7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Co bude na volebních výsledcích rozhodující

Když tak po očku sleduji předvolební průzkumy a reakce na ně (jako třeba tuto), říkám si, jestli nejsme příliš soustředěni na něco, co ve skutečnosti nemá ten největší význam.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Čech 21.9.2021 16:43

Znáte tu obecnou a stále se opakující posloupnost, která až na jednu výjimku ne funguje, ale existuje na celém světě? Revoluce, euforie, nadšení, stagnace, zklamání, rezignace, hněv, revoluce. A tak stále a pořád dokola. Tomu se dokázali vzepřít zatím jen občané Švýcarska a to díky jejich systému, který tam byl zaveden před více než 200 lety. Podle mne se my, Češi a Moravané, nacházíme dnes ve stádiu rezignace. Nová revoluce je již na dohled.

P. Milan 21.9.2021 17:06

Když něco funguje jen ve Švýcarsku, tak je to evidentně nepřenosné.

V. Kuhaj 21.9.2021 9:50

Dnes tedy Pes coby volební banner Konzervativní strany. OK.

V. Čermák 21.9.2021 12:13

;-D

P. Milan 21.9.2021 9:13

Jo, ty dva hlasy by trochu pomohly.

Ale řešení je prakticky jen většinový volební systém v jednomandátových obvodech. Výsledek má sice taky nějaké "mouchy", ale IMHO menší než poměrný systém.

A. Renjascu 21.9.2021 11:08

Také jsem byl kdysi pro většinový systém, ale je pravda, že tím by menšinové hlasy byly zcela vygumovány, což je pro vývoj společnosti trochu škoda. Dnes bych navrhoval zrušit 5% klauzuli pro vstup, která brání vzniku nových stran bez vlivových osob v pozadí (u ANO dokonce v popředí:-)), zrušil bych předvolební koalice a zároveň bych dal bonus prvnímu na pásce, který by dostal 20% hlasů (40 mandátů) a teprve zbytek by se rozdával poměrně podle výsledků (čili by se fakticky bojovalo jen o 160 mandátů, protože první by měl těch 40 mandátů automaticky). Myslím, že by to vedlo k výrazně stabilnějším vládám, ale zároveň by zůstal zachovaný hlas opozice. Možná by to vedlo i k tomu, že opozici by již nestačilo se jen negativně vymezovat, ale skutečně vymyslet a předkládat komplexní alternativy vládnutí.

P. Milan 21.9.2021 13:30

Obávám se, že by to nefungovalo.

A. Renjascu 21.9.2021 14:13

Proč ne? Zkusme modelový příklad:

1)Vítěz 30% - (48 mandátů + 40 mandátů bonus, celkem 88 mandátů),

2) druhý v pořadí 25% (40 mandátů),

3) třetí v pořadí 20% (32 mandátů),

4) čtvrtý v pořadí 15% (24 mandátů),

5) pátý v pořadí 5%. (8 mandátů),

6) šestý v pořadí 3% (5 mandátů),

7) sedmý v pořadí 2% (3 mandáty).

Myslím, že s tímto by se vládlo lépe. Je to samozřejmě modelový příklad a menších stran by mohlo být více, ale bonus pro vítěze by jej nenutil uzavřít koalici s každým vyděračem a zároveň by znemožnil házení odpovědnosti na druhé a přitom by malé strany měly stále příležitost ke zviditelnění a předkládání alternativ.

J. Ganaur 21.9.2021 11:14

Ani omylem.V tomhle státě by, při většinovém volebním systému, první volby znamenaly vládu jedné strany na věčné časy.Děkuji, nechci!:-(

P. Milan 21.9.2021 13:31

Pokud by si zde lidé nechali líbit vládu jedné strany na věčné časy, nezabrání tomu žádný volební systém.

I. Polák 21.9.2021 8:46

Ostatně soudím, že 5% kvórum musí být zrušeno! V našich podmínkách slouží jen k tomu aby jakési agentury rozhodovaly o tom koho voliči nebudou volit protože by svůj hlas tzv. zahodili. Všechno ostatní jsou kecy.

P. Čech 21.9.2021 8:59

V tom sice máte pravdu, ale zásadně to nestačí. Je třeba změnit celý vplební zákon a to ve smyslu většinových, přímých voleb skutečných kandidátů na zástupce občanů. Pokud k takové změně nedojde, nebudou naše volby demokratické.

P. Milan 21.9.2021 9:13

Demokratické jsou tak jako tak.

P. Čech 21.9.2021 12:40

Máte o skutečné demokracii (demos kratos - vláda občanů) a demokratických věcech prapodivvné mínění. Spíše to vypadá, že vůbec netušíte, o co jde. Stejně jako naši velmi mnnozí politici a všichni novináři. Demokratické jsou jen takové volby, v nichž je voličům rozdán seznam kandidátů (fyzických osob) na poslance či senátory a voliči z nich vybírají, čili volí. Zvolen je ten kandidát, který obdrží nadpoloviční počet možných hlasů. To jsou demokratické volby. Jde o přímé volby jednotlivých kandidátů. Jakékoliv jiné volby nepřímé nejsou demokratické.

J. Jurax 21.9.2021 12:45

Předpokládá jednomandátové obvody po padesáti tisících obyvatel a dvoukolovou volbu.

P. Milan 21.9.2021 13:39

To je jedna z možností demokratických voleb. IMHO docela dobrá, ne však jediná.

Naštěstí nejste arbitrem demokratičnosti.

V. Novák 21.9.2021 17:03

Takže jediné demokratické volby jsou u nás do Senilátu - a na ty většina národa hází bobek...

P. Milan 21.9.2021 17:07

Ještě presidentské.

J. Jurax 21.9.2021 12:42

Přímé volby skutečných kandidátů budou znamenat leda to, že strany a hnutí si určí kandidáty v obvodech a těm poskytnou podporu. Protože kampaň je o penězích, mimo strany budou mít šanci jen kandidáti mohovití a takoví, za nimiž budou mohovití sponzoři, potažmo kmotři, jež budou chtít svou investici zúročit. Skutečně nezávislý kandidát bude mít minimální šanci, ledaže bude předtím mediálně znám.

Změní se leda to, že budou vygumovány malé strany a předvolební kampaň bude jinak konstruována. A bude se čachrovat s hranicemi dvou stovek volebních obvodů, jež by měly mít stejný počet obyvatel - cca 50 000. A ti stejně budou znát své kandidáty akorát z fotek a mediálního obrazu jako teď.

Zajímavé by bylo, kdyby bylo určeno, že kandidát musí mít stálé bydliště ve svém volebním obvodě a musí tam setrvat po celou dobu svého případně získaného mandátu.

Nevyberete si, každý systém má své a každý vůli voličů nějak deformuje.

P. Čech 21.9.2021 13:06

Většinový, dvoukolový volební systém, v němž jsou kandidáti přímo voleni nijak vůli většiny voličů nedeformuje. Zvolen je v něm totiž vždy ten kandidát, který obrží nadpoloviční počet hlasů voličů. A to je jeden ze zásadních a základních demokratických principů.

V. Novák 21.9.2021 17:03

Jako v Senátu...

J. Jurax 21.9.2021 17:53

I deformuje. Vůli voličů odpovídá spíše systém poměrný, neboť respektuje vůli všech poměrně vyjádřenou.

Většinový systém v druhém kole už vůli voličů omezuje, neboť je nutí vybírat si z kandidátů, které původně nechtěli nebo nevlit; takže ta většina druhého kola je pouze fiktivní. Většinový systém má zase větší šanci produkovat stabilnější vlády než systém poměrný.

T. Diblík 21.9.2021 11:07

Dobrý den. Před lety nám narvali do hlavy, že když volíme stranu, která nepřekoná dané kvorum, zahodili jsme hlas. Žádný hlas není zahozen, pokud je sečten. Když se rozhodnu volit jinak, než jak považuji za dobré a správné, sám jsem se vzdal svobodné volby.

I. Polák 21.9.2021 11:26

V úvaze o zahozeném hlasu s vámi zcela souhlasím. ALE - psychologický efekt je psychologický efekt a když agentury LŽEM aj. dají nové straně 4,9 %, v dalším "průzkumu" za měsíc už je to 3% a poslední "průzkum" před volbami nejspíš už ani nemusí zašvindlovat, je 0,1 nebo tak něco a u skutečných voleb stejně.

J. Jurax 21.9.2021 12:48

Inu, hlas straně, jež nepřekoná kvórum, není zahozen, nýbrž v rozporu s vůlí voliče přidělen straně jiné.

T. Diblík 21.9.2021 13:24

Pro mě je důležitá svoboda volby. To, že s odevzdaným hlasem ta sebranka zachází jako s odevzdanými daněmi je smutné, ale nemá to vliv na můj názor na svobodu volby.

P. Čech 21.9.2021 12:55

Pokud se rozhodnete využít svého volebního práva a jdete volit, musíte volit tak, jak káže volební zákon. Pokud káže nedemokratické volby, což je náš případ, potom výsledek, ať je jakýkoliv, není demokratický. Rozhodovat se podle toho, co považujete za správné nemá žádný smysl. Ve většině případů by totiž váš hlas byl neplatným.

D. Polanský 21.9.2021 8:26

Překvapuje mě hodně všelijakých úvah před volbami, obvykle zcela zbytečných, stačí napsat budu volit tuto stranu, a to proto a proto. Nebylo by to férovější? Pokud jde o různé předvolební průzkumy, škoda i jednoho řádku textu. Letos je to snad jasné: volit kohokoliv, jenom nevolit babišismus a šilerismus. Nebo se vám zdá inflace nízká a byty stále levné?

P. Čech 21.9.2021 8:33

Koho bude kdo volit, pane Polanský, je jen jeho výsostně soukromá věc, anikomu jinému do toho nic není. Proto jsou také volby tajné. Veřejných voleb jsme si užili v minulosti dost a dopadalo to vždy špatně. Jinak to ovšem letos jasné je. Jasné přemýšlivým lidem. Volit je třeba občanská hnutí a zásadně nikoliv politické strany bez výjimky.

J. Poláček 21.9.2021 9:05

Pane Polanský, o zbytečnosti toho či onoho článku si zajisté udělá každý čtenář svůj vlastní kvalifikovaný úsudek sám. Tak jako vy, i já :-) Mě se článek líbil. Opět se ukazuje, že je možné katastrofu hnutí alespoň částečně eliminovat vykroužováním toxických ingrediencí :-) V článku mě pobavil i příměr : ANO bez Babiše = Oxymoron. To je docela dobý slogan na předvolební plakát. Kéž by to umělo přečíst a vyhodnotit více voličů ANO !