Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

ČEŠTINA: Cizí slova

Dáme si oddech. Pobavíme se slovy a slovními spojeními, většinou cizími: super, hyper, mega, vice-, bombastický, lukrativní, famózní, dokladovat; to stejné, protěžovat, ten stejný, nad ránem, na čele. Nejideálnější, nejoptimálnější. Atd.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JM

J. Milota

22. 8. 2012 7:42
To author

Vážená paní Suková,

děkuji za váš příspěvek. Nechci se nadále zúčastňovat diskusí na NP, ale rád bych vám poslal poznámky k vašemu článku. Posílám vám svoji e-mailovou adesu. Prosím ozvěte se, budete-li mít zájem o příspěvek k vašemu článku.

S pozdravem učitelský spomocník a starý sedlák  atolim@volny.cz

Josef Milota.

0 0
možnosti
MB

M. Bílý

21. 8. 2012 18:00
"Nepoužívejte cizích slov, máme-li vhodný český ekvivalent!" pravil pan profesor češtiny na gymnasiu kdysi dávno za první republiky.

0 0
možnosti
JK

J. Krásenský

21. 8. 2012 17:48
Ježí se mi chupy, slyším-li "středobod"

je to ze Slovenštiny - nic proti ní, ale střed je bod. Nazveme - li něco středem a není to bod, třeba středem diskuse, či středem tématu, je použití slova středobod zbytečné. Nejčastěji toto slovo používají naši skvělí novináři, komentátoři a politologové. Vlastně "skvělí".

0 0
možnosti
MB

M. Bílý

21. 8. 2012 18:06
Evidentně imanentní transformace fakt, bez signifikantní korelace s reálným univerzem!

0 0
možnosti
KL

K. Loucký

21. 8. 2012 14:21
Nad ránem

Nebyl bych tak přísný: "nad ránem" je čas předtím, než přijde ráno. Po něm přichází "zrána".

0 0
možnosti
JV

J. Vozábalová

21. 8. 2012 15:31
Re: Nad ránem

To je tak krásná diskuse - už dávno jsem se tak nebavila - díky všem a autorce článku zvláště.

Taky mám výraz "nad ránem" ráda a používám ho, ale správně česky by podle mého bylo "k ránu", takže "nad ránem" používám s pocitem poněkud provinilým.

0 0
možnosti
RK

R. Kujínek

21. 8. 2012 12:48
Ulavně nezapomínat na výřivku

Už několikrát jsem četl v interátu koupelna s výřivkou.Nedávno jsem byl v Luhačovicích a místní plovárna se na oficiáních plakátech také chlubí, že je tam výřivka.Jak k tomu ten pták přijde?

0 0
možnosti
JV

J. Vozábalová

21. 8. 2012 16:28
Re: Ulavně nezapomínat na výřivku

Naštěstí nic netuší - je velký a silný, kdo ví, zda by se provinilci ubránili.......

0 0
možnosti
MR

M. Roesel

21. 8. 2012 9:41
:-)

Boule na čele

Otvor po kulce v čele

"To stejné" zavedl do češtiny nějaký překladatel, a mně to leze na nervy - jářku posledních 20 let.

0 0
možnosti
ZK

Z. Kulhánková

21. 8. 2012 19:10
Re: :-)

V čele čeho?

Takový překladatel by zasloužil hladký průstřel lebky.

0 0
možnosti
JN

J. Novotný

21. 8. 2012 9:29
Nejasný děs

se mne zmocňuje, když slyším spojení "zdražování cen", "zdražování nájmů" a tak dále.

0 0
možnosti
BN

B. Nemec

22. 8. 2012 18:30
Re: Nejasný děs

Na druhou stanu - kdyz se nasbizi "Zleva" jak co prinasi "Zprava" zdrazeni ?

0 0
možnosti
VV

V. Váňa

21. 8. 2012 9:06
Abychom se v té kritice příliš neztratili

Jednak zrána a nadránem není totéž - v tom s autorkou nesouhlasím.

A pak: ústavní pořádek, ať již vznikl jakkoli, je terminus technicus, a označuje soubor ústavních zákonů. Tedy rovněž nesouhlasím.

Na druhou stranu bych si všiml například při hlasování: kdo je pro (česky), kdo je za (slovensky.

Nebo hrozno, což je výhradně slovenský výraz. V češtině eistuje pouze jako hroznové víno.

0 0
možnosti
MH

M. Hatlák

21. 8. 2012 8:07
Teda to je něco.

Celý příspěvek je superantikontramultiextraunikátní.

Byť se mi přebujelé používání cizích slov a novotvarů příliš nelíbí, zvykám si a nic s tím neudělám. Myslím, že tyhle věci vznikají spontáně, ač se to  nezdá a patří to k vývoji. Bohužel normálně se nikdy nebude mluvit krásnou češtinou Jan Werich nebo dokonce Jiráska. Ono by to mohlo jít pak do jiného extrému, jak chtěli čeští obrozenci v 18 století mluvit čistě česky a vznikaly uměle slova jako slavná čistonosoplena (kapesník).

0 0
možnosti
DO

D. Ondrejkovič

21. 8. 2012 8:05
Ústavní nepořádek :-)

K tomu ústavnímu pořádku pozor: http://ius.tulacek.eu/ustavni-pravo/pfuk/ustavko/zkouska/otazka-3

Ale jinak ten pojem máme i v ústavě samotné: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-1#c112

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz