29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jura Jurax 23.1.2006 11:00

No,

a neměl by se Jidáš vůbec rehabilitovat? Církev svatá katolická rehabilitovala svého času mnohé z těch, které nejprve vyvrhla ze stádce pravověrných a poté předala světské spravedlnosti ...
Jinak probůh co je zajímavého na tom, že se hierarchové (dodejme samozvaní - věřící je nevolili) jistého spolku jedinců spjatých vírou (přesněji určitým samozřejmě nejsprávnějším způsobem víry - jiné způsoby víry jsou méně dobré až špatné, ba i kaciřské) v jistá konání jistého Žida Jošuy za vlády tuším Tiberia popraveného rozhodli pozvednout upadající image své i onoho spolku vrtáním se v dva tisíce let starých událostech? Událostech, o nichž se nic objektivního pořádně vlastně neví (považovat písmo svaté za objektivní historický zdroj nelze a o patřičnou redakci všech ostatních zdrojů se katolická církev za ta dvě tisíciletí dokonale postarala) a stěží vědět může, neboť pro jakžtakž objektivní tehdejší (římské) kronikáře byla Palestina v oné době zapadlou provincií, kde se nic zaznamenáníhodného nedělo.
Nicméně předseda vatikánské pontifikální komise pro historii Walter Brandmüller zahájil proces, na jehož konci má být laskavější, tolerantnější pohled na Jidáše. Hosana! Tohle přesně a právě teď svět potřebuje. Jojo - Trocký třeba byl taky rehabilitován, i na Beriju se začalo pohlížet objektivněji, abychom použili padouchů historicky nám bližších a obecně známých; třeba se dožijeme i objektivního pohledu na Gottwalda z pera komunistických historiků.
Jura Jurax 23.1.2006 11:02

A ještě si k tomu sám zareaguju

rozhodně nesouhlasím s tezí, že "V záměru zlidštit Jidáše je cítit vratkost, nevyrovnanost, slabost a nejistotu dnešního Evropana a křesťana". Hluboce, ba fanaticky věřícího křesťana možná snad, ale modernímu Evropanovi bez tohoto přídomku (a oproštěného od berličky, ba balastu náboženské víry) je to šumafuk - nemá probůh proč být vratký a nevyrovnaný, jakož i slabý a nejistý skrzevá inovovaný pohled pár specialistů na dva tisíce let staré, zmytologizované události. A naopak - je-li pár katolických hierarchů znejistěno, tak proč probůh vztahují své slabosti a nejistoty na ostatní Evropany, kterým jsou jejich nejistoty lhostejné? Troufám si tvrdit, že normálnímu člověku, který není specialista na historii - a to ještě velice úzce specializovaný - je nový pohled na Jidáše srdečně lhostejný, stejně jako by mu byl lhostejný inovovaný pohled třeba na Pilata Pontia - a to je aspoň doložená historická postava!
kapitán 23.1.2006 11:21

Re: Jidáš = Juda = Žid

Křesťané hledají PRAVDU a je zajímavé, že kritických VĚDECKÝCH i pseudovědeckých rozborů Evangélií vychází každým rokem v tzv. křesťanských zemích několik, na rozdíl od kritiky Koránu nebo Budhy. 
lendys 23.1.2006 10:45

dnešní doba

dnešek je tak přecitlivělý a úzkoprsý, až je mi z toho kolikrát zle. Tímto tempem časem rehabilituje společnost i hitlera, Stalina apod. Možná ale jen Vatikán reaguje na Brownovu Šifru mistra Leonarda a vybíjí klín klínem;)
kapitán 23.1.2006 11:04

Re: dnešní doba

Není to reakce na populistickou Šifru, ale na připravovaný překlad starodávného Jidášova evangelia.
vita 23.1.2006 10:12

Pan Doležel vytáhl poměrně zapadlý článeček z Práva

a vynechal z něj to podstatné - zprávu, kvůli níž byl napsán. Ta zpráva zní, že má být poprvé vydán překlad "Evangelia podle Jidáše", apokryfního to spisku někdy ze 4. století. Překlad byl pořízen ze starého rukopisu uvolněného z vatikánských archivů a byl pořízen pod patronací americké National Geography Society.
Ovšem kdyby pan Doležel dočetl článek do konce, neměl by možnost blbě pindat o Právu a antisemitismu v Bibli.
 
ps. české překlady apokryfních evangelií (pochopitelně ne toho Jidášova) lze najít i v češtině v knize Neznámá evangelia, Novozákonní apokryfy.
valec 23.1.2006 9:30

Pan D.

postupne upada - minule byl na hrane rasismu, dnes trva na nenavideni Jidase z Bible - pane Dolezale, piste radsi promysleneji a kvalitu, mate na to.
M.Slon 23.1.2006 8:31

Jdi a vykonej, co je třeba.

Napadlo vás někdy, co by bylo, kdyby Jidáš "nevykonal, co je třeba"?
RomanL 23.1.2006 9:24

Re: Jdi a vykonej, co je třeba.

Myslím, že by se nestalo nic zvláštního. Ono se snad stalo něco zvláštního?
vobora 23.1.2006 10:09

Re: Jdi a vykonej, co je třeba.

Jidas je pro krestanstvi naprosto zasadni a bez nej by nebylo ani Krista. To je ovsem na pana Dolezala prilis hluboka uvaha a tak blaboli nesmysly, aby splnil dnesni carku. Jezis Jidase primo vyzval a jeste mu dodal silu podanym pokrmem. Kdyby byl Jidas takova zruda asi by tezko ukoncil svuj zivot pod tihou vycitek svedomi. Vetsina z nas Krista denne zrazuje a ze by nas z toho bolela hlava, jsem si nevsiml...
Jura Jurax 23.1.2006 11:13

Re: Jdi a vykonej, co je třeba.

Tak by se holt někteří z lidí modlili k něčemu jinému ... nebo by to vykonal někdo jiný a nakonec byl-li Ježíš tak známý, jak evangelia praví, pak nebylo třeba jej extra ukazovat ... možností je hodně ... třeba bychom neměli dobu křesťanského temna od pádu Říma po renesanci ... třeba by to jiné náboženství nedokázalo sjednotit Evropu tak, aby čelila moslemínům a tatarům ... třeba by ji sjednotilo až moc a pochmurná ztrnulá teokracie by znemožnila vedoucí roli Evropy a z Evropy vyšedších ideí v posledních řekněme pětistech letech ...  třeba by vůbec nepadl Řím, technicky rozvinutí Římané by využili sílu páry tak kolem roku 1000 nejpozději a technická civilizace by se rozvinula o tisíciletí dřív - tohleto je námět na celou přehršli děl z alternativní historie ...
kapitán 23.1.2006 11:23

Re: Jdi a vykonej, co je třeba.

Jidáš byl ale důležitý, protože se naznačuje, že byl JEDINÝ kolem Ježíše, který měl KONTAKTY s jeruzalémskými kněžskými kruhy. Ostatní byli Galilejští "polopohané" - s nimi by bylo pod úroveň jednat
Vlastimil 23.1.2006 8:07

V tomto případě s autorem souhlasím, ale .....

"V záměru zlidštit Jidáše je cítit vratkost, nevyrovnanost, slabost a nejistotu dnešního Evropana a křesťana. Cítí se hluboce provinilý. Za všechno by se omlouval. Raději se vzdá podstatných stránek své víry, než aby někomu způsobil pohoršení. Člověk se ale pohoršení nevyhne. I Ježíš je pro mnohé zdrojem pohoršení. Máme se ho snad proto zříci, jako Jidáš? Pak ovšem bude logické, když Jidáše rehabilitujeme: co se na jedné straně odebere, může se na druhé straně přidat. Relativizace Ježíše a rehabilitace Jidáše jdou ruku v ruce."
Zcela s tímto názorem souhlasím, ale překvapuje mne, že to píše člověk, který se už dlouho snaží zrelativizovat historické události z období druhé světové války.
Mne zase provokuje relativizace v tom smyslu, že "za války dělali svinstva Němci a po válce zase Češi - nemáme si prý proto co vyčítat". Prý každý zmařený lidský život je jedinečný a proto prý nemá smysl počítat mrtvé a srovnávat jejich počty. Němci prý už ta svoje svinstva dávno odčinili, teď je prý řada na Češích. Jsem pro pravdivý historický popis všech válečných i poválečných událostí a sám se o cosi v malém pokouším pro region, kde žiji. Avšak také se mi nelíbí politicky motivované pokusy o "rehabilitaci Jidáše", které musí zákonitě vést i k "relativizaci Ježíše".
Andy 23.1.2006 7:32

Člověk, jemuž Evangelia říkají „Pozor na ortodoxní Židy, ti jsou nejhorší! Prodali nám Spasitele za třicet stříbrných!“, je politováníhodný blb

nu, pane Doležale, dnes možná ano. Ovšem když si vzpomeneme na pár set let, kdy evangelium věřícímu lidu četli lidé, nikoliv Bůh, tedy faráři, jejichž úmysly mohly a byly všelijaké, od prosté služby Bohu až po plnění příkazů mocných, většina věřících byla negramotných, bez všech možností ověřit si, cože to ten fráter povídá, víra byla silná a nepochybující- pak bychom měli být s tím označením blb opatrnější.
Kromě toho ausgerechnet vy, zastánce těch lidí, kteří uvěřili Hitlerovo výkladu světa a požadovatel nejen omluvy za jejich šílenou blbost, ale přímo propagátor myšlenky, že tito lidé byli obětí, byste měl ty politováníhodné blby pochopit.  Nemáte k nim daleko.
Petr Kohout 23.1.2006 7:24

Byl Jidáš vinen ?

Jidášovi obhájci se opírají přímo o Evangelia a o citovaná Kristova slova. Na Jidášovo oznámení, že už musí jít, Kristus odpověděl: "Jdi a vykonej, co je třeba." Načež Jidáš odešel zradit. Ostatní učedníci měli pocit, že Kristus již předtím v ústraní vydal Jidášovi pokyny k nějakým nákupům. Jinými slovy, obhájci toto považují za doklad, že Jidáš jednal v úzké shodě s Kristem a celá akce buďto nevyšla podle představ, nebo naopak vyšla podle představ Kristových (vykoupení viny lidstva) ale nikoliv Jidášových (následná sebevražda).
rops 23.1.2006 9:20

Re: Byl Jidáš vinen ?

a resi se i otazka, zda ve stare rectine, v nic bylo evangeluim napsano, se opravdu mluvi o "zrade"! - jde o slovo totozne se slovem "vydat" - Jidas "vydal" Jezise uradum, jsou teorie o tom, ze J. se puvodne snazil zprostredkovat Jezisovi slyseni u uradu (a Jezis jim byl dobre znam, on na nej nemusel ukazovat), mozna i s jeho vedomim ... nemam na to zadny nazor, jen -pane Dolazale- pozor na mechanicke odvozovani z prekladu bible a tvrde soudy, takovych nedorozumeni uz byly spousty.
knedlik 23.1.2006 2:36

Jidas

Nevim v co a jak osobne jste verici, pane Dolezal, ale ja bych vztah k Jidasi samotnemu nepovazoval za jeden z piliru krestanske viry. Musim priznat, ze asi pred asi dvacetipeti lety se u nas doma stavil nas dnes jiz zesnuly farar, Farther O'Donovan.  Jiz tehdy temer osmdesatnik, Ir jako poleno, ktery vystudoval bohoslovi v Rime. Bylo to mokre a studene  nedelni odpoledne a tak , hledice ven do deste a pomalu upijeje z podane mu stamprdle "neceho tepleho" najednou hluboce zamysleny Father O'Donovan hlasite si povzdechl: "Oh poor Judas" (chudak Jidas).
Malem jsem se tehdy prekvapenim zhroutil z pohovky. Kdyz se ale pak  tenhle stary farar rozhovoril o tom, ze Jidas ani jinak nemohl, nebot mu to bylo dano, zradit Jezise, tak jsem jiz pochopil fararovu lidskost. Zbytecno dodat, ze Father O'Donovan nebyl nikdy zadny modernista, toliko clovek jehoz lidskost vyverala z hlouby jeho viry.
kapitán 23.1.2006 2:21

Jidáš = Juda = Židé

Nejde o zamlčování zrady, která se mohla v okolí Ježíše vyskytnout. Ale Evangelia byla psána poněkud tendenčně, řecky mimo vlastní území Judey "NEŽIDY"
Vodník 23.1.2006 0:08

Tohle že psal Doležal?

Překvapivě střízlivý a příčetný pohled na problematiku z neočekávaného koutku! Zato ve Vatikánu musí řádit nějaký mozkový virus...
Borek @Exil 23.1.2006 18:09

Jak to vidim ja, agnostik.

Rehabilitaci Jidase by byl znehodnocen vyznamny mravne-filosoficky pilir krestanskeho konceptu viry, viny a trestu. Jidasuv pribeh se v pozdejsi historii bezpoctukrat opakuje v provedeni ruznych kolaborantu a denunciantu v nejruznejsich rezimech, spolecnostech. Jidassky moralni koncept "ZRADY" nam vsak podava kulturni a filosoficke pozadi, na kterem pak dokazeme zradu identifikovat a bojovat s ni.