18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Klimatické tažení nám nepřináší žádnou výhodu (2)

Na zimu bychom museli uložit energii 500 hirošimských bomb,“ přibližuje Lubomír Lízal, kolik energie bychom potřebovali bezpečně uložit, pokud máme přejít primárně na OZE (občasné zdroje energie).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 29.4.2023 11:55

Aha ... no tak nic ...

P. Rada 29.4.2023 0:20

Pokud jde o mou mysl tak za nejen "vyhozené prachy" ale dokonce za trestuhodnou sabotáž proti Životu na Zemi považuji současné dotace do fosilních paliv. To pro vysoký zpětnovazební efekt kterým se míra imisí uvolněných v dnešní ještě stále metastabilní klima-situaci nutně zesíleně obrátí proti planetárnímu životu včetně civilizačního v dalších desetiletích až stoletích.

Pokud nechápete alespon zásadní význam rozdílnosti desetinásobně vyšších dotací do fosilů oproti OZE ... "Buď nechápete smysl psaného textu nebo jako obvykle nejste schopen odpovědět a odkláníte."

J. Jurax 28.4.2023 22:29

Ale kuš - otázka zněla: Ano-li, pak tedy vyhazovat prachy do WC na boj proti klimatu, dotace OZE a elektromobility je pošetilé, nemyslíte?

Buď nechápete smysl psaného textu nebo jako obvykle nejste schopen odpovědět a odkláníte.

J. Jurax 28.4.2023 22:20

Onen "urputné boj proti změně klimatu" jste nejmenoval a tak zůstává skryt ve Vaší představě, pravíte mi v odpovědi.

Poněkud Vám nerozumím. Mohl byste tuto svou sentenci poněkud rozvést a objasnit? Mám totiž dojem, že mluvíte z cesty.

Opravdu máte za to, že boj proti změně klimatu je mou představou? A co dělá EU podporou občasných zdrojů energie, penalizaci uhlí kvůli emisím zločinného kysličníku, co mohl napřed za globální oteplování a teď může za změnu klimatu? A nucením elektromobility kvůli témuž?

P. Rada 28.4.2023 22:13

Za "POŠETILOST" ve smyslu bláhovosti, hlouposti až bláznivosti obecně považuji posuzovat životní hodnoty jen podle makroekonomicky ničím nekrytých peněz, porovnávat neporovnatelné či pomíjet podstatné životní okolnosti/podmínky tak, jako kdyby člověk už neměl možnost si SVOBODNĚ zvolit mezi MÍT a BÝT.

Pro mě je dnes např. malá elektromobilita úžasnou možností jak dál radostně a uvolněně jezdit na kole desítky km denně - ačkoli zároven nostalgicky vzpomínám, že o půlstoletí dříve jsem takovou energetickou podporu naprosto nepotřeboval.

Za konkrétní "POŠETILOST" pak považuji porovnávat automobilovou osobní fosilní dopravu vzhledem k elektrovariantě. To prostě proto, že při tom nerozumě bývá porovnáváno NEUDRŽITELNÉ s NEDOŘEŠENÝM.

J. Jurax 28.4.2023 22:09

Ale kuš ... odkláníte.

Takže znovu - urputný boj proti změně klimatu nám nějakou výhodu přináší? Asi taky jak komu.

Specielně tedy co ten urputný boj přináší těm, kdož trpí ve Španělsku vedry?

P. Rada 28.4.2023 21:51

Onen "urputné boj proti změně klimatu" jste nejmenoval a tak zůstává skryt ve Vaší představě.

Jsou přitom miliony jiných a konkrétně dnes ve Španělsku, kteří reálně zakoušejí kam zatím u nich změna klimatu ve smyslu růstu extrémnosti podnebních jevů zašla. Možná by nebylo od věci se spíše takových poptat co reálně zažívají a jak to do budoucna vidí.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-ve-spanelsku-je-vedro-jako-v-lete-brzy-bude-i-50-stupnu-varuji-odbornici-230153

J. Jurax 28.4.2023 21:39

Ano-li, pak tedy vyhazovat prachy do WC na boj proti klimatu, dotace OZE a elektromobility je pošetilé, nemyslíte?

J. Jurax 28.4.2023 20:32

Ano.

Zejména v Německu vyhodnotili akutní nebezpečí vln tsunami na Baltu či v Severním moři, jež by mohly poškodit německé jaderné elektrárny jako tu ve Fukušimě. Vždyť Německo je v podstatě lautr rovina, vlna tsunami z Baltu se zastaví až o Krušné hory!

J. Jurax 28.4.2023 20:26

Ehm .... ocituju zde jeden diskuzní příspěvek k Vámi uvedenému článku:

Omega

21. únor 2023, 14:43

Takhle se dělají zprávy - poskládám jen jeden (velmi výrazně zdaněný) obor a řeknu, že se dotoval.

Tak jsem se jen tak podíval na zprávu evropské komise z roku 2022 - dotace do fosilních paliv 2021 byly celkem 50mld Eur, do FVE-VTE-Biomasy 80mld Eur. Zprávu za rok 2022 budou mít jako obvykle až na konci roku, takže kolik se poslalo letos se lehce nedohledá.

Navíc na fosilní energie máme velmi vysoké daňové zatížení, takže daně z nich vybrané výrazně převyšují dotace. Příklad - benzín, daň je 0.8 Eur/litr, loni se jen v Čechách prodalo 8miliard litrů (6.4mld Eur). Spotřeba EU je asi tak 50x větší, než spotřeba ČR - to už je daň 300 mld Eur. A to se bavíme jen o benzínu.

Takže bych poprosil o zprávu, která sepíše všechny dotace do energií, aby se to dalo dobře porovnat.

P. Rada 28.4.2023 20:21

Bez přehánění je pro mě nejděsivějším zjištěním, že ani Covidový celosvětový útlum, neměl na křivku růstu CO2 měřitelný vliv.

https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/weekly.html

Naznačuje to totiž, že už pro počínající zpětné vazby jako je tání permafrostu... začíná být na představitelná opatření poněkud pozdě.

J. Jurax 28.4.2023 20:13

Inu, jak komu.

A urputný boj proti změně klimatu nám nějakou výhodu přináší? Asi taky jak komu.

P. Rada 28.4.2023 20:13

Život je založen na aktivitách enzymů které mají svá optima a okolnostní nároky. V letošním roce a právě v této chladné době ideálně funguje fotosyntéza hnaná enzymen RUBISCO. Kdo nevěří at se jde na naše pole podívat a výsedky za posledních pár měsíců si porovná s tím co se děje ve Španělsku.

Ideální by pro vyznavače oteplovací adaptační strategie bylo aby zakusili nejen pohled ale i důslednou osobní potravinovou vazbu.

J. Jurax 28.4.2023 20:11

Ano.

A pak ještě tu o zlém vlkovi.

Mimochodem, o kolik se za těch již vyhozených 3 800 miliard dolarů snížíla globální teplota? Povídejte, přehánějte!

J. Jurax 28.4.2023 20:07

Ano.

Ale to by bylo příliš rozumné. Neslučovalo by se to tudíž se zeleným náboženstvím.

A navíc by na tom vydělali jiní než ti, co za nitky toho zeleného náboženství zezadu tahaji, aby díky němu vydělali.

P. Rada 28.4.2023 20:04

Je ona údajná adaptace na klima, kam dnešní trajektorie ukazuje (až +8Cglob) možná?

Máte za to, že lze smysluplně žít jen v jakémsi klimatizovaném bunkru jak robot, kterému stačí napájení ze super-super -marketu který produkuje jen na základě peněžního pokynu?

Přehrady s otevřenou vodní plochou na už dnes celosvětově nedostatkovou pitnou vodu, by se sice i u nás asi brzo hodily ale smysl by mělo budovat je zejména v nadmořských výškách cca 500m a výše - jinak by odpar mohl začít převažovat nad srážkami. Víte o takových lokalitách?

M. Šejna 28.4.2023 17:03

V Evropě ano. Teplejší klima je příznivější pro lidské bytí.

Pokud si myslíte opak, určitě vám vyhovuje současný studený duben s vpády mrazivého vzduchu. Letošní hnusný duben je přesně to, za co alarmisti bojují.

M. Šejna 28.4.2023 17:00

A teď si představte, že by těch 3800 mld. dolarů bylo investováno do adaptace na teplé klima, které nás čeká i když bojujeme proti oteplování ostošest. ;-)

Kolik hrází proti stoupajci hladině oceánů, kolik přehradních nádrží na nedostatkovou vodu by se za to vybudovalo.

L. Novák 28.4.2023 16:29

Zelení idioti nepochopí, že k jejich nestabilním občasným OZE musí být prakticky 100% záloha zdrojů vykrývajících výpadky OZE. Tím se výroba "zdvojuje", upřednostňují se občasné zdroje na úkor fosilních, ale ty musí tak jako tak zůstávat v záloze, což provoz systému velmi prodražuje... To je taky HLAVNÍ DŮVOD ZDRAŽOVÁNÍ elektrické energie a následně všeho ostatního. :-/

L. Novák 28.4.2023 16:21

Změna klimatu probíhá od vzniku planety Země. "Poručíme větru, dešti!" bylo heslo totalitních komunistů. Jak dopadli, víme.

Zelení komunisti směřující násilím společnost k totalitě se chovají prakticky stejně. Rv!!

K. Wágner 28.4.2023 16:15

Za posledních deset let investovaly státy a firmy do rozvoje obnovitelných zdrojů energie nepředstavitelných 3 800 miliard dolarů. A výsledek? Podíl fosilních zdrojů na celosvětové spotřebě energie klesl z 82 na 81 procent:

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/klima-ekologie-zadluzeni-inflace-energie-robejsek.A230103_175419_eko-zahranicni_albe

D. Mach 28.4.2023 16:08

A změna klimatu nám nějakou výhodu přináší?

L. Novák 28.4.2023 15:35

ZELENÍ ;-O EU MAGOŘI a PIRÁTI nás svou hloupostí ženou do ZELENÉ BÍDY. Jejich fantasmagorie nemají žádnou ekonomickou ani ekologickou návratnost a jsou to jen peníze vyhozené do kanálu. A ještě nabádají k vyššímu zadlužení státní pokladny!!!

Stačí se podívat na technicky, ekonomicky i přírodovědně negramotného dementního blba "Rada", co tady systematicky zamořuje komentáře LŽÍ a NESMYSLY... Rv

L. Novák 28.4.2023 15:29

DE ;-O BILE ZELENÝ PROLHANÝ, z peněz vyhozených do kanálu za Bilionový tunel OZE a dalších, které tam ještě potečou na fantasmagorické výmysly BLBŮ JAKO TY, jsme mohli mít BEZEMISNÍ ENERGETIKU - JADERNÉ ELEKTRÁRNY s nevyšší spolehlivostí dodávek! !!

L. Novák 28.4.2023 15:25

https://www.stepkavbrne.cz/

Brněnským teplárnám se podařilo získat dotaci 1,67 miliardy korun. Celková částka na výstavbu má být 2,48 miliardy bez DPH.

Otázkou je, nakolik je vytápění štěpkou ekonomické a ekologické, protože dřevní štěpka je náročná na výdaje spojené s rozptýleným "sběrem" dřeva jeho zpracováním a přepravou do jednoho místa spotřeby ve městě. Současně vyvolá nedostatek dřeva v bezprostředním okolí Brna a tím i další pokračování růstu jeho cen. A navíc má nízkou energetickou hustotu.

Počítá se i s dovozem dřeva ze vzdálenějšího okolí, vzhledem k vysoké spotřebě dřevní štěpky k teplárenským účelům.

Jedinou PROKAZATELNOU výhodou takového projektu je schopnost v případě krize vyrábět teplo nezávisle na dodávce fosilních paliv jako bezpečnostní prvek v systému pro nenadálé situace.

P. Rada 28.4.2023 15:12

Ad:....„Smysl by mělo, kdybychom za peníze z emisních povolenek mohli stavět nové jaderné zdroje,“ říká Lubomír Lízal."

S emisních povolenek jsou přitom ročně k dispozici sotva 2miliardy korun. Nový reaktor 3+ generace AP1000 co se nyní spouští v USA vyšel po desetietí výstavby i s vládními subvencemi zatím na 750miliar kč a měl by projektově pracovat 60 až 80let.

https://ekonomickydenik.cz/westinghouse-zahajil-spousteni-prvniho-reaktoru-ap1000-ve-spojenych-statech/

Navíc doposud u nás nevybudované úložiště jaderného odpadu které si nyní stavěji švýcaři rozpočetově vychází 520miliard kč a mělo by být bezpečné až 400tis let.

Diskusní "smysl" by od člověka znalého problematiky mělo, vyjadřovat se k takovýmto věcnostem. Výstavba JE by civilizační smysl opravdu mohla mít - ale jen tehdy, pokud se za celý životní cyklus celkové investice měřené penězi nebo věcněji parametrem energetické efektivity EROEI navrátí alespon 6x a více.

S předběžných čísel výše uvedených mi však vychází, že pan Lízal rádoby líbivě komentuje něco čemu vůbec nerozumí --- a nebo naopak ví o reálném projektu JE několika řádově efektivnějším o kterém se nedozvěděli ani američané kteří provozují nejvíce reaktorů na světě?

L. Novák 28.4.2023 15:05

Nesplnitelné zelené cíle. Většina zemí v Evropě nemá na Green Deal peníze

Nová studie think-tanku New Economics Foundation ukazuje, že většina států Evropské unie nemá do budoucna dostatečný polštář pro financování projektů vedoucích ke splnění klimatických cílů. Analytici se domnívají, že tento problém by mohl do budoucna zpomalit aplikaci potřebných kroků do praxe, a ještě zvýšit hospodářské rozdíly mezi jednotlivými evropskými zeměmi. ...

... Hned třináct zemí Evropské unie by podle odborníků nesplnilo ani méně ambiciózní klimatické cíle. Týká se to třeba Francie, Polska, Nizozemska, ale i České republiky. Téměř polovina členských zemí Evropské unie tak za současné situace nemůže v oblasti klimatické politiky podnikat příliš aktivní kroky, jelikož jejich struktura příjmů a výdajů i v kontextu veřejného zadlužení to vzhledem k pravidlům Evropské unie neumožňuje. ...

https://www.lidovky.cz/byznys/eu-dluhy-rozpocet-studie-opatreni-klima-oteplovani.A230428_141036_ln_ekonomika_hma

A jaké navrhují řešení? :-)

"„Evropská unie je v úzkých. Komise by si měla vzít příklad z Ameriky a umožnit vyšší míru půjčování si pro implementaci opatření na ochranu klimatu,“ řekl pro agenturu Bloomberg Sebastian Mang, který se na vypracování studie taktéž podílel. ;-D

GREEN DEAL (s nulovou návratností vložených peněz) na dluh! EU A jedeméééé!!!:-P

I. Lyčka 28.4.2023 13:05

Nedávno jsem vás požádal, abyste mi popsal svoji domácnost, abych zjistil, z čeho pochází váš fanatismus. Jediné, co jsem se dověděl, bylo nařčení, že jsem kádrovák.

V. Církva 28.4.2023 12:01

Rozumné názory. Bez jádra to teď nepůjde. Třeba stavět hned.

O. Vašíček 28.4.2023 11:06

K dotacím. Můžete mi nějaké dotace na fosilní energetiku v našich končinách ukázat? Já vím pouze o dvou. 1. - zastropování cen. 2. - kapacitní platby záloh OZE. Ani jedna není přímá a víceméně souvisí s rozvojem OZE. Nevím o tom, že by se dotovala výstavba uhelné elektrárny nebo nákup paliv (kromě výše uvedeného).

Ze světa moc informací nemám, ale je mi jasné, že cena pohonných hmot v Saudské Arábii asi bude jiná, než u např. u nás. A asi by se to dalo považovat za dotaci. :-)

Další otázka je, jaká je výše přímých dotací do fosilní energetiky v poměru k dotacím do OZE? Jaké je pokrytí energetických potřeb z těchto zdrojů v poměru k "dotaci"?

Nic takového článek neuvádí. Jen se o nějaké dotaci zmiňuje a jednou uvádí, že je to pro kompenzaci vysokých nákladů u slabších skupin.

Možná, kdyby se nezvyšovala cena emisních povolenek, tak by se nemusel dotovat nákup uhlí. :-) Ale to je jen spekulace, protože o žádné dotaci na nákup uhlí nevím. ;-)