27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ESEJ: Pražské jaro a jeho širší kontext

Rok 1968 pro nás není dávno zapomenutou historií. I po půlstoletí, které od něho uplynulo, je součástí našich současných životů. Přesto – nebo právě proto – je třeba, aby byl zasazen do správného kontextu a aby nebyl desinterpretován.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 20.8.2018 11:39

Nesouhlasím

J. Vintr 20.8.2018 13:58

Re: Nesouhlasím

S čím nesouhlasíte?

J. Kanioková 20.8.2018 19:40

Bylo to spontánní.

"Proto muselo jít o aktivitu, řízenou z Moskvy. Co tím sovětští soudruzi sledovali, to se můžeme jen dohadovat"

S tímto ROZHODNĚ nesouhlasím. U nás doma se ty děje šedesátých let sledovaly veeeelmi pečlivě. Začaly se objevovat knížky, které dřív nebyly. Pak sjezd spisovatelů, konec cenzury. To byla šílená záplava informací. Moje hádky s tchánem, zažraným komunistou. Moje silné vyzvídání všeho od otce, který po r. 48 velmi pohořel, protože byl šéfen zdejšího finančáku. Jeho známosti s velkým počtem zdejších soukromých podnikatelů. Jejich postihy a obrovské nadšení pro změny. Sestra a švagr zase byli lékaři na Slovensku, takže tamní reálie. Prostě ta spontaneita byla obrovská, jak lidi žíznili po informacích, jak byli šíleně nažhaveni na zdejší papaláše.. A to bylo nejen u nás. Např. Ostrava, vždycky považovaná za komun. baštu, tam jsme se, my mladí scházeli a to byly šílené diskuse.. Nadšení. A to bydlím dost daleko od Ostravy. Právě proto ta okupace tak strašně bolela, protože my se tou nadějí takřka vznášeli.

J. Kanioková 20.8.2018 20:31

A ještě v Ostravě -

divadlo - Kačer, noviny - Ivan Kubíček - novinář, Nekuda, a hodně dalších skvělých lidiček..

J. Vintr 20.8.2018 21:12

Re: Bylo to spontánní.

Jasně že aktivity lidí byly spontánní. Ovšem mohly se odehrávat jen v rámci, který dovolil bolševický režim. Ten nepřestal ani na okamžik kontrolovat například média. V té době to představovaly televize, rozhlas a státem řízený tisk. Kromě ručně opisovaných textů (na to zas měli bonzáky STB) nebylo možno šířit žádné informace bez kontroly režimu. Takže pokud se ve společnosti něco dělo, muselo se to dít se souhlasem soudruhů. Mohli to kdykoliv zarazit, stejně jako ti udělali po srpnu.

J. Kanioková 21.8.2018 1:11

Ano, bolševici korigovali, ale všechno nestíhali

a neřídili.

J. Vintr 21.8.2018 13:33

RoszojeRe: Ano, bolševici korigovali, ale všechno nestíhali

"Normalizaci" neprovedli Rusi, ale Češi. A mohli to udělat naprosto stejně bez ruských tanků. A mohli to proběhnout i bez nějaké velké publicity.

J. Richter 20.8.2018 10:02

Stejně je tady sranda :-)))

..jeden si udělá legraci z ostudy pravice Klause a už to jede, urážky, snaha o degradaci a stále dokola se opakující rádoby vtípky.

Ovšem ta slovní zásoba, ta slovní zásoba, je to slabé, je to slabé, není to vtipné, je to křečovité. :-))

P. Dvořák 20.8.2018 10:08

Re: Stejně je tady sranda :-)))

Pravda. Věta "... ta slovní zásoba, ta slovní zásoba, je to slabé, je to slabé..." je opravdu nádhernou ukázkou, jak květnatě a rozmanitě se lze vyjadřovat.

:-))

J. Richter 20.8.2018 10:24

Re: Stejně je tady sranda :-)))

dobrá křeč, Dvořáku... ale vysvětlím.

Zjistil jsem za pár dní, že používati zde věty rozvité, slova méně známá a citace klasiků, je jako házet perly sviním. Snažím se psáti jednoduše a heslovitě, abyste ten smysl sdělení pochopil i vy.

Stačilo?

P. Dvořák 20.8.2018 11:06

Re: Stejně je tady sranda :-)))

Klidně jste mohl citovat klasika nebo méněkrát napsat slovo méně známé. Vaše ušlechtilá snaha však vyznívá, jako by ty věty psal primitiv, co se stále opakuje.

Stačilo?

J. Kanioková 20.8.2018 11:46

"Ušlechtilá" ? Ha ha ha ha ha

P. Manda 20.8.2018 11:50

Re: Stejně je tady sranda :-)))

jeden by měl jít do rekta.

P. Lenc 20.8.2018 9:40

Dík

a ještě jednou dík!

J. Richter 20.8.2018 10:02

Re: Dík

spíš to chtělo: spasiba.

M. Sedmík 20.8.2018 9:39

Rada Henryho Kissingera

V sobotních Lidovkách je pěkný rozhovor s Milanem Uhdem nejen o roce 1968.

"Bývalý ministr zahraničí a pozdější chartista Jiří Hájek nám vyprávěl, jak v roce 1968 seděl v Karlových Varech s Henrym Kissingerem a ten mu říkal, jestli chcete dělat reformy, musíte si to dohodnout se Sověty. Nečekejte, že se vás ujmeme, svět je rozdělený a vy nejste ve sféře našeho vlivu. Dohodněte se, kam až můžete jít. To byla jedna možná cesta a podle mě to nebylo nic ponižujícího, vždyť dohadování je nástroj politiky. No a druhou cestu zvolil zločinec Ceausescu: když na nás přijdete s armádou, budeme se bránit. A nepřišli, i když Rumunsko nebylo poslušné. Dubček neudělal ani to, ani ono. ... Jeho výkřik - A toto urobili mně - je komický. Urobili to tisícům jiných, komunističtí funkcionáři z různých zemí umírali v sovětských žalářích."

.

Mám výhradu, že dohadovat se se Sověty, kam až lze jít, je maximálně ponižující role otroka, ale byla to tvrdá realita. V historii neplatí kdyby. Haškův mírný pokrok v mezích zákona snad mohl zamezit šílenostem Husákovsko-Bilakovské normalizace, ale na druhou stranu by se možná nikdy neotevřely věci, které vypluly na povrch a ještě žili jejich pamětníci. Zkušenost krátkého období relativní svobody - hlavně slova - byla svým způsobem nenahraditelná, ale zaplatili jsme za ni vysokou cenu. Klíčící svoboda těžko respektuje nějaké hranice; dohadování s Brežněvem, kam až můžeme zajít, si nedovedu představit, ani to že by to společnost dobrovolně respektovala. Ani lídra, který by takový tanec mezi vejsi ukočíroval.

J. Kanioková 20.8.2018 11:54

Souhlas

J. Kanioková 20.8.2018 12:00

Re:

"Dohodněte se, kam až můžete jít." .... Nemožné ! Absolutně nemožné, to by už tehdy tekla krev.. O tom nepochybuji.. ta doba je pro mě tak šíleně bolestná, že ..

M. Josovič 20.8.2018 9:22

Smekám pane prezidente

Pane profesore a prezidente,

smekám. Tak propracovanou, ucelenou a do dnešních souvislostí dovedenou analýzu posledních padesáti let v Evropě jsem dosud neviděl ani neslyšel.

Chci Vás pane profesore opět za svého prezidenta.

I o tom Rusku máte úplnou pravdu a já to také tak cítím.

A na jízlivé a hanlivé komentáře jsem připraven.

J. Richter 20.8.2018 9:41

Re: Smekám pane prezidente

A smát, smát se vám mohu? Jste na to připraven?

P. Dvořák 20.8.2018 10:05

Re: Smekám pane prezidente

Smích je první stádium hysterie.

R. Tesařík 20.8.2018 10:22

Re: Smekám pane prezidente

Dělejte si co chcete. Na to se tu nemusíte ptát. Nevšimnul jste si?

J. Kanioková 20.8.2018 19:43

Fracku

J. Lepka 20.8.2018 9:10

Pan profesor se nám zase připomíná.

S Milošem je to nahnutý a on by tak rád zase kartáčoval hradní chodby.

R. Tesařík 20.8.2018 9:13

Re: Pan profesor se nám zase připomíná.

Kéž by.

J. Richter 20.8.2018 9:46

Re: Pan profesor se nám zase připomíná.

Tak GRU a KGB to mají pojištěný, to bylo bylo, aby tyto organizace dovolily zvolit někoho jiného, než nějakou proruskou filcku.

R. Tesařík 20.8.2018 10:21

Re: Pan profesor se nám zase připomíná.

Ale no tak.

J. Richter 20.8.2018 10:24

Re: Pan profesor se nám zase připomíná.

Nene, žádné No tak.

R. Tesařík 20.8.2018 10:32

Re: Pan profesor se nám zase připomíná.

Stihomam??

J. Richter 20.8.2018 11:35

Re: Pan profesor se nám zase připomíná.

Pohrdání lůzou...