27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

GLOSA: Křesťané jsou tolerantnější než jejich kritici

Ateista Herman trvá na tom, že „křesťanům prosinec nepatří“. Ve skutečnosti však je prosinec náš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Frys 5.1.2016 20:45

Ateistou

jsem celý život. Na víru se dívám jako na soukromou věc každého člověka, i když pro mě, skeptika a kritického racionalistu, poněkud nepochopitelnou. Víra v magické bytosti mi přijde nedospělá, infantilní, kolektivní náboženské rituály směšné a nebezpečné. Celý život mě fascinují přírodní vědy a poznání, jak jednoduché přírodní zákony mají nekonečně složité důsledky. Věda není žádné dogma, ale živý, neustále se vyvíjející samoopravný systém. To, co nechápeme dnes, pochopíme zítra nebo za pár let či století, jak se zlepšují naše experimentální metody a jak se zlepšuje přesnost přístrojů. Výsledky vědeckého bádání posledních 400 let jsou ohromující, přesto před námi leží nekonečné množství objevů. Věda samozřejmě nemůže vyloučit existenci jakýchkoliv myslitelných bohů, ale může s dobře určenou pravděpodobností, blížící se k nule, vyloučit existenci Boha abrahámoského typu.

S. Lorenc 5.1.2016 21:10

Re: Ateistou

No vidíte, já jsem také kritický racionalista a právě proto jsem přesvědčen o existenci Boha Abrahamova. Přeji hezký večer :-)

Z. Frys 5.1.2016 21:31

Re: Ateistou

Já Vám samozřejmě Vaše přesvědčení nemůžu brát, to je záležitost svobody a svědomí každého člověka. Ale můj vztah ke světu a vědě je obdobný jako u S. Weinberga: "Jedním z velkých výdobytků vědy je přinejmenším to, že inteligentní lidé nemusí být nábožensky založení - možná je to pro ně dokonce nemožné." Ano, a pro mě je to nemožné, víra i jakékoliv náboženství. Hezký večer 8-)

S. Lorenc 5.1.2016 23:47

Re: Ateistou

Tedy vyznáváte náboženství slepé náhody a ani si to neuvědomujete. A považujete to za racionální :-)

R. Gramblička 6.1.2016 10:23

Re: Ateistou

Ach bože, komus to duši dal?

J. Vintr 5.1.2016 23:40

Re: Ateistou

Co je racionálního na víře, že Vesmír a život v něm vznikl nějakou náhodou?

P. Janos 5.1.2016 19:59

Ateista je člověk,

který má oči, ale nevidí, má uši, ale neslyší. No mě by zajímalo, jestli se některý ze zdejších ateistů někdy opravdu zamyslel nad evoluční teoríí, zkoumal jestli je ve světle dnešního poznání o DNA něco tkového jako evoluce, tedy přeměna jednoho druhu v jiný vůbec možné. Nic takového možné není. Materialismus je ta největší vymývarna mozků. Ateisté jsou vlastně nejvíce věřící lidé na světě. Věří naprosto neuvěřitelným věcem a vůbec nad tím neuvažují. A pokud jim na jejich víru sáhnete, tak jsou agresivní, že by se za to i muslimové nemuseli stydět. Agresivita vždy ukazuje na to, že si lidé nejsou tím čemu věří vnitřně jistí a tak volí agresi jako obrannou reakci.

J. Sova 5.1.2016 20:16

Re: Ateista je člověk,

Hned se mně vybavila slova kreacionisty Václava Lamra:

„Evoluce je pramen destruktivního ateismu, zdroj fašismu a marxismu, inspirace rasismu a zřídlo nacismu. Evoluce je neúcta k rozumu a zjevení. Evoluce je sprostá ignorace Stvořitele světa. Evoluce je páchnoucí mýtus, sebeiluze držená na oprati zotročené pavědy. Evoluce je degradací lidského poznání. Vědecký masochismus. Evoluce je sublimovaná globální forma latentního sebezničení lidské důstojnosti. Legalizovaná morální patologie a obyčejná vzpoura proti Bohu. Ďábelská inspirace, všeobecně rozšířené šílenství.“

J. Aspirin 5.1.2016 20:53

Re: Ateista je člověk,

Mě zase slova doktora Koukolíka:

"Verva, se kterou část kreacionistů s evoluční teorií bojuje, mi připomíná 16. a 17. století a zápal, s nímž tehdejší katolická církev bojovala proti Koperníkově teorii. Řekl bych, že se důvody ani princip této mocenské a politické války s vědeckou teorií od těch dob nezměnily. O vyvíjející se, velmi složitou a náročnou vědeckou teorii s jejím kritickým myšlením, kterou se učíme spoustu let, jde až v druhé řadě. Na prvním místě je podle mně další pokus o kontrolu lidského vědomí."

Z. Frys 5.1.2016 20:54

Re: Ateista je člověk,

Tento váš agresivní nenávistný slint jen ukazuje vaši omezenost a hloupost. Víc nemá ani cenu komentovat. Přesto, že jsem evolučním procesem jen trochu vyvinutější chytřejší opice, vidím, slyším a hlavně přemýšlím daleko lépe než člověk, který věří něčemu podobně absurdnímu jako je neviditelný růžový jednorožec či velký zelený křečopažout.

P. Janos 5.1.2016 22:53

Re: Ateista je člověk,

No a nějaké vědecké důkazy o mezidruhové evoluci máte? Poté prosím o důkazy a opakované laboratorní experimnty které jsou obecně k uznání vědecké teorie nutné. No já vím že nemáte, protože žádné nejsou. Odtud plyne vaše agresivita. Když se dotknete něčího přesvědčení kterým si není vnitřně jistý, reaguje agresí, protže nemá argumenty. Tak jako vy.

S. Lorenc 5.1.2016 23:28

Re: Ateista je člověk,

Palec nahoru :-)

R. Gramblička 6.1.2016 10:19

Re: Ateista je člověk,

Vaše snaha je úsměvná. Když tak bažíte po příkladech evoluce a po vysvětlení, jak funguje, není nic lehčího, než navštívit knihovnu či knihkupectví a přečíst si třeba tituly od pánů Flégra, Zrzavého, Ročka, Dawkinse, Nicka Lanea, Goulda....

Začít můžete Úvodem do evoluční biologie od Jardy Flégra

Na webu toho najdete taky dost: napr. web Planetopia

V. Čermák 5.1.2016 17:42

Pane Václavíku, znalče Křesťanů.

Jistě, jsou mezi křesťany lidé podobného typu, který tady tak rozsáhle popisujete, také je tam dost sluníčkářů, no, všude se najdou hlupáci, tam i tam. Přesto všechno to, co tady o křesťanech píšete není křesťanské. Křesťané jsou ti, kteří věří v Ježíše Krista a přijali jeho přikázání za své. Ta přikázání, stejně jako sama víra jsou naprosto dobrovolná, subjektivní a tudíš vnucovat je druhým není křesťanské. Křesťansví je určeno výhradně k individuálnímu osobnímu růstu jednotlivců, nikoliv k vnucování okolí- to je ono dobře známé sluníčkářství. Samozřejmě také hodnotit druhé, třeba jako nešťastné, či jinak, mezi zásady křesťanství rozhodně nepatří( nesuď a nebudeš souzen). Křesťan nemá okolí co vykládat, naopak má jít, pokud sám chce, lidem dobrým příkladem. Tak si v tom udělejte jasno. Díky.

J. Aspirin 5.1.2016 19:26

Re: Pane Václavíku, znalče Křesťanů.

...jedna věc je agitovat na dobrovolnost a milosrdenství a druhá věc je skutečnost:

Ateisti skončí v pekle - http://jdem.cz/bu7by6

Lk 14,23 Pán řekl služebníku: ‚Vyjdi za lidmi na cesty a k ohradám a přinuť je, ať přijdou, aby se můj dům naplnil. Neboť vám pravím: Nikdo z těch mužů, kteří byli pozváni, neokusí mé večeře.

Ta dobrovolnost už tu jednou byla a tak jsem si půjčil odkazy pana Sovy.

Tedy asi takhle - přijmi dobrovolně víru, modli se jinak tě v posmrtném životě čekají hoooooooodně nepříjemné zážitky. A žít o dvě, tři století dřív tak byste si ty nepříjemnosti užil i v tomto předsmrtném životě:-))

Z. Frys 5.1.2016 20:55

Re: Pane Václavíku, znalče Křesťanů.

Nevnucuje? A co misie, pane Čermáku? Někdy i ohněm a mečem...

V. Vaclavik 7.1.2016 14:44

Re: Pane Václavíku, znalče Křesťanů.

"nesuď a nebudeš souzen"

Spravne (moralni) je, sud ostatni a sam zij a chovej se tak, abys obstal, az ty sam budes jinymi souzeny.

V. Vaclavik 5.1.2016 17:03

Verici lide

cim hloubeji verici krestane, tim zpravidla vetsi balicky nestesti.

Krestanstvi je spolecenstvi 'uplakanych', je domenou tech primitivnejsich mentalit mezi nami. Ti z 'krestanu', kteri takovi nejsou, nejsou doopravdy krestane (proto ty uvozovky). Lide totiz dovedou mistrne zit jako chameleoni - zijou v prakticke rovinne jako neverici, ale praktikuji nabozenskou viru. Da se rici, ze jsou nabozensky pomyleni, ze 'veri' aby zapadali, nevycnivali, nejsou to proste rebelove.

Verici chteji nevericim, tedy tem, kteri ziji dle sveho (vidouciho) rozumu (nikoli slepe viry), usurpovat dobrou vuli, stesti plynouci ze sdileni. Proto je maluji jako nestastniky bez dobre vule, zijici jen pro sebe. Takovi lide ovsem taky existuji, jsou to ale produkty krestanstvi - jsou to lide, kteri rebeluji proti sebeobetni krestanske mentalite a stali se z nich 'obetni' lide, tedy lide, kteri berou ostatni jen jako zdroj koristeni pro sebe. Ale ta jejich cesta je falesna strana teze krestanske mince, ktera je spatna z obou stran. Je to mince, jejiz jedna tvar je iracionalni altruismus a druha iracionalni egoismus.

V. Vaclavik 5.1.2016 17:04

Re: Verici lide

Alternativa k vire, at uz krestanske, nebo jakekoli jine, spociva v priklonu k sobectvi, presneji receno, k racionalnimu sobectvi, egoismu. Tan privlastek racionalni meni celou vec - je prece racionalni, sobecke, egoisticke, sdilet s blizkymi lidmi a do jiste miry i s lidmi neblizkymi. Do jiste miry jsou vsichni lide na zemi svym zpusobem blizci proste tim, ze jsou to lide. Ovsem rozdil mezi iracionalnim altruistou a racionalnim egoistou je v pristupu ke sdileni. Iracionalni altruista krestanskeho typu lidi nehodnoti, nakolik, anebo zdali vubec, jsou hodni jeho nezistne pomoci. Krestanska moralka mu veli rozdavat se az do uplneho rozdani, bez jakehokoli ohledu na prijemce (ovsem krestanstvi jde jeste dal - cim mene si prijemce pomoc zasluhuje, tim vetsi krestanskou ctnost pomocnik ziskava, protoze jde o tim vetsi obet...).

Racionalni clovek prijemce sve pomoci hodnoti, coz vubec neznamena, ze nepomaha, ze nema dobrou vuli. Ale prijemci jeho pomoci musi splnovat nejaka racionalne stanovena kvalifikacni kriteria, tedy prijemce pomoci si musi tuto v ocich pomahajiciho nejak zaslouzit, aby ta pomoc nebyla, z jeho pohledu, vyhozena pomoc, anebo jeste hure, pomoc ktera prijemci umozni, aby nadale setrval ve svem iracionalnim chovani, ktere ho do pozice potencialniho prijemce pomoci znovu drive, ci pozdeji, znovu dostane. Zaslouzeni zpravidla znamena, ze potencialni prijemce pomoci se do pozice, ktera vola po pomoci, nedostal vlastnim pricinenim. Takoveto hodnoceni je vericimi krestany nahlizeno jako sobecke a ono vskutku sobecke je, ovsem racionalne sobecke.

R. Morava 5.1.2016 17:22

Re: Verici lide

Ono je to mnohem jednodušší. "Miluj bližního svého jako sebe sama!" V tom je řečeno vše nemiluj ostatní víc, ani míň než sebe sama.

I jakkoliv nevěřícímu člověku by mělo být jasné že je třeba žít v souladu s okolím a že dobré je (z mnoha důvodů), když se daří celé civilizaci, ne jen jedinci. Takže ono to křesťanství může být i v souladu i s pragmatismem. Jen si člověk musí uvědomit, že jsme jako lidé a příroda na sobě závislí.

Sobectví je když si to neuvědujeme a myslíme si že je štěstí i život na úkor druhých - není.

V. Vaclavik 5.1.2016 22:13

Re: Verici lide

"Sobectví je když si to neuvědujeme a myslíme si že je štěstí i život na úkor druhých"

Jak na "ukor"? Bud nerozumite tomuto vyrazu, nebo mate mylnou predstavu o sobectvi, racionalnim sobectvi. Zrejme vychazite z premisy, ze jedni, ti dle vas stastnejsi, protoze jim vas buh pral, si nezaslouzi co ziskali, ale meli by se delit s ostatnimi mene stastnymi, kterym buh tolik nepral a kterym to tedy dluzite. Vychazite z kolektivisticke premisy, ze bohatstvi jednoho je spravne bohatstvi vsech. To je ciry komunismus, tedy ziti v komunite, kde vsechno je vsech, nic nepatri jednotlivci. Vse co tento nejak ziska patri vsem. To jsou vase premisy, se kterymi nesouhlasim. Je v nich obsazeno vsechno zlo, vsechna nespravedlnost sveta.

P. Lucký 5.1.2016 16:25

jak dále?

Moje babička říkávala ,do kostela s křížkem a z kostela s čertem.

J. Schwarz 5.1.2016 13:47

Militantní ateista

útočící na církev a narušující křesťanské svátky je stejný idiot jako kterýkoli jiný fanatik. Náboženství jsou kolektivistická a ráda svoje zásady vnucují jiným, ateisté by měli být spíš individualističtí a mělo by jim být fuk co kdo dělá či slaví, pokud je s tím přímo neotravuje. Pokud se cítí být otrávení tím, že jsou v prosinci Vánoc a Santa Clausů plné obchody, je to podobné jako s kouřením. Ať nechodí v prosinci nakupovat nebo jen k těm obchodníkům, kde s vánoční výzdobou neblbnou. Pokud jich bude dost, určitě se objeví obchody vypadající i v prosinci civilně, stejně jako dost nekuřáckých restaurací bude-li o ně zájem.

K. Janyška 5.1.2016 16:33

Re: Militantní ateista

Kýč a dětinskost jsou hlavními charakteristikami Vánoc. Čím více kýče a dětinskosti, tím se nám všem více Vánoce líbí. A malé děti na tu vzpomínkovou krásu na dětství připravujeme už teď, když jim kýčovité a dětinské Vánoce připravujeme. A tak to má být, je to tak správné a velmi osvobozující... Dzp.

J. Sova 5.1.2016 17:47

Re: Militantní ateista

Kýč a dětinskost jsou hlavními charakteristikami náboženství.

Náboženství je kolektivní neuróza, respektive funkce individuální psychiky, jež produkuje bohy, kteří mají za úkol těšit a uspokojovat dětinské touhy dospělého."

Sigmund Freud

K. Janyška 5.1.2016 18:46

Re: Militantní ateista

Freud byl vůl a já jsem bezvěrec. Mistr Hayek, věřící v Boha 50 na 50 podle jeho vlastních slov, dokonce říká, že Marxovo a Freudovo dílo jsou dva největší omyly vědy, dokonce s těmi nejtěžšími důsledky pro lidstvo. Ale tady mám tendenci s Freudem skoro souhlasit... Dzp.

Z. Frys 5.1.2016 21:02

Re: Militantní ateista

Karle, dejte s tím 50/50 už pokoj. Je to jinak.

O. Istvanfy 5.1.2016 22:07

Re: Militantní ateista

Nemôžem celkom súhlasiť. Niečo iné je objektívna pravdepodobnosť a niečo iné subjektívny odhad pravdepodobnosti. P.Janyška je zrejme 50% polyteista, pretože v kresťanského Boha verí 50/50 a v mr.Hayeka na 100%.

K. Janyška 5.1.2016 13:04

Křesťané jsou civilizování obchodem nejvíce ze všech

náboženských fanatiků a tak už přestali být křesťanisty, kteří víru šířili ohněm a mečem... Dzp.

To je celé... Dzp.

J. Fridrich 5.1.2016 13:03

Na světě i v naší zemičce je mnoho lidí, kteří neznají

Na světě i v naší zemičce je mnoho lidí, kteří neznají vývoj světa-historii od cca Sumeru, Egypta do současnosti. Mnoho lidí nezná ani průběh 20tého století, nebo ho mají v hlavách zafixované dle zkresleného výkladu " soužek " učitelek na základkách a nejsou schopni " doučování " z relevantních podkladů. Tedy neznají ani své kořeny v Euro-Atlantické civilizaci - tedy v křest'anství.....Na těchto anonymních internetových diskuzích je to znát - a je to neradostné čtení.