4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Může si laik udělat jasno v klimatickém sporu?

Se seismologem a geofyzikem Pavlem Kalendou (o jeho článcích jsme psali zde) jsme původně chystali rozhovor především o tom, jak by si laici a nejen oni mohli udělat vlastní názor na „klimatickou problematiku“. Jeho odpovědi se však neomezily jen na to, ale šly do podstatně větší hloubky a šířky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 1.9.2020 13:21

Ano, globální oteplování je realita, naměřená teploměry. Co to způsobuje nevíte ani vy, ani já, ani nikdo jiný. Tak nevím, co tady furt plácáte za blbosti. ;-D

J. Fous 1.9.2020 15:17

V té době ale bylo 70% souše pokryto hustou vegetací s mocností desítky metrů. A v moři bylo fotosyntetizujících organismů asi 300* víc než dnes. Takže jde o to, že teď už se kyvadlo nevrátí zpět bez pomoci civilizace.

R. Langer 1.9.2020 18:02

No, a co když ta vegetace právě z toho důvodu vyrostla? ;-D

J. Novotný 1.9.2020 13:40

Obecně platí, že i velmi malý zásah do zpětné vazby nějakého systému může vyvolat velmi velké potíže. Nestabilitu, která se většinou projeví kmitáním. Je tedy otázkou, zda tvrzení v článku: "Lidstvo tedy „přispívá“ k oteplování v poměru 1/30 vůči přírodě, tedy zcela zanedbatelně, ..." je správné, pokud jde o onu naprostou zanedbatelnost.

J. Kavalír 1.9.2020 14:46

Tak zrovna to 1/30 je jeden z nesmyslů v článku. Týkalo by se to totiž jen jednoho roku, kdy přibyde v atmosféře 5 GT CO2. Jenže ono těch 5 Gt přibývá každoročně.

J. Novotný 1.9.2020 16:41

Aha, díky za upozornění. Doufám, že alespoň toto je správně: "Slunce, které dokáže dodat na povrch Země až 1024 J/rok", protože jsem to pracně přepočítal na TWh (1024 J = 278 milionů TWh). Jestli jsem se někde neutnul v řádech, pak globální energetická potřeba lidstva včetně ztrát činí asi dvě tisíciny této hodnoty.

J. Kavalír 1.9.2020 20:06

Přepočítávat to nebudu, mohlo by to odpovídat. Spalné teplo rozhodně klima neovlivní. A skleníkový efekt CO2 nepopírá ani autor článku.

J. Kavalír 1.9.2020 14:38

A nebo také, když ho do atmosféry vypustíme (z komínů a výfuků). To jste tak hloupý, že vás to skutečně nenapadlo? ;-D

M. Šejna 1.9.2020 15:38

On to možná pan Schlägel myslí tak, že když zatopíte v kotli, tak se nejprve ohřeje kotel, a teprve potom z komína vyletí to CO2.

Takže on má vlastně pravdu. Nejdříve je teplo, pak CO2. ;-D

I. Schlägel 1.9.2020 15:40

Odkláníte.

I. Schlägel 1.9.2020 15:40

Ale napadlo, jde o to, že CO2 významně nepřispívá k růstu globálních teplot. Není původcem, ale následkem. Bez ohledu, kdo nebo co ho produkuje. Ovšem my ten boj s CO2 vyhrajeme, i kdybychom měli v zimě umrznout.

J. Kavalír 1.9.2020 20:13

Takže podle vás následkem zvyšování globální teploty pálíme fosilní paliva a vypouštíme do atmosféry cca 10Gt uhlíku ve formě CO2 a proto se jeho koncentrace zvyšuje. Tak na to by asi nepřišel ani žák pomocné školy.

Mimochodem, skleníkový efekt CO2 nepopírá ani autor článku.

J. Kouřil 1.9.2020 10:56

Šejna by měl být šéfem IPPC nebo celé zeměkoule. Všechno je mu jasné a ví to nejlíp![>-]

M. Šejna 1.9.2020 11:02

Kouřil by měl být šéfem trollů na celé zeměkouli. Nic neví, ale je mu jasné, že musí vždy prudit, aniž by cokoli k tématu sdělil.

J. Kouřil 1.9.2020 12:03

Něco vím. Například, že diskuze s některými typy lidí nemá smysl. A vy patříte mezi ně.[>-]

M. Šejna 1.9.2020 12:28

trolle Kouřile,

já jsem u vás žádnou diskuzi k věci nezaznamenal. Pokud něco víte a máte pocit, že to, co píšu já, není pravda, tak sem napište tu vaši pravdu.

Zatím jste se zmohl jen na poštěkávání ratlíka, který ví kulový a štěká jen proto, aby si ho ostatní všimli :-P

R. Langer 1.9.2020 12:06

Jo, to prohlašuje troll s 50 příspěvky v diskusi, když mu někdo rozšlápne bábovičku. ;-D

M. Šejna 1.9.2020 12:25

já ale píšu k věci, tedy ke klimatu. Vy jen prudíte ad hominem, aniž byste mi napsal, v čem se mýlím.

R. Langer 1.9.2020 12:29

Jo, k věci. Ale samé hovadiny, nevíte lautr nic. :-P

M. Šejna 1.9.2020 12:32

tak fajn,

kterou konkrétní hovadinu máte na mysli.

Stačí jedna včetně vašeho vysvětlení, proč je to hovadina.

Tak se předveďte ;-D

R. Langer 1.9.2020 12:52

Já tvrdím, že všechno o oteplování planety způsobené člověkem jsou nesmysly, a nic takového dosud NEBYLO DOKÁZÁNO. A pokud někdo tvrdí že ano, potom LŽE.

M. Šejna 1.9.2020 13:22

no jistě trolle,

to je jasný, že oteplování není dokázáno. Je jasný, že teploměry nic prokazatelného nenaměřily. je jasný, že ten, kdo měři teplotu, je lhář ;-D

R. Langer 1.9.2020 13:24

Hm, to, co říkáte tvrdíte vy, já ne. ;-D

S. Tomko 12.10.2020 14:46

Na Slovensku sme už tak ďaleko, že namiesto prepovede počasia máme každý deň v štátnej tv porovnávanie o koľko je teplejšie ako by malo byť. Napr. včera bola teplota o cca 10C nižšia ako v 17. storočí v Klementíne. Aj to je dôsledok GW. Samotná predpoveď je o cca 3C vyššia ako realita na druhý deň. Má sa vytvoriť dojem, že je čoraz teplejšie, hoci tohto roku nedozreli ani poriadne papriky. No osobne meriam meteo parametre cez Netatmo, čiže to mám aj v grafickej podobe niekoľko ročné rady, som kľudný, žiadnu klimatickú krízu, ktorú máte v Prahe necítim. Dokonca v lete som nameral iba 220 ppm CO2. Niekto tu skutočne klame.

J. Lukavsky 1.9.2020 15:20

"všechno o oteplování planety způsobené člověkem jsou nesmysly" no řekl bych, že "způsobené POUZE člověkem..." Jelikož člověk přidává necelá 2% CO2 do koloběhu C a část se nepochybně rozpustí ve mořích a část pohltí ve fotosyntéze a část biomasy mořského fytoplanktonu klesne na hluboké mořské dno (a tím se dostane z kolběhu).... Oteplování nikdo nezpochybňuje, jen závěr, že to působí pouze nebo hlavně člověk. Věda je znalost příčin.

M. Šejna 1.9.2020 15:29

ta 2% přidává lidstvo každým rokem. Zhruba 0,75 % z toho každým rokem zůstane v atmosfeře navíc.

Od roku 1960 tak člověk postupně přidal do atmosfery už 31% CO2

P. Manda 1.9.2020 17:28

31% no ty jsi magor.

M. Šejna 1.9.2020 10:49

Tak jsem trochu brouzdal na internetu a našel jsem tento článek, který napsal prof.Kalenda společně s V.Kremlíkem:

http://www.suh.sk/obs/slnsem/24css/33w.pdf

V tom článku mě zaujala Kalendova predikce globální teploty pro 21.století (odrázek 7. na sedmé stránce textu).

Podle této predikce měl nastat první vrchol globální teploty v roce 2007. Následovat měl pokles do minima v roce 2036. Pak bude následovat růst teplot s vrcholem v roce 2066 atd.

Problém je, že tato predikce Kalendovi vůbec nevychází. Podle Kalendy měly být současné teploty zhruba o 0,2°C nižší, než v roce 2007. Skutečnost je jiná.

Průměrná globální odchylka let 2005-2009 (rok 2007 je uprostřed tohoto intervalu) byla +0,49°C. Současný pětiletý průměr je +0,73°C, zatímco podle Kalendy to mělo být okolo +0,30°C.

Š. Hašek 1.9.2020 9:41

Může.

Někdo, kdo chodil do školy, dával pozor. Komu je více let. Kdo v životě nebyl neustále pod střechou v kanceláři. Kdo se od dětství zabývá zahradou, kdo chodí přírodou pěšky a dívá se. Kdo se celý život pozorně dívá z oken vlaku ...................... a nezapomněl matematiku, fyziku, chemii, přírodopis, zeměpis ......

....... ten NENÍ LAIKEM!!!

Je nás dost! Rozhodně víc, než to jedno procento, které by volilo Bursíka. Ale nejsme nahoře v politice. A pokud ano, dostane se najednou prapodivný strach z pátečních záškoláků a Grety!!! A z křičení mladých laiků na nějakém náměstí.

Zkráceno.

T. Zlesa 1.9.2020 10:39

No a na co jste přišel? Je to venku stejné, otepluje se, ochlazuje se? Hoši se přou o půl °C za desítky let, to s ponožkama nemáte šanci poznat. :-)