8.5.2024 | Den vítězství


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
amy 26.1.2006 13:44

TREFA

jogurt 25.1.2006 20:00

pochopit,

ze jde predevsim o antisemitsky vyklad udalosti a ten ze ma byt predevsim napraven. Jde tedy o dalsi krok smerem od antisemitismu, ktery snad vznikl nekde v nynejsim spanelsku prave vykladem, ze zide udajne zradili Krista. O nejakem relativizovani nema vubec cenu v teto souvislosti uvazovat jako o necem negativnim. Ta vina byla relativni, subjektivni...a tak.
Dušan Neumann 24.1.2006 19:13

Credo, quia absurdum est... jednou větou říká Tertullian všechno

Tana Zajicova 24.1.2006 18:16

Darling, na to abyste me uspesne zaviroval muj komputer jste prilis velky amater.

You schmuck!
 
Schmuck - a clumsy and stupid person; an oaf.
Tana Zajicova 24.1.2006 2:10

Andy,

ale ja vim co jste chtela vyjadrit, jen zpusobu kterym jste to napsala jsem nedokazala odolat. Z toho co jsem od Vas cetla na tema nabozenstvi se podle meho nazoru divate na veci z rychliku. To me zdaleka neni cizi, protoze ja jsem se na to divala podobne.
 
Nemuzete dost dobre tvrdit, ze dnes mohou laici studovat bibli, to proste neodpovida skutecnosti. Gutenberguv vynalez toto lidem umoznil pred stoletimi. Tistene slovo zapocalo Reformaci. Dnes se na to muzeme podivat s dost rozumnou perspektivou. Ja osobne davam prednost  ve vlastnim hledani Sv. Augustinovi, Thomasu Aquinasovi, Tertullianovi, Sv. Katerine se Sieny a dalsim cirkevnim myslitelum. Nedomnivam se,  ze by jejich myslenky (a s nimi vyvoj katolicismu) byl kdy trestan ohnem a ze to byly zhusta myslenky revolucni.
 
Najdete v nich odpovedi, ktere nelze najit u protestantu. Co protestant, to jina interpretace slova Boziho. Proto povazuji krestanskou tradici katolickeho mysleni za superiorni. Aquinas je proste spolehlivejsi ( a zajimavejsi) nez Billy Bob z Dolni Lhoty. Protestanti tak jak jsem je poznala davaji prednost moralnimu pohorseni pred porozumenim.
 
Gutenberg 'zpusobil' a to nejen s pohledu protestant - katolik ( pripade ze mate na mysli jinou variaci) nastup individualniho pohledu. Rozsirenim tisku si kazdy clovek  mohl vykladat vyznam toho ci onoho slova podle 'nalady'. Protestanti odmitli vyklad slova Boziho katolickou cirkvi a odtrhli se. Posleze se rozpadli na sekty. Co sekta to jiny vyklad. Puritani napriklad (Salem).Prinesla individualni interpretace bible vice pozitivu nez negativu. To musi posoudit kazdy sam.
 
Tana Zajicova 24.1.2006 2:15

Andy

Ale překrucování historie už bylo dost.
Tohle je mi naprosto nesrozumitelne.
 
A že kněží lidem nedovolili vlastní úvahy o Bohu, jinak je čekal nejen oheň pekelný, ale i pozemský, to byl bohužel nepopiratelný fakt.
 
A tohle prilis citankove.
 
 
aster 24.1.2006 19:04

Re: Andy,

Nechci vstupovat do diskuze,jestli laické studium bible nevede k ničemu.Billy Bob z Dolní Lhoty může při osobním studiu dojít k lepším výsledkům ,než člověk, který čte pouze tradiční církevní pojednání.Jestliže k tomu bude přistupovat seriozně,má možnost v dnešní době získat všechny studijní materiály.Ať už historické nebo teologické.Naopak je všeobecně známé,že do teologie tradiční církve je přimíseno hodně z pohanských mytologií,co z původním apoštolským křesťanstvím má někdy málo společného.Netvrdím ale ,že je všechno špatné.Základní vnímání Boha je asi ve všech církvích shodné.Trojice ,Božství Ježíšovo a pod. Problém není v interpretaci, ale v přístupu k Bohu ,potažmo k lidem.Křesťanství nejvíce utrpělo účastí ve všech možných válečných konfliktech a velikou netolerancí k jinověrcům.I mezi sebou.Víte kdo správně pochopil poselství Bible?Kdo alespoń částečně, to co pozitivního přečte ,je schopen aplikovat do svého života.Např.- miluj své nepřátele.-Nebo jednej s druhými tak ,jak bys chtěl aby oni jednali s tebou.Teologické rozbory k zkvalitnění člověka většinou neposlouží.
Tana Zajicova 24.1.2006 20:12

aster

...jestli laické studium bible nevede k ničemu.
 
Nic takoveho nebylo receno. 
 
O co se snazime? Snazime se dopatrat jistych pravd. Cesty, ktere k nim vedou jsou pro kazdeho odlisne. Roztristenost sektarnich vykladu Slova Boziho neni nepodone zmateni jazyku. Drive nez clovek prijme jakoukoli autoritu musi ustanovit, zda je legitimni. Prijeti autority predpoklada opatrne a dukladne zkoumani. Theologie bez krestanske lasky je mrtvou literou.
Stejne jako zakon je tu pro cloveka a ne clovek pro zakon. Stejne theologie je tu pro cloveka a ne clovek pro theologii. Clovek se nestane soucasti katolicismu pro jeho knezskou hierarchii, proto jak je cirkev organizovana, stane se jeho soucasti v momente kdy usoudi, ze je cirkev nositelkou pravdy, kterou hleda. Nositelkou a ochrancem Slova Boziho:
 
...the substance of things hoped for, the evidence of things unseen.
Hebrews (NZ).
 
Takze nejde o porozumeni bible v kontextu zkvalitneni cloveka, ale v kontextu hledani Boha a jeho nalezani. Kvalita cloveka je vubec osemetny termin. Lidska kvalita je velice lidsky termin a v momente kdy ji zacnou lide urcovat,zacnou se dopoustet zla. Ve skutcich a ve svych srdcich. Krestanstvi vidi cloveka skrze jeho lidskou dustojnost, kterou ma kazdy bez ohledu na vyznani.    
aster 24.1.2006 22:34

Re: aster

Bůh říká ,skrze Bibli,že člověk nestojí za nic. K jeho zkvalitnění zde neslouží církev.Boží církev, jako taková, není žádný denominační útvar.Jsou v ní všichni,kteří přijmuli Ježíše jako svého zachránce.Možná se to zdá jako fráze,ale jakési čistoty a dokonalosti nejsme schopni dosáhnout sami ,ani za pomoci nějaké církevní autority .Pavel to pochopil a říká -lidskou kvalitu získáte pouze když budete vnitřně totožní s ním. Ne se za něho schovávat ,ale být uvnitř.Je to samozřejmě myšleno obrazně ,ale pochopit to je asi největší problém.Dodržováním nějakých náboženských praktik ,ještě nikdo ničeho nedosáhl.Setkat se vnitřně s Bohem, s vámi musí zatřást.Tam si člověk uvědomí ,co je skutečně zač.Najít Boha by mělo být lehké,ale je to pravý opak,protože nám brání naše ego. K čemu bych ho potřeboval,když jsem v podstatě dobrý.Ono je také velmi sporné ,co je sektářský výklad.Vše co se odlišuje od původního a je časem nějak upraveno,třeba z politických důvodů,je určitým způsobem sektářství.Sektářství je vlastně i odklon od původního politického programu.Nemusí to být ani spojeno s náboženstvím.Boží program je láska,jestliže se v církvi objeví prvek netolerance ,není to Boží program.
Tana Zajicova 23.1.2006 19:15

Reference

 John Linberg: ' The foundations of Social Survival'.
 
Linberg( Sved), navrhnul ze vzhledem k preziti spolecnosti je nutne adoptovat doktrinu krestanske lasky. Linberg nebyl krestan a v podstate navrhl 'prakticke krestanstvi' pro sekularni svet. Jinymi slovy krestanstvi jako praktickou Machiavellianskou strategii.
 
Myslim ze nick J.T. se tady na psu o necem podobnem zminoval. Znovu, pro me je to neuplny koncept, nicmene zajimavy.
Tana Zajicova 23.1.2006 19:01

Hat tip!

Rputi, ja tenhle Vas 'take' beru se vsim vsudy. Ja nestojim zcela nazorove na brehu tech, kteri si uvedomuji nezastupitelnou roli nabozenstvi ve fungovani spolecnosti jako nastroje (pochopitelne, nebot jsem nasla odpovedi na sve otazky v katolicke cirkvi), ale povazuji takovy pristup za velice strizlivy a moudry.  
 
 
 
Rpuť 23.1.2006 18:23

Relativizace čehokoliv je dlouhodobý trend

a takříkajíc společenská povinnost člověka 21.století má-li být in. Svět se mění a my, v dětinském zjednodušování, přiřazujeme prostě k zažitým faktům opačná znaménka, domnívajíce se, že tak rychle najdeme ztracenou stabilitu. Nalézáme tisíc důvodů proč pochopit bezcitného vraha a ani jeden pro milosrdenství vůči oběti, která si to   beztak zavinila sama, neboť byla ve špatné době na špatném místě. Bible, ať už pro křesťany či ateisty je základem této civilizace. Jidáš je ikona. Ikona zrady. Jednou z ikon, stejně jako Ježíš je ikonou největší oběti a vykoupení a Panna Maria ikonou mateřství….. Na těch ikonách naše civilizace stojí. Nemůžeme relativizovat základní význam ikon, aniž zároveň nerelativizujeme naši civilizaci.
ziralek 23.1.2006 18:31

Re: Relativizace čehokoliv je dlouhodobý trend

no hezke. ale jestli muzu, tak ja mam taky ikonu. radsi nebudu jakou. vy byste to povazovala za provokaci.
PaT 23.1.2006 17:00

Pane Doležale, napsal jste to velmi dobře. Vážím si Vás.

Pane Doležale, napsal jste to velmi dobře. Vážím si Vás.
M.Slon 23.1.2006 16:52

Což takhle pohled trochu lehčí?

Americký film Dogma(režisér Kevin Smith, 1999) si docela vtipně(podle oficiálních církevních kruhů odporně) utahuje z církevních dogmat, takže znalci filmu vědí, že třináctý apoštol se jmenoval Rufus, Ježíš byl černoch a Bůh je vlastně Kanaďanka.
Venkovan 23.1.2006 15:50

Scénář nepsal ani Jidáš

ani Ježíš.To tvrdí Nový zákon.Někdo byl nevěřící Tomáš jiný zase třikrát zapřel.Pointa není v tom kdo práskl Ježíše,ale co spůsobylo křesťanské učení.
kapitán 23.1.2006 15:54

Re: Scénář nepsal ani Jidáš

POINTU nám přece řekne Tanja Zajicová,
už se těším. 
Tana Zajicova 23.1.2006 15:25

Ad.Andy

Ovšem když si vzpomeneme na pár set let, kdy evangelium věřícímu lidu četli lidé, nikoliv Bůh.
 
Jsem si jista, ze jste se jenom spatne vyjadrila Andy, nicmene jestlize jste to myslela, jak jste to napsala pak by to znamenalo, ze existovala doba, kdy Buh sedaval mezi svymi oveckami a cetl jim evangelia pred spanim. Dnes, kdy je katolicka cirkev konecne zbavena dabelske moci centralizace vzdelanosti by Buh take mel nekde zasedat a cist oveckam evangelia. Tentokrat vsak nutne s odusevnelou diskusi a jiste s pobourenym nesouhlasem ovecek. Ovecky dnes umi cist a tudiz si musi umet dokazat evangelium vylozit podle vlastnich potreb.
The hell with G-d.
kapitán 23.1.2006 15:48

Re:

A jak jste si vyložila Evangelia Vy Tanjo Zajicova ?
ptakopysk 23.1.2006 15:55

Re: Re:

ech drahý kapitáne, asi jste včera pozřel přes míru své oblíbené přiboudliny, neboť za střízliva byste se takhle křesťana nemoh' zeptat. Křesťan si nevykládá Evangelia, křesťanovi jsou vyložena Evangelia. Kontrolní otázka: "Hádejte kým?"
kapitán 23.1.2006 16:11

Re: Re: Re:

Já piji jen kvalitní víno, nejraději z vlastní vinice.
Dnes je to pravda dovežené Chenin blanc z Jižní Afriky.
Jemný buket bílých květů, na jazyku žluté ovoce.
PŘIBOUDLINU nebrat ptakopysku.
ptakopysk 23.1.2006 17:49

Re: Re: Re: Re:

jednou jsem viděl v JAR v rezervaci ožralýho slona. Sežral nakvašelé žluté ovoce z nějakého stromu. Nejste s ním nějak příbuzný? :o))) (Jinak z toho ovoce se dělá velmi dobrý likér. Specielně dámy si libují...)
vita 23.1.2006 17:42

Re: Re: Re:

No, řekl bych, že někteří křesťané si mohou vykládat evangelia.
Evangelia jsou vyložena zejména katolíkům, což je případ Táni Zajícové.
Andy 23.1.2006 21:23

nikoliv, Táňo,

nebuďte si jista něčím, co si špatně vykládáte. Sice existovala doba, kdy Bůh komunikoval s lidmi, například jim předal desatero. Rozhodně jim nepředal například Litanie k devadesátidevíti svatým nebo Květinové modlitbičky pro poslušné panny a dívky, což bylo tak jediné, co předchůdci dnešních katolíků věřícím dovolili studovat.
To, co jsem mínila, a myslím, že i dobře vyjádřila, byl fakt, že co faráři negramotným lidem nabulíkovali, za doprovodu mnoha výhružek ohněm pekelným, to věřící převzali jako fakt, co jim také zbývalo jiného.
 
A po lopatě- ne, nemám nic proti katolíkům. Ale překrucování historie už bylo dost. A že kněží lidem nedovolili vlastní úvahy o Bohu, jinak je čekal nejen oheň pekelný, ale i pozemský, to byl bohužel nepopiratelný fakt.
Dnes už i katolíci- laici smějí studovat Bibli a z toho vychází potřeba revize některých starých výkladů. Zda je to dobře nebo špatně, to nedovedu posoudit.
Tana Zajicova 23.1.2006 15:10

zurnalismus a nabozenstvi

Nedavno jsem v Lidovkach narazila na clanek o Patti Smith. Obvykle bla,bla,bla matka Patti pambickarka a otec doporucuje samostatne mysleni. Toto tzv. samostatne mysleni potom vyprodukuje perlu vysoke ceny. Patti (pise novinar) se vzdala sveho ditete stejne jako Abraham se vzdal Izaka. Jestlize odecteme ' delusions of grandeur' teto cenne umelkyne musime uzavrit, ze nemusi byt hloupa, nicmene jeji ignorace saha do vysin nebeskych.
 
Novinar, ktery o nabozenstvi neco vi a pise 'puff peace' na Patti Smith by se tomuto jejimu prohlaseni kilometrem vyhnul. Dnesni zurnalista v tomto prohlaseni ale pravdepodobne nachazi hloubku temer filozofickeho rozmeru, ktera je pritomna ve strevech popularni kultury. Ve skutecnosti vsak potvrdi neuveritelnou ignoraci a mozna hloupost profilovane umelkyne ( a svoji vlastni).
 
Nemam pochyb ze clanek v Lidovkach byl zpracovam na zaklade zapadnich zdroju.
Tana Zajicova 23.1.2006 14:47

Zdrava davka skepticismu a dva aspiriny po prvnim projevu nabozenske horecky

Cesi by si meli udrzet svul universalni skepticismus k mediim specialne v pripadech, kdy se media rozhodnou podavat zpravy o nabozenstvi.
Tzv. rehabilitace Jidase byla zapocata v Timesech (Britanie). Jestlize sledujete Timesy a zajimate se o nabozenstvi vite, ze tohle periodikum jiz mnohokrat kompletne zbabralo zpravy vychazejici z Vatikanu. Timesy prejaly zpravu s italskeho zdroje La Stampa:
 
 
Citace z Timesu:
Vatikan meni svuj pohled na Jidase Iscariota, ucednika Jezise, ktereho zradil polibkem.
 
W. Brandmuller se snazi presvedcit vrici, aby se podivali na Jidase jinyma ocima ( ne jako na zradce Krista). Brandmuller vyzyva pro novou interpretaci Jidasovy story.
 
Cele tohle vireni prachu lezi na tzv. Jidasove evangeliu. Co skutecne Brandmuller 'La Stampa' rekl a co Timesy prekroutily:   Tyto texty slouzi pouze k zaramovani krestanstvi a jeho pocatku (Jidas je historicka osoba) a jejich dulezitost neni treba prehanet. Zavaznost techto textu nelezi v historickem kontextu jako takovem a ja se domnivam, ze je naprosto nezadouci v nich neco takoveho hledat v kontextu vzniku krestanskeho veku jako takoveho. Navic tahle zalezitost nema naprosto co delat (zadna prislusnost) s nabozenskym uctivanim. Co tyto texty prinasi je jen pridani k okolnostem vyvoje krestanskeho uceni.   Zcela ortodoxni vyklad problemu. Jinymi slovy zadna kampan Vatikanu o rehabilitaci Jidase se nekonala a nekona.
kapitán 23.1.2006 14:58

Re: Jidášovo evangelium

No já bych počkal až bude k dispozici ten překlad Jidášova evangelia a pak bych hodnotil jestli může znamenat POSUN v hodnocení úlohy Jidáše.
Tana Zajicova 23.1.2006 15:28

Jidášovo evangelium

Nezapomente pak nove prelozene evangelium Jidase cist blizko studny obklopene prostitutkami a po precteni jim odpustit ve jmenu Jidase, kapitana a obtloustleho demona.
kapitán 23.1.2006 15:47

Re: Jidášovo evangelium

A potom líp pochopím co tím chtěla Tana Zajicova říct.
 
vita 23.1.2006 15:33

Re: Re: Jidášovo evangelium

Abychom si rozuměli - Jidášovo evangelium je apokryf, jménem Jidáše se jen zaštiťuje, pochází někdy ze 4. století a údajně je to spis nějaké sekty, která měla na vznik křesťanství poněkud jiný názor než tehdy většinoví křesťané. Podle toho mála, co o něm víme, měl být Jidáš zélót - tedy vlastně protiřímský partyzán, ,terý očekával, že mesiášovo království BUDE z tohoto světa - a Ježíš ho hrubě zklamal.
O skutečném (snad historickém) Jidáši nám řekne stejně málo jako kanonická i apokryfní evangelia o skutečném (snad historickém) Ježíši a jeho učení.