21.6.2024 | Svátek má Alois


Diskuse k článku

ENERGIE: Jak napálit Čechy solárními panely

Média jsou zaplavena novinářskou i reklamní propagací solární energie, na kterou v kombinaci s nesmyslně velkými dotacemi státu naletěly už desetitisíce Čechů. Všem ostatním silně zdraží elektřina a stát asi nakonec na soláry uvalí daně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Vacek 3.7.2023 15:25

Věřte tomu, že tak to funguje. Sám to tak mám a jsem samozásobitel z 90%. Při uskromění bych distributora nepotřeboval vůbec.

J. Kostelanský 3.7.2023 15:25

No jo, a co z toho měli občané, že se levná jaderná elektřina výhodně prodala do zahraničí a oni museli za ní platit jako mourovatí? Aha, ty desítky miliard korun, co stát dostal od ČEZ-u na dividendách... ;-D ;-D ;-D ;-D ;-D

R. Langer 3.7.2023 15:24

Myslím si, že dnes už ani ne.

R. Langer 3.7.2023 15:22

Takže chcete tvrdit, že takový zákon NEEXISTUJE? 8-o

R. Langer 3.7.2023 15:21

Hm, ano, přesně jak jsem předpokládal, představujete si to jako Hurvínek válku. :-P

R. Langer 3.7.2023 15:19

A význam elektřiny z jaderných elektráren se ukázal velmi výrazně. Výhodně jsme ji totiž všechnu prodali našim západním sousedům, takže na nás zbyla už jenom ta drahá, vy jeden monopole. A děláme tak neustále. Kohopak že jste to volil? :-P

R. Langer 3.7.2023 15:15

Opět melete absolutní nesmysly. Od koho tedy budou podle vás lidé tu elektřinu brát? A jak jako dává smysl "nenakupovat elektřinu dálkově", ale "soustředit výrobu i spotřebu na jedno místo"? To si jako představujete jak? To jsou absolutní hovadiny! :-P

R. Vacek 3.7.2023 15:13

To máte na střeše fv panely, které vyrábějí dc proud. Ten dc proud ve střídači přeměníte na ac. A ten ac vaše spotřebiče spotřebují. O to méně spotřebujete od distributora. Vylepšit to můžete baterií a pak nepotřebujete distributora ani v noci. A když máte fv panelů nesmyslně mnoho, tak můžete fungovat jako ostrov.

R. Vacek 3.7.2023 15:08

Máte to popletené. Ten, kdo chce prodávat, tak musí mít smlouvu s obchodníkem. Jinak nesmí do sítě dodávat. Ale když prodávat nechce, tak může klidně doma ohřívat rybník.

J. Kostelanský 3.7.2023 15:01

Tyhle nářky mají asi takovou úroveň, jako kdyby někdo před 30 lety - při startu mobilních operátorů - vybízel lidi k tomu, aby si mobily nekupovali, protože kvůli tomu budou růst ceny pevných linek... ;-D

Distribuce elektřiny možná není monopol, ale zcela jistě je to oligopol. Když cena elektřiny od velkých dodavatelů bude nekonkurenceschopná, tak o to víc budou lidé mít důvod investovat do výroby elektřiny ve vlastní režii.

Ano, vize je taková, že význam společností, které distribuují elektřinu, bude postupně klesat. Jednak tím, že lidé nebudou přes ně nakupovat 100 % elektřiny. A pak i tím, že se postupně budou prosazovat tzv. mřížky, kdy v nějaké oblasti budou propojeni místní výrobci a spotřebitelé energie. Ty rovněž budou služeb distribučních firem užívat je částečně. Dlouhodobý trend pak bude nakupovat "dálkově" elektřinu co nejméně a co nejvíc soustředit výrobu i spotřebu energie na jedno místo, potažmo jednu relativně malou oblast.

Tyhle nářky dovedu pochopit jen tak, že energetické firmy si platí lidi, kteří šíří nesmysly jako v tomhle článku. Je samozřejmé, že nikdo se nechce koukat, jak se mu pomaly snižují jeho lukrativní výdělky.

Jaký je "význam" jaderných elektráren pro nízke ceny elektřiny, se ukázalo loni. ;-D ;-D ;-D Nejnižší výrobní ceny a k tomu nejvyšší ceny pro běžné občany. Ale monopol je vždycky takový.

H. Vogel 3.7.2023 15:01

Takže odsíření nefunguje, odpopílkování také ne, pane Rado? Když jsou ty kyselé deště a popílek?

Dělal jsem kdysi v energetice. Lidi, kteří v ní dělají, jsou často opravdoví odborníci. Myslel jsem, že stát se jich ptá, když tvoří energetickou strategii. Ale ne. Do toho mluví kdekdo, stát nic takového nemá. Řeší se „hořáky“ a padají nápady na hurá akce. No, a toho využije lobbista a jeho klient z toho královsky žije. To je celé. Navíc to není specialita ČR, je to celosvětové.

Současné OZE často nejsou OZE, nýbrž konvertory OZE na elektrickou energii; jejich výroba je pro planetu zatím nevyčíslenou zátěží. Protože přece když se to dělá v Číně, tak je to čisté.

Z. Lapil 3.7.2023 14:29

O problému vím a jistý přehled si udržuju. Jsem si dost jistý, že "skoro všude" je docela nadsázka.

Z. Lapil 3.7.2023 14:27

Rozumím. Nicméně si, ač elektrický laik, nemyslím, že by zrovna tohle nebylo zvládnutelné.

První nápad: kolona se NErozjíždí naráz, přičemž klíčový pro výkon/odběr je právě okamžik utrhnutí se z místa, bylo mi tvrzeno, že jde o několikanásobek jmenovitého výkonu. Proto mají elektrické mašiny (u nás někdy od konce 70. let: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_130) ventilaci spouštěnou při rozjezdu kvůli chlazení přehřívaného elektromotoru, a proto při rozjezdu těžkých vlaků zvedají oba sběrače, protože jeden by se mohl k drátům snad i přitavit; už jsem to dlouho neviděl, nevím, jestli lepší materiály nebo lehčí vlaky. Pochybuju, že pro auta platí jiná fyzika.

Druhý nápad: v dobách internetu si dovedu představit "shora" organizovaný rozjezd, ať vysloveně automatický nebo skrze nějaký displejík s maximálně použitelným výkonem.

R. Langer 3.7.2023 14:23

Ano, to je taky nebetyčný nesmysl... ;-O

R. Langer 3.7.2023 14:22

Kde to máte, jaký máte instalovaný výkon, a kolik to stálo? :-P

R. Langer 3.7.2023 14:21

Já tvrdím, že LŽETE. V zimě vám to u nás nikdy nemůže vyrobit 30% spotřeby běžné domácnosti za měsíc. To prostě NENÍ PRAVDA! :-P

R. Langer 3.7.2023 14:18

Já pevně doufám, že něco takového se snad nemnoží! 8-o

R. Langer 3.7.2023 14:16

Protože dneska už je to problém skoro všude. Kapacita vedení už je využita prakticky maximálně. Zkuste zapátrat. ;-)

R. Langer 3.7.2023 14:14

Ano, fakt jste tak blbí. :-P

R. Langer 3.7.2023 14:12

Vnucuje. Dokonce ZÁKONEM o povinném výkupu, tak proč lžete? :-P

R. Langer 3.7.2023 14:11

Jaká vláda ODS, prolhanče? Nebo je to to jenom stařecká senilita? ODS tehdy skoro jako jediná hlasovala PROTI. TEHDY, ovšem. :-P

R. Langer 3.7.2023 14:07

Ale to nejde. Jak byste si to asi technicky představoval? 8-o

R. Langer 3.7.2023 14:06

Máte pravdu, i váš předřečník, v tomto případě to samozřejmě určitý smysl dává. To ovšem není případ naší republiky. Takový ostrov zase nejsme. Zatím. ;-)

R. Langer 3.7.2023 14:03

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku! Lžeš, jako když Rudé právo tiskne! ;-€

L. Novák 3.7.2023 13:54

IDIOT ;-O Rada měl zase potřebu vykálet se do komentářů... Rv :-P

P. Brich 3.7.2023 13:38

Ano, německé ekologické uhelné elektrárny nečoudí:-P

P. Diviš 3.7.2023 13:15

Agituje, zelený podvodník.

Hlavní pachatelé ČSSD a lidovci.

J. Jurax 3.7.2023 13:00

Že by měli vic rozumu než my?

J. Jurax 3.7.2023 12:58

Tisíce či desetitisíce domácností, které šetří energii a v létě dokonce dodávají energii to je totiž značná síla, pravíte.

To ano, nicméně vzhledem k rozložení dodávek v čase - denním i ročním - taky značný problém. Někdo musí provozovat a platit klasické zdroje k překlenutí výkyvů, i když nevyrábějí a nevydělávají; důsledkem je kupodivu zdražení elektřiny všem.

P. Rada 3.7.2023 12:48

O rozkrádání skutečně primárně jde. Týká se ale celospolečenského vlastnictví surovin, území a navíc rostoucích dopadů na životní prostředí dnes i pro budoucí generace.

Předně by zákon o podpoře OZE by nikdy nevzniknul, pokud by konkurenční neobnovitelné zdroje nepoškozovaly životní prostředí a nehrozilo, že po jejich vyčerpání nebude náhrada ŽÁDNÁ!

Zásadním problémem doposud také je narušování tržního prostředí v energetice, kdy se dlouhodobě masivně dotují fosilní zdroje. To zejména tím, že do jejich nákladovosti nejsou započítávány dopady externalit jako jsou kyselé deště, rtut, popílek a dlouhodoběji skleníkové plyny a jejich dopady.

Toto se sice ví už celá desetiletí ale prvotním optimistickým argumentem pravidelně bylo, že fosilní injekce do ekonomiky je nutná pro urychlení rozvoje generačně vyspělejších technologií těžby energií (jádro, fůze). Toto se žel v dominanci nikde nepodařilo naplnit. Částečný výsledkem je jen růst efektivit těžby energií v oborech FV, VE a částečně i u vodních elektráren. V celosvětové dominanci ale zatím efektvita těžby EROEI klesá. Roste jen masivnost a s ní produkce škodlivých externalit.

Proto mají zejména konzumně zaměřené společnosti čím dál tím větší energetické problémy. Ta česká tuplovaně, protože češi potřebují na stejnou produkci HDP násobné množství energie než činí průměr EU a navíc energii dominantně těží s neobnovitelností.