2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ÚVAHA: Papež chce změnit Otčenáš

Je fakt, že tato záležitost se týká pouze křesťanů, spíše jenom katolíků, ale papeže Frantška zná asi každý, neboť je to člověk jistě nebojácný, ale i kontroverzní. Mluví k celému světu, čímž podle mě překračuje svoje kompetence, ale lidé ho pozorně sledují, tak proč o tom nemluvit. Má ale ve všem pravdu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 19.12.2017 11:07

Re: Ten tradiční překlad je dost dobrý.

"Uvést" znamená aktivní účast uvádějícího. Babiš uvádí ministry do úřadů.

"Vydat" je pasivní - aktor se vykašle na dotyčného a nechá ho na pospas. Sněmovna vydá obviněného policii, pokouší ho policie.

J. Anděl 19.12.2017 11:07

Re: Důležité je, co chceme, nikoliv co musíme

Mimochodem proč nemám strach u toho cukroví? Vím, kam ta cesta vede a neláká mě. Není to tak, že by můj jazyk nedokázal ocenit sladkou chuť.

J. Anděl 19.12.2017 11:04

Důležité je, co chceme, nikoliv co musíme

Líbí se mi v článku pana Čermáka názor či postoj, že my nevíme, co a jak Bůh zamýšlí a dělá. Žádné pochopení Bible nás neopravňuje k tomu, abychom tvrdili, že máme razítko na vysvětlování záměrů, vlastností, jednání Boha. To není náš problém. Můžeme sice na to téma vést krásné spory a ještě krásnější a velice vzrušující války, ale to je asi tak to jediné, k čemu se to hodí.

My řešíme mnohem "přízemnější" záležitosti. Mimo jiné (pro někoho především) chceme projít životem tak, abychom si nesnižovali šanci ke spáse, použiju-li křesťanskou terminologii. To už je o člověku (o tom, jaký je člověk), nikoliv o tom, jaký je Bůh. Snad je ten rozdíl zřejmý.

Prosíme tedy Boha o to, aby nám dal sílu překonávat nástrahy, nebo abychom těmto nástrahám vůbec nebyli vystaveni, pokud na ně nemáme? Těmi prosbami "programujeme" svůj život. Jsou nástrahy, na které mám. Můžete přede mě dát mísu s cukrovím a já si ani nezobnu. A pokud si zobnu (nikdy neříkej nikdy), nebudu kvůli tomu půl roku trpět nespavostí a trápit se pocity viny. Jsou ale situace, ve kterých pokud řeknu "ne", tak se sice budu moct plácat po ramenou, jak jsem morální, ale něco ve mně bude litovat, že jsem si to neužil. A pokud řeknu ano, s největší pravděpodobností spát nebudu a budu si to vyčítat. V obou variantách bych z toho vyšel jako ten, kdo prohrál. Nechápu smysl lidského života v utrpení odpírání a neustálém boji. V těchto situacích prosím "neuveď mě v pokušení". Mně tedy stávající verze vyhovuje spíš.

Nejen Bůh nám nebere svobodu. On nám jí nebere - a vzít nemůže - ani papež. Každý se můžeme modlit, či nemodlit, jak chceme. Mám takové tušení, že až budeme stát "u svatého Petra", nějaké tvrzení "papež říkal, že..." nám bude stejně platné jak mrtvému zimník.

V. Novák 19.12.2017 11:01

Je to tak trochu o ničem, protože jde o překlad.

Český ekumenický překlad zní "A nevydej nás v pokušení", což IMHO lépe odpovídá Františkově představě - a zcela jistě originálu.

P. Lenc 19.12.2017 10:41

Re: Při hodnocení příběhů Bible je třeba si uvědomit,

Pane Studente ANO! I já jako ateista si velice vážím Starého zákona jako sbírku tisíciletých lidských morálních zkušeností.A ano, souhlasím i se zbytkem vašeho příspěvku.

V. Student 19.12.2017 10:29

Re: Při hodnocení příběhů Bible je třeba si uvědomit,

Ale jo. Starý zákon by mohli i nevěřící, pokud by tedy chtěli, považovat za pokladnici příběhů o lidech, jak byly za staletí nasbírány. Nadčasových, tedy platných začasté i dnes.

A že jsou to příběhy Židů? To přece nevadí. Z jejich Starého zákona vyšel Nový, už křesťanský, a mezi tři pilíře, na kterých Evropa stojí, je křesťanská morálka řazena nezpochybnitelně. (První hospice a špitály, starobince, systém péče o opuštěné děti, podávání ruky, pozdrav AHOJ, vztah k ženám, práci atd. atd.) My se řadíme k antickým kořenům a nikdo to nezpochybňuje, jen bych jimi nenahrazoval další zdroj, ze kterého Evropa vychází.

F. Houžňák 19.12.2017 10:13

Ovšem ďábel existuje, ať na něj věříte

nebo ne. To byste si měl uvědomit.

F. Houžňák 19.12.2017 10:11

Při hodnocení příběhů Bible je třeba si uvědomit,

že to jsou a) dějiny Židů (tedy Starý zákon), b) mravoučné (v tom dobrém slova smyslu) příběhy, odrážející to, co nám jejich zapisovatelé chtěli sdělit.

J. Sova 19.12.2017 10:09

Re: Matoušovo evangelium

Hlavně byla vytvořena pro vladaře. Pro ty bylo křesťanství výhodou:

Ř 13,1 Každý ať se podřizuje vládní moci, neboť není moci, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha, takže ten, kdo se staví proti vládnoucí moci, vzpírá se Božímu řádu. Kdo se takto vzpírá, přivolává na sebe soud. Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře, nýbrž tomu, kdo jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládnoucí moci? Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly.

L. Bystrý 19.12.2017 10:06

Re: „Františku, jdi a oprav můj dům, který, jak vidíš, ...

Vy jste opravdu HODNĚ dezorientovaný, že, občane Karlíku?Jen stručně pro Vaši informaci: 1) Naše západoasijské hodnoty jsou i Vaše. 2) Naše západoasijské hodnoty nejsou kompatibilní s evropskými hodnotami, s muslimskými jsou.

3) Nad námi bude zanedlouho plát rudá hvězda, to avantgardní lidské znamení. Zelená vlajka Prorokova bude vlát nad jižní částí Evropy, kupříkladu.

Ano, my komunisti a putinisti se s muslimy snadno dohodneme na mírovém soužití; mám v takových dohodách praxi z dob tzv. studené války.

Každopádně: Muslimové jsou přirozenými spojenci nás roduvěrných Čechů a Rusů, v našem odvěkém zápase s agresivním křesťanstvím, s tmářským Západem. Proto jejich akce proti Euroamerice, zemi našich dědičných nepřátel, my roduvěrní Slovani s radostí vítáme.

Volte ANO, KSČM a našeho Miloše, ať se k nám krásní ruští lidé vrátí co nejdříve!

V. Student 19.12.2017 9:43

Re: Ten tradiční překlad je dost dobrý.

No já nevím... Takového Joba si satan u Boha vyžádal, aby ho zkoušel. Bůh ho k té zkoušce vydal. Proč to udělal, Bůh suď, ale sám ho do žádných zkoušek neuváděl...

Čili pro mě "vydat" je trochu něco jiného než "uvést".

J. Sova 19.12.2017 9:41

Re: Papež František

Katechismus katolické církve, §105:

Bůh je autorem Písma svatého. „Co bylo Bohem zjeveno a je v Písmě svatém obsaženo a vyjádřeno, bylo zaznamenáno z vnuknutí Ducha svatého. Svatá matka církev totiž považuje podle apoštolské víry všechny knihy jak Starého, tak Nového zákona se všemi jejich částmi za posvátné a kanonické, protože jejich původcem je Bůh, neboť byly sepsány z vnuknutí Ducha svatého, a jako takové byly církvi předány.“

V. Student 19.12.2017 9:38

Re: Ateisté nebudou pohoršeně křičet

Začínám, abyste se mohla zasmát: Otčenáš si rozvracet nedáme!

V. Student 19.12.2017 9:27

Re: NO TO SNAD NE !

Mimochodem, víte že jméno Lucifer je v překladu "nositel světla"? Myšleno samozřejmě světlo poznání, nikoli lampička. Původně to byl anděl, který měl tento dar. Viděl i do nás lidí. A to co viděl, neunesl. Vzbouřil se proti Bohu a řekl, že něčemu takovému jako je člověk sloužit nebude. Stal se tedy andělem zavrženým. Od té doby, aby se ospravedlnil, na nás Bohu neustále žaluje. Intrikuje, poštívá, zveličuje problémy.

Jeho Spratky, ať už jsou si této své temné služby vědomi či ne, poznáte podle toho, že se mu snaží podobat. Démonizují druhé lidi, stále tvořivěji nám strkají pod nos náš smrádek a nutí, abychom se jedni nad druhými pohoršovali, protože není nad moralistu, který druhými pohrdá. Ne nadarmo je pýcha jeden z nejtěžších hříchů. A jak se jim daří! To ti druzí se snaží "říkat pravdu s láskou". Jak snadné napsat, ale jak nesnadné konat! Teprve kdo se o to opravdu pokusí, ví, jak strašně těžké to je. To byste nevěřil. Nebo věřil?

V. Klepetko 19.12.2017 9:26

Re: Ten tradiční překlad je dost dobrý.

P.S. A verze překladu "...a nevydej nás v pokušení" je dle mého názoru z hlediska smyslu totožná s verzí "a neuveď..." - v obou překladech jde o to že prosíme Boha, aby nesouhlasil s tím, abychom byli vystaveni takovému pokušení, kterému sami nedokážeme čelit!

P. Boublíková 19.12.2017 9:23

Re: Jsem ateista

Oni to neví, oni tomu jen věří, neboli jen si to myslí.

V. Klepetko 19.12.2017 9:18

Ten tradiční překlad je dost dobrý.

Pán nikdy nikoho sám nepokouší: List Jakubův, verše 1.13-14. „Kdo prochází zkouškou, ať neříká, že ho pokouší Pán. Bůh nemůže být pokoušen ke zlému a sám také nikoho nepokouší." Může ale souhlasit s tím , abychom byli podrobeni zkoušce - aby nás zocelil v naši víře jako Jóba, nebo potrestal za nějaký hřích. Pokušitelem je vždy sám otec zla, projevuje se skrze naše vlastní touhy a naši žádostivost. Ale - 1. List Pavlův Korintským, verš 13: "Bůh je věrný: nedopustí, abyste byli podrobeni zkoušce, kterou byste nemohli vydržet, nýbrž se zkouškou vám připraví i východisko a dá vám sílu, abyste mohli obstát! "

Bůh není pokušitel, nepokouší nás přímo on sám, ale ZKOUŠÍ, vystavuje nás zkouškám zla, jako když pták učí ptáčata létat a seznamuje je se světem plným predátorů a nástrah. On nás UVÁDÍ V POKUŠENÍ.

Ten překlad je v pořádku!

D. Habina 19.12.2017 9:13

Re: Jsem ateista

Poku řeknete , že nic je opakem něčeho, tak vůbec nevíte co něco je. :-)

J. Kavalír 19.12.2017 9:11

Re: Papež František

A v čem? To jako že Bůh koukal překladatelům Bible přes rameno a našeptával jim ten "správný" překlad původního textu?

D. Habina 19.12.2017 9:11

Re: Jsem ateista

Tak schválně v čem je to "něco" konkrétní. A když už jsme u toho "něco" tak když víte jak konkrétní je "něco" , co je potom vlastně "nic" ?

V. Student 19.12.2017 9:06

Re: Jsem ateista

No tak, kluci, je před vánocema:-)

V. Student 19.12.2017 9:04

Re: NO TO SNAD NE !

Na ateistu dobré:-). Ale jestli dovolíte... lidstvo často sklouzávalo, sklouzává a sklouzávat bude do tendencí více či méně si Boha polidštit. Je to pochopitelné, ale také nebezpečné. Četl jste Nietzscheho "Lidské, příliš lidské"? Právě tomuhle se vysmívá. Lépe řečeno, on tendencí lidí "trochu si Pánaboha polidštit" dává absolutní rozměr ve smyslu popření boží existence. Podle něj Bůh neexistuje, a dokládá to mimo jiné právě zjednodušujícími výroky věřících, ze kterých to "lidské, příliš lidské" trčí až příliš.

Takže nastavování zrcadla člověku prostřednictvím uvedení do pokušení, bych nechal psychoanalytikům nebo psychiatrům. Bohu se jistě nelíbí, když člověk žije ve lži, ovšem připustíme-li že je "láska", to je totiž to jediné jasné, co o něm prostřednictvím evangelií víme, zatímco pokušitel je ďábel, pak je ta změna v Otčenáši opravdu nutná...

J. Kavalír 19.12.2017 9:00

Re: Matoušovo evangelium

On ten správný překlad se evidentně nehodil. "Křesťanská verze" Boha byla vytvořena a jak vidno postupně i "zdokonalována" pro chudinu a posléze i římské otroky, kterým slibovala "nebeské slasti" jako odměnu za pozemské útrapy.

P. Rudolf 19.12.2017 8:59

Re: Jsem ateista

Jen poslední poznámka k tomuto tématu - každé "něco" je konkrétní.

D. Habina 19.12.2017 8:58

Re: Matoušovo evangelium

Naprostý souhlas. To slovo "nevydej" je mnohem mnohem lepší, než to okecávat.

J. Sova 19.12.2017 8:57

Re: Jsem ateista

Proč tedy někteří trochu vzdělanější lidé ví, že existuje Bůh?

P. Rudolf 19.12.2017 8:55

Re: Jsem ateista

Moje víra a Bůh skutečně není totéž. Jak to máte vy, nebo někdo jiný, není však mou věcí a nemám sebemenší důvod to posuzovat.

J. Sova 19.12.2017 8:54

Re: Jsem ateista

Mohl byste nějaká ta zvučná jména uvést?

D. Habina 19.12.2017 8:48

Re: Jsem ateista

Aha, tak vy jste to taky nepochopil. Já vůbec nenapadám to, že někdo věří v něco "konkrétního" a co to je, je opravdu osobní. Když to někdo nechce definovat, taky v pořádku, může se stát , že věří ve svého talismana, který není zrovna vhodný k ukazování, ale ten člověk věří v něco konkrétního. A je opravdu jen na něm jestli řekne otevřeně, ano věřím v "něco" co ty bys nepochopil a to něco je pro mě zcela konkrétní a osobní. Tomu rozumím, ale nerozumím, když někdo tvrdí, že věří v "NĚCO" nad námi. Pro mě je to stejné jako by věřil , že nevěří v "NIC", to mi připadá , že ten chudák vlastně není nijak srozuměn s tím co se mu v životě děje, neví zda je to osud, náhoda, fyzikální zákon, nebo zrovna zasáhlo to "NĚCO" a proč a proč on to zrovna odskákal .

V. Student 19.12.2017 8:47

Re: Jsem ateista

Bůh není "víra v něco". Víra je tušení Boží existence, pro někoho omyl či bláznovství, chcete-li. Ale Bůh a víra, to není totéž v žádném případě.