak, jak to říkáte.

V. Pavelka 23.5.2019 14:03

No

Uchopily třeba Ekologii,a zuřivě brání jakékoliv kriticke ale, (což je normální vědecký přístup ve všech oblastech lidského bádání),. Viz. Mantru že 95% vědců na světě souhlasí s vlivem člověka na přeměnu počasí , atp.