2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Voegel 24.11.2006 10:17

Re: Ruka trhu

Souhlas. Ale rozdělil bych nové stránky aspoň na dvě témata:

a) pití vína

b) diskuse (a nadávky) mezi obyvateli Prahy a Moravy

P.S. otázka trhu je složitější; zapomínáte na preference spotřebitele/státu, velko/malo výrobu, netržní dotace...

LOJR 24.11.2006 10:17

Re: Poznatek abstinenta

Pokud víno jako alkohol jsouce abstinentem nepijete vůbec, vínu nerozumíte málo, nýbrž vůbec. Tato diskuze jest o víně a vy proto k této diskuzi nemáte naprosto čím přispět. Zda máte či nemáte rád Astona a zda posloucháte či neposloucháte rádio tady totiž, dovolím si tvrdit, naprosto nikoho nezajímá.

sigi 24.11.2006 9:53

Musím

polemizovat s tím, že zahraniční vína jsou u nás levná. Když porovnáte ceny zahraničních vín na našem trhu (a netýká se to jen vín stolních, ale i kvalitnějších vín odrůdových, vín s přívlastkem či cuvée) např. s Německem, cizí vína jsou u nás neskutečně drahá!

Moravská vína v kategorii do 100Kč v hypermarketech nekupujeme. Tedy pardon, s jednou výjkou, dělám z nich cibulačku. Pít se to totiž nedá. Když si chceme opravdu pochutnat, nakoupíme bílé z Žernosek.

ptakopysk 24.11.2006 9:48

Bohužel...

Ústí jsem uvedl jenom jako příklad. Já osobně mám doupě na Podblanicku a nejbližší vinařskou oblast mám 200 kilometrů daleko, takže vaše, ač dobře míněná, rada se mine účinkem.

Český Honza 24.11.2006 9:44

Poznatek abstinenta

Vínu sice moc nerozumím, ale několikrát jsem si poslechnul pan Neffa v radiu. Myslím si, že y se měl stydět za to že vůbec vystoupil, možná, že byl vždy ponapilý a potom je jedno zda vínem z Moravy či z Francie. Nevím co moudrého kdy řekl, spíše si pamatuji jeho ehm..., hm... a pod. Nedá-li tento člověk dohromady kloudnou českou větu s podmětem a přísudkem nechť sedí doma a pije si co chce, ale neotravuje s tím v rozhlase.

ptakopysk 24.11.2006 9:41

Vy jste se teď někdy zřítil z jahodníku na znak, ne?

můj čas je docela drahý a trávit ho ježděním po Moravě, abych zjistil, kde lze najít sedmičku pitelného červeného se mi vskutku nechce. A když bych si spočítal náklady - čas, benzín, ubytování, tak je pro mě levnější popíjet něco z Chateau Neuff du Pappe. Jejich ročník 2003 byl podle mě docela vydařený

František I. 24.11.2006 9:34

Re: DOcela se divím...

Hněte pozadím a kupte si Žernosecké (např. Muller Thurgau). Kam se na nej hrabou moravská. Do Žernosek to máte bratru 15 km a pokud to přeženete, ještě se můžete v tamní pískovně vykoupat. Zvláště v zimě je to osvěžující.

Martin 24.11.2006 9:34

plytké názory páně Neffa

Nebudu rozebírat Vaší polemiku s moravskou tetou, to je pro diskusi 3. cenové skupiny. Co mě však ve Vašem článku chybí, je nedostatek faktů a názorová plytkost. Odpovězte si na pár otázek, které Vám předkládám a pak si zkuste napsat úvodník Malé neslušné polemičky znovu a ona pak možná ani nenastane. Nyní ony otázky:

1/ proč jsou zahraniční vína v superhypermega tak levné? Pokud si odpovíte tak, že jsou naši vinaři škrti,  švihněte se přes prsty rákoskou. Myslíte si, že prodejní ceny u vinaře 40 - 60 Kč podle přívlastku jsou nadsazené? 2/jak v dnešním globálním světě s globálními cenami může stát láhev vína dopravovaná přes půl zeměkoule méně, než víno naše? /jsem Čech, přesto píši naše/ 3/ Kdo dotuje těmto neevropským vinařům jejich ceny, že ještě zbyde na nákladné nabízení těchto vín po obchodech? Kdo platí ty desítky managerků s auty, mobily, chladícími boxy, kteří nabízejí zámořské zázraky? 4/ co budeme nabízet návštěvám např. z Německa až tato nekalá konkurence vytlačí, i díky Vám pane Neffe, charakterní, výrazná a kvalitní vína z Čech a Moravy? Budou to ty nevýrazné a plytké /jako váš článek/ nápoje z bývalých kolonií?

Hruboš 24.11.2006 9:31

Celkem souhlas s Neffem, i když

se dá najít i červené moravské do 100,-K, které neurazí ale ani nenadchne. Většinou se nespálím u červených od Znovín Znojmo, např. Vavřinec 2005, odrůdové červené, obec Hnanice,viniční trať U kapličky, je k mání u Alberta za 70,-Kč (je teď v akci).

František I. 24.11.2006 9:30

Re: Mylně se tady směšují dvě věci

Konečně zajímavé téma. XxX srdečný souhlas. Poznámka na okraj. České víno se většinou nedá koupit v řetězcích. Už proto, že se ve značné míře buď jako mošt, nebo i jako hotové víno, vyváží do Němec, kde se mísí s rýnskými víny. I odborník má dost problém, jak je rozlišit. Protože obecně platí pravidlo, že čím více na sever, tím více vůně a buketu, často ho kupují i Moraváci, aby s úspěchem zlepšili některá svá mdlejší bílá vína. Česká vína, pokud mají být ozdobou stolu, se musí alespoň 2-3 roky archivovat. Tím pádem určitě nebudou za 100 Kč. I červená vína např. z Mělníka, Cecemína, Mostu apod. jsou po lahvové zralosti velice dobrá, dost často i srovnatelná s francouzskými. (Možná nemístný patriotismus.) Z tohoto srovnání vyjímám vína pana hraběte, resp. paní mělnické hraběnky, která se snaží implementovat francouzské zkušenosti s dosti nevábným výsledkem.

eveli17 24.11.2006 9:29

víno

Jsem pravidelným konzumentem moravských, doma vyrobených vín (máme naštěstí vinohrad, jinak by nás naše spotřeba brzy zruinovala, a to jsme - jak to pan Neff hezky píše - umírnění pijáci vína). Ten článek mě naštval a uklidnila mě až reakce pana Neffa -nabídka na srovnání vín kolem stovky z různých států. Přednedávnem prodávali v Lidlu levné chillské víno - myslím flaška stála kolem 50 korun. A musím říct, že když jsme ho ochutnali, hleděli jsme a říkali si, jestli tohle v Chile můžou vyprodukovat, pak sem k nám dovézt, zde v obchodě prodávat za takovou cenu, tak: 1. Za jakou cenu jsou ti chilané schopni to produkovat? 2. I za tu cenu to víno bylo DOBRÉ, tzn. jsme v (Y). Úplně a totálně. Moravská vína jsou dobrá, přímo skvělá, ale problém je v ceně těch dobrých vín. A o to podle mně v příspěvku šlo.

Wart-hog 24.11.2006 9:23

Re: DOcela se divím...

Tak halt pohni zadkem a jed si to vino na Palavu koupit-bílé.Cervené v Terezíně nebo na Kraví hoře.Radi ti ho tam všude zalahvují a pak stačí už jen sahnout do sklepa.Dělám to tak už roky.A olizovat ve sklípku se dá na Moravě na každém rohu.Rozpoznat dobré a špatné je těžší.Je to o duvěře.Hezky den.Kent

XxX 24.11.2006 9:19

Re: Re: Mylně se tady směšují dvě věci

Já jsem psal, že jej koupíte pouze přímo u vinaře a to je velká škoda, ale jinak to bohužel nejde.

XxX 24.11.2006 9:18

Re: Kvalitni vina

tak, tak to je jako bavit se např. o rozdílech ve sportovních zimních bundách za 200-300 Kč. Je to skutečně celé poněkud mimo mísu.

ptakopysk 24.11.2006 9:17

Re: Kvalitni vina

myslím, že jste to pochopil špatně. Ta diskuse je o tom, že mám v ruce stovku a chci si koupit láhev suchého červeného.  A o zkušenostech, co si lze v této cenové kategorii koupit. Takže vaše poznámka je poněkud irelevantní

tojuska 24.11.2006 9:16

Re: Mylně se tady směšují dvě věci

V obchodě láhev vína z bodu b2) nedostanete za 70 Kč ani náhodou. Pokud je jen trochu lepší, tak už je to výběr nebo přívlastkové nebo buhvíjaké ještě a hned stojí stovku a více.

Josina 24.11.2006 9:10

nejsem odborník na vína,

ale nedůtklivost a sprostota moravské strany mě šokovala. Tam musí být komplex jak hrom a "buranovitost" ještě větší. Já jsem v Praze rozená a žila jsem buď tu nebo za hranicí. Na Moravu - a Slovensko - jsem vždy pohlížela s okouzlením - podle Eisnera "modloslužebnicky k východu". Ale setkala jsem se se záští a zapšklostí, kterou nechápu. Co nám závidí? Jistě, hillbilly z Arizony taky zahlíží na Newyorčana,ale tam jsou ty rozdíly přece větší.

Dopis té paní byl vážně ohavný. A blbý, blbý.

Jan 24.11.2006 9:08

Kvalitni vina

Aston kdysi psal skvele a skvele argumentoval, nepotreboval pouzivat vyber zrejme nejblbejsich reakci aby podporil svuj nazor.

Jinak velice vtipna diskuse. Legendarni skvela "vina" za 60-70 ci mene ze supermarketu. Do huby to nevezme nikdo kdo se alespon trochu orientuje ve vine a je jedno zda jde o moravska ci zahranicni vina. Cely Astonuv "spor" je mimo misu pac se diskutuje o tom ktere chcanky jsou kvalitnejsi... 

AndyO 24.11.2006 9:05

Re: DOcela se divím...

;-D;-D;-D;-D;-D

ptakopysk 24.11.2006 9:05

DOcela se divím...

že se tady ještě neozval někdo z Moraváků, kdo poradí člověku z Ústí nad Labem dostavšímu v půl pátý navečer chuť na lahvinku suchého červeného, aby se vydal do Dolních Věstonic, tam přeplaval Novomlýnskou nádrž, šel pět kilometrů rovně, pak uhnul doleva a po padesáti krocích vlez do díry v zemi, protože tam má sklípek stréc Vováků a tomu se letos povedla Frankovka. No a ve tři ráno je zpátky v Ústí i s lahví červeného jako na koni, může si sednout do křesla, otevřít láhev a pevně doufat, že staříček Vovák tam nalil opravdu tu jeho slavnou Frankovku a né loňskej druhák a že se teď s ostatníma staříčkama neválí smíchy po celém sklípku, jak převezl pražáka...

XxX 24.11.2006 9:01

Mylně se tady směšují dvě věci

Výrobce vína lze rozdělit na dvě skupiny:

a) Velkovýrobci, kteří sami víno nepěstují, jsou pod cenovým tlakem supermarketů, pro výrobu vína použijí jakékoli hrozny např. stolní odrůdy z Moldávie atd... Technologie výroby a výchozí suroviny se orientují především na výrobní cenu. Dotace do výroby tohoto vína je minimální, výsledná kvalita odpovídá výrobní ceně. Toto víno podle názvu pochází z Moravy, ale s moravskými víny nemá podle mně nic společného. O tomto víně psal "PES".

b)Malovinaři, které lze rozdělit na dvě skupiny: b1) orientovaní na kvantitu - pěstují cca 5 kg hroznů na hlavu (jedna rostlina révy) a někteří dělají i tzv. druhák - kvalita vína není vždy optimální a nekoupíte jej v supermarketu. Prodávají za cca 30 Kč. litr. Ti kteří dělají druhák pro "Pražáky" kazí jinak dobrou pověst malovinařům.  Pokud ovšem člověk vínu trochu rozumí dostane víno vždy ochutnat a pokud není podle jeho chuti, nemusí jej koupit. b2) Orientovaní na kvalitu - pěstují třeba jen 1 kg hroznů na hlavu - víno bývá skutečně skvělé, ale koupíte jej pouze přímo ve sklepě u tohoto vinaře. 0,7l láhev stojí minimálně 60-70 Kč. Když budete mít stěstí, koupíte jej ve velmi slušné vinotéce za cenu 100-200 Kč. Škoda že většina z Vás toto víno nikdy neochutná buďto proto, že máte do sklepa poněkud daleko nebo že za sedmičku nedáte 70 Kč. Toto víno já osobně považuji za moravské. Obecně platí, že dotace našich malovinařů jsou minimální.

Například Francouzští vinaři mají optimální přírodní podmínky pro pěstování vína a v neposlední řadě štědré dotace od EU a státu. Pěstitelé vína bývají zpravidla i jeho zpracovateli. Průměrná kvalita je slušná a cena je přijatelná pouze díky štědrým dotacím které naši pěstitelé a výrobci nemají.

jana 24.11.2006 8:59

Re: Proč?

R^ dobrý

whaler 24.11.2006 8:59

zemědělci a vinaři

kamenujte mě, ale rok co rok slyším stížnosti lidí z tohoto oboru podnikání. Jednou moc prší a je málo slunce - úroda je špatná, další rok zase neprší a je slunce - úroda je špatná. Jednou zasejí hodně a musí prodávat díky přebytkům pod ceny. Tak příští rok zasejí málo a pak se diví, že obchod vozí lacinější produkty z ciziny.

Jednou jsem nakupoval u nějakého "stréca" na Moravě víno. Na košt, to bylo vínečko dobré, do demižonu pak stáčel víno z úplně jiného sudu. Když jsem ho na to upozornil tak odvětil, že je to jedno, že my "Čížci" stejně vínu nerozumíme, ať radši "žgrndáme" pivo.

Jura Jurax 24.11.2006 8:57

Re: Proč?

Boty ze Zlína - ve Zlíně se už boty téměř nedělají ... :-(

franta 24.11.2006 8:52

ještě že jsem pivař

tomason 24.11.2006 8:48

Já to beru

Pane Neffe, červená moravská konkurenceschopná nejsou, to je fakt. Ale myslím, že v kategorii bílých vín by Váš návrh stál za pokus. Třeba bílé Bordeaux podle mne nestojí za nic. Rád na tuto akci přijedu !

Charlie 24.11.2006 8:45

Re: tentokrát Aston nekecá

Moravské bíle jenom vlastní, a červené - chilský Merlot. Gogo má recht. 

AndyO 24.11.2006 8:39

a jinak musím podotknout

že moravská pýcha mne opět rozesmála. Ne vynadat Neffovi za příliš přísný odsudek, ale rovnou si to vyřídit se všemi Pražáky,ti nás tak štvou.

Kaizo 24.11.2006 8:38

Re: Vína v Hypermarketech

NENI možné dopsat příspěvek, omezení délky příspěvku na znaky a odstavce, s takovým diskusním fórem nejsem spokojen.

Kaizo

jirig 24.11.2006 8:37

V celé diskusi se nějak zapomělo na to rádio, ne?

Za prvě - Aston původní článek uváděl citací z nějakého pořadu. Něšjak se o tom nemluví, ale jeho reakci vyvolal podle mého názoru právě ten pořad. Taže, si, páni vinaři a jejich ochránci, zameťe napřed ve vlasních řadách...

Ani já nenmám nic proti moravskému vínu - to ale opravdu neplatí o "jakostním" vínu, vyráběnému pro potřebu obchodních řetězců, vínu, které nepotřebuje žádné podmínky pro skladování a špuntuje se něčím co špunt prostě není. Levné víno této povenience nemůže být dobré odnikud.