26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

NĚMECKO: Klimatické plány jsou nereálné

Největší investice do obnovitelných zdrojů uskutečňuje Německo. Jejich nespolehlivost mu však stejně neumožňuje dodržet „uhlíkový rozpočet“ na množství vypouštěného CO2. Cesta k „uhlíkové neutralitě“ je zjevně delší, než si zelení aktivisté z Bruselu přejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Vašíček 20.9.2021 12:01

Celkem jednoduše. :)

Vezmou se tuny uhlí, metanu a pod. a dle výše uvedených chemických výpočtů se z toho vypočítá, kolik tun CO2 vznikne. Opravdu je to jednoduché.

Samozřejmě se předpokládá, že dochází k dokonalému spalování a nevznikají nespálené uhlíkové saze. Bylo by to i ekonomicky nevýhodné pro samotné provozovatele, kdyby jim zůstávalo něco, co jim mohlo dodat teplo, které je živí.

Nemůžete srovnávat s cigaretovým kouřem nebo krbem a kamny doma či na chatě :). Tam přikládáte lopatkou cca 3-5kg uhlí za 1 hod. Elektrárna jede po vagónech za cca 5 min. Např. elektrárna Chvaletice jede na hnědé uhlí. Kdyby jela na 100% celý den, tak spálí cca 400 vagónů po 40t! To je vagón každých 3,5min! Tam už "kouř" opravdu něco váží :).

M. Těhanová 20.9.2021 11:13

Já si to taky nepředstavuju jako nějaký deštník. Celé mě to připadá jako blbost, když vidím, jak nicotnou váhu může mít kouř, který obsahuje nejen CO2. A jak jsou počítány ty miliardy tun CO2 pro účely emisních povolenek.

Asi tak!!!

Z. Lapil 17.9.2021 10:30

Jak píšu: není to úplně přesně, a to přesně z důvodů, které vám nejsou jasné.

Ale ona energie zas tolik neváží - mion sem mion tam, foton (světlo) má dokonce nulovou klidovou hmotnost a to ostatní je nejspíš nějaký pohyb, takže jsem se ji odvážil zanedbat. Rozdíl hmotnosti syrového a čerstvě pečeného bůčku určitě není způsoben jeho teplotou (dodanou energií).

Nejvíc o tom asi bude vědět Einstein a jeho následovníci. Já jsem profesí statik, což je ta část mechaniky, která pohyb (síly "od setrvačnosti") z definice zanedbává.

O. Vašíček 17.9.2021 9:45

Vzduch je směs plynů. Dle zastoupení dusík N2 78%, kyslík O2 21% a zbytek to zbývající 1%. CO2 je v atmosféře asi 0,059%. Hustota vzduchu je 1,29 kg/m3 z toho dusík má hustotu 1,25 kg/m3 a CO2 1,95 kg/m3. Všechny hodnoty jsou vztaženy k normální teplotě, tlaku a "přízemní" nadmořské výšce.

Kdyby se sloup vzduch uzavřel do vysoké a dobře izolované nádoby, tak by se částečně jeho složky mohly separovat (nesmí působit žádná síla včetně ohřívání), ale samotný pohyb molekul plynu tomu bude bránit a bude docházet k promíchávání. Vzduch není jako voda a olej, kdy rozdíl hustoto a vazba mezi jednotlivými molekulami je podstatně větší. I když krávy to asi neví a klidně si udělají těžko dělitelnou směs vody a tuku :).

A buďme rádi, jinak by jsme se asi na zemi udusili :). Navíc je atmosféra v neustálém pohybu v důsledku různého ohřívání a ochlazování mas vzduchu na různých místech. To způsobuje změny tlaku a tím i proudění.

Skleníkový efekt je založen na něčem jiném a nelze si to představit jako tenký "obal" kolem celé planety v horních vrstvách atmosféry. Ale i tam je CO2 obsažen.

Dá se to představit jako kdyby jste dali před žárovku velmi čiré sklo a měřili jeho teplotu. Pokud bude velmi čisté a nebude obsahovat příměsy, které pohlcují infračervené záření, tak jeho teplota se moc nezvýší, protože paprsky projdou skrz (krásné české slovo :)). Pokud, ale toto sklo bude obsahovat velmi jemné příměsy látky, která infračervené záření pohlcuje, tak i když se nám bude zdát stejně průsvitné, tak jeho teplota poroste. A tak se chová CO2 v atmosféře.

Zjednodušeně řečeno.

M. Těhanová 17.9.2021 6:52

A není náhodou CO2 těžší než vzduch? jak tedy může vytvářet skleníkový efekt, když zákonitě musí klesat k zemi?

O. Vašíček 16.9.2021 13:14

Uhlí, dle kvality, je složeno hlavně z uhlíku a následně dalších příměsí. Při spalování vzniká teplo, popel a plynné látka, hlavně CO2. Množství popele je dle kvality kolem 10-15%. Tzn. z 1t uhlí je cca 150kg popele. A ten zbytek je uhlík svázaný s kyslíkem - dle výpočtu výše. Bude to tedy o něco méně, protože se nespálilo 1000kg uhlíku, ale jen cca 850kg :).

A ano. hmota nepřibývá a ani neubývá, proto těch 850kg po reakci s kyslíkem (při které vzniklo to teplo - exotermická reakce) vyletí komínem. A jak jsem říkal není to těch cca3,6t CO2, ale cca 3,06t CO2. :) Ona každá hmota něco váží. i když je v plynném stavu. I H2 (vodík) má svoji hmotnost. Jen je to u plynů složitější než např. u litru vody nebo krychle železa. Ty totiž mají, skoro vždy, stejnou hustotu. U plynu je závislá na tlaku a teplotě. Ale na množství vypouštěných tun to nemá vliv :). Tuna je vždy tuna.

O. Vašíček 16.9.2021 12:36

Je zajímavé, kolik prostředků a technologií se musí utratit a vymyslet, aby se nahradila funkční, bez emisní (CO2) a ověřená technologie.

Staví se plynové elektrárny, které zálohují draze vybudované větrné a FV elektrárny.

Nebylo by podstatně ekologičtější mít stabilní a masivní jaderné zdroje a OZE používat na to, na co byly původně vymyšleny. A to doplnit a decentralizovat výrobu energie. FVE patří na střechy domů a fabrik pro zajištění lokální spotřeby domácností a kanceláří. V žádném případě nemůžou zajistit napájení ocelárny, cementárny a pod.

Když nebudu muset neekologicky vyrábět panely a větrníky. K nim stavět záložní fosilní elektrárnu nebo ,nedej bože, bateriové úložiště. Tak jsem za stejné peníze mohli mít dostatek energie z jádra. Přebytky se mohli investovat do hledání "revolučních" baterií pro , např.: elektroauta a dalších technologií, které by klimatu prospěly podstatně více.

Se změnou klimatu nemá cenu bojovat. Té se musíme přizpůsobit. To se nám nepovede, pokud potřebné zdroje (materiální, finanční i lidské) jsou směrovány jiným směrem.

I když by všichni lidi na světě začali chodit pěšky a nikdo již nikdy nejel autem, tak to žádnou změnu nezastaví!

F. Grossmann 16.9.2021 11:02

Všechna potrubí po smontování jsou odzkoušena na pevnost a na těsnost . Ať je to domovní NTL plynovod, nebo trasový VTL plynovod. U těch ještě probíhají t,zv. destrukční zkoušky. Zkoušky se neustále zpřísňují. Je nemyslitelné, aby plyn z potrubí unikal, mimo havarijní stavy. Nebo si myslíte, že z podmořského plynovodu bude do moře "probublávat" zemní plyn?

J. Vlk 16.9.2021 7:52

Dělaji se tlakové zkoušky, funkční zkoušky. 1,5% z 55 mld m3 ročně je nesmysl. Plyn se spaluje na pohon turbokompresorů, to jediné jde do vlastní spotřeby.

M. Těhanová 16.9.2021 6:40

Tak teď je mi to ještě nejasnější. Hmota se jen mění, nepřibývá jí ani neubývá. Při spalování uhlí vzniká energie, teplo, zůstává popel. Tak jak mohou komínem odcházet tuny CO2?

P. Kubáč 16.9.2021 1:42

data z USA - 20 minuta tohoto videa

https://www.youtube.com/watch?v=V2KNqluP8M0

které mimochodem stojí za shlédnutí celé.

M. Tuma 15.9.2021 21:18

1 kg CO2 za cenu 1 Kč? A tento údaj jste vzal kde? Od výrobců perpetuum mobile? Uvědomujete si, že CO2 jsou ve vzduch asi 350 ppm? Odstranit výše uvedeným způsobem CO2 z atmosféry za tuto cenu nepůjde ani na Islandu, kde mají termo energii zadarmo. Zkuste se prosím raději příště zamyslet, než plácnete podobnou hloupost.

F. Grossmann 15.9.2021 20:59

p. Kubáč - odkud máte údaj, že z potrubí jsou úniky plynu 1,5 % z celkové spotřeby ? Spotřeba je proměnný údaj, takže i množství úniků bude vždycky jiné? Z toho samého potrubí ?

Š. Hašek 15.9.2021 20:42

Souhlas.

O. Istvanfy 15.9.2021 20:17

Tá zem sa dá cez leto vyhrievať slnkom.

R. Langer 15.9.2021 18:07

Dobrý pocit, jako každý osel, no ne?

R. Langer 15.9.2021 18:05

A to de projevilo konkrétně čím, technický analfabete Šejno? ;-D

R. Langer 15.9.2021 18:02

Přesně tak! A bude mnohem hůř! :-/

R. Langer 15.9.2021 18:00

Jo, je to absolutní NESMYSL, technický analfabete Šejno. ;-D

R. Langer 15.9.2021 17:59

Jasně. Výrobce tvrdí...

To o zázračných vakcínách, co prý vyhubí chřipku tvrdí výrobci také. Zatím se ale jaksi nezadařilo, co, technický analfabete? ;-D

R. Langer 15.9.2021 17:57

A proč by se měl nějaký CO2 vůbec neutralizovat, technický analfabete Šejno? ;-D

F. Navrátil 15.9.2021 17:56

Řeknu vám pane Rada jedno tajemství. USA, Čína, Indie ani Rusko nejsou členy EU. Takže můžete dedukovat, kterýpak to stát blbne se zeleným údělem.

R. Langer 15.9.2021 17:56

No, uhlí je také radioaktivní... ;-)

J. Krásenský 15.9.2021 17:45

"Vysávání" CO2 z atmosféry je hloupost. Není proč. Vědí to i ti, kteří CO2 straší. Kdyby opravdu byli přesvědčeni, že každá tuna CO2 způsobuje změnu klimatu, nedovolovali by ani rozvojovým zemím stavět nové a provozovat staré fosilní zdroje energie. Jenže jim to nevadí. Proč? Protože vůbec nejde o záchranu klimatu, ale společenskou změnu ne menší než byly komunistické revoluce.

K. Drábek 15.9.2021 16:42

Viděl jste vůbec někdy čedič? Kolik je v něm prostoru pro napumpování CO2? Provrtání oceánského dna také není sranda, jsou na něm mocné uloženiny sedimentů. Navíc ukládání CO2 do hornin připravují i Němci. Našli zvodnělé vrstvy, do kterých to chtějí nacpat. Pak ovšem jakékoli uvolnění tlaku vede k zemětřesení. Přírodně vznikla tato situace u Nového Kostela na Chebsku.

P. Sura 15.9.2021 16:24

Klimatické plány NEJSOU NEREÁLNÉ !! Pokud ovšem jejich realizaci nezabráníme, bude to jednoznačně ekonomická sebevražda. A dokud bude mezi námi tolik hlupáků bez vlastního názoru, tleskajících pomateným Gretám, to nebezpečí stále trvá.

K. Drábek 15.9.2021 16:14

Zemní plyn obsahuje i radon. Někdy i v docela slušném množství.

J. Vlk 15.9.2021 15:41

I obyčejná výsadba smrků funguje jako spotřebič CO2

L. Písařík 15.9.2021 15:30

Tajím, ale vám to prozradím: Co bych z toho měl?;-D

P. Eugel 15.9.2021 14:31

Lžete.