29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

POLITIKA: Covid a vzdělanost

Stále častěji můžeme slyšet z úst ekonomů, sociologů či politologů, že největší dopad současné covidové krize nebude ten na ekonomiku, jakkoli bude obrovský, ale na vzdělanost školních dětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 13.11.2020 10:07

Zdravím ještě jednou.

Tvrdím, že klíčová otázka zní: Chceme školu, která každé dítě naučí právě to, co je v osnovách nebo jak se to teď jmenuje, nebo školu, která každé jednotlivé dítě naučí pokud možno vše, co je ono dítě schopné se naučit?

Ať dumám, jak dumám, v prvním případě nutně obětujeme jak děti méně schopné - je jedno, jestli z důvodů inteligenčních nebo kázeňských jedno jak diagnostikovaných/zdůvodněných (dříve či později přestanou stačit), tak děti výrazně schopnější.

Moje oblíbená formulace: chci tě vychovat jako nezávislou kreativní osobnost, tak si tady sedni a dělej, co ti řeknu.

Mně z toho vychází, že klasická škola docela dobře (vlastně už staletími ověřeno) umí učit děti průměrné, řekněme středních 80%. Zbylých 10% na jedné i druhé straně jednoduše neumí. Těm slabším snad pomůže doučování nebo nějak speciální škola, těm silnějším nepomůže nic. Kroužky nejsou argument: co je mi platné, že se v kroužku učím integrály, když si ve škole musím odsedět výklad malé násobilky.

P. Novotný 12.11.2020 10:25

Měl bych jednu poznámku k odstavci. kde autor vzpomíná na nervy u přijímaček na střední nebo vysokou školu nebo při maturitě. - Může být naprosto v klidu: na střední i vysokou školu v současnosti přijmou v podstatě každého, kdo projeví zájem. A strach z maturity? Ten už nemají; pokud je nějaký předmět obtížný (matematika) nebo se na něj nedej bože musí hodně šprtat, tak se prostě zruší nebo změkčí parametry.

No a tyto zástupy nevzdělaných absolventů (kteří nic neumí a neznají - vše je přece u pana Gůgla) opravdu "výkonnost celého národního hospodářství" nijak neovlivní. Myslím k lepšímu. Pouze se přesunou do front na úřadech práce, protože jejich praktická použitelnost je nulová. Samozřejmě ne všech, ale odhadem tak 60%.

Lupen

D. Zítko 12.11.2020 9:47

Se ženou máme stejný názor - zrušit celý školní rok a nechat všechny opakovat nebo učit přes prázdniny.

J. Vyskočil 12.11.2020 10:28

A děti by měly o rok delší dětinství. Nával školáků do první třídy by se dal zredukovat větším množstvím odkladů rozloženým do více let.

P. Selinger 12.11.2020 9:43

Nejlépe zrušit celý školní rok a nechat všechny ročník opakovat ;-)

T. Zlesa 12.11.2020 9:42

Autor přehání. Jedno velké plus to má, zatím nezmiňované - děti vidí, že jejich rodiče, a celá společnost, dbají o své rodiče a jsou schopni se proto zásadně omezit. Je to lepší než dva roky křesťanského náboženství a výuky k lásce k bližnímu. (Lepší je být nevzdělaný než mrtvý - pro ekonomy.)

J. Vyskočil 12.11.2020 9:23

Dají se pokrátit prázdniny. Děti už nemusí pomáhat rodičům o žních. Klidně to rozložit do více let. Pokud je to takový problém.

Kvůli tomu aby se děti poslali do třídy o pár týdnů dříve se reálně riskuje další vlna, kdy budou doma měsíc(e).

M. Šejna 12.11.2020 8:40

Já jsem zažil dvouměsíční uhelné, kdy jsem nemohl chodit do školy.

A jak správně tvrdí pan Jirsa, jsem díky tomu nevzdělaný a jsem asociál. A se mnou celá naše generace včetně pana Jirsy.

;-)

R. Langer 12.11.2020 11:47

Takže po dvou měsících byste už poslal děti do školy, demagogu Šejno, tak jste to myslel? Nebo jak? A jak dlouho byli děti doma na jaře? Není už to celkem víc než přes dva měsíce? :-P

M. Šejna 12.11.2020 13:53

Tím jsem, natvrdlý analfabete Langře, chtěl sdělit, že dvouměsíční uhelné prázdniny z naší generace udělaly nevzdělané asociály asi tak podobně, jako udělá současná absence školní docházky asociály z dnešních školáků.

Vy jste ale měl ty uhelné prázdniny nejspíš nepřetržitě celou školní docházku, když jste schopen napsat "děti byli".

:-P

S. Tomáš 12.11.2020 8:13

Neříkejte hop, pokud nepřeskočíte. Tam, kde nezavřeli školy zažívají další vlnu covidu

R. Langer 12.11.2020 11:49

Páni? A kolikátou že to vlastně? :-P

F. Navrátil 12.11.2020 7:50

Stejně jako autor se domnívám, že zastavení výuky v prvních a druhých ročnících základních škol a v absolventských ročnících učilišť a středních škol je ničím nepodložený nesmysl, který poškodí jak vzdělávání, tak rodinnou ekonomiku, protože alespoň jeden rodič musí zůstat doma a věnovat se učení. Naopak nesouhlasím s tím, že by měsíční výpadek ve výuce měl fatální dopad na vzdělanost a ekonomiku. Stejně jako se tak nestalo následkem uhelných prázdnin v minulosti. Podle poznatků početné pedagogické komunity je zhruba třetina biflovaných školních znalostí zbytečná a zdravé dítě je také ze svého myšlení brzy vytěsní.

V. Novák 12.11.2020 7:24

Že karanténa zhorší vzdělanost našich dětí, bych se nebál.

O to se postaralo 30 let deforem...

V. Mokrý 12.11.2020 7:45

1* R^

Tak jest !!

V. Pavelka 12.11.2020 10:28

Střední školy absolvuje mládež, která by za totáče neměla šanci být přijata . Celková uroven šla záměrně dolů!A tak jako ve všem, ti žáci kteří na to mají,(Intelektem a podporou z domova) budou vzdělaní . Ostatní ?Budou potravou pro politické kanony Neobolševizmu!

Z. Lapil 12.11.2020 12:04

Celá úroveň jde dolů mnohem déle. Máma s oblibou vykládala, že někdy v jejích pedagogických začátcích někdy v 50. letech (nebo dokonce jako studentům? To by muselo být hodně začátkem těch 50. let) jim líčili a slibovali, že TATO reforma už je ta definitivní a poslední.

Já si ze svého mládí pamatuju množiny, skupinové vyučování, osmitřídní ZDŠ (povinná devítiletá školní docházka zachována), čtyřleté učební obory s maturitou a zkrácení pozemního stavitelství na ČVUT z pěti na čtyři roky.

J. Jurax 12.11.2020 15:51

No, když musí mít kdekdo maturitu, neboť je to politické zadání, je nezbytné, aby byla méně náročná.

No a pro ty, co mají na víc, se ta úroveň byvších maturit dožene bakalářskými obory a vyššími odbornými školami, arciť za cenu ztráty dvou let.

A ve statistikách se tak objeví nejen potěšitelně vysoká vzdělanost středoškolská, nýbrž i vysokoškolská.

R. Langer 12.11.2020 11:50

No, tak se připravte, že bude ještě mnohem hůř... :-(

R. Vacek 12.11.2020 5:44

Ale vždyť stačí, aby vláda zajistila řádné fungování testování-trasování-karanténa a vir vychytáme. Máme řadu příkladů zemí, kde mají vládu, která toto plní a stačí od nich opisovat. Občané zajisté rádi pomůžou dodržováním 3R.

Pak budou otevřené školy a i hospody. Jejich zavírání je důsledkem neschopnosti vlády.

J. Vyskočil 12.11.2020 9:25

Přidal bych nezodpovědné chování (části) populace a možnost cestovat bez nutnosti testů.

R. Langer 12.11.2020 11:52

Řešením je se už na ten zatracený covid VY*RAT!

R. Vacek 12.11.2020 11:57

Tak to řeší pštrosi - teda aspoň se to říká. Strčí hlavu do písku a tygr zmizí.:-)

L. Písařík 12.11.2020 5:42

Pane Jirso a co byste udělal potom, co vám najednou bude končit základní vzdělání dvojnásobný počet dětí, které budou mít poloviční šanci získat vzdělání na středních školách a v učení. Rozšířit třídy z 30 na 60 žáků?

P. Hatina 12.11.2020 2:00

Ono je to přece o něčem trochu jiném. Kvalitní distanční výuka možná je, provozovali jí už dávno, v minulém století v Austrálii pro děti na farmách, a to bez nějakých compjůtrů, a internétu, čistě s pomocí vysílaček. Všechno to chce zaběhnutý, fungující ale taky - kontrolovaný systém. Protože, co si asi odpůrci té distanční výuky nevšimli, ona už je pro žáky a studenty povinná. Tedy, pokud se nepřipojují, měly by to školy nahlásit sociálce - jako postaru, když nechodili do školy..

A ta ať to řeší - s rodiči. Když to jde touto cestou, jde (právě pro ty sociálně slabé) spousta věcí. Dodat, či zaplatit rodině mobil, datové karty teď (co jsem slyšel) distribuoval T-Mobile, atd. Šlo by udělat systémově řada věcí, kdyby - kdyby to tedy soudruh stát, potažmo MŠ skutečně řešilo jako dlouhodobý problém, který se řešit a vyřešit musí.

Jenomže na MŠ podlehli - a to poměrně pohodlně slibům už dnes odešlého ministra Prymuly, že to je na pár týdnů , a pak se zase žáci vrátí do škol, takže proč se tím vůbec zabývat, že???

A v čem je navíc mimořádný průšvih, jsou v závěru navrhovaná drastická opatření. Opakovat celý ročník? Výuka během prázdnin? Jenže se přitom zapomnělo, právě na tu "mlčící většinu" žáků (i jejich rodičů), kteří se nyní poctivě distančně učí, obětují tomu spoustu úsilí času (často víc než ve škole) i dalších zdrojů... Ti se pak budou cítit zákonitě podvedeni, a určitě si pak řeknou, proč se na to nevykašlali.

Z. Koutecký 12.11.2020 1:43

Pane Jirsa, jen klid. Vzdělanost je u nás obrovská. Např. v roce 1992 se tu narodilo cca 120 tis. dětí a po 26 letech v roce 2018 ukončilo úspěšně studium na vysokých školách cca 60 tisíc vzdělanců. A každý rok je to podobné. Řekl bych, že vzdělanců máme až až. Chybí nám však mladí svářeči, instalatéři, pokrývači apod. A pro přípravu na tyhle profese i ta distanční výuka bohatě postačuje. Odborníky na IT, lékaře, konstruktéry, elektroniky a pod. stejně vyrábíme do značné míry jako dar zejména západním spojencům, takže jich bude vždycky nedostatek, zatímco úbytek ekonomů, manažerů, filozofů, politologů apod. nám jen prospěje. Alespoň zbydou peníze na ty profese, které potřebujeme.

P. Hatina 12.11.2020 2:07

Tedy dovolil bych si Vám odporovat, ale tipnul bych si že právě naopak "..svářeče, instalatéry, pokrývače" distanční výukou vůbec ale vůbec nepřipravíme.. Těm bude právě ta praktická výuka na učňacích sakra chybět. Zatímco u některých těch v závěru vyjmenovaných profesí, to půjde. Ona už se stejně spousta studentů na VŠ takto učí -až před zkouškou:)..

K. Kovařovic 12.11.2020 5:32

Asi to máte popletené. Distanční výuka u svářečů, instalatérů, pokrývačů a pod. - to by fakt byli fachmani !