25.6.2024 | Svátek má Ivan


Diskuse k článku

ENERGIE: Jak napálit Čechy solárními panely

Média jsou zaplavena novinářskou i reklamní propagací solární energie, na kterou v kombinaci s nesmyslně velkými dotacemi státu naletěly už desetitisíce Čechů. Všem ostatním silně zdraží elektřina a stát asi nakonec na soláry uvalí daně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 3.7.2023 19:43

Čeští významní ekonomové (např. bankovní úředník Václav) očekávali silnou konkurenceschopnost budoucí české ekonomiky privatizací Zoologických zahrad. Dnes řešíme ale zcela jiné problémy sestupné ekonomické spirály.

V zámoří ale uvažovali ale jinak. Cituji info o konkrétní technologické firmě:

... Helion zašel ještě o krok dál, než sliboval pilotní reaktor. Společnosti Microsoft již prodal 50 megawattů energie s dodáním v roce 2028. ... (... Helion has gone one step further than promising a pilot reactor. It has already sold 50 megawatts of power to Microsoft, for delivery in 2028. ...)

R. Langer 3.7.2023 19:43

Hm, a proč to tak asi funguje, a kdo to asi prosadil, že? :-P

R. Langer 3.7.2023 19:42

Aha, tak uznávám, že mám asi nějak zkreslené informace. Že si svou elektřinu prodáváme sami sobě za vyšší ceny než do zahraničí, to jsem nečekal. Ale vlastně to dává dokonalý smysl. :-(

R. Langer 3.7.2023 19:40

Zelení bolševici lžou, jako když Rudé právo tiskne! ;-€

M. Pivoda 3.7.2023 19:23

Někteří vlivní současného kapitalismu už uvěřili a nainvestovali své peníze právě do směru, který, mimo jiné, slibuje dosažení vyšších teplot, než je v dnes jediném funkčním jaderném reaktoru, tj. na Slunci, vzdáleném 8 minut světelnou rychlostí.

Čeští důchodci si do tohoto projektu už určitě nezainvestují. Jak vám poradí významný český expert, ekonomický docent Karel Šebesta, můžete zkusit třeba ručně šít boty, nebo nabízet cokoliv ze své minulosti. Jenže! Budoucnost bude ale jiná. Vo co go? 21. století je totiž technologicky intenzivním stoletím.

J. Kostelanský 3.7.2023 19:06

Ropáci se teď pořádně odkopali. ;-D Doteď tvrdili, že v důsledku zavádění elektromobilů budou sítě s elektřinou přetíženy, že to nezvládnou a že budou kolabovat. A najednou "objevili" jiný, zcela opačný problém - sítě budou málo využívány. Tak co vlastně hrozí?

A nebude to náhodou tak, že využitelnost sítí bude víceméně na současné úrovni, potažmo s mírným pohybem dolů nebo nahoru? Na jedné straně v horizontu 10-20 let přibude několik milionů elektrovozů, ale na druhé straně ubude množství elektřiny dodávané různým subjektům, protože ty si část své spotřeby jednoduše vyrobí sami.

Tyhle nářky, co se stane, když se stane to a to, jsou zcela zbytečné a případně ještě účelové.

M. Pivoda 3.7.2023 19:04

Vydržíte čekat dalších pět let na jadernou fúzi?

... technologie slibující využít sílu slunce, osvobodit lidstvo ze sevření fosilních paliv a odemknout odhadovaný trh v hodnotě 40 bilionů USD. (... technology promising to harness the power of the sun, release humanity from the grip of fossil fuels, and unlock an estimated US $40 trillion market. )

Nadpis článku

Vítejte ve Fusion City, USA V Everettu ve státě WA již není jaderná fúze 10 let daleko – i když ziskovost může být. (Welcome to Fusion City, USA In Everett, WA, nuclear fusion is no longer 10 years away—although profitability might be.)

J. Kostelanský 3.7.2023 18:58

Je jedno, kdo si co v České kotlině myslí nebo nemyslí o obnovitelných zdrojích. Ty jsou beztak využívány typicky po česku - tedy tím nejhorším možným způsobem: já na bráchu, brácha na mně.

Jejich technologie je ale myšlena zcela jinak: pokud možno v co největší míře soustředit výrobu elektřiny a její spotřebu na tom samém místě, případně v té samé oblasti. Např. na vesnicích si něco vyrobí domácnosti pomocí solárních článků, větrníků nebo kogeneračních jednotek, a zbytek, nebo alespoň jeho podstatná část se vyrobí např. ve spalovně biomasy , pomocí větrníků v okolí vesnice nebo jiným způsobem. Pokud např. farmář má na svých pozemcích solární elektrárnu, tak elektřinu neprodává primárně do sítě, ale lidem, firmám a dalším subjektům ve svém okolí. Pro sebe tím má vyšší zisk a pro jeho odběratele je výhodou zase nižší cena. Mizí totiž sprostředkovatelé mezi výrobcem a spotřebitelem.

J. Kostelanský 3.7.2023 18:50

Vy si fakt myslíte, že ceny za distribuci elektřiny jsou založeny na reálných číslech? ;-D A že tam nejsou žádné předpoklady k úsporám?

I Telekomunikace kdysi tvrdily, že cena za zavedení pevné linky 5 000 korun odpovídá nákladům...

V. Sember 3.7.2023 18:03

Adam & The Ants - Prince Charming

https://www.youtube.com/watch?v=9p__WmyAE3g

V. Chrastina 3.7.2023 18:03

Ano, zelenorudé klimaalarmisty je třeba trestat jako hlasatele poplašné zprávy. Jen houšť a větší kapky, ani pořádné kroupy by neuškodily. :-P!!

V. Chrastina 3.7.2023 17:55

Víte, pane Nováku, všechno napovídá tomu, že on na tom multibilionovém tunelu zvanému grýndýl jako aktivní klimaalarmista bezpochyby bohatě participuje. To se mu to pak kálí, když má tak vydatně zásobovánu trávicí soustavu. :-P Rv

M. Pivoda 3.7.2023 17:52

Cituji mylný/demagogický autorův argument: "... Když půjdete k soukromému ševci, za ručně dělané boty zaplatíte klidně i 10 000 korun. My jsme se obrazně řečeno pod vlivem ideologie světlých zelených zítřků rozhodli, že velké výkonné továrny, jako je Baťův Zlín, nepotřebujeme, obnovíme tisíce malých, a navíc dotovaných ševců. ..."

Upřesňuji: To rozhodl nedostatečně nasycený žaludek mnohých ševců, nikoliv ideologie zelených zítřků.

Pamatuji si na velmi dávnou argumentaci: "Uvědomte si, prosím, že nediskutujete se seriózním autorem XYZ, ale s jeho hladovým žaludkem!" Aby ten pisatel přežil, musí rychle něco vyslintat.

R. Vacek 3.7.2023 17:14

Vzhledem ke kvalitě našich politiků jsem už dávno vsadil na zajištění maximální soběstačnosti. I když politici doporučovali důchodové pilíře a snažili se kdekoho uplatit dotacemi na kdejaký nesmysl. Takže soběstačnost i v elektřině, ale protože denně bez omezování potřebujeme cca 40 kWh, v zimě nechám něco vydělat i distribuci.

L. Kuča 3.7.2023 17:07

Tohle je fakt komentář úplně mimo. Už to přirovnání k mobilům kulhá na obě nohy.Když se zaváděly mobily, všichni si tehdy byli vědomi toho, že se jedná o pokrok a i provozovatel pevné sítě se do tohoto podnikání zapojil, protože bylo jasné, že to bude technologie, která převáží. V případě OZE jsou benefity na první pohled slabé a provozní obtíže značné. Pochybnosti jsou zcela na místě, technická řešení v nedohlednu. Pokud onen "místní výrobce" nevlastní privátní přehradu nebo nezbouchal ve sklepě jaderný kotel, tak v ruce žádný skutečný zdroj nemá. Zdroj, který vyrábí hlavně v době, kdy je v síti nadbytek je vážně na dvě věci. A regulace sítě, což není nic levného a jedná se o dost náročnou disciplínu, se daleko lépe provádí v rozsáhlých sítích. Čím menší síť, tím větší nestabilita."Efekt voda" se samozřejmě také dostaví, takže pokud si pan Šetřil bude přes léto vyrábět proud z nějakých černých příšerností na střeše, tak se bude hrozně divit, že jej po nějakém čase v době nesoběstačnosti - tedy převážně v zimě výrobce i distributor odrbe až na kost. Už proto, že budou muset udržovat výrobní kapacity celoročně.

P. Brich 3.7.2023 17:06

V zimě se stěhujete k rovníku?8-o;-)

L. Žaloudek 3.7.2023 17:04

Pane Langere, ona letos nebyla žádná zima - jednoroční zkušenost je statisticky nevýznamná...

L. Žaloudek 3.7.2023 16:52

Mám kamaráda, který to tak má taky. Jenže postavil na prosluněné parcele. Já mám chaloupku mezi stromy, takže na ni svítí slunce asi 2 hodiny denně. A ještě je štítem na jih.

L. Žaloudek 3.7.2023 16:42

Čím víc budou ti uvědomělí a prachatí vyrábět a prodávat z OZE, tím vyšší budou fixní náklady na jednotku, které ale budou platit všichni, a to tím víc, čím méně si vyrobí sami.

L. Žaloudek 3.7.2023 16:36

Legrační je, že ČEZu Prodej jako jedinému ze skupiny klesl v roce 2022 zisk kvůli "vysokým nákupním cenám". Ale i tak zůstal v plusu, protože prostě prodejní ceny zvedl ještě víc a stát mu to doplácí (nad strop).

P. Brich 3.7.2023 16:24

Připojení a rozvod jsou náklady fixní. A je možné, že porostou s údržbou a inovacemi. Podobně jako u vody. Příležitost ke zvyšování ceny těchto nákladů tu je. I k nehoráznému zvyšování. A příležitost dělá zloděje!!8-o

P. Diviš 3.7.2023 16:20

Jo, to už propagoval Zeman.

Má to ale několik háčků: Hlavně jsou k tomu potřeba Číňani, se "zápaďáky" to nefunguje. A kromě toho, ono už se to trochu bortí i Číňanům. Právě proto, že je v číně všechno možné, ale velí tomu pořád komouši.

M. Kocián 3.7.2023 16:09

Skoro to vypadá, jako kdyby výroba fotovoltaických panelů a těžba surovin na ně a baterie životní prostředí nepoškozovala.

M. Kocián 3.7.2023 16:06

I když bude klesat význam distribučních společností, jejich náklady klesat nebudou. A ty náklady zaplatí odběratel, i kdyby odebíral jen minimum. Pokud nebude centrální rozvodná soustava zrušena úplně, dojde se jen k tomu, že vám budou klesat náklady za odebranou elektřinu, zato porostou konstantní náklady za připojení. Možná něco ušetříte, ale ne tolik, kolik si představujete.

M. Pivoda 3.7.2023 16:02

Výhled: O inovační zelené politice zeširoka (sdělená v předstihu pro Ekonomiku ČR klopýtající za technologickým vývojem).

Cituji: Emise skleníkových plynů ze zvířat, která jíme, tvoří téměř 15 % celosvětových celkových emisí. (Greenhouse-gas emissions from the animals we eat account for nearly 15% of the global total.) VUSA už proto schválili zákon o laboratorním napodobování živočišného masa. Pro zdraví lidí jsou tyto napodobeniny masa prý neškodné.

Komentuji

Už se v ČR těšíte na budoucí laboratorní/průmyslové napodobeniny masa? Jejich průmyslová výroba možná bude další aplikací pro (stejnosměrný) elektrický proud ze solárních panelů. A nemusí to být sci-fi.

Po vzniku technologické konkurence Nikoly Tesly, Thomas Alva Edison kdysi ukázkově zabil nebezpečným střídavým elektrickým proudem vysloužilého cirkusového slona. Tolik masa! Ha. Kolik českých důchodců by toto nefalšované maso dnes sežralo se stejnou chutí, jako kdysi žralo koninu z Nuceného výseku?

P. Brich 3.7.2023 16:00

Je vidět, že Hočiminovi komunisté mají rozum, kdežto naše pětikolka ideologické bláboly.

P. Brich 3.7.2023 15:55

Asi 15% byl export. Doma prodej za burzovní ceny => vysoký zisk ČEZu => vysoký vejvar pro majoritního akcionáře (ČR) => pětikolka se mohla holedbat, že nebude zvyšovat daně, protože tady měla svý jistý - od každého.

J. Kostelanský 3.7.2023 15:33

Je nejvyšší čas se začít učit od těch, co to umějí. Např. od "komunistické" Číny. Ty uvozovky jsem dal záměrně, protože v Číně je vše možné, jen ne komunismus.

B. Pavel 3.7.2023 15:30

Střední Čechy, 7 kWp, 200.000 Kč.

L. Žaloudek 3.7.2023 15:30

Pane Langere, nemáte pravdu, přinejmenším ne u ČEZu. Naprostá většina elektřiny, kterou ČEZ prodá, neopustí naše území a dokonce se ani neprodá na té hnusné burze. ČEZ ji ale prodá za aktuální burzovní cenu, a to i sám sobě. ČEZ má sám se sebou nasmlouvané ceny, dva roky dopředu klidně za 10 korun. A my, co jsme s ním loni podepsali fixaci, nedostaneme jinou nabídku, protože ta elektřina už je "nakoupená"!