12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

ESEJ: K 75. výročí ukončení druhé světové války

Vzpomínat 75 let od konce II. světové války v Evropě znamená připomenout a ocenit její výsledky, hrdinství bojovníků proti německému nacismu a hodnoty, které spojenecká koalice v čele se Spojenými státy, Sovětským svazem a Velkou Británii vytyčila pro budoucnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Rybnická 14.5.2020 15:07

GAliela (1564 - 1641)neupálili protože v poslední chvíli odvolal svá tvrzení. Podívat se do seriozní knihy o historii. Cirkev jej rehabilitovala 1992

J. Jurax 14.5.2020 15:06

Ano.

Nicméně zkuste se raději vyjádřit k tezím v článku uvedeným. Je tam hodně věcí, s nimiž lze polemizovat, ale jsou tam i věci, které dnes připomenout není jaksi salonfähig.

J. Jurax 14.5.2020 15:00

Výstižně řečeno.

J. Jurax 14.5.2020 14:57

Vaše poslední dvě věty, zvlášť to špitnutí ... to jste si dovolil hodně! Nejste v souladu s dnes módními trendy!

J. Jurax 14.5.2020 14:54

Ano.

Dovolil bych si s Vámi souhlasit.

J. Jurax 14.5.2020 14:50

Ano, jedním a dost určujícím viníkem války byla i jasná (poněkud dětsky naivní) podpora Německa Francií a Británií, jak píšete, daná mj. jejich tehdejším celkem pochopitelným vnímáním bolševického SSSR jako hlavního zloducha. A taky obavou z dalšího konfliktu s Německem, protože vzpomínka na ten předešlý byla ještě hodně živá. V zájmu tehdejší Británie ani Francie válka s Německem určitě nebyla.

Viz jejich reakce na obsazení demilitarizovaného pásma v Porúří, na anšlus Rakouska a viz taky Mnichovská dohoda a jejich reakce na její porušení rozbitím zbytku ČSR.

V tehdejší Francii a Británii taky četli Mein Kampf a myšlenka Drang nach Osten, tedy aby se dva diktátoři pobili mezi sebou a daleko od nich, jim nebyla v zásadě nesympatická. V tom poněkud překážející Polsko mělo s Německem smlouvu a taky bylo s celkem pochopitelných důvodů ostře protisovětské.

Jenže na tohle dnes není módní upozorňovat.

P. Han 14.5.2020 14:48

Nutno podotknout, že prof. Pavlíček není členem IVK a že esej je publikována v rubrice Jinýma očima. V eseji je spousta bolševických lží i dezinterpretací historie, táhnoucích se s Pavlíčkem ještě z doby jeho působení v Ústavu marxismu-leninismu UK. No a jsou tam i některé pravdivé údaje, i když často zkreslené či zastřené. S jeho závěry by se dalo velmi snadno i úspěšně polemizovat. Každopádně je to onen pohled "jinýma očima", který by mohl být schopen přemýšlivého člověka dohnat k hledání pramenů - a přemýšlení. Neinformovaného ke snaze se lépe informovat. Hofmana k ... no, nechme to radši být.

J. Jurax 14.5.2020 14:29

Ehm ... platná je po mém soudu jen Vaše první věta, tedy až na toho soudruha. Druhá je jen hloupá, určuje ovšem dnes módní nálepku.

J. Jelínek 14.5.2020 14:23

Máte to v Pitěru dobře nalinýrovaný. To se pozná dobrej oddíl, vlastně dobrá farma.

Š. Hašek 14.5.2020 14:17

Dobrá.

Abych zas nebyl označen za militantního proruského redaktora Rudého Práva .......

JEDNÍM a dost určujícím viníkem války byla i jasná (poněkud dětsky naivní) podpora Německa Francií a Británií.

JEDNÍM z faktorů (dost tedy asi v pozadí) bylo i Německo. Německo nikdy nebylo dál, než u vsi Auschwitz. Německo do toho uvrtal Stalin. Jak jinak.

Rusům netřeba nic připomínat. Je třeba připomínat hejhulovi Kolářovi a mladým svazákům štrasbrusele. Nejen ty dotace a lidskoprávo v Africe.

P. Brich 14.5.2020 13:45

Rooseweltovi se Big Joe líbil a tak mu sblafnul úplně vše. Přenechal mu Berlín (i když to měl Eisenhower, blíže oznámil sovětům v souladu s ujednáním, že na Berlín nepůjde) a demarkační čára u nás byla ideologický projekt. Mnohem logičtější by byla čára Vltava-Labe.

M. Rozbořil 14.5.2020 13:31

Moc pěkně napsáno, soudruhu. Šéfredaktor Rudého Práva by to lépe nedokázal. A to byl nějaký kalibr.

Š. Hašek 14.5.2020 13:30

Stejně jako "vyznamenat" (Francií a Británií) Hitlera, jako "mírotvorce" pro další evropské generace. Z Beneše a ČSR tihle podělaně udělali gaunera evropského, nelidského. STALIN U TOHO NEBYL. Snad se dovím, že i Lenina do Petrohradu poslal Stalin!

CCCP vyjednával s Hitlerem až tehdy, když bylo jasné, že určitý čas "tady na to bude sám". Nevyjednával v roce 1938.

Někomu se zvedá kufr nad Stalinem. Mně také, ale jako poslednímu z té party let 1933 až 1945. Nesměle špitnu, že vůdčím byl Adolf.

P. Staronový 14.5.2020 13:11

Ty ztráty jsou asi reálné, dané hlavně sovětským (ne)způsobem válčení.

P. Staronový 14.5.2020 13:07

Souhlas, jen stran toho přenechání Polska Sovětskému svazu, co měli západní spojenci dělat? Zaútočit na SSSR?

P. Staronový 14.5.2020 13:05

"Za viníka války označuje Sovětský svaz se zřetelem na „pakt Molotov-Ribbentrop“, a „žádá proto ruskou společnost, aby se vyrovnala se svou tragickou minulostí.“ "

Za JEDNOHO z viníků války a je to tak správně.

Dlouhodobá sovětskoněmecká ekonomická a vojenská spolupráce vyvrcholila paktem R-M a faktickou podporou Třetí říše Sovětským svazem. To nelze okecat nebo nezmiňovat, jak bylo sovětským a nyní je ruským zvykem.

Nejsem žádným fandou kočovného zeleně socialistického EP, ale tohle Rusům připomněl správně.

J. Uzel 14.5.2020 13:00

Už z názvu je jasné, že protektorát není samostatné území.

Š. Hašek 14.5.2020 12:33

To se tady ví!!!

Furt nevykládejte, slavnostně, že volej je mastnej.

Š. Hašek 14.5.2020 12:31

Pane Lenci,

pokud berete za -0- na stupnici výroky Koláře, Novotného, potom se Vám vskutku může zdát, že i ironie nějakého Haška jest vysoce agresivní.

Čítanky padesátých let jsem četl, místy bžunda - místy holá pravda. Četl jsem i Mein Kampf. Četl jsem i Kapitál. Poslechnu si i Vyvadila, čtu Vodvářku, Pehe. Lustiga. Též Gustu Fučíkovou ....

Holt mi nevyvrátíte "moji, bláznovou a fiktivní teorii", že Hitler nás chtěl vyhladit a Stalin mu to zatrhl. Říkal to i můj otec o roku 1945, a jak i Vy uznáte, o článcích v čítankách padesátých let (i o plkání hejhuly Koláře) nemohl mít ani tušení!

Zkráceno.

P. Grigar 14.5.2020 12:26

..tak už je to na světě zařízeno, pane Hašku. Ti "moudří a schopní" vyřeší zásadní otázky s politickým nadhledem, no a my obyčejní pěšáci už jenom zajistíme, aby bylo čím zaplatit.

P. Grigar 14.5.2020 12:23

..neberte si z něj mustr, na vaše dva závity by toho bylo příliš.

P. Grigar 14.5.2020 12:20

..tož nás poučte, jak lze vyhrát válku a vyhnout se ztrátám na vlastních lidech. Dovoluji si upozornit, že opravdový boj není totéž co zápolení na žíněnce, kde stačí dvojí úder rukou o podložku a rozhodčí odpíská konec.

Spojenecká technická pomoc by neměla význam, pokud by neměla být komu poskytnuta.

P. Grigar 14.5.2020 12:17

"Pakt Piłsudski-Hitler existoval ve vaší fantazii."

To je velmi odvážné tvrzení, pane Kindle. Co bylo tedy podepsáno 26.ledna 1934 v Berlíně, pod názvem "Erklärung zwischen Deutschland und Polen über den Verzicht auf Gewaltanwendung/ Deklaracja między Polską a Niemcami o niestosowaniu przemocy", dohoda o hospodářské výměně?

P. Brich 14.5.2020 12:06

Okolo 2. svět. války se událo spousta diplomatických swiňáren - ostatně jako okolo každé války. Výběr alespoň z těch největších: Začalo to Mnichovem, kdy nás spojenci hodili přes palubu (Jediný komu se to nezamlouvalo byl Mussolini, ovšem nebyla v tom láska k Československu). "Spojenci" dokonce do Prahy poslali výhrůžku, budeme-li bojovat, budeme označeni jako ti, kdož způsobili válku. Našim vojákům, kteří pak bojovali za Francii ve Francii, bylo předhazováno, že ta válka je kvůli nám.

Smlouva s Polskem a pak SSSR byla pak další Hitlerova nordická lest. Tajný dodatek smlouvy se SSSR, aby mělo Německo krytý týl a zajištěné válečné dodávky potravin a materiálu pro válku na Západě, obsahoval 4. dělení Polska a volnou ruku pro "řešení" Pobaltí. Záruku neutrality dostalo Finsko až potom, co odrazilo útok SSSR.

Ani konference v Teheránu a na Jaltě o dělení sfér vlivu po válce nebyly nic příkladného. Důsledkem bylo přenechání Polska Sovět. svazu a jeho přesun o polovinu na západ jako důsledek smlouvy Molotov-Ribbentrop s dalšími územními zisky v Pobaltí; do toho konec konců spadá i "vůle" Podkarpatské Rusi k připojení k SSSR. Poláci např., ačkoliv se velice aktivně zapojili do bitvy o Británii, nebyli dokonce ani pozváni na slavnostní defilé v Londýně po konci války. A tak by se dalo pokračovat.

PS: Po paktu Ribbentrop-Molotov Kominterna všem komunistům přikázala spolupracovat s Hitlerovými Nacionálními socialisty proti Sociálním demokratům. K obratu došlo, když Německo věrolomně porušilo tento pakt. Do té doby hlavní tíhu války nesla osamocená Velká Británie. Poté hlavní tíha pozemních bojů v Evropě byla na SSSR, jemuž odlehčila druhá fronta po vylodění v Normandii.

P. Zinga 14.5.2020 12:05

Heil!dlerová! Jednou kráva, navždy kráva.

J. Kratochvíl 14.5.2020 11:49

Díky za článek s kterým plně souhlasím.

Nesouhlasí pouze skalní antibolševici a těm v žádném případě nejde o poznání pravdy, jak se nás snaží přesvědčovat ve svých projevech. Roznáší pouze ideologii nenávisti a to je jejich jediná pravda.

J. Ptáček 14.5.2020 11:48

Ano, díky.

P. Zinga 14.5.2020 11:47

A co můžeme čekat od Evropských hodnot, než kecy lokaje, jako jste VY, Hofmane? Už Vás dnes ten onanista pohladil po hlavičce?

D. Stirsky 14.5.2020 11:46

Za heliocentrismus, pokud je mi známo, nikdo upálen nebyl. Galileo G. byl v jakési internaci, Bruna upálili za věci jiné, ani vlastně nvím, zda vůbec Koperníka četl.

P. Zinga 14.5.2020 11:44

Asi Vám vypadli Angláni.