28.5.2024 | Svátek má Vilém


Diskuse k článku

GLOSA: Orel a slepice

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
miki 19.1.2009 15:44

nechci komentovat

Kaplického smrt, to je smutná záležitost sama o sobě. Ale zpolitizovaný tyjátr kolem jeho knihovny před a nyní po jeho smrti přesahuje všechny meze. Komentáře některých pisálků, celebrit a vůbec rádobyznalců architektury jsou opravdu nechutné. Ještě před pár měsíci Kaplického tvorbu znalo jen pár zasvěcených odborníků a teď kdejaký hejhula se vyjadřuje, jak byl nebožtík uštván vládnoucí garniturou k smrti a jak mu bylo zabráněno realizovat možná pozoruhodnou, ale nepraktickou a hlavně silně předraženou knihovnu. Ani si netroufám dohlédnout, kam by se vyšplhaly náklady takové nestandartní stavby financované z veřejných peněz. Takže čest památce šikovnému tvůrčímu člověku, ale to je tak všechno. Jakékoliv zbožšťování, zvláště od některých lidí, není namístě.

Nomen 19.1.2009 16:24

Ano, jeden hejhula se chtěl dokonce ke knihovně přivázat...toho jste myslel, že....

A druhej vůl knihovnu nazval chrchlem...a pak toho vola zvolili jako Topolánkova zástupce....

portwyn 19.1.2009 17:00

Re: Ano, jeden hejhula se chtěl dokonce ke knihovně přivázat...toho jste myslel, že....

Správně! Chrchel je nespisovný, správně se knihovně říká "hlen" ;-)

milan007 19.1.2009 14:54

orel a slepice

Pane Vernera , vy slepice jedna, že Vy se také považujete za orla ??

grr 19.1.2009 14:22

jakéhokoliv starce unaví

vést 3 roky rozvodovou válku, dělit zaběhanou Future Systems na dvě půlky, zvítězit (sice krapet podrazem) v soutěži a bojovat o svůj zjevně monstrózní autorský honorář k miliardovému projektu, jehož celkové náklady se nikdo ani neodváží tipnout, zároveň zběsile lítat sem a tam přes Kanál, jelikož mladá žínka nerada telefonuje, a ještě přežít porod, no to je moc i na třicátníka. Líto je mi ovšem jen toho nešťastného synka. Měl kdysi spokojené rodiče, měl tátu a teď už nemá. Toť konec pohádky o tom, jak to dopadá, když jednomu k stáru bouchnou saze.

boro 19.1.2009 15:53

Re: jakéhokoliv starce unaví

R^V

Věra 19.1.2009 17:42

Re: jakéhokoliv starce unaví

O. K., svatá pravda!R^R^R^

JeanLaperouse 20.1.2009 20:10

Re: jakéhokoliv starce unaví

a k tomu třeba semtam pár těch modrých prášků, aby mladá žínka nestrádala.

Karotka 19.1.2009 13:45

už to stačí

Původně se mi chobotnice docela líbila.

Dneska už upřímně ani nevím. Na tom návrhu je už z obou stran - zastánců i odpůrců - nalepeno tolik lepkavých hnusů, že je mi zatěžko posuzovat vzhled budovy sám o sobě. Takže už se mi vlastně nelíbí, ač za to sama o sobě ani nemůže.

A ta srovnání v tomto článku a ten patos... to je trochu moc. Celé je to nafouklé. Pomůže tomu až čas a klid.

Veničan 19.1.2009 17:41

Re: už to stačí

..a trochu úcty k panu Kaplickému. A ne ho používat jako kyj na své nepřátele. To bychom chtěli trochu moc, z každé smutné události novináři Verner a spol. vytřískají maximum.

Honza42 19.1.2009 13:33

Nebyla to žádná tragédie, natož pak antická.

Byla to obyčejná a přirozená smrt starce v úmrtním věku, nikoliv tragedie.

A když už  by něco mělo být zváno tragedií, pak je to zplození potomka, ač sám těsně nad hrobem.

Pokud jde o architekturu. Použití obecných ploch v architektuře, jakožto hlavního prvku stavby, je fackou projektantům, výpočtářům a zejména investorům. Stavět něco jenom proto, že to je technicky možné, je hovadina. Nedivím se, že s Kaplickým vyrazili nejedny dveře. Architektura je skloubením vzhledu, účelu a ceny. A skutečný architekt si vystačí s rovinnými a válcovými plochami. Nebo alespoň  s rozvinutelnými plochami. Obecná plocha budiž pak jen doplněk - třešnička na dortu. I tak má architektura dalších 1000 let co nabízet. 

honzak 19.1.2009 13:43

Re: Nebyla to žádná tragédie, natož pak antická.

"rozvinutelnými plochami" to jsou plochy, které se za mého mládí mazývaly "přímkové"? tedy takové, které šly šalovat z prken?

Jinak souhlas, dobrá architektura má být nejdřív funkční a pak teprve krásná. Opačné pořadí je zpravidla na howno.

Honza42 19.1.2009 14:12

Re: Nebyla to žádná tragédie, natož pak antická.

Nikoliv. Takovou chladící věž Temelína lze sice zašalovat z prken, nikoliv však rozvinout. Ale i tyto plochy bych vzal na milost.

honzak 19.1.2009 18:43

Re: Nebyla to žádná tragédie, natož pak antická.

děkuji.

juma 19.1.2009 14:37

Re: Nebyla to žádná tragédie, natož pak antická.

Honzo24, zvedni jednou zrak k portálu brněnské radnice. Poučíš se malounko o estetice křečí vyšeptalého stylu. Tam to vede, když někdo hlásá "věčné pravdy" - až do smutného konce.

A těmi fackami šetři. Architekt, který nedovede zvládnout obecné plochy výpočtem a tím méně účelnou relizaci, patří do minulého století a měl v něm zůstat.

Honza42 19.1.2009 16:21

Pro architekta je to sranda

Brno je specifické město - má na kumulaci hnusu docela štěstí.

Architekt má na plochy soft (stejně jako já na strojařinu) . Hůře se to už vysvětluje zedníkům ;-D

A tak nezbývá než takové dílo předat strojařům a vyrobit stavbu víceméně strojírenskými postupy.

Tomu odpovídá i cena.

Architekt na tom má úplně nejmíň práce ze všech. Takže žádné pocty se z mé strany nedočkáte.

juma 19.1.2009 13:28

Sláva, naši zase vyhráli!

Je to radost! Do Psa se zase nahrnuli obhájci pravé pravdy, bijci komunistů a arbitři vkusu. Nějak jim při hájení nejsprávnějších názorů ušlo, že proklínajíce bývalé zlořády sedí doma na zadku a jejich vkus  reprezentuje to, čemu uvykli za socialismu; jak jinak. A to jsou bohužel stavební styly staré staletí a panelákové krabice. Závistivě koukají na "podnikatelské baroko" a sní, že jednou taky ... a zastřešený bazén, aby lidi čuměli. Hájí tady plamenně památky staré Prahy a vůbec jim přitom nevadí tisíc a jeden hřích, který Prahu poskvrnil za posleních 20 let. Nebo jen papouškují to, co si přečetli či slyšeli od novinářů, kteří by za prachy a vliv prodali vlastní babičku. Že tito jsou placeni lidmi, kteří chtějí Česko zachovat coby zavšivenou provincii, to čtenářům nevadí. Raději kývnou, aby místo blobu na Leté byl stadión a parkoviště. To bude z Hradu rozhodně vypadat líp.

Odsudky Kaplického blobu by mi nevadily - snad je příliš moderní, a přechod od cihliček a panýlků ke kosmické technologii by pro nás byl příliš náhlý (my tohle přijmeme, až bude podobných staveb plno i v Německu - to ovšem bude velká móda, i když sto let za opicemi). Vadí mi ale to, jak rozhodně na něj kydají špínu ti, kteří o Kaplického stylu - soudě podle jejich příspěvků - nevědí téměř nic. Tak ať vám chutná - blafalové!

honzak 19.1.2009 13:45

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

Že sis něco od pana architekta neobjednal? Vilku ve tvaru rotačního hyberboloidu v kombinaci žlutá - fialová nikdo určitě nemá! Navíc by pan architekt jistě nevrhnul hyperboloidní nábytek, aby tam pěkně pasoval.

juma 19.1.2009 13:53

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

No - opravdu nevíš, o čem to kecáš.

honzak 19.1.2009 18:47

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

jasně, architekte! Ty víš úplně všechno. A co ta objednávka? He?

Nefunkční, podmínky soutěře nesplnivší knihovno nemá nárok. I kduby byla udělaná z fraktálů v duhových barvách!

miki 19.1.2009 13:54

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

Je to radost! Do Psa se zase nahrnuli obhájci pravé pravdy, bijci komunistů a arbitři vkusu....jak se ti tam dostali ti bijci komunistů? To chceš jako říci, že komunisté a vůbec celá naše levice jsou jediní milovníci Kaplického blobu? Jenom proto, že Paroubek, který v duchu dělat vše přesně obráceně než vláda, řekl, že se mu chobotnice líbí?

ok 19.1.2009 14:35

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

co je špatného na staletých stavebních stylech?

Nějak jste hochu nepostřehl to, že řadě lidí vadí prostě jen to umístění Blábolu pěkně megalomansky hned vedle Hradu, aby se o Ježkovi a spol mluvilo ještě po  třechstech letech. Každý, kdo rozumí "staletým stavebním stylům" to dobře ví, třeba ministr kultury. A věřím, že to ví i Livie Klausová (viz pěkně udržovaný zámek v Lánech) a ekonomistovi Klausovi "poradila".

juma 19.1.2009 14:47

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

Na staletých stavebních stylech není špatného nic - ve stoletích, kdy vznikaly a rozvíjely se. Když se vyčerpaly, staly se směšnými a přišly styly nové. Stavby, které vznikly a zachovaly se třeba z období rozvihuté gotiky, jsou krásné a musí se zachovat. Ale teď by vypadal směšně i nový kostel postavený v tomto stylu. Jenže nic není tak proměnlivé v řádu století a tak zkamenělé v hlavách současníků, jako morálka a vkus.

honzak 19.1.2009 18:52

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

pán je evidentně myslitel, že? Boha jeho, takovejch 13 do tuctu!

Jako praktický příklad uvedu SMĚŠNÝ novogotický chrám na Míráku. kdykoliv vylezu z metra, tak se lámu smíchy:-D. Zato skleněný křivobarák u Jiráskova mostu mě dostane do estetické extáze. Tančím a přemýšlím kde na něco podobného vzít prachy:-D!

Viděl jsi někdy, jak se taková věc například myje? Tušíš co stojí klimatizace takových prostor (k západu otočených)???  Těžko, to je pod úroveň myslitele. Nejsi náhodou světově proslulý na Litoměřicku?

Palivec 19.1.2009 16:35

Re: Sláva, naši zase vyhráli!

Třeba Livie chce Lány privatizovat.

Selim 19.1.2009 13:17

Mě se ten blob docela líbil,

ale ne na Letné a už vůbec ne jako knihovna. Líbil by se mi třeba někde v lese na palouku, kam bych jako houbař zabloudil a vyleveně na to čuměl. A vyšla by švarná šenkýřka a řekla by: 'Pojďte panáčku dál, právě jsme čerstvě narazili a máme párky s hořčicí'. A nebo by v tom mohl být cirkus, nebo kinematograf. Nebo třeba Maroldovo Panorama. Ale proboha jen ne knihovna! Knihovna ve třetím tisíciletí bude vypadat naprosto jinak. Tak, abych k ní měl přístup ze svého psacího stolu a nemusel jezdit do Prahy (nebo do Paříže). Ty miliardy, které by blob měl stát, by se měly investovat do digitalizace knih, které by poté měly být vloženy do bezpečného, ale mnohem levnějšího depozitáře. Jinak- Kaplický odvedl dobrou práci, i když naprosto mimo zadání. A odoukejovaly mu to kámošky. Tím asi namíchl ty takzvané čecháčky. Mě by namíchl taky.

juma 19.1.2009 14:29

Re: Mě se ten blob docela líbil,

Jsou věci týkající se literatury a knih vůbec, které se sice na internet umístit můžou, ale ne prostým skenováním. Napřed je musí erudovaní vědátoři rozpoznat a popsat. Aby se toto dalo dělat, k tomu musí být ty knihovny. Proto je také možné (ovšem vzděláme-li se dostatečně, abychom vidíce, také rozuměli) po vytažení pozadí z fotelu vidět po světě řadu knihoven, ze kterých ta Kaplického asi nejdražší nebude. Pokud se praktičnosti týče, měla být vybavena vším, co je k bádání o knihách zapotřebí - to prosím neměl být veletrh k očumování, ale místo na práci - víme?  A umístěna měla být tak, aby vědátoři nemuseli jezdit kraj světa, ale mohli pracovat jak náleží (i to je věc účelnosti). Že měla vypadat jinak než stavby, které lze ošalovat prknem, to už je osud nových stylů a materiálů. Většině názorů tady na diskusi by se v tomto směru posupně zachechtal i Santini blahé paměti.

Jo - co víte o soutěži na knihovnu kromě zaplacených plků v novinách?

Že chcete mít knihy na internetu? OK, to já taky. Jenže to není jen věc koupě jednoho výtisku a peněz za skenování a úložnou kapacitu. My oba budeme dávno po smrti a o překonání ostatních překážek se bude dál jen jednat. Snad jednou, až zmizí státy a lokální zájmy a ... to pak už bude úplně jiný svět.

Jaký bude a zda vůbec bude, těžko soudit. Prorokování je drzost vůči osudu. Naším úkolem je zabezpečit budoucím kulturní dědictví včetně knih. Jsou-li "názory" na této diskusi příspěvkem k jeho plnění, pak běda Čechům. Než jednu zeď postaví, jinou kecáním svalí.

miki 19.1.2009 14:39

Re: Mě se ten blob docela líbil,

Naším úkolem je zabezpečit budoucím kulturní dědictví včetně knih...a on je u nás snad někdo proti?

juma 19.1.2009 14:58

Re: Mě se ten blob docela líbil,

Jo - ti, co připouštějí, aby se věcné doklady kulturního dědictví skladovaly v sajrajtu a prachu naprosto nevhodného a nedůstojného prostředí, navíc těžko přístupné opravdovým badatelům.

Takže jsme to my všichni. Pro samé kecy nejsme schopni podpořit stavbu jakékoli důstojné Národní knihovny. A už vůbec nejsme schopni pochopit, že na stavby realizované dnes bychom měli být hrdí i za sto let. Byl bych rád, kdyby se úvahy o takových věcech svěřily těm, kteří mají dost nadání, vzdělání a vkusu. Schopný národ by měl mít své moudré, na které by byl spoleh.

grr 19.1.2009 15:22

Re: Mně se ten blob tak docela nelíbil

Pokud si někdo chce stavět, musí mít zajištěné financování. Celá akce se krapet zkomplikovala tím, že Kaplický byl svázán s Future Systems a tam se hloupě rozvedl s bývalou manželkou a spolumajitelkou. Ostatně veškerá ocenění a autorství realizovaných projektů měl s Amandou společné, "together", kapišto?  Autorství chobotnice taky není jeho výhradní, jsou uvedeni ještě tři další spoluautoři. Technický projekt? S FS spolupracují italští designeři, američtí statikové atd.atd., to se holt jeden takový blob prodraží už ve své virtuální podobě. Marně bičujte média se svým psychonátlakem, prostě ani všichni ti Ciglerovi už si neškrtnou.