19.5.2024 | Svátek má Ivo


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Soňa 7.9.2007 15:51

otázka

Otázka je, jestli opravdu dokážete ocenit dobré víno, jestli to není jen ta vůně zahraničí, která vám na zahraničním "levném" víně tak chutná. Jak čtu vaše články, tak se mi zdá, že v našem státě se vám nelíbí skoro nic, proč by tedy víno mělo být výjimkou. Znám vína dobře - pila jsem výborná francouzská i výborná moravská vína (nad kterými i Francouzi uznale kývali hlavou), také jsem ochutnala francouzské, rakouské či jiné patoky - levné a v lahvích, kvalitou srovnatelné s tím, co naši vinaři lijou maximálně do krabic. Asi jste ještě neochutnal dobré moravské. Zkuste trochu zapátrat, jsou a to i za dobrou cenu. Např. od pana Maděřiče. Jenže Morava je o dost menší než Francie, s menší produkcí, takže si i vinaři vybírají, kam svá vína pošlou. Přeju vám příjemné objevování dobrých moravských vín. Soňa

Vac 5.6.2007 18:52

Re: Re: Re: Ja nevím vočem se tu vlastně hádáte ...

Tohle je přesně ten druh arogance, který mi jde proti srsti. Proč bych o něčem nesměl mluvit, jen proto, že jsem nebyl v Rusku a není mi šedesát? Do extrému dovedeno, by tu u nás bylo hodně ticho a nemluvno...

Tommy 28.12.2006 9:25

Re: Re: Ja nevím vočem se tu vlastně hádáte ...

Tak to tady sleduji a vidím, že vůbec neznáte naše pořekadlo: z piva sa spí, z kořalky blbne ale z vína sa zpívá! A až si zazpíváte s lidmi, kteří to víno dělají, pak teprve můžete mluvit  (a psát) o víně.  

solacha 26.12.2006 18:27

pojďme do toho

Vážený pane Neff pojďte se mnou příští rok do toho. Koupíme si spolu hrozny a uděláme si víno dle naší chuti. Mám to vyzkoušené a super to funguje. Jsem malý piják ze Bzence a tento rok jsem si udělal 25 litrů pro svou malou spotřebu na Vánoce a Silvestra a nepřišlo mě to na víc než 400 korun, je to kvalita, hustota, neošizenost, voňavost právě ho piji a jsem blažený na duši. Budeme blažení a povznesení spolu tak na Nový rok ať je úroda jak letos a žádný cukr jen příroda

solacha 26.12.2006 18:18

Re: Musím

Za stovku si můžeme spolu udělat dobře 4 litry kvality. Koupíme hrozny za 15 kilo a jsme oba v pohodě. Pojď do toho mám to vyzkoušené piják ze Bzence

solacha 26.12.2006 18:15

levné víno

Jsem ze Bzence koupím metrák hroznů a mám dobrých 70 litrů super vína za cenu  okolo 18 korun za litr. Krabice v Lídlu mě přijde v akci na 15 za litr, ale nedá se to srovnat toho vína z Lídlu můžu vypít i 5 litrů a akorát z toho chodím v noci ..., zatím co to mé syté domácí mě povzbudí a oblaží na duši.

Mirek 10.12.2006 14:55

Pražák nebo Moravák

Janda 8.12.2006 17:47

Re: No teda.

pane LevV. Nechci se zastávat p. Neffa, ale právě jste se předvedl jako "moravský nacionalista".

Jsem pražák a jezdím na moravu mezi přátele, kteří vědí, že jsem rodilý pražák. Poznámky typu "k tomu ani nečuchej, to mám jen pro pražáky" slyším i tam. A věřte, že neznám výrazy vinařů, ale umím ocenit kvalitní víno a po těch letech i občas typnout bez nápovědy druh. Ale to, co se dodává do obchodů je hrůza a děs. A je to pochopitelně i vinnou skladování.

Takže si dovolím podotknout, s vámi by to asi také nešlo posedět a popít

IV 4.12.2006 15:49

Praha versus Morava

Vazeni pisatele, ja sama vinum nerozumim , ale co me zarazilo je ta zvlastni identifikace s mistem pobytu a prinejmensim nevrazivost k" tem ostatnim ". Vidime to ted "prelozene" na blizkem vychode , takove male zrcadylko . Psani pana Neffa ve mne vzbudilo nadeji , ze vsechno neni jeste ztracene . Az bude" valka" mezi Prazaky a Moravaky tak neprijdu.

Mirek od lesa 1.12.2006 11:38

A ještě něco

v Delvitě dost často zkoumám, co tam mezi těmi mnoha láhvemi stojí. Pokud nejsem ochoten zaplatit víc, než třeba 120 Kč, nenajdu tam nic jednoznačně kvalitního. Třeba bulharské víno oznamuje mikroskopickým písmem na okraji štítku, že je konservováno přídavkem Exxx.

Mirek od lesa 1.12.2006 11:31

Buďme ojektivní

těch vín kategorie Sklepmistr je plno i v Německu nebo Rakousku. Takže kdo si nechce kazit zdraví, musí trochu připlatit. Jako měřítko bych vzal kvalitní francouzské víno na dolním konci žebříčku, k mání asi za 130 Kč v každém slušném německém obchodě s potravinami. Zajdete-li do specializované vinotéky, přijde Vás totéž na 200 Kč.

I v Německu jsou nebetyčné rozdíly, třeba řepným cukrem doslazené patoky od St. Ursula v Bingen na Rýně se nedají ani vzdáleně srovnat s originální lahví téhož vína ze země původu.

Dostal jsem nedávno k 68. narozeninám tři láhve moravského vína. Ochutnal a uvěřil, že se u nás dá také vyrobit víno s úrovní srovnatelnou třeba s Francií. Ale raději jsem se nezajímal o pořizovací cenu, možná by mi pak bylo škoda takový poklad otevřít. Abych byl věcný- to dobré víno byl Modrý Portugal od Neoklasu ze Šardic. Dávám je za příklad toho, co je možné.

U nás na Blatensku lze ale koupit víno z Moravy v plastových láhvích a demižonech, o kvalitě vína za 30 Kč litr je každá diskuze zbytečná. Asi nám chybí nějaká instituce, která by schvalovala údaje původu a kvality, něco jako Apellation Controllé. Pokud si každý na svůj obal může napsat co chce, doplatí na to spotřebitel.

LevV 28.11.2006 14:59

No teda.

No teda zírám. Nebo jsem moravský nacionalista. Vinařství zde u nás dole udělalo obrovský pokrok, a je skutečně potěšení tento vývoj sledovat. Všichni vinaři, které znám, se vínu od jara do podzimu věnují s obrovskou obětavostí a je radost a čest jejich pěkná vína pít a i vystavovat a nechat hodnotit. I lahve a viněty jsou dnes velmi zajímavé. Takže pane Neffe, buď jste měl smůlu, nebo tomu nerozumíte, nebo chcete záměrně urážet. Zvažuji Váš návrh na zakoupení a hodnocení vín. To by se ovšem muselo pít. A pije se s přáteli a lidmi na úrovni. Takže s Vámi by to asi nešlo.

Milan 27.11.2006 14:59

Re: Ja nevím vočem se tu vlastně hádáte ...

S tou Plzeňskou dvanáctkou bych naprosto souhlasil. Víno stačí jednou za rok při návštěvě Moravy, ale pivo je pivo to mužu pořád. Kdy byl jednou U Tygra, v Jelínkově pivnici nebo U Rudolfina ví o čem mluvím.:-)

Jura Jurax 27.11.2006 14:51

Když to tak čtu,

tak mi nezbývá než doporučit: pijte valašskó slivovicu' Nebo kyšku! :-D

katka 27.11.2006 13:02

Re: Re: pry ...rada bych takova vina "bahno a benzin" vyrobila a predlozila je Prazakum...

vin de table?? To se ve Francii prodava vetsinou pod euro, maximalne do dvou eur, a za ty dve eura uz je vetsinou velmi slusne vino, nesrovnatelne s moravskym stolnim! Mmch, zrovna ted o vikendu jsem mela lahvovy Muller Thurgau od moravskeho vyrobce - nakonec jsme to radsi nalili do bowle. Nebylo to ale oznacene jako stolni vino. 

pepa 26.11.2006 18:46

Re: Pan Neff ma pravdu - na trhu je stale spousta nekvalitnich moravskych a ceskych vin

Tak a teď sám patřím k falešným vinařům. Ve slove mýtus je tvrdé ý. Jak jsem zmáčknul Enter, polil mne stud. ;-€ Fuj.

ota.karel 26.11.2006 18:38

Až teď jsem si přečetl starší příspěvky a nevím co si myslet

Že mám vysoce odolný organismus proti vyšším alkoholům nebo zbytkovým cukrům to vylučuji, i když připouštím, že má játra pracovala rychle, dost jsem sportoval a měl jsem rychlý metabolismus. Takže nezbývá než, že máte špatné zdroje, protože mě hlava z pití za posledních 20let bolela málokdy, spíš z málo prokvašeného piva = zbytkové cukry. Pivo piju dost zřídka, v posledních letech se snažím pít hlavně víno. Dokud bylo vinoték a sklípků málo, bylo to těžké najít něco dobrého, ale teď mám 1 zastávku od nás vinotéku, kam vozí dobrá vína. Když je nejhůř(zavírají v 18,00), tak veltlín nebo hrušovanský Müler z Delvity taky není špatný. Kdysi jsem pil málem výhradně V.Pavlovice, ale po jedné lahvi vína co mi nechutnalo jsem přestal. Zdroje si hledám a vybírám, ovšem okolo bydliště, abych nemusel jezdit přes půl Brna. Ale abych nebyl neomylný, koupil jsem si nedávno v zelenině slivovici co jsem jí vypil moc a byly tam asi nějaké jedy, protože mě to dost vzalo. Přitom chuťově byla dobrá. Ale i na to existuje trik, hodí se dovnitř 2-4 tablety živočišného uhlí, roztřepe a nechá ustát. Ono je to asi nějak příbuzné s aktivním uhlím a vychytá to špatné, jak to to uhlí dělá nevím, ale funguje to. A není to jen můj osobní dojem, protože v BLR jsem dal hodně pozdě večer do placu lahev hruškové rakije a byla děsná, nikdo to nechtěl pít. Tak jsem tam dal to "uhlí" a šel spát. Ráno byla rakije dobrá a nechal jsem ji na stole. Když jsme se vrátili odpoledne od moře, tak tam stála prázdná láhev.

ota.karel 26.11.2006 13:46

Re: Chybí mi možnost srovnání

Ono s těmi cenami našich a cizích vín ...koupím si drahý doutník a dražší cigarety, ale nejsem dost bohatý vůl abych dal 300,-Kč za 1kus kubánského doutníku. Kdysi stála 0,7l lahev tříhvězdičkového Dupuis koňaku 96,-Kčs a v prodejně Eso měli anglickou whisku za 700,-Kčs. Koukal jsem na tu flašku ve výloze, chtěl ji koupit jako úplatek, přemýšlel o její kvalitě. A pak mě napadlo, že když za 96,-Kčs je tak moc dobrý ten Dupuis, že kdyby se ten požitek znásobil do 600,-Kčs, že by to mohlo i zabít ....Ne vždy je to cizí a drahé dobré. První a poslední láhev Mavrudu jsem náhodou objevil v jedné restauraci, v regálu za výčepem. Koupil si ji a byl moc šťastný. To jméno mi vonělo detektivkami spisovatele Simenona a jeho komisařem Maigretem, co pořád popijel mavrud nebo calvados a semtam to proložil absintem co zabíjel mozkové buňky. Po otevření a ochutnání jsem byl zklamán, za daleko menší peníze se dalo pořídit chutnější červené víno. Stejně jsem dopadl s francouzským calvadosem, který kvůli mě v jedné rodině vytáhli z baru a otevřeli. Byl cítit po plesnivých jablkách, možná to tak má být, ale calvados z olomouckého Selika mi chutnal daleko víc, i když kde je mu dnes konec, stejně jako Vizovgnacu a vodce od Jelínka a jiným produktům. Teď jsem si vzpomněl na výbornou whisky z Trenčína ....a také Klíčany se svými šestihrannými lahvemi byly dobré. Whisky Herold z Plzně mě provázela hodně večery. 50ti%ní Halberd jsem si kupoval, když jsem si chtěl udělat větší radost, stála tolik co tři lahve rumu...Ale teď zrovna piju bylinkové čaje a poslouchám hudbu ze 70.let ...Na klíčanský Gin v šestihranné láhvi 0,7 l za cca 150,-Kčs mám hřejivou vzpomínku z BLR, kde stál v přepočtu 59,-Kčs, takže vypitím jedné lahve jste ušetřili 91,-Kčs. To člověka hřálo u srdce, když na té lahvi byla česká etiketa a stálo to tam černé na bílé .....Já míval v mládí raději destiláty, ale s vínem se člověk asi dožije vyššího věku.

ota.karel 26.11.2006 12:56

Re: Re: nestačím se divit !!!

Tedy já žasnu! Ještěže jsem Prahou s náklaďákem rok jen projížděl po rychlé Jižní spojce, to bych dopadnul s léky z Moravy. Jednou jsem vezl kromě nákladu, 10Dg čehosi v krabičce a stálo to 300 000,-Kč, to by se ti Pražáci napakovali ....

ota.karel 26.11.2006 12:40

Re: malá slušná polemička

Bohužel ten test jsem nějak prošvihl. Domnívám se ale, že to je ten nejsilnější argument, test od skutečných znalců. Nakonec i kdyby další test prokázal, že p.Neff má chuťové rozlišovací schopnosti v pořádku, jeho nejvyšší kvality leží v poněkud jiné oblasti. To, že má člověk ŘP a najezdí ročně 60 000km z něj nedělá Schumachera a není to zárukou, že ví co se děje v motoru, když to tam "cvrliká". (Byl pro mně šok, když jsem zjistil, že to neví autokr. závodník, který ve Světě motorů testuje auta.) Takže i když hodně vypijeme, není to záruka, že to z nás udělá znalce, který umí čmuchat k vínu

ota.karel 26.11.2006 12:19

Chybí mi možnost srovnání

protože jsem vyrostl jako Brňák převážně na moravských vínech. Kupuji si ta, která mi chutnají a alespoň v Brně je hodně vinoték a sklípků, kde si můžete vybrat z vín dovážených z různých oblastí Moravy. Pana Neffa mám rád, včera jsem na něj s radostí koukal na ČT2, ale musím připustit, že nemám jeho zkušenosti a příjmy. Takže připouštím, že je možné, že má pravdu, a že není jen nafoukaný Pražák, ale je to jen 25%ní šance. Bude to asi jeho pravda, protože já si v moravských vínech od 44,- do 60ti Kč vyberu a chuťové buňky mám nejmíň průměrné. Byl jsem na ochutnávce vín z celého světa v cenách od 300 - 900 Kč, zkoušel jsem kalifornské, chilské, jihoafrické i australské bílé. Když jsem zaslechl ty ceny, řekl jsem si:"Nejsem vůl, za 300,- mám nejmíň 5 litrů špičkového vavřince o sauvignonu nebo tramínu nemluvím!" V rámci své profese jsem jezdil po celé republice a ochutnal vína i ve vinařské škole v Mělníce (příliš sladká, chutnalo mi až víno s 3.cenou), v Bzenci a Velkých Pavlovicích. Nejlepší vavřinec jsem míval z Moravského Žizkova, ale skoro stejně dobrý je z Krumvíře. Závěr: myslím si, že si je z čeho vybrat. A nejsem tak bohatý abych si kupoval kalifornské bílé, i když v Kauflandu stojí 0,7 litru 90,-Kč. K vínu se opravdu nečmuchá a třeba už ten výraz vypovídá něco o úrovni znalce vín p.Neffa Nakonec podle alternat. medicíny se má jíst a pít co bylo vypěstováno do 100km kolem místa kde žijete. Ať si p.Neff pije Pražský výběr a cokoliv co mu chutná. Mě stačí vína z Moravy. Ta ochutnávka v Delvitě by mohla být zajímavá, ale co když tam nebude víno co mi chutná ...? 

pepa 25.11.2006 23:11

Pan Neff ma pravdu - na trhu je stale spousta nekvalitnich moravskych a ceskych vin

Nezijme v mitech.

Nikde ve svete nekoupite moravske vino. Nejsme vinarska velmoc a zijeme take v zemepisne sirce, kde neni uplny dostatek slunicka. Ale podobne jsou na tom treba nemci a jejich Ryzlink se obcas da koupit i v Australii. To znamena, ze se jeste musime hodne zlepsit. Jak v kvalite, tak v umeni prodat.   

Souhlasim s panem Neffem, ze kvalita moravskeho vina velice kolisa - na trhu je stale hodne spatnych vinaru. Kazi jmeno tem dobrym. Pokud se nechci spalit - napr. nesu lahev nekomu jako darek, radeji sahnu po vinu francouzskem. Je to velka skoda. 

Drzim poctivym moravskym a ceskym vinarum palce, primlouvam se o vetsi podporu statu.

Zdenek Z 25.11.2006 9:11

malá slušná polemička

Pane Neff, sprostota kvalitu nenahradí, ale neznalost vín také není dostatečná kvalifikace k ocenění vín. Stačí nahlédnout do testů MF (25.8.  28.7. 12.5.), kde hodnotili moravská i česká vína skuteční odborníci. Totiž nové technologie atd-, co vyzýváte ve Vašem článku nevedou bez zkušeností ke kvalitě.

redy 25.11.2006 2:31

Re: pan Neff

Jsem dlouholetý "vínapitel" a mohu jen s panem Nefem souhlasit. Jelikož piji pouze vína červená suchá, tak mohu posuzovat pouze tuto sortu vín. Bohužel to, co se nabízí v obchodech a vinotékách z moravské produkce je v naprosté většině jak cenově tak kvalitativně nesrovnatelné s většinou dovozových vín v ceně od 80, Kč výše. Před týdnem jsem si po delší době opět zakoupil za 235,- Kč moravské červené suché - odrůda Frankovka (vinaře nebudu uvádět - nechci nikomu škodit, dost tomu, že si tímto produktem škodí sám). To, co v té láhvi bylo, se však  vůbec nedalo srovnat s  jihoafrickým Merlotem, který běžně kupuji v nejbližším discontu za cenu cca 75,- Kč. Odrůdové víno s přívlastkem mělo vůni (?) zatuchlé slámy a chuť připomínající dobrotu prodávanou ve stáncích na brněnském výstavišti po dobu veletrhů.  Vzhledem k tomu, že můj  spolustolovník je náruživým vinařem s vytříbenou chutí, požádal jsem jej o zhodnocení tohoto vína, neboť můj dojem mohl být tendenční. Jeho hodnocením byla otázka: kde se dají zakoupit takové patoky? Takže jsme tu dobrotu nechali manželce na svaření a rozdělali jsme si láhev "obyčejného" francouzkého Bordeaux (za 85,- Kč) a teprve nyní jsme si pochutnali. Možná jsou některá moravská vína kvalitní, ale ta jsou vždy totálně předražená, takže se v těžké konkurenci dovážených vín asi těžko prosadí. Pokud moravští vinaři svůj přístup nezmění, potom se nebudou moci divit, že je konkurence odstaví na druhou kolej.

Vladimir 24.11.2006 23:46

Re: Re: Re: A co růžové moravské ?

Ze je ale likviduje, strece prodavajici litr sajrajtu za pade.

NoName 24.11.2006 22:19

Re: moravská vína

Jistě. Jenom mne fascinuje, jak z jednoho nebo dvou mailů jde vyvodit, jací jsou moravští producenti vína i ...., .... a taky .... (každý si dopllní).

Dle stejné logiky pŕedpokládám, že když jsi v pražské firmě koupím počítač a při reklamaci si vyměním pár mailů s blbem, který tam náhodou na reklamacích sedí, můžu bez porblému vyvodit, jak idiotské jsou české firmy prodávající počítače a jak mají daleko k slušné kvalitě ....

NoName 24.11.2006 22:14

Re: Re: Re: nestačím se divit !!!

Jistě. To byl jenom příklad práce s "argumenty"-jak z jedné události v Praze odvodit vlastnosti Pražáků jako takových-podobně jako autor příspěvku z posezení v jedné hospodě odvodil vlastnosti Moraváků jako druhu ;-)

Jan H. 24.11.2006 22:09

Re: Re: pry ...rada bych takova vina "bahno a benzin" vyrobila a predlozila je Prazakum...

Hezke! :-):-D;-D

promirul 24.11.2006 22:08

Re: Re: nestačím se divit !!!

to ti ukradnou i v Brně,jen blbec nechává drahé věci v autě.

promirul 24.11.2006 22:05

moravská vína

souhlasím s vámi pane Neff a sprostota kvalitu nenhradí.