2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

POLEMIKA: Postoj dinosaura

Ani dnešní padesátníci (jsou to boomeři, mnohými už opovrhovaní) nemají autentické ponětí, v čem spočíval ideový útlak minulého režimu. Ten je mnohdy vykreslován výraznou kresbou: justiční vraždy, uranové doly, ožebračení sedláci, StB, hrdinná Charta 77. V mládí jsem zažil dozvuky stalinského komunismu a po – sotva – deseti letech šedesátkového uvolnění nastala normalizace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Ševeček 27.10.2022 10:11

Konečně je Witowska pryč.

/ale - Vstanou noví hnojovníci.

D. Polanský 27.10.2022 9:07

Já se neotáčím, je mi to u pr..le.

R. Langer 27.10.2022 9:34

Taky mě to napadlo...

J. Anděl 27.10.2022 8:43

Velice dobrý článek. Obzvláště bych vypíchl poslední odstavec o metodách k dosažení údělu lidí.

Říká se, že účel světí prostředky. Pravda však je, že prostředky dokážou účel dost umazat.

F. Navrátil 27.10.2022 8:25

Nekonečná diskuze o marginálním společenském problému je zbytečně unavující a podle mého názoru je kontraproduktivní. Dokonce se mi do mysli vkrádá přesvědčené, že podobné polemiky o kozím pšouku mají za úkol odvádět pozornost od skutečných problémů, na které si komentátoři netroufnou.

Z. Lapil 27.10.2022 8:52

Ten problém není marginální. Je to debata o tom, kdo je ještě dobrý člověk. Možná: kdo patří mezi ty, o kterých řekl Gorkij své slavné "Člověk, to zní hrdě".

R. Langer 27.10.2022 9:38

No jo, a zvrtlo se nám to na debatu o pohlaví a o tom, co to vlastně pohlaví je, a jaké kdo vlastní. Normální člověk by dřív řekl, že je to debata o pi*ovinách, a to doslova, ale to už dneska ani prakticky nejde. ;-)

P. Sura 27.10.2022 9:57

JDE to, ale psát se to nesmí.

Z. Lapil 27.10.2022 10:26

Nezvrhlo. Soustředilo. Jindy je řeč o délce sukní, jindy zase o vodění se za ruku na veřejnosti (a pro teď neřeším, kdo s kým).

Hranice správnosti je členitá a nezbývá, než se bavit o jednotlivých výběžcích; extrémech, chcete-li.

P. Hák 27.10.2022 10:50

Bavit se o výběžcích navíc může být poměrně inspirativní, jedná-li se o ženu.

Z. Lapil 27.10.2022 11:11

No vidíte, a já po čtyřech slovech myslel, že píšete o mužích :-).

Opět ukázka, jak nutné je PŘESNÉ vyjadřování.

P. Hák 27.10.2022 11:19

Když já mám rád vtípky a dvojznačnosti :-)

Z. Lapil 27.10.2022 12:00

R^

P. Hák 27.10.2022 11:20

Ovšem mluví-li člověk vážně, tak nepochybně.

Vy jste technik, já přírodovědec, máme přesné vyjadřování natrénováno, když je potřeba. Ale někdo to nechápe.

P. Pepax 27.10.2022 9:01

R^ souhlas, netroufnou, je to pozorovatelné.

L. Šimon 27.10.2022 8:23

Jj. Jen se obávám, že zkušenost nás 70+ je skutečně přezírána v zájmu té jediné moderní pravdy. Je mi to líto. Nejsme dinosauři, jen máme mnohem více zkušeností s různými aktivisty.

J. Jurax 27.10.2022 12:39

Aktivisty a kazisvěty.

Aby jeden mohl být woke a progresivní, nesmí si pamatovat. Buď kvůli senilitě nebo že je záviděníhodně mlád a tudíž nemá co si pamatovat.

P. Hák 27.10.2022 8:23

Po přečtení tohoto článku, klidného a logického, bez nenávisti psaného i bez manipulací, ještě víc vynikne srovnání s úvodníky. Myslím, že jsem pochopil, co se Aston snaží sdělit ve větách o nástupu nové totality - mnozí z nás to vidí stejně.

Jen nesouhlasím s tvrzením, že generace 50+ to nevidí. Část určitě ano... je rozpolcená. Nevidí to generace 40 a ty pod ní, nemají s čím srovnávat. Ale pro generaci moji, pokud člověk není zfanatizovaný, je to hodně smutný pohled. Asi horší, než pro generaci, která už zvolna odchází - nás v tom, co přijde, čekají desítky let. Pokud nás tedy nebudou jako nepotřebné dinosaury likvidovat - když čtu vyjádření mladých i starších genossen, vyloučit to bohužel nemůžu.

Z. Lapil 27.10.2022 9:00

Dobrá zpráva je, že "my" v tom umíme chodit. Ale ti mladí- to bude keců, že takhle jsme si to nepredstavovali.

Napadlo mě, že svoboda vydrží jen několik málo let. Míním teď léta 60. (znám z vypraveni) a 90. (znám osobne). Brzy se totiz najde nekdo, komu vadi... Vlastne nevim, co konkretne. Snad se dokonce citi ohrozen jinymi názory.

P. Hák 27.10.2022 9:19

Na Západě celkem fungovala desetiletí... tady bohužel v té době vládl komanč.

Chodit v tom umíme, už si dávám pozor pozor na pusu a poučil jsem nejmladší dítě, že nemá ve škole vykládat, o čem se doma bavíme. I to švejkování máme nacvičené... Kdy myslíte, že to mladým dojde? Když jsem mluvil se starším synem, tak pro něj nejhorší myslitelný útlak bylo, že za covidu zavřeli sportovní haly a nemohl (za toho vrcholného lockdownu) jezdit mezi okresy.

Z. Lapil 27.10.2022 10:14

No jo, na ježdění mezi okresy jsem zapomněl. Fakt je, že na cestu do práce jsem měl glejt (nezajímavé) a - proto to píšu - s bráchou jsme měli domluveno, s jakým havarijním stavem na baráku si vyžádal moji odbornou konzultaci.

P. Hák 27.10.2022 10:21

Jeho naštvalo, že když vezl do sousedního okresu matce nějaké věci, kontrolovali ho vojáci.

Chtěl jsem tím ale říct, že ani inteligentním mladým vůbec nedochází, co se děje.

Z. Lapil 27.10.2022 11:04

Jo, je to tak.

Dokonce si myslím, že problém není ani tak to, že se dějí nesprávné věci, ale že to šílené spoustě lidí nepřijde divné.

P. Hák 27.10.2022 11:22

Jo, to je pravda. Přesně vystiženo.

Asi je ta zkušenost nepřenosná. Ale je to tristní pohled.

Z. Lapil 27.10.2022 12:05

Jo jo, Seneca měl recht (mládež je zvlčilá a nedbá rad starších; přesnou formulaci hledat nebudu, jistě znáte).

P. Hák 27.10.2022 13:21

A víte, že ani moc zvlčilá není? Já vím, citát :-)

Ne, vážně, mně ty děti nepřipadají zlé, a za to, že jim někdo něco nacpal do hlav, nemohou.

Z. Lapil 27.10.2022 13:53

Tak klasika, člověk si musí dávat čím dál větší pozor, aby nebyl starým pitomcem.

P. Hák 27.10.2022 16:43

To ano :-)

Teď jde o to, zda si druhá strana mince také uvědomuje, že jí to hrozí...

Ne že by vyšší věk byl zásluha, sám vím, kolikrát se mýlím, ale na druhou stranu ono je to dnes spíš naopak - jako by patent na moudrost měli mladí. Celkově ta propast mezi generacemi, která byla uměle vybudována, je špatně.

Mladí mají své místo, přinášejí nápady a odvahu. Starší zase zkušenost a nadhled. Společnost, která ztratí jednu nohu z těchto dvou, kulhá.

A ještě jedna věc mne na mladých zaráží - názorová konformita. Co je to za rebela, když papouškuje, co mu říkají "staří" (30 a víc) v televizi?

Z. Lapil 27.10.2022 18:58

Co je to za rebela? V tom je spíš ta nezkušenost. Nikoliv mými slovy: oni chtějí být originální, jenže si to představujou všichni stejně.

Neff to v jakési povídce shrnul dokonale: Jak chlapovi začnou růst fousy, je vodepsanej.

P. Hák 27.10.2022 19:52

"Grapo je starej fous!"

(Odsudek davu v povídce "Největší vodvaz v dějinách swangu." Mimochodem ta povídka je jasnozřivá.)