11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

ESEJ: K 75. výročí ukončení druhé světové války

Vzpomínat 75 let od konce II. světové války v Evropě znamená připomenout a ocenit její výsledky, hrdinství bojovníků proti německému nacismu a hodnoty, které spojenecká koalice v čele se Spojenými státy, Sovětským svazem a Velkou Británii vytyčila pro budoucnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 14.5.2020 9:18

1. Stalin začal budovat gulagy podél Rýna. Honil bavorské sedláky.

2. Francie (ČR) začala budovat pevnosti proti Stalinovi, proti gulagům.

3. Došlo k všelidovému, demokratickému povstání německého, mírumilovného lidu pod vedením Adolfa Hitlera. Postavili pár křižníků, ponorek ...

4. Pak se to nějak zašmodrchalo, ..... nemocní, Židé, plynové komory, Poláci, Lidice, Srbové, Bělorusko, Lidice, Řecko, Francie, ........

Až to (konečně) rozšmodrchal Kolář a historický podvýbor štrasbrusele. A dá se to do televize a škol. Bude jasno, Beneš se bude začerňovat ..... Koněv?! No, to už vůbec! Zkráceno.

J. Kindl 14.5.2020 9:18

Sovětská armáda žádnému státu, kam vstoupila svobodu nepřinesla. Jednoho diktátora vystřídal druhý. Válka mezi Německem a SSSR byl bojem dvou příbuzných ideologií vzešlých ze stejného základu a šlo jenom o to, která ideologie zvítězí. Nám to svobodu nepřineslo ni omylem.

J. Kindl 14.5.2020 9:14

Pakt Piłsudski-Hitler existoval ve vaší fantazii.Původní plán nacistického Německa byl, že společně s Polskem napadnou SSSR. I když Německo slibovalo Polsku vše možné, pokud dohodu s Německem podepíše. Maršál Pilsudki, tak i jeho nástupce kategoricky odmítli spojenectví s nacistickým Německem. Ministr zahraničních věcí Polska Beck, řekl na adresu nacistického Německa : ....byli bychom porazili Rusko a pak bychom na Urale vodili Hitlerovy krávy na pastvu. Místo spojenectví s Německem v dubnu 1939 podepsalo Polsko s V. Británií smlouvu o spojenectví a ochraně Polska a k té smlouvě se připojila i Francie. Hitlerův plán se tím sesypal. Vše mu vycházelo a najednou tohle. Pokud chtěl zahájit válku, musel znát postoj SSSR. Obrátil se na Stalina a ten souhlasil s jednáním. Stalin znal nacistickou averzi vůči Židům a odvolal ministra zahraničních věcí Maxima Litvinova, protože byl Žid a nahradil jej Vjačeslavem Molotovem. V Británie a Francie měla snahu uzavřít se Stalinem dohodu o společném postupu proti Německu společně s Polskem.. Stalin si kladl takové požadavky, které nemohli spojenci přijmout. Dochoval se dokument, kde Stalin nadiktoval Klimentu Vorošilovi pokyny, jak postupovat při jednání s cílem nedohodnout se. Jak to vyjádřil k otázce paktu se Stalinem Hans von Herwath " Byli jsme schopni dosáhnout dohody se Sověty, protože jsme mohli bez problémů ze strany německé veřejnosti nabídnout Rusku pobaltské státy a východní Polsko. To Britové a Francouzi s jejich veřejným míněním udělat nemohli " To je přesně to, co chtěl Stalin po Francii a V. Británii, aby souhlasila s anexí východního Polska a pobaltských států, stejně tak Finska.

J. Pokoutný 14.5.2020 9:05

Už v r.2007 potvrdili čeští i ruští autoři, že Hitler svým útokem jen o několik týdnů předešel sovětskou ofenzívu, přičemž vycházeli z údajů o rozmístění armád z ruských archivů. To je věc Sověty a jejich dnešními vnuky trvale popíraná.

J. Jelínek 14.5.2020 9:01

My bruselanti, na rozdíl od vás moskalenků, jsme za školu nechodili a tak aspoň základní souvislosti historických událostí chápeme.

A. Renjascu 14.5.2020 8:52

Pro nás byl před Mnichovskou dohodou nejnebezpečnější Pakt Piłsudski-Hitler , který vedl k agresivním Polským územním požadavkům vůči Československu, které se jen částečně realizovali právě po Mnichovské dohodě. Žel tato dohoda je až dodnes platnou součástí německého právního řádu a i při jednání o Česko Německé deklaraci Německa strana odmítla její zneplatnění.

V. Zadák 14.5.2020 8:49

V kolika zemích měl Protektorát zastupitelství?

Kolik zemí mělo zastupitelství v Protektorátu?

J. Nevrkla 14.5.2020 8:39

Souhlasím s autorem. Taky si říkám, proč se to proboha děje. Snad nejspise z té poplatnosti nějaké nové a pokrokové postnacisticke ideologii. Myslím, že se rodí nějaká nová forma korporatniho socialismu.

K. Salajka 14.5.2020 8:30

Reakce spojenců (spojeneckou smlouvu jsme, myslím, měli jen s Francií) je sice nepřijatelná, ale dodatek k M-R je na rozdíl od Mnichovské dohody rozdělením kořisti na úrovni úmluvy dvou pirátů, nebo smlouvy z Tordesillas. Proto byl také tajný

Jinak ale s vyzněním článku souhlas.

A. Novák 14.5.2020 8:06

a je tam zmíněna i anexe Rakouska a obsazení ČSR?

A. Novák 14.5.2020 8:03

"Jen maličký příklad ohavnosti: v září 1939 (tuším) v SSSR v Moskvě

zrušili naše zastupitelství a vzniklo zastupitelství Slovenského štátu..."

...

takže Slovenský štát nevznikl?

V. Zadák 14.5.2020 8:00

3.září 1939 Francie a Británie vyhlásily válku Německu.

To bruselanti do zahájení války nepočítají?

I. Pávek 14.5.2020 7:56

S článkem po zvážení všech pro a proti souhlasím.

Pro mě je ale neměnné, že mí rodiče a tím i já vděčíme za svůj život SSSR a Rudé Armádě. A to v podstatě všichni Slované. No abych byl upřímný já za svůj život pak už vděčím penicilínu.

D. Stirsky 14.5.2020 7:41

Veliké ztráty SSSR - lidské i materiální - nikdo nezpochybňuje. Za část z nich je ovšem odpovědný Stalin - zvláště zpočátku byla jeho rozhodnutí vojenská chybná. Naprostá neúcta k lidskému životu, v tom si byl s Hitlerem zcela rovný. Zlehčovat odpudivost paktu M-R, to by snad mělo být žalovatelné. Jen maličký příklad ohavnosti: v září 1939 (tuším) v SSSR v Moskvě zrušili naše zastupitelství a vzniklo zastupitelství Slovenského štátu. Vracení německých komunistů Říši bylo rovněž ohavné, byť mnozí navrátilci si trošku polepšili. Zločinné byly rovněž teze, že sociál-demokratismus je horší než nacismus (v SSSR logicky mluvili o fašismu). Pohlcení Pobaltí, Moldávie, východního Polska + finská válka: jasná agrese srovnatelná s agresemi německými.

J. Babička 14.5.2020 7:37

Nakonec když se vietnamští komunistí pustili do války s čínskými komunisty, tak komu famdit. Když se na Ussuri servali sovětští komunistí s čínskými, to tam sme fandilli čínským komunistům

"Společně s Němci bychom bývali byli neporazitelní" cituje Stalinova dcera Světlana svého otce. Ale teprve až po tom co bezpečně emigrovala do náruče nenáviděných USA.

P. Victorin 14.5.2020 7:21

Článek je poplatný názorům prof. Ing. Václava Klause, CSc., dr. h. c. mult.. Tedy, nejenže neobjasňuje historii XX. století, nýbrž tuto ještě více zatemňuje účelovými, ideologickými polopravdami, či přímo lžemi, idealizujími ve skutečnosti převládající podíl sovětských komunistických vůdců na největších tragediích lidstva...

L. Písařík 14.5.2020 7:15

Dvě připomínky:

V době uzavření paktu Riebentrop-Molotov nebylo ani Německo připraveno k okamžitému napadení Sovětského svazu. A tak ten čas na přípravu měly obě země.

Druhá připomínka: Jestliže tak, jak popsáno,hlasovali i naši poslanci v EP, prakticky prokázali nesmyslnost jejich existence v EP, protože i kdyby hlasovali proti, výsledek by byl tentýž. Má naše účast v EP a v EK vůbec nějaký význam? Jsou tam naši poslanci jako vyslanci České republiky, nebo jen tak, každý za sebe a možná za svou stranu?

J. Lukavsky 14.5.2020 7:13

No proč by nacionální a internacionální socialisti neměli spolupracovat. Vždyť jim oběma šlo o to svrhnout kapitalizmus a nastolit socializmus. To, že se nakonec servali i mezi sebou není nic nového. V rodině se to nejvíc pere. No a pro Anglii i USA byla záchrana, že se ti dva servali, spolu by byli hodně silní. J.L. end

V. Zadák 14.5.2020 7:12

A kdo spolupracoval s Německem po 22.06.1941?

J. Babička 14.5.2020 6:55

DOPORUCUJI

Kniha Nikulinových vzpomínek na válku "V PRVNÍ LINII" je k dostání také v elektronické podobě (pro čtečky), a to na portálech e-Reading a Kosmas

V českém překladu vychází autobiografické dílo ruského autora v originále nazvané Vzpomínky na válku.

Autor nastoupil ve věku 18 let, tedy rovnou ze školy, na nejkrvavější úsek Leningradského a Volchovského frontu. Jako voják Rudé armády došel až do Berlína.

Není to snadné čtení, je to shad poprvé co jsem přečetl z ruské strany realisticý pohled na válku, jak ji prožil se vší surovostí a bez příkras

J. Babička 14.5.2020 6:41

Rapallská smlouva je dohodou z roku 1922 mezi Německem a sovětským Ruskem.Obě země si v ní navzájem odpustily dluhy vzniklé během první světové války a zároveň obnovily diplomatické styky. Tím Německo de facto uznalo existenci bolševického systému v Rusku. Později vyšlo najevo, že smlouva obsahovala ještě tajný dodatek, který upravoval vojenskou spolupráci obou zemí. Tím byla porušena Versaillská mírová smlouva.

Ve vojenské oblasti tato smlouva umožňovala Německu obcházet Versailleskou smlouvu. Rusové získali moderní technologie a těžké zbraně a Němci mohli cvičit v Rusku svou armádu.Daleko od očí nepřátel a dostavali suroviny Obě země zřídily tato společná vojenská zařízení: tankovou školu v Kazani, cvičiště pro součinnost dělostřeleckých a leteckých sil ve Voroněži a leteckou školu v Lipecku.

Po upevnění moci Hitlera nad Německem došlo k ochlazení vztahů. Ovšem byly nakonec zase obnoveny,Ribentrop-Molotov paktem. To bylo nejen kvůli napadení Polska a dalřích zemí, ale protože Německo zoufale potřebovalo suroviny pro válečný průmysl. A tak když ve Francii zvítězili němečtí vojáci, krmení ruským obilým a tanky a letadla poháněná sovětskou ropou, Stalin Hitlerovi pogratuloval.Nakonec poslední vlak naložený dodávkami pro německou armádu, přejel hranice ze SSSR do Německa 2 hodiny před začátkem hitlerova útoku. Je zajímavé, že se většina těch píšících o druhé světové neuvádí že SSSR uznal Mnichovskou dohodu, vypověděl československého velvyslance, uznal Slovenský Stát.

Spolupráce obou zemí skončila, až když Německo, bez ohledu na vzájemnou smlouvu o spojenectví, napadlo 22. června 1941 SSSR

J. Babička 14.5.2020 6:14

Komunisty přepsané dějiny, musí platit až do skonání světa a času.

To ze podstata tohoto článku.

Jenže dnes, když si pravdu může každý ověřit, pro jaký druh lidí je tato propaganda míněna ?

P. Rychetsky 14.5.2020 4:44

Tak jsem Klausovi vycinkal co se do nej veslo a on to psal Pavlicek. Zda se, ze ctu podpisy u Psich clanku stejne pozorne jako pan Pavlicek EU smlouvy. Hanba mne.

P. Rychetsky 14.5.2020 3:41

Pane Klausi, usneseni taky mluvi o dusledku paktu M-R pro Polsko a dalsi. To vam neprijde zajimavy namet ke komentari? Ale vy si asi myslite, ze Stalin napadl Polsko omylem a nerad a ze doopravdicky to udelal pro "získání času pro přípravu Sovětského svazu na útok Německa", jak zabavne tvrdite.

Usneseni: "vzhledem k tomu, že v přímém důsledku paktu Molotov-Ribbentrop, po němž následovala smlouva o hranicích a přátelství uzavřená dne 28. září 1939 mezi nacistickým Německem a Sovětským svazem, byla Polská republika napadena nejprve Hitlerem a dva týdny poté Stalinem – což znamenalo ztrátu nezávislosti pro tuto zemi a bezprecedentní tragédii pro polské občany – a komunistický Sovětský svaz zahájil dne 30. listopadu 1939 agresivní válku proti Finsku a v červnu 1940 obsadil a anektoval části Rumunska – území, která nebyla nikdy vrácena – a anektoval nezávislé republiky Litvu, Lotyšsko a Estonsko"

P. Rychetsky 14.5.2020 3:21

Nekonecna zabavna klausovina:

"Pro československý nekomunistický odboj v době okupace Československa znamenal pakt Molotov-Ribbentrop jen získání času pro přípravu Sovětského svazu na útok Německa."

Takova kravina. Po podepsani paktu M-R a pozdejsi ekonomicke smlouvy v r 1940 se zvysil rusky export zbozi Hitlerovi 10x. Rusove tak obesli britskou blokadu Nemecka. Dorucili Nemcum 139.500 t bavlny, 500.000 t zelezne rudy a 300.000 t oceli. A ropy a dalsich kovu a dreva atd. Plno dodavek tam ani zauctovano, jelikoz byly na ceste uz kdyz Hitler zautocil na Rusko v Barbarosse.

Ale Klaus je mazanej. Schoval se za "nekomunistický odboj v době okupace". On si to mozna nemysli, kdo vi. Jeho jen tak nenachytate, sikulu. A treba tim odbojem myslel Vaclava Havla a okupaci tu rusackou z 68.

P. Rychetsky 14.5.2020 3:06

Klaus zde standardne lze. Rika, ze "Za viníka války označuje Sovětský svaz se zřetelem na „pakt Molotov-Ribbentrop“".

Neni to pravda, usneseni o smlouve rika, ze: "Molotov-Ribbentrop, a její tajné protokoly, které rozdělily Evropu a území nezávislých států mezi oba totalitní režimy a seskupily je do oblastí zájmu, což připravilo půdu pro vypuknutí druhé světové války". Coz je pravda, a coz neznamena, ze za vinika valky oznacuje Rusko.

I. Štípek 14.5.2020 1:03

To je opravdu svinstvo co ten EU přijal, fujtajbl.

J. Vintr 14.5.2020 1:00

Události jsou jedna věc, to, jak jsou podávány je úplně jiná věc. Tahle verze už má značně prošlé datum expirace ...

K. Nový 14.5.2020 0:30

Události roku 1945 se udály stejně, i kdyby autor prospal celou dobu od června 1945 do dneška.

J. Vintr 14.5.2020 0:27

Soudruh autor poněkud zaspal dobu. Asi tak o jedenatřicet let ...