27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

KLIMA: Mohou za sucho větrné elektrárny?

Máme za sebou suché a horké léto, několikáté v posledních letech. S dozníváním malé ledové doby a nástupem klimatického optima (případně s katastrofálním přehříváním planety, kterou způsobuje spalování fosilních paliv a prdění hovězího dobytka – ať si p.t. čtenář vybere) dochází ke zvyšování množství energie v atmosféře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Tolman 15.9.2018 17:37

Re: Teorie efektu motýlích křídel

Já se panu Radovi ani nedivím. Kdo se má v té záplavě pitomin vyznat. Já jsem se původně domníval, že autor tohoto článku si dělá legraci. A vidíte, zřejmě to opravdu myslí vážně.

B. Rybák 15.9.2018 17:35

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Větrné elektrárny jsou bohužel neodstranitelně závislé na větru, který nesmí foukat ani málo, ani moc (v obou případech neposkytují žádnou energii)!

Zeleným magorům připomínám, že reaktory alespoň čtvrté generace jsou úspěšné v Rusku, Indii i v Číně... To, že se díky nim v EU nevyvíjejí je jeden z jejich neodpustitelných zločinů spáchaných na přírodě i na občanech EU!!!

M. Šejna 15.9.2018 17:34

ano, na to jsem zapomněl :-D

nad Evropou letos rozmíchávaly větrníky jednu studenou frontu za druhou.

A dokonce při sledování mohutného metronomu na Letné jsem si všiml, jak tak dlouhá tyč nejprve odfoukla mraky nad Kbely a pote, co se ta tyč naklonila opačně, tak mraky odfoukla na Smíchov.

A. Jaroš 15.9.2018 17:28

Re: V Přírodě není nic zdarma

Pražáci jó ti se maj, ti mohou všechno, i trochu dost poplést metry a kilometry, pokud se nemýlím (a to nejsem pražák) tak těch tisíc 55 kW motoru umístěných na délce 1000 km by mělo mít rozestupy 1 km a ne 1 m, to by byla dost pěkná motorová tlačenka. Snad se taky nepletu, to bych byl pěknej pako

P. Rada 15.9.2018 17:27

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Ano ale při tom podstatném aspektu, že už od chvíle kdy za stavbu JE zaplatíte dodavateli se spustí celá řada procesů na zejména fosilní energetice závislých. Protože přitom jde o krajně sofistikovanou technologii tak dokonce dominantní čát investičních prostředků se promění na CO2 v množství odpovídajícím hodnotám energií vzniklých při spalování fosilních zdrojů.

Přitom nedomýšlím jaká stpa uhlíku bude navazovat na okolnosti související s energiemi po celou dobu provozu a likvidce takového monstra. Protože i pro součastné JE máme na planetě palivo asi na století, nepřipadá v úvahu ani to, že by se problém dal vyřešit hromadnou náhradou JE za fosilní zdroje.

Osobně považuji za zarážející, že se málo komu chce uvažovat o tom, že smysluplný život lze bezpochyby vést i na podstatně nižší bási energetické spotřeby - ale při růstu či jen setrvání trendu hrozí vážné krize.

J. Svoboda 15.9.2018 17:22

Rozšlapal jsem sousedovic klukovi větrník,

přece kvůli němu nebudu pořád zalévat zahradu.

Pěkný den.

J. Svoboda 15.9.2018 17:19

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Opatrně - kolik CO2 se uvolní při hloubení úložistě a jeho dlooooouhé době provozování ... snad to nepokazí to rozložení v čase.

Pěkný den.

J. Svoboda 15.9.2018 17:17

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Já nejsem lidstvo, vy hlavo :o)

Pěkný den.

J. Svoboda 15.9.2018 17:15

Re: Teorie efektu motýlích křídel

Bože, vy fakt nepoznáte srandu ...

Pěkný den.

J. Svoboda 15.9.2018 17:15

Re: nevzdělaný pane Pražáku

Jenže ty větrníky to tak nějak promíchají, že rozhraní zmizí a je sucho, vy pořád nechcete pochopit tak jednoduchou věc :o)

Pěkný den.

P. Rada 15.9.2018 17:12

Re: Teorie efektu motýlích křídel

Ta teorie jak si ji asi představujete by tedy měla říkat, že i to motýlý mávnutí může být obecně katastrofální?

Já mám ale za to, že spíše říká, že existuje hranice rozpoznatelnosti podnětu od které lze odvozovat vývoj v čase s nějakou mírou jistoty po pravděpodobný dopad.

P. Rada 15.9.2018 17:05

Re: no jistě, pane Lenci

Ten nápad, že by plachetnice mohly snadno a rychle změnit světové klima měl už Lomborg který z nich chtěl stíkající vodou vyrábět nad oceány oblaka, která by zastínila povrch...... - ale nějak mu to nevyšlo. Možná to bylo i tím, že se nedal ve správnou chvíli dohromady s Bártou a nevylepšili to o vrtule?

Typuji, že se přes tento lidský neúspěch přesto brzy na NP v ruhrice klima či ekologie dočkám a třeba ještě pikantnějších nápadů.

Když takovéhle úvahy v dotyčných rubrikách pročítám a chtěl bych se spíše bavit - jak na tom zkoušet hledat špetku pravdy - tak mi napadá, proč nezačít dotyčným argumentovat opačně? Tedy, že když je nad Evropou tlaková výše a fouká s pevniny nad oceán a unáší nám to vláhu... - tak by ty větrníky vlastně mohly bránit vysychání pevniny tím, že by zbytky vláhy uržely jako hradba nad pevninou a ještě by přitom zřeba daly energii...

Vychytralým by přitom třeba i postačstačilo, snížit na našich horách jejich stometrové stožáry běžné u pobřeží oceánů o aktuální výšku a ekonomicky tak uspořit spoustu stavebního materiálu dokonce i za vrtule - protože máo kde po obvodu jsme jen 180m n.m ... Špiškového ekonoma by třeba napadlo, že by dokonce postačilo ty větrníky jen deklarovat na mapě... a odebírat popodporu za jejich využití při záchraně vláhy v Česku....

Ale dal bych ten nápad přeci jen raději do rubriky "psí podrbání".

J. Tolman 15.9.2018 16:55

Teorie efektu motýlích křídel

nám říká, že stačí i jedna jediná větrná elektrárna a následky mohou být katastrofální.

B. Lukáš 15.9.2018 16:28

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Pane Jiří, elektrická energie z jádra je parní elektrárnou, jejíž nežádoucí tepelný odpad podléhá rovněž 2.fyzikálnímu zákonu druhé věty termodynamické, tedy výrazně otepluje okolí. Oproti klasickým parním elektrárnám na fosilní paliva má výhodu pouze v tom, že neprodukuje CO2.

M. Šejna 15.9.2018 16:05

no jistě, pane Lenci

Nechte si s autorem patentovat výrobu mohutných "větrníkových lodí", které by se pak posílaly do míst, kde řádí tajfuny. Stačí tisíc takových lodí uvnitř hurikánu a hurikán se o větrníkové lodě zastaví a okamžitě přestane pršet a foukat vítr.

:-D

M. Šejna 15.9.2018 16:00

nevzdělaný pane Pražáku

znovu si zopakujte základy fyziky.

Vlhký vzduch se potřebuje ochladit na teplotu rosného bodu, jinak z něho žádný déšť nespadne. Tedy ani z toho "vlhkého" oceánského, proudícího od oceánu.

Veškeré dešťové a sněhové srážky (s výjimkou bouřek z horka) vznikají na studených, teplých nebo okluzních frontách, tedy tam, kde se setkává teplý a studený vzduch.

A je úplně jedno, zda přitom fouká vítr, nebo je téměř bezvětří.

P. Rada 15.9.2018 15:28

Re: V Přírodě není nic zdarma

Pokud chce kdokoli adekvátně soudný znát přesná data a nestačí mu tvrzení ... "vodní pára je potenciálně rozložena v celé troposféře" ... pak zároven upřesní okolnosti / okrajivé podnínky, misto, rozsah ....

Upozornuji, že např bouřkové oblaky se vyskytují v celé troposféře a mívají dokonce i přestřelující vrcholy. V takto dynamických situacích létají dokonce kusy ledu opakovaně o kilometry nahoru a dolů bez ohledu na teoreticky adiabatické procesy.

Pojmy suchá a mokrá adiabata jakkoli jsou teoretickám základem - jsou v takovémto dynamickém systému sami o sobě nepoužitelné. Až někdy zas poletíte letadlem a dostanete se do turbulence pořádné bouřky... - snad mi konečně dáte zapravdu, že konkrétní množství vody může být v celé troposféře velmi rozmanité. Takovéto poznání ale asi nemusí být zadarmo. Tak dejte pane Pražáku pozor aby jste při tom neztratil úsměvnost.

P. Rada 15.9.2018 15:04

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Pokud by jste byl rozumný podnikatel pak by jste se nejspíš velice bránil investici do zdroje který se Vám nemusí vyplatit za celý Váš život a za celý život JE3+ generace se vrátí možná 5x - zatímco větrníky na vhodné lokalitě pětkrát tolik a za pětinu doby výstavby. Viz tabulky EROEI. Dnes známé typy 4 generace jsou ještě větší finanční propadák a proto se od nich všeobecně ustupuje.

Fantazie o tom, že jednou bude energie prakticky úplně zadarmo - tedy jen za cenu distribuce měli konstruktéři reaktorů někdy před půlstoletím a dříve. Dnes nastala stagnace a rozčarování s toho na které všechny aspekty se dříve nemyslelo. "Mgoři" tento vývoj ale zřejmě zaspali. Považuji přitom za příznačné právě pro "magory", že jim technicko-ekonomická fakta nic neříkají a tak je zkusím připomenout:

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

http://www.worldnuclearreport.org/IMG/pdf/20160713MSC-WNISR2016V2-HR.pdf

J. Pražák 15.9.2018 15:03

Re: V Přírodě není nic zdarma

Pro okolí je lhostejné, zda povrch absorbuje energii, nebo ji vyzáří do prostoru. Rozhodující je množství energie v prostoru.

J. Kopis 15.9.2018 14:54

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Před Vámi určitě ano, a nejen to!

J. Kopis 15.9.2018 14:53

Re: V Přírodě není nic zdarma

Rozdíl je právě ve schopnosti absorpce tepelné energie u různých povrchů.

J. Svoboda 15.9.2018 14:51

Re: V Přírodě není nic zdarma

Jasdně, když haprujou čísla, tak pomůže teorie motýlích křídel, vy filuto :o)

Pěkný den.

J. Svoboda 15.9.2018 14:49

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Stuteční vládci světa reaktory 4 generace před lidstvem tají :o)

Pěkný den.

J. Pražák 15.9.2018 14:44

Re: V Přírodě není nic zdarma

Malá změna podmínek bývá příčinou velkých následků.

I. Mertl 15.9.2018 14:40

Re: V Přírodě není nic zdarma

Voni jsou taky vyštudovanej pfyzikus, éérodynamik nebo metrolog, co, pane Pražáku, nebo jen tak kecáte? Kecáte, protože ani netušíte energetický potenciál rotujících vzdušných mas, z něhož se tak odebírají jednotlivé desetitisíciny promile.

J. Kopis 15.9.2018 14:37

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Kdyby zelení magoři hystericky nebránili jaderné energii, nemuselo být nyní tolik problémů se získáním energie a lidstvo by už mohlo běžně využívat i reaktory 4 generace!

J. Pražák 15.9.2018 14:33

Re: V Přírodě není nic zdarma

částečně souhas, částečně nerozumím. Je jasné, že z východu skoro žádná vlhkost nepřijde - moře je vzdáleno tisíce km, takže pouze když se vítr stočí např. z Řecka k nám. To souhlas.

Se slunečními panely: energie ze Slunce přichází stále stejná. Když dopadne na sluneční článek, tak se jí část přemění na elektřinu a zbytek je vyzářen do prostoru. Když dopadne na holou zem, tak se absorbuje nebo vyzáří stejné množství energie. Takže k oteplování by nemělo docházet. Je to tak? Prosím vysvětlete.

J. Kopis 15.9.2018 14:24

Re: V Přírodě není nic zdarma

Stále platí fyzikální zákony o zachování energie, tzn., pokud vyrobíme z proudícího vzduchu 55 000 MW elektrické energie tak o takovou část jsme snížili energii větru, který by tak mohl proudit dál nebo výš podle terénu. To znamená, že vzdušný proud - vítr, který v daném terénu proudi v průběhu času stabilně a dlouhodobě (ideální místa pro stavbu větrné elektrárny) změní vlivem člověka směr a intenzitu o oněch odebraných 55 000 MW. Otázkou je, nakolik byl proud vzduchu nasycen vlhkostí o to je ona vzdálenější destinace o vlhkost ochuzena, neboť se tam už vlivem snížení energie nosiče vlhkosti-větru, prostě nedostane (nožičky vlhkost ještě stále nemá :o)). Obdobný problém jsou fotovoltaické panely, které se oproti travnatému povrchu (v létě cca 25°C) několikanásobně více zahřívají (okolo 80°C i více) mají díky černému povrch vyšší příkon v pásmu IR záření a takto získanou energii opět prakticky bezezbytku vyzáří do prostoru a obohatí tak atmosféru! Většinu tepelné energie předají nosiči - větru, který tak slouží jako chladič.

B. Lukáš 15.9.2018 13:53

Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Jsem toho názoru, že enormní růst automobilové, letecké a lodní dopravy, velký úbytek zelených ploch a růst hald odpadků, mají výrazně větší negativní vliv na klíma a meteorologické procesy, než větrné elektrárny. Odpadní teplo z obrovského množství provozovaných tepelných strojů není zanedbatelné. Druhá věta termodynamická Maxe Plancka totiž stále platí a předpokládat, že věda vyřeší poměrně nízkou účinnost spalovacích motorů a výrazně omezí vypouštění jejich odpadního tepla do okolí, je zatím v nedohlednu. Myšlení lidí v civilizovaném světě se dostalo do takového stádia, že politici, kteří by měli odvahu vystoupit s programem omezení osobní a letecké dopravy, nebo omezení cestování do vzdálených destinací za účelem rekreace, by byli považováni za blázny a jejich šance uspět ve volbách by byla nulová.

P. Lenc 15.9.2018 13:30

Jejda

pane autore, za takové kacířství budete přibit na pranýř.Takový místní "ekolog" Rada to níže uvádí "na pravou míru" a jako vždy tou mírou je jeho trapnost.